Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-05-06@20:24:02 GMT

نفوذ جاسوس‌های مراکشی به مسجد جامع بروکسل

تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۲۰۷۳۶۴

ساعت 24 - وزارت دادگستری بلژیک با متهم کردن شماری از امامان جماعت و خدمه مراکشی به جاسوسی برای حکومت پادشاهی محمد ششم برای اداره مسجد جامع بروکسل، مانع بازگشایی این عبادتگاه قدیمی مسلمانان در بروکسل، پایتخت، شد.

هشت ماه پیش دولت بلژیک با هدف کاهش نفوذ امامان جماعت وابسته به عربستان سعودی، فعالیت کامل این مسجد را متوقف کرده و اداره آن را به‌طور موقت به «نهاد اجرایی مسلمانان» بلژیک واگذار کرده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این موسسه مذهبی محلی درخواستی را برای به رسمیت شناخته شدن از سرگیری فعالیت دائمی مسجد جامع به دولت ارائه داده بود.با وجود نظر مساعد بیشتر اعضای هیات دولت بلژیک با این درخواست، ونسان وان کیکنبورن، وزیر دادگستری روز جمعه با استناد به گزارش نهادهای امنیتی اعلام کرد شماری از امامان و خدمه فعال در مسجد، مظنون به جاسوسی برای حکومت مراکش هستند. به این ترتیب درخواست از سرگیری فعالیت مسجد جامع بروکسل رد شد.

دولت بلژیک از «نهاد اجرایی مسلمانان» خواسته است تا افراد مظنون را از مسجد اخراج کنند. به گزارش رسانه‌های محلی نهادهای امنیتی به دولت گفته‌اند که مراکش سعی می‌کند جای عربستان را در مساجد بلژیک بگیرند.

پادشاهی بلژیک از دهه هفتاد قرن بیستم و پس از نخستین بحران نفتی، برای تضمین جریان انرژی‌های فسیلی در این کشور با عربستان سعودی به توافق رسید. نماینده دولت در آن زمان، کلید مسجد جامع بروکسل را به نماینده پادشاهی سعودی داد. از آن زمان به بعد و با نفوذ امامان وهابی اعزامی از عربستان، جریان‌های سلفی محافظه‌کار و متعاقبا تندرو قدرت بسیار زیادی در میان مسلمانان بلژیک کسب کردند. بلژیک و به‌ویژه محله مولنبک در مرکز بروکسل یکی از مبداهای اصلی ارسال «مجاهدان» داعش و جبهه نصره به سوریه و عراق بود.

منبع: ساعت24

کلیدواژه: مسجد جامع بروکسل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۰۷۳۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری رویداد «شهید اصلانی» در چهارمحال و بختیاری

عبدالحسین زمان‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به برگزاری رویداد «شهید اصلانی» در استان، اظهار کرد: این رویداد به منظور توانمندسازی شبکه امامان جماعت محلات استان در تاریخ ۲۰ اردیبهشت ماه برگزار خواهد شد.

راهیار بنیاد جامعه پرداز هدایت در چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه رویداد شهید اصلانی با همکاری معاونت اجتماعی و فرهنگی استانداری چهارمحال و بختیاری برگزار خواهد شد، افزود: ۱۲ نفر از امامان جماعت توانمند در سراسر استان برای حضور در این رویداد دعوت شده‌اند که این افراد می‌توانند به همراه پنج نفر از کنشگران مسجد یا محله خود که در قالب شبکه بانوان، قرآنی، هیأت مذهبی، رسانه محلی و شبکه تبلیغ خواهند بود در رویداد حضور پیدا کنند.

وی ادامه داد: در طرح شهید اصلانی به منظور توانمندسازی افراد شرکت‌کننده، دوره آموزشی یک روزه با حضور اساتیدی از بنیاد جامعه پرداز هدایت در روز پنج‌شنبه ۲۰ اردیبهشت ماه برگزار خواهد شد.

زمان‌پور عنوان کرد: این انتظار وجود دارد که در محله اول و در رویداد شهید اصلانی به اهداف تعیین شده یعنی توانمندسازی امامان جماعت دست پیدا کنیم، در ادامه نیز مقرر است رویداد شهید شهرکی برگزار شود که طراحی بوم مسئله است.

راهیار بنیاد جامعه پرداز هدایت در چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه منتخبین رویداد شهید شهرکی در قالب رویداد شهید دارایی به مشهد مقدس اعزام خواهند شد، اضافه کرد: در رویداد شهید شهرکی رقابتی بین مساجد محلات و شبکه امامان برگزار و بومی طراحی خواهد شد، امام پایگاه منتخب در این رویداد به همراه کنشگران مسجد در رویداد شهدی دارایی شرکت خواهند داشت.

وی تصریح کرد: در رویداد شهید دارایی حدود ۱۰۰ امام جماعت شاخص به همراه تیم خود از کل کشور حضور پیدا می‌کنند یعنی مقرر است در مجموع ۱۰۰۰ نفر در این رویداد شرکت داشته باشند.

زمان‌پور یادآور شد: قالب برنامه‌های رویداد شهید دارایی حول محور شبکه امامت انجام خواهند شد یعنی امام باید توانمندی لازم برای ایجاد شبکه در محل خود را داشته باشد تا به این ترتیب بتواند از کنشگران محل استفاده و برنامه‌ها همچنین اهداف مسجد را پیش ببرد.

راهیار بنیاد جامعه پرداز هدایت در چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: یکی از اهداف رویداد شهید دارایی این است که در مساجد علاوه بر جنبه عبادی، خدمات اجتماعی مساجد نیز تقویت و توانمندی لازم برای تحقق این مهم در امامان جماعت ایجاد شود.

کد خبر 6098088

دیگر خبرها

  • برگزاری رویداد «شهید اصلانی» در چهارمحال و بختیاری
  • تزکیه و تعیلم اصلی‌ترین کار همه امامان
  • ماجرای یک مناسبت جدید و مهم در تقویم عربستان
  • وضعیت باورنکردنی پوشش زنان در خیابان‌های بروکسل بلژیک
  • عکسی متفاوت از بروکسل، پایتخت بلژیک
  • وضعیت جالب پوشش زنان در خیابان‌های بروکسل بلژیک | عکس
  • تلاش رونالدو برای رسیدن به رکورد بازیکن مراکشی
  • حاج صادق آهنگران افشا کرد: جاسوس‌ها در هیئت‌ها نفوذ کرده‌اند
  • مساجد پنهان در کوچه‌پس‌کوچه‌های توکیو
  • دلیل اعتراض طلافروشان به پرداخت مالیات/ طلافروشان عامل تورم اند؟