Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-01@16:37:47 GMT

همدانی‌ها مشتری مینای سفال کرمانشاه

تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۲۰۷۳۸۲

همدانی‌ها مشتری مینای سفال کرمانشاه

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ شهپر رئیسیان هنرمند کرمانشاهی در رشته مینای سفال (سفال لعاب دار) گفت : با اینکه آثار تاریخی کشف شده در استان نشان می‌دهد که کرمانشاهیان پیشینه غنی در سفالگری دارند، اما سالهاست که دیگر سفالگری نداریم و برای همین سفال‌های خام و بدون رنگ را از همدان می‌خریم و بعد آن‌ها را سمباده می‌کشیم تا سطح سفال کاملا صاف شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او گفت : پس از این کار طراحی نقش‌ها را روی سفال با دست انجام می‌دهیم و اشکالی قرینه و زیبا روی سفال نقش می‌بندند. البته با توجه به اینکه این کار بسیار زمانبر است، امروزه برخی هنرمندان با استفاده از مهر‌های آماده نقش‌ها را روی سفال می‌زنند.

رئیسیان افزود: پس از مرحله کشیدن نقش ها، به بخش مهمی از کار که پررنگ کردن خطوط نقش‌ها با سیاه قلم است، می‌رسیم. این مهمترین و ظریف‌ترین مرحله کار مینای سفال است که دقت بسیار زیادی می‌خواهد تا کوچکترین اشتباهی صورت نگیرد.

او افزود: بعد از پررنگ کردن خطوط نقش‌ها با سیاه قلم، وارد مرحله پرکردن داخل نقش‌ها با لعاب‌های رنگی می‌شویم که سخت‌ترین مرحله کار است. معمولا ۱۸ رنگ مختلف داریم که برای پرکردن داخل نقش‌ها از لعاب‌هایی با این رنگ‌ها استفاده می‌شود.

رئیسیان ادامه داد: در ادامه "فِرِدپاشی" سفال انجام می‌گیرد که در این مرحله پشت سفالی که روی آن را نقش کرده ایم، نوعی ماده پاشیده می‌شود تا سفال را ضد آب و قابل شستشو کند.

او افزود: مرحله نهایی گذاشتن سفال‌ها داخل کوره است. سفال‌ها را داخل کوره می‌چینیم که بستگی به نوع سفال، آن‌ها را در کوره با دمای بین ۸۰۰ تا ۹۱۰ درجه به مدت هشت ساعت قرار می‌دهیم.

این بانوی هنرمند کرمانشاهی از کیفیت محصولات تولیدی هنرمندان میناکار کرمانشاه گفت و ادامه داد: تولیداتمان در حدی از کیفیت هست که بتوانیم مینای سفال همدان را جا بگذاریم.

او گفت: بخشی از تولیدات هنرمندان میناکار کرمانشاهی به لالجین می‌رود، بخشی هم در داخل استان به فروش می‌رود و بخش مهمی هم راهی کشور عراق می‌شود.

رئیسیان گفت: متاسفانه سود زیادی از این صادرات عاید هنرمندان کرمانشاهی نمی‌شود، چراکه پای واسطه‌ها و دلال‌ها وسط است و آن‌ها با سود کمی تولیداتمان را می‌خرند و خودشان با صادرات آن به عراق سود زیادی به جیب می‌زنند.

رئیسیان به مشکلات این روز‌های کار اشاره کرد و افزود: از وقتی که کرونا آمده فروشمان تا ۹۰ درصد کاهش پیدا کرده، چون دیگر با این شرایط کرونا و مشکلات اقتصادی ناشی از آن مردم اولویتی برای خرید هنر‌های صنایع دستی ندارند.

او افزود: تا پیش از کرونا حتی تاجرانی از ترکیه می‌آمدند و از ما خرید می‌کردند، اما حالا نه تنها آن‌ها نمی‌آیند، بلکه علاقمندان به مینای سفال داخل استان هم دیگر خریدی نمی‌کنند.

انتهای پیام/د

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: میراث فرهنگی سفال و سرامیک سفال لالجین آثار تاریخی نقش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۰۷۳۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تمرکز همدان بر توسعه زنجیره ارزش سفال و کشمش

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان با بیان اینکه در صادرات، محور اصلی زنجیره‌های ارزش است، گفت: تمرکز همدان بر توسعه زنجیره ارزش سفال و کشمش به منظور توسعه صادراتی این محصولات است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از همدان، سید مجتبی حسینی در حاشیه برگزاری ششمین نمایشگاه اکسپو ایران، در جمع خبرنگاران، اظهار‌ داشت: امسال هدف از حضور استان همدان در ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی، در کنار معرفی توانمندی‌های صادراتی و ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری، معرفی بیشتر و بهتر دو زنجیره ارزش مهم سفال و کشمش است.

وی افزود: تعریف زنجیره ارزش انگور با ترسیم نقشه راه در این استان باعث رشد و توسعه این صنعت و اثرگذاری بر جی.دی. همدان خواهد شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان همچنین در تشریح زنجیره ارزش کشمش گفت: زنجیره ارزش شامل تعریف مسئله، جایگاه فعلی تولید انگور و کشمش در کشور، میزان تولید، سطح زیر کشت و همچنین موانع و مشکلات پیش روی این محصول است.

حسینی افزود: بی‌شک استان همدان در تازه خوری انگور و همچنین فرآوری این محصول ظرفیت بسیار خوبی دارد و می‌تواند علاوه بر ثبات و تعادل در قیمت‌ها به صادرات و ارزآوری در کشور منجر شود.

وی بیان کرد: انتظار داریم با برنامه‌ریزی صورت گرفته و ورود خوب استان همدان به بحث زنجیره ارزش سفال و کشمش؛ میزان بهره‌وری، تولید و صادرات این محصولات افزایش چشمگیری پیدا کند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان عنوان کرد: برنامه‌ریزی و راهکار چگونگی بهبود طراحی، تولید، بسته‌بندی و فروش سفال و کشمش با مقیاس اندازه‌گیری سالانه در استان همدان انجام شده که به راحتی می‌توان میزان پیشرفت توسعه این زنجیره‌هایی ارزش را مطابق با آن ارزیابی کرد.

حسینی با بیان اینکه، در کنار سفال و کشمش که دو زنجیره اصلی استان ما تاکنون شناخته شده‌اند، تاکید کرد: مبل و منبت، پوشاک، گیاهان دارویی، سنگ‌های قیمتی و چرم نیز زنجیره‌هایی ارزشی هستند که توسعه آن‌ها در دستور کار قرار دارد.

وی عنوان کرد: زنجیره‌های ارزش راهبردی استان‌ها به صورت ملی و به همت معاونت اقتصادی وزارت کشور تعریف شده‌ و برای هر زنجیره ارزش برنامه عملیاتی، چشم انداز و طرح توسعه تدوین شده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بودجه شهرداری کرمانشاه تصویب شد
  • کشمش و سفال همدان تقویت کننده مبادلات تجاری کشور
  • کشمش و سفال همدان تقویت کننده مبادلات تجاری کشور+فیلم
  • آیت‌الله نوری همدانی: دین اسلام بزرگترین حامی حقوق زن است
  • بیش از ۱۸۷ هزار مادر همدانی مشاوره فرزندآوری دریافت کردند
  • بیش از ۱۸۷ هزار مادر همدانی مشاور فرزندآوری دریافت کردند
  • پاسخ آیت الله نوری همدانی به سوالی درباره طرح عفاف و حجاب پلیس (طرح نور)
  • افزایش سهم ایران از بازارهای جهانی با تقویت صادرات سفال
  • تمرکز همدان بر توسعه زنجیره ارزش سفال و کشمش
  • «طرح نور» نیروی انتظامی مورد حمایت است