Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-29@12:59:24 GMT

راه‌هایی برای خروج اقتصاد از سلطه پول نفت

تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۲۰۸۸۰۳

راه‌هایی برای خروج اقتصاد از سلطه پول نفت

خبرگزاری آریا - یک نماینده مجلس گفت: با انجام برخی اقدامات مانند جلوگیری از خام فروشی و حمایت از سرمایه‌گذاران صنایع پایین دستی نفت؛ می‌توان به سلطه درآمدهای نفتی بر اقتصاد ایران غلبه کرد.
به گزارش خبرگزاری آریا ، سال جاری کشور ما از یک سو در نتیجه روبه‌روشدن با تحریم‌های ظالمانه آمریکا با افت فروش نفت همراه شد و از سوی دیگر، شیوع بیماری کرونا، تقاضای جهانی نفت را متاثر کرد و به‌ دنبال آن، قیمت‌های جهانی را کاهش داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این موارد سبب شد تا تصمیم‌سازان کشور به این نتیجه دست یابند که باید ظرفیت‌های درآمدزای دیگر را فعال سازند تا یکبار برای همیشه به سلطه نفت بر اقتصاد کشور پایان دهند.
حسین حسین‌زاده، عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار ایبِنا درباره وابستگی اقتصاد ایران به پول نفت گفت: بررسی‌های کمیسیون در خصوص عدم وابستگی اقتصاد ایران به پول نفت به این نتیجه رسیده که چنین چیزی امکان‌پذیر نیست، اما می‌توان روش آن را تغییر داد. جهت جلوگیری از خام فروشی راه‌های مختلفی در اختیار داریم که علاوه بر ارزآوری می‌تواند ارزش افزوده بالا و بازار مصرف داخل هم داشته باشد.
وی در ادامه اضافه کرد: بودجه سال 1400 در همین راستا پیش بینی شده است. با توجه به اینکه بر صادرات نفت نمی‌توان حساب باز کرد، اما بنا نیست صنعت نفت نادیده گرفته شود و از آن بی‌بهره بمانیم. مجلس در راستای جلوگیری از خام فروشی و ارزش افزوده نفت تلاش می‌کند که در بودجه جبران شود.
این نماینده مجلس در این رابطه یادآور شد: کار دیگری که باید داخل بودجه 1400 در بخش انرژی مدنظر قرار گیرد، تخصیص خوراک با تنفس چند ساله به سرمایه گذرانی است که در صنعت پایین دستی صنعت نفت قصد فعالیت دارند. حرکت فوق کمکی است که مجلس در راستای افزایش توسعه صنایع نفت و گازو پتروشیمی انجام می‌دهد. بنابراین درست است که به صورت خام نمی‌توانیم صادرات را پیش‌بینی کنیم، اما برای جبران این کمبود کارهای فوق در دستور کار قرار خواهد گرفت تا از بدتر شدن وضعیت اقتصادی جلوگیری به عمل آید.
حسین‌زاده در اینباره تاکید کرد: موارد فوق ظرفیت‌هایی است که در اقتصاد ایران وجود دارد و با توسل به آنها به سلطه نفت در اقتصاد کشور می‌توان پایان داد. ایران کشوری است که وابستگی شدید به نفت دارد و به دلیل تحریم‌ها فرصتی پیش آمده تا بیشتر صنعت خود را بشناسیم و در آن زمینه قدم برداریم.
این عضو کمیسیون انرژی در رابطه با فعال کردن درآمدهای ارزی برای کاهش وابستگی بودجه به نفت، تاکید کرد: توسعه فرآورده‌های پایین دستی نفت خام آنها را برای صادرات صاحب قابلیت می‌کند و از خام فروشی جلوگیری به عمل می‌آورد، در راستای این موارد درآمد ارزی نیز بیشتر خواهد شد. پیش از تحریم‌ها که نفت خام صادر می‌کردیم، فرآورده‌های آن دیده نمی‌شد، حال قصد داریم، برعکس عمل کنیم. از این طریق هم صنعت داخل منتفع می‌شود و هم صادرات رونق پیدا می‌کند.
برچسب‌ها نفت خام ارز
ارسال نظر
-->

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: اقتصاد ایران خام فروشی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۰۸۸۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دعوت جهانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به حمایت از دانشجویان آمریکایی

به گزارش حوزه فرهنگ و هنر خبرگزاری تقریب،در متن این بیانیه آمده است :

"بلوغ و باروری جنبش دانشجویی اصیل در ایالات مختلف آمریکا،در محکومیت صهیونیسم ، با سرکوب و دستگیری گسترده دانشجویان توسط مدعیان دموکراسی و آزادی بیان در این کشور مواجه شده است.

دانشجویانی که از کالیفرنیا تا تگزاس، غیرتمندانه در دفاع از کودکان و مردم مظلوم غزه به میدان آمده اند هرگز از مطالبات اساسی خود مانند پایان دادن به جنگ غزه، قطع ارتباطات دانشگاهی با رژیم اشغالگر قدس و محاکمه عوامل نسل کشی غزه کوتاه نخواهند آمد.

شکل گیری ، تثبیت و استمرار  این جنبش دانشگاهی و بشردوستانه، خواب راحت را ازچشم فاتلان کودکان غزه ربوده و علاوه بر آن، فردایی  آکنده از آگاهی و ظلم ستیزی را در فضای دانشگاهی و علمی غرب نوید می دهد.گستردگی ، آگاهی و استقامت سه رکن اصلی این جنبش بی سابقه در آمریکا محسوب می شود.جنبشی که با سرعتی مثال زدنی در حال تعمیم به دیگر حوزه های جغرافیایی و آموزشی غرب است. 

سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ضمن تقدیر از صلابت دانشجویان و اساتید دانشگاه ها که علی رغم خفقان ناشی از سلطه لابی های صهیونیستی در آمریکا به میدان حمایت از هم نوعان خود در غزه آمده اند، جنایت و برخوردهای صورت گرفته علیه آنها را قویا محکوم می کند.

همچنین این سازمان، خواستار حمایت گسترده همه دانشگاهها ، مراکز علمی و فرهنگی جهان ، فارغ از هر نژاد و مذهبی،از حرکت انسان دوستانه و تاریخی دانشجویان آمریکایی مدافع حقیقت و حقانیت است. بدیهی است که اتحاد جهانی در حمایت از دانشجویان به پاخاسته در برابر جریان زور و اشغالگری،حداقلی ترین مسئولیت انسانهای آزاده و خیراندیش دنیا  در قبال این جوانان غیور خواهد بود. به امید آنکه چنین تحرکاتی ضمن افشای هر چه بیشتر ماهیت نظام سلطه ، منجر به پایان یافتن جنگ غزه و شکست جنایتکاران صهیونیست و حامیان آنها شود. انشاالله.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مجلس بعدی باید ریل‌گذاری درستی برای دولت ایجاد کنند
  • جهش در اقتصاد کشور نیازمند نوآوری و فناوری‌های جدید است
  • بسیاری از مدیران صنعت پتروپالایشگاهی به دنبال سرمایه گذاری «دولتی» هستند تا «مردمی»
  • AFC: ایران پادشاه فوتسال آسیاست/ ادامه سلطه یوزها در قاره‌کهن
  • ببینید | اظهارات تکان‌دهنده یک نماینده مجلس؛ بزرگان ما برای درمان مریضی‌شان سریع به اروپا می‌روند اما برای اقتصاد بیمار نه!
  • موضوع چای دبش را لاپوشانی کردند | واقعیت سفره مردم را هم منعکس نمی‌کنند
  • مجلس آتش‌بیار معرکه است!
  • دعوت جهانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به حمایت از دانشجویان آمریکایی
  • بلاروس: ناتو باعث سلطه آمریکا بر اروپا شده
  • خیزش جنبش اصیل دانشجویی در آمریکا