Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایلنا، زهرا صدراعظم نوری رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران درباره چرایی عدم موفقیت در منشایابی بوی نامطبوع در تهران، گفت: در چند سال اخیر انتشار بوی نامطبوع در زمان مشخصی از سال منتشر می‌شود و اکثرا زمان‌هایی است که بارندگی صورت می‌گیرد و منجر به انتشار این بو می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او ادامه داد: طی بررسی‌های به عمل آمده در سال‌های گذشته موارد متعددی پیش‌بینی می‌شد، اما آنچه امسال بیشتر مورد توجه قرار گرفته، به ویژه با توجه به متصاعد شدن بو در زمان بارندگی بیشتر محتمل است که منشا بوی نامطبوع حاصل از فاضلاب باشد.

نوری با تاکید بر اینکه مسئله فاضلاب تهران باید جدی‌تر گرفته شود، افزود: رسیدگی و ساماندهی و اتصال فاضلاب تمام واحدها به اگو شهری و شبکه فاضلاب از اقدامات مهمی است که باید هرچه سریع‌تر انجام و وزارت نیرو و سازمان آب منطقه‌ای اقدامات سریع‌تر و موثرتری انجام دهند.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات با اشاره به جلسه با وزارت نیرو برای پیگیری منشا بوی نامطبوع در تهران، گفت: در شورای شهر به دنبال این هستیم که طی جلسه‌ای با وزرات نیرو و آب منطقه‌ای مساله انتشار بوی نامطبوع در تهران را از طریق شبکه فاضلاب پیگیری کنیم و مشخص شود که اکنون دقیقا چه اقدامات موثری می‌توان انجام داد. اداره کل محیط زیست و معاونت خدمات شهری شهرداری تهران نیز مسئول رسیدگی به این مساله هستند و باید پیگیری دقیق‌تری داشته باشند.

او در پاسخ به این سوال که با توجه به تزریق سوخت مازوت به نیروگاه‌ها و کارخانه‌های اطراف تهران در این فصل تا چه اندزه مازوت در انتشار بوی نامطبوع چقدر مورد بررسی قرار گرفته است، اظهار کرد: گمانه زنی‌های متعددی وجود دارد، اما تا مستندات کافی وجود نداشته باشد نمی‌توان با قطعیت از علت اصلی سخن گفت. بحث سوخت مازوت سال گذشته نیز مطرح شد و آمارهایی مبنی بر استفاده نیروگاه‌ها و پالایشگاه‌ها در یک بازه زمانی قابل توجه از مازوت اعلام شد، اما این مساله نفی شد و سازمان حفاظت محیط زیست نیز آن را تکذیب و اعلام کرد تنها چند روز و نه در بازه زمانی طولانی‌تری از مازوت استفاده شده است.

نوری در ادامه گفت: در نتیجه اکنون گزینه استفاده از مازوت را نمی‌توان به عنوان یک عامل اصلی مدنظر قرار داد. احتمال بیشتر اکنون بر روی فاضلاب مطرح است، چرا که گاوداری‌ها، دامداری‌ها و در مجموع خروجی صنایع حاوی پساب می‌تواند عامل موثری باشند و در روزهای بارانی و همزمان با بالا آمدن آب‌های سطحی این بو بیشتر خود را نشان می‌دهد و در هوا متصاعد می‌شود.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران ضمن تاکید بر ورود و همکاری شرکت آب و فاضلاب در بررسی این مساله، اضافه کرد: با شرکت آب و فاضلاب در حال پیگیری موضوع هستیم و در گزارش آب منطقه‌ای پیشرفت حدود ۷۰ درصدی در توسعه و احداث شبکه فاضلاب در کل تهران را اعلام کردند و باید مجدد این مساله پیگیری و بررسی شود تا همه احتمالات موجود درباره نقش فاضلاب در انتشار بوی نامطبوع در تهران مشخص شود. 

او در پاسخ به این سوال که آیا در وزارت نیرو و شرکت آب منطقه‌ای تیمی در حال بررسی وضعیت ساختارهای زیرسطحی و شبکه فاضلاب در منشایابی بوی نامطبوع است یا خیر، گفت: از چگونگی عمل در آن تشکیلات خبر ندارم، اما به عنوان دستگاهی که مسئول فاضلاب شهر است، آن‌ها را خطاب قرار می‌دهیم تا هرچه سریعتر منشایابی بوی نامطبوع در تهران به نتیجه برسد.

کد خبر 570217 برچسب‌ها شورای شهر تهران محیط زیست ایران

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: شورای شهر تهران محیط زیست ایران بوی نامطبوع در تهران انتشار بوی نامطبوع شبکه فاضلاب آب منطقه ای محیط زیست وزارت نیرو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۰۹۲۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شناسایی ۱۶۲ کارواش آلاینده در پایتخت/ «پساب» مهم‌ترین مشکل زیست‌محیطی کارواش‌ها

رئیس اداره پایش اداره کل محیط زیست استان تهران ضمن اشاره به شناسایی ۱۶۲ کارواش آلاینده در پایتخت طی سال گذشته، «پساب» را مهم‌ترین مشکل زیست‌محیطی آن‌ها ذکر کرد.

الهه بیگی در گفت وگو با ایسنا افزود: مستندات و وضعیت‌ زیست‌محیطی  ۲۶۳ مورد کارواش در استان تهران در سامانه جامع محیط زیست ثبت شده است. بر اساس آخرین اطلاعات، ۱۶۲ مورد کارواش در پایتخت شناسایی و اطلاعات آن‌ها در این سامانه ثبت شده این در حالیست که امکان جابجایی و تعطیلی واحدهای فاقد مجوز خیلی زیاد است.

رئیس اداره پایش اداره کل محیط زیست استان تهران اضافه کرد: پیش از این واحدهای خدماتی، مشمول واحدهای آلاینده نمی‌شدند ولی بر اساس شیوه‌نامه جدید و تصویب‌نامه هیات وزیران در ۲۷ اسفند سال ۱۴۰۱ همه واحدهای خدماتی در صورت آلایندگی مشمول پرداخت عوارض آلایندگی تحت عنوان عوارض سبز می‌شوند. کارواش‌ها جزو مراکز خدماتی محسوب می‌شوند و در اولویت کاری محیط زیست تهران قرار دارند.

بیگی اضافه کرد: ادارات محیط زیست شهرستان‌های استان تهران کارواش‌ها را شناسایی و مدارک آن را چک می‌کنند و اگر در بازدید از آن‌ها متوجه آلایندگی شوند، به صاحبشان اخطار می‌دهند. مهلت اخطاریه بیش از دو هفته است. اگر اینگونه کارواش‌ها پس از صدور اخطاریه اول اقدامی برای رفع آلایندگی انجام ندهند، اخطاریه دوم با مهلت مناسب صادر می‌شود. اگر واحد آلاینده اقدامی نکند، مستندات آن در سامانه محیط زیست در قسمت آلاینده‌ها ثبت و مشمول پرداخت عوارض می‌شود.

وی در ادامه گفت: این عوارض به‌صورت فصلی است و واحدهایی که آلاینده تشخیص می‌شوند، هر سه ماه اطلاعات آن‌ها در سامانه جامع بارگذاری می‌شود و مشمول پرداخت عوارض می‌شوند.

رئیس اداره پایش اداره کل محیط زیست استان تهران افزود: اطلاعات ۲۶۳ مورد کارواش در سامانه جامع محیط زیست ثبت شده‌اند ولی تعداد کارواش‌های مشمول لیست صنایع آلاینده هستند ۳۷۹ مورد در سال ۱۴۰۲بود چراکه امکان دارد یک کارواش چند بار اسمش در این لیست آورده باشد و تا زمانی که رفع آلوگی نکنند در لیست قرار دارد.  

 وی با بیان اینکه عمده مشکل زیست‌محیطی  کارواش‌ها مربوط به «پساب» آن‌هاست، اظهار کرد: اگر پساب آن‌ها بدون تصفیه وارد منابع پذیرنده مانند اراضی کشاورزی، چاه‌ها و آب‌های سطحی شود، از نظر ما آلاینده هستند چراکه مواد شوینده استفاده شده در کارواش به‌طور مستقیم وارد محیط زیست می‌شود.

رئیس اداره پایش اداره کل محیط زیست استان تهران اضافه کرد: اگر کارواش‌ها بسته به حجم پساب تولیدی، آن استانداردسازی نکنند و به‌صورت خام وارد منابع پذیرنده شود، آلودگی خاک و منابع آب زیرزمینی را در پی خواهد داشت و در صورت ورود به اراضی کشاورزی تبعات دیگری نیز دارد بنابراین اولویت اصلی ما برای کارواش‌ها استانداردسازی پساب‌ آن‌هاست چون این پساب‌ها حاوی آلودگی‌های میکروبی و شیمیایی است.

بیگی در پایان اظهارکرد: بر اساس بازدیدهای انجام شده در حال حاضر میزان آلایندگی کارواش‌ها روند کاهشی داشته است و اغلب آن‌ها به استانداردهای محیط زیستی واقف هستند چراکه در اخطاریه‌های صادر شده اقدامات لازم برای رفع آلودگی ذکر می‌شود  و در نتیجه اغلب کارواش‌ها سیستم استانداردسازی پساب دارند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • شناسایی ۱۶۲ کارواش آلاینده در تهران
  • شناسایی ۱۶۲ کارواش آلاینده در پایتخت/ «پساب» مهم‌ترین مشکل زیست‌محیطی کارواش‌ها
  • آب‌های خاکستری؛ نجات‌بخش حیات زمین
  • رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست: رهاسازی چاه‌های نفت آب و خاک خوزستان را آلوده می‌کند
  • پاسخ عجیب آبفا خوی به بوی بد فاضلاب: مربوط به برخی فصول سال است!
  • مزارع کشاورزی که با فاضلاب خام و پساب آبیاری شوند، معدوم خواهند شد/چرخه تصفیه خانه‌ها باید تکمیل شود
  • اعتراض مردم خوی به بوی نامطبوع تصفیه خانه فاضلاب 
  • هزینه‌کرد ۵.۵ میلیارد یورویی دولت سیزدهم برای بهبود وضع هوا و کاهش سوختن گازهای مشعل
  • امحاء کشت محصولات کشاورزی با آب‌های غیرمتعارف در شیراز
  • سلاجقه: از برقی کردن وسایل نقلیه در تهران حمایت می‌کنیم