Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-28@04:46:23 GMT

پرچم پنج‌ستاره و سرخ چین به ماه رسید

تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۲۰۷۸۳۳

پرچم پنج‌ستاره و سرخ چین به ماه رسید

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ای‌اف‌پی، کاوشگر چانگ‌ای‌۵ چین که با الهام از الهه اساطیری ماه در اسطوره‌شناسی چینی نامگذاری شده، تصاویر کاشته شدن پرچم پنج‌ستاره را روی ماه گرفت و به دنیا مخابره کرد. این کاوشگر روز پنجشنبه پس از پایان ماموریت خود، از روی ماه سمت زمین روانه شد.

قرار است چانگ‌ای‌۵ حدود دو کیلوگرم از خاک و صخره‌های ماه را با خود به زمین بیاورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این نخستین بار در چهار دهه اخیر است که دانشمندان می‌توانند روی خاک و سنگ ماه آزمایش کنند. چین میلیاردها دلار در برنامه فضایی هزینه کرده و امیدوار است سال ۲۰۲۲ ایستگاه فضایی خود را راه‌اندازی کند و در گام پایانی فضانوردانش را به پیاده‌روی روی سطح ماه بفرستد.

کاوشگر چینی از استان جنوبی هاینان به فضا پرتاب شد و پس از پایان ماموریت و بلند شدن از سطح ماه، در مدار قرار گرفت. اداره ملی فضا لحظه به لحظه برنامه چانگ‌ای‌۵ را از زمین زیر نظر داشت. آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ میلادی نمونه‌های خاک و سنگ ماه را به زمین آورده بودند و اقدام چین نخستین ماموریت مشابه پس از ماموریت لونا ۲۴ شوروی در ۱۹۷۶ است.

نخستین پرچمی که روی سطح بدون باد ماه کاشته شد، سال ۱۹۶۹ در ماموریت آپولو ۱۱ آمریکا بود. آمریکایی‌ها تا سال ۱۹۷۲ پنج پرچم دیگر ایالات متحده را هم روی ماه به اهتزاز درآوردند.

کد خبر 570173 برچسب‌ها چین فضاپیما - کاوشگر

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: چین فضاپیما کاوشگر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۰۷۸۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مصدومیت ستاره دورتموند در آستانه دیدار با پی‌اس‌جی

به گزارش "ورزش سه"، در شب شکست 4-1 مقابل لایپزیش، متس هوملس باید زودتر از موعد زمین را ترک می‌کرد. دورتموند با این حال امیدوار است که او در نیمه نهایی لیگ قهرمانان مقابل پاری سن ژرمن به زمین بازگردد.

دورتموند در باخت امشب ظاهر مناسبی نداشت و به غیر از اینکه نتیجه را از دست داد، مطابق همیشه بازی نکرد. در زمان مناسبی شکست نخوردند چراکه بازی بعدی آن‌ها چهارشنبه شب مقابل پاری سن ژرمن خواهد بود. همچنین یولیان برانت دیگر بازیکنی بود که با احساس مصدومیت‌ بازی را به پایان رساند.

سباستین کل، مدیرورزشی دورتموند، پس از بازی روی این موضوع تاکید کرد:"حتی اگر امروز خیلی بد بوده باشیم، بازی چهارشنبه متفاوت است. ما در رقابتی شرکت می‌کنیم که دورتموند در آن فرم خوبی را به نمایش گذاشته است."

کل با نگاه به عوامل دیگری به بازی چهارشنبه خوش‌بین است. طرفداران دورتموند 10 سال است که شاهد بازی نیمه نهایی لیگ قهرمانان در ورزشگاه خانگی‌شان نبوده‌اند و کل امیدوار است انرژی هواداران تاثیرگذار باشد:"تمام دورتموند منتظر این بازی هستند."

از طرف دیگری کل امیدوار است که آن‌ها به بازیکنانی که در بازی مقابل لایپزیش مصدوم شده‌اند، تکیه کنند. امره جان و ایان ماتسن پس از محرومیت در بازی لایپزیش، به این تیم باز می‌گردند و انتظار می‌رود مارسل سابیتزر هم تا روز چهارشنبه از شر سرماخوردگی خلاص شود.

وضعیت هوملس

متس هوکلس در دقیقه 52 بازی امشب تعویض شد و زمین را زود ترک کرد. کل درباره مصدومیت او گفت:"متس روی ساق پاش پارگی داشت. امیدوارم تا چهارشنبه چنین مشکلی ادامه نداشته باشد."

در نشست خبری ادین ترزیچ، سرمربی تیم درباره وضعیت هوملس گفت:"او درمان شد. او اکنون خیلی بهتر به نظر می‌رسد، بنابراین می‌توان فرض کرد که اوضاع برای چهارشنبه خوب پیش خواهد رفت."

کل درباره وضعیت هوملس اضافه کرد:"چه با هوملس و چه بدون آن، جهت حرکت تیم مشخص است. ما با حداکثر تمرکز و انرژی روی این بازی متمرکز خواهیم بود اما ما باید بیشتر از بازی امروز مبارزه کنیم."

دیگر خبرها

  • مصدومیت ستاره دورتموند در آستانه دیدار با پی‌اس‌جی
  • فضانوردان چینی به ایستگاه فضایی رسیدند
  • استان‌های برتر اجرای پویش ستاره‌های زمین معرفی شدند
  • فضانوردان چینی به اقامتگاهشان در فضا رسیدند
  • کاوشگر سایکی ناسا با لیزر داده فرستاد!
  • وصیت هوادار استقلال و واکنش نکونام؛ با پرچم دو ستاره دفنم کنید! + عکس
  • نخستین قهرمانی ستاره تیم ملی ایران با باشگاه قطری + عکس
  • بارسلونا به ستاره پی اس جی ساخت!
  • نخستین قهرمانی ستاره ایران با باشگاه قطری
  • ناسا ۲ ماموریت رصد زمین را پس از ۱۸ سال متوقف کرد