Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-27@03:07:25 GMT

قوانین جدید پیش‌گشایش در بازار سهام

تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۲۰۷۵۲۴

قوانین جدید پیش‌گشایش در بازار سهام

از سه‌شنبه ۱۸ آذر، امکان ویرایش و حذف سفارش‌های ارسالی در ۵ دقیقه پایانی پیش‌گشایش امکان‌پذیر نیست.

به گزارش سرویس بورس مشرق، از سه‌شنبه ۱۸ آذر، امکان ویرایش و حذف سفارش‌های ارسالی در ۵ دقیقه پایانی پیش‌گشایش امکان‌پذیر نیست. این خبری است که روز چهارشنبه روی خروجی سایت بورس و فرابورس رفت. پیش‌تر ۲۰ آبان بود که دستورالعمل جدید معاملاتی مبنی بر کاهش زمان پیش‌گشایش بازار جامعه سهامداری را غافلگیر کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیش‌گشایشی که در گذشته ساعت ۸:۳۰ دقیقه تا ساعت ۹ به طول می‌انجامید اما در ابلاغیه‌ای به گفته معاون بازار شرکت بورس تهران از این روز معاملاتی به ۱۵ دقیقه (از ۸:۴۵ تا ۹) کاهش یافت.

بیشتر بخوانید:

جذابیت فرامرزی سهام کالایی

این دستورالعمل معاملاتی در حالی مورد استقبال اهالی بازار سهام قرار گرفت که به اعتقاد صاحب‌نظران اقتصادی گامی رو به جلو در راستای انطباق قوانین و مقررات داخلی با بورس‌های بزرگ دنیا محسوب می‌شود.به هر ترتیب اکنون از اتخاذ سیاستی تازه در غالب یک دستورالعمل جدید معاملاتی پرده‌ برداری شده است. بنابراین ابلاغیه زمان پیش‌گشایش بازار سهام همان ۱۵ دقیقا (از ساعت ۸:۴۵ تا ساعت ۸:۵۵) خواهد بود، اما در ۵ دقیقه پایانی (۸:۵۵ تا ۹) امکان هیچ‌گونه ویرایش و حذف در اردرهای ارسالی وجود نخواهد داشت.

هر چند این قانون در راستای سامان‌دهی و ممانعت از ایجاد رانت در فضای معاملاتی بورس و فرابورس اتخاذ شده است، اما بررسی سایر بورس‌های دنیا حاکی از این است که یا به‌طور کلی موضوعی تحت عنوان پیش‌گشایش وجود ندارد یا به‌صورت پنهان سفارش‌ها پیش از شروع بازار ارسال می‌شوند، به‌طوری که قابلیت رویت سفارشات خرید و فروش برای سرمایه‌گذاران وجود نداشته و از این رو بر روند معاملات اثرگذار نیست.

بررسی‌ها حاکی از این است که قانون‌گذار با چنین استراتژی به دنبال کاهش قدرت دستکاری در زمان سفارشات است. اتخاذ چنین تدابیری علاوه بر اینکه می‌تواند منجر به بازگشت فضای شفاف به جریان معاملاتی بازار سهام شود، زمینه کاهش جولان سفته‌بازان و سرمایه‌گذارانی که قصد جهت‌دهی غیرمتعارف به بازار دارند را نیز فراهم ‌می‌کند. سرمایه‌گذارانی که با سفارش‌گذاری‌های غیرواقعی بعضا به صف‌های خرید و فروش سهام دامن می‌زدند و با استفاده از زمان طولانی پیش‌گشایش و امکان حذف سفارشات خود، سایر معامله‌گران بازار سرمایه را به نوعی فریب می‌دادند اکنون به محض اجرایی شدن دستورالعمل جدید تاحدودی با کاهش قدرت دستکاری در فضای معاملاتی بورس و فرابورس مواجه می‌شوند.

برآوردها از عدم ایجاد ممانعت در دقایق پایانی حاکی از این است که برخی از سفارش‌دهندگان به‌صورت مصنوعی یکسری از سهم‌ها را به سمت مثبت یا منفی هدایت می‌کردند و به دلیل اینکه در دقایق پایانی همچنان امکان حذف یا ویرایش سفارش‌های ارسالی وجود داشت به محض شروع بازار سفارش سنگین ثبت شده در صف خرید به یکباره حذف و در صف فروش نمایان می‌شد.

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا اعتراضات آمریکا شهید محسن فخری زاده بورس شاخص بورس بازار بورس بورس تهران فرابورس سازمان بورس و اوراق بهادار سازمان بورس بورس کالا اخبار بورس بازار بازار سرمایه بازار سهام سهام سرمایه گذاری بازار سهام پیش گشایش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۰۷۵۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد بورس با افزایش تولید خودرو و صادرات محصولات پتروشیمی

یک کارشناس بازار سرمایه رشد صادرات نفت و پتروشیمی و همچنین رشد تولید خودرو در سال جاری را زمینه‌ای را برای بهبود شرایط نماد صنایع پتروشیمی و خودرویی و در نهایت بازار سهام عنوان کرد.

گروه بانک و بورس بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «علی فراقی» کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بازارنیوز پیرامون تاثیر افزایش صادرات نفت و محصولات پتروشیمی بر وضعیت بازار سهام اظهار کرد: رشد صادرات این نوع کالا‌ها صرفاً بر کرک اسپرد صنایع پتروشیمی حاضر در بورس اثر‌گذار خواهد بود. به هر اندازه کرک اسپرد آن‌ها رشد پیدا کند به همان اندازه وضعیت نماد صنایع این شرکت‌ها بورس هم ارتقاء می‌یابد.


این کارشناس بازار سرمایه همچنین درباره افزایش تولید خودرو و تاثیر این موضوع بر بازار بورس هم گفت: با توجه به جایگاه نماد‌های خودرویی در بازار، تغییر مثبت در این بخش هم می‌تواند یک اتفاق مثبت برای بورس باشد، اما افزایش تولید خودرو زمانی بر بازار سهام موثر واقع می‌شود که قیمت کارخانه‌ای محصولات ایران خودرو و سایپا هم دست‌خوش تغییر پیدا کند.


وی تصریح کرد: تقارن افزایش تولید با رشد قیمت خودرو و نزدیک شدن آن به نرخ بازار ابتدا برای این دو خودرو ساز و سپس سهامداران آن یک اتفاق مثبت خواهد بود.


پایان پیام//

نام نویسنده: برچسب ها: بورس ، تولید خودرو ، صادرات پتروشیمی ، قیمت کارخانه‌ای خودرو ، بازار سرمایه لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000T9T

دیگر خبرها

  • خرید و فروش استقلال و پرسپولیس در چه زمانی امکان‌پذیر است؟
  • خبر مهم درباره واریز سود سهام عدالت | جیب دارندگان سهام عدالت پرپول می‌شود
  • رهاشدگی قیمت ها در بازار اجاره بها و رهن مسکن
  • با اصلاح اطلاعات حساب بانکی خود سود سهام عدالت را دریافت کنید
  • سامانه روستا بازار در اردبیل راه‌اندازی شد
  • شاخص بورس پایان هفته را در سطح دو میلیون و ۳۰۰ هزار واحد ماند
  • محرک جدید بورس
  • رشد بورس با افزایش تولید خودرو و صادرات محصولات پتروشیمی
  • صعود بورس ادامه خواهد یافت؟ | روزهای سرنوشت‌ساز برای شاخص کل
  • رهاشدگی قیمت‌ها در بازار اجاره‌بها و رهن مسکن