Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-02@15:22:51 GMT

زنجان؛ زخم خورده از حلقه پدرخوانده‌ها

تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۲۱۰۱۳۷

زنجان؛ زخم خورده از حلقه پدرخوانده‌ها

خبرگزاری مهر-گروه استان‌ها-رحیم مقدمی*: نه می‌توان اسمش را بی‌تفاوتی گذاشت و نه بی‌مسئولیتی ولی هر چیزی که هست باعث شده استان زنجان سال‌ها با آنچه که باید به آن می‌رسید فاصله داشته باشد، فاصله‌ای که رفع آن نیازمند به پوست‌اندازی و تغییر نگرش‌ها دارد.

آمدن و رفتن دولت‌ها و ترکیب مدیریتی تفاوتی برای زنجان و زنجانی‌ها نداشته و هیچ‌یک از دولت‌ها نتوانسته تأثیر خاصی برای توسعه استان زنجان داشته باشد، به گونه‌ای که طی چند دهه اخیر نبود انسجام و وحدت در بین نیروهای تأثیرگذار استان و تلاش برخی تفکرها برای ایجاد گسست بین این نیروها مانع از ایجاد اجماع برای وحدت نخبگان استان برای توسعه شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نیروهای سیاسی و نخبگان هرگز به نقطه مشترک برای توسعه استان نرسیده‌اند

جریان چپ و راست دهه هفتاد و اصول‌گرایان و اصلاح‌طلبان، امروز در استان هرگز نتوانسته‌اند حتی در یک نقطه برای توسعه استان به اشتراک نظر و تفاهم مصلحتی برسند و این گسست فضا را برای بروز و ظهور و تأثیرگذاری برخی تفکرات خارج از استان و عمیق‌تر کردن گسست بین نخبگان استان فراهم کرده است.

افرادی که در آن دوران نیز در استان حضور داشتند، این منطقه را دچار شعارزدگی و سیاست‌زدگی کردند و با بازی‌های سیاسی و رانت‌خواری‌هایی که انجام دادند، مانع توسعه استان زنجان شدند و غیر از تفرقه و عقب‌ماندگی دستاوردی نداشتند.

سیاست‌زده بودن گروه‌ها و جریان‌های سیاسی و پایین بودن سطح مطالبه گری، نبود مکانیزم کارآمد در زمینه انتخاب مدیران در همه سطوح، نبود ثبات در مدیریت‌های شهری و استانی، غلبه تفکرات جناحی و گروهی، بی تفاوتی معتمدین و نخبگان به فضای حاکم بر استان، فساد اقتصادی و مدیریتی، متمایز نشدن تخریب و نقد سازنده و اجازه ندادن به نیروهای دلسوز و انقلابی برای بیان مطالبات مردم و زدن برچسب‌های مختلف به نخبگان و بدنه اندیشه روز استان را شاید بتوان تنها بخش‌هایی از چالش‌هایی عنوان کرد که استان زنجان را از جایگاه واقعی خود دور ساخته است.

پدرخوانده‌های سیاسی و اقتصادی در استان زنجان لزوماً افراد بومی این منطقه نیستند و یا زنجانی‌های ساکن این منطقه نبوده و با شبکه پیچیده و هزاردستان، تأثیرات مخرب خود را در مسیر توسعه استان با انتخاب و تحمیل برخی مدیران ناکارآمد و البته حافظ منافع خود برجای می‌گذارند، افرادی که در تهران صاحب منصب و نفوذ سیاسی و اقتصادی و حتی فرهنگی هستند و تاکید و رویکردشان تنها منافع شخصی و جناحی‌شان است تا منافع استان. این افراد همواره بستر را برای دخالت در بخش‌های مختلف استان زنجان با نفوذی‌ها و نیروهای وفادار خود ایجاد می‌کنند.

با وجود همه ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها، استان زنجان بنا به اراده و تفکر برخی از همین پدرخوانده‌ها باید با نقطه آرمانی خود فاصله داشته باشد و ساختارها و دیدگاه‌های حاکم بر تفکر عده‌ای بر روند توسعه این استان سایه بیافکند.

کسانی که با سیستم مافیایی و پیچیده خود در بسیاری از ارکان استان نفوذ داشته و اگر رسانه‌ای به حریم امن آن‌ها نقدی داشته باشد، با هجمه مرزهای توهین و تهدید را در می‌نوردند تا منافع خود و هم‌حزبی‌های‌شان تأمین شود و با این فرآیند، استان زنجان را برای رسیدن به دانسته‌ها و اندیشه‌های منسوخ و تاریخ مصرف گذشته‌شان به قهقهرا سوق دهند.

گروه‌های مرجع و صاحب‌نظر در استان زنجان یا شکل نگرفته‌اند و یا منکوب شده‌اند

در این میان، نبود گروه‌های مرجع که در بسیاری از مواقع پدرخوانده‌ها و دست‌های پشت پرده مانع از شکل‌گیری آن‌ها شده‌اند، باعث شده نخبگان و چهره‌های تأثیرگذار استان نتوانند در یک چارچوب و قالب شکل بگیرند تا استان بتواند با تکیه بر داشته‌های خود، مسیر توسعه را ترسیم کند.

گروه‌های مرجع و صاحب‌نظر در استان یا شکل نگرفته‌اند و یا منکوب شده‌اند، گروه‌هایی که قربانی تنگ‌نظری‌ها و دافعه برخی نیروهای بومی می‌شوند تا فضا برای دخالت و بروز و ظهور تفکرات مخرب و سودجویان فراهم شود.

در دولت‌های مختلف کسانی بودند که با سودجویی از فضای ایجاد شده بین نیروهای نخبه و تأثیرگذار استان و با ایجاد حرکت‌های انتزاعی و تفرقه‌برانگیز، بستر را برای چپاول استان فراهم و آینده مالی و سیاسی خود را با تصاحب منابع مالی در زنجان تضمین کردند و برخی مدیران که با وجود آگاهی از فضا و جریانات حاکم بر مناسبات برای حفظ جایگاه و میز مدیریتی خود سکوت کرده‌اند.

کادرسازی برای مدیریت‌های استانی همواره طی ادوار مختلف مطرح بوده و هر دولتی رویکردی متفاوت در این زمینه داشته است، همواره انشقاق بین نیروهای سیاسی و نخبگان استان زنجان وجود داشته و این نیروها مدام برای فرار از زیر بار مسئولیت با فرافکنی، مشکلات استان را به سمت و سویی دیگر سوق داده‌اند.

بی‌شک ایجاد و شکل‌دهی به یک ساختار جامع و متخصص در قالب تشکل و گروه مرجع - بدون نفوذ رویکردهای سیاسی و غرض‌ورزی‌های طایفه‌ای – می‌تواند نقش تأثیرگذاری در انتخاب مدیران در استان داشته باشد، به گونه‌ای که این گروه جامع بدون تاثیرپذیری و دخالت دادن رویکردهای سیاسی، تنها دغدغه توسعه استان و کادرسازی برای آینده مدیریتی این منطقه را داشته و با لحاظ کردن شایسته‌سالاری فعالیت کنند.

گروه مرجع باید از افراد متخصص و چهره‌های شناخته شده در بخش‌های مختلف و بهره‌مند از توان جریان‌سازی و ابزار رسانه باشند تا بتوانند قالب و شکل‌دهی مناسبی به سیستم مدیریتی و کادرسازی برای آینده استان داشته باشند.

* فعال رسانه‌ای

کد خبر 5087723

منبع: مهر

کلیدواژه: یادداشت توسعه پایدار زنجان ویروس کرونا محسن فخری زاده محدودیت های کرونایی شیوع کرونا شیراز آمار کرونا بوشهر بارش باران کرمانشاه شهرستان کرج گرگان شهرکرد لیگ برتر فوتبال ایران معلولان پدرخوانده ها توسعه استان استان زنجان برای توسعه گروه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۱۰۱۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اولین کسی که بایرن را رد نکرد: برادرزاده پدرخوانده!‏

به گزارش "ورزش سه"، امروز در حال تبدیل شدن به یکی از بدترین ‏روزهای بایرن مونیخ است. بعد از آنکه مشخص شد رالف رانگنیک، ‏گزینه اصلی روزهای گذشته به باواریایی‌ها جواب رد داده و در تیم ‏ملی اتریش ماندگار شده است، در ساعتهای گذشته یک سرمربی ‏دیگر هم به بایرن جوابی یک کلمه‌ای داد: نه.‏

مارکو روزه، سرمربی لایپزیش، در نشست خبری خود گفت علاقه‌ای ‏برای حضور در بایرن ندارد، حتی با اینکه دوست صمیمی‌اش مکس ‏ایبرل مدیر ورزشی بایرن مونیخ است. ‏

بعد از مارکو روزه، نگاه‌ها به یک تیم موفق دیگر در فصل جاری ‏بوندس‌لیگا معطوف شد: اشتوتگارت. تیمی که چهره‌ای آشنا برای ‏مونیخی‌ها روی نیمکتش می‌نشیند: سباستین هوینس، برادرزاده ‏اولی هوینس. ‏

سباستین هوینس، با اشتوتگارت، عالی کار کرده و در حال حاضر ‏پشت سر بایرن در رتبه سوم جدول ایستاده و صعودش به ‏چمپیونزلیگ فصل آینده را می‌توان قطعی دانست. ‏

جالب اینجا است که شنبه بعد از ظهر سباستین هوینس و ‏اشتوتگارت در لیگ به مصاف بایرن می‌روند. وقتی روزنامه بیلد با ‏سباستین تماس گرفت و از او پرسید که به درخواست بایرن برای ‏مربی‌گری جواب مثبت خواهد داد، او گفت:" قبلا این سوال را از من ‏پرسیده‌اند ولی نسبت به آن روز و جوابی که دادم چیزی تغییر ‏نکرده". ‏

جواب قبلی هوینس که او امروز به آن اشاره کرد چه بود؟

دو هفته پیش بعد از بعد از شکست 2-1 اشتوتگارت مقابل برمن ‏وقتی از هوینس درباره احتمال انتقالش به بایرن پرسیده شد او در ‏پاسخ گفت در زندگی نباید هیچ احتمالی را ندیده گرفت. این صحبت ‏او در آلمان به عنوان سیگنالی واضح به باشگاه شهر مونیخ تفسیر ‏شد. ‏

سباستین هوینس در ادامه صحبتهای امروز خود با بیلد گفت:" بایرن ‏مونیخ باشگاهی استثنایی است و من شک ندارم راه‌حل خوبی پیدا ‏می‌کند". ‏

دیگر خبرها

  • اولین کسی که بایرن را رد نکرد: برادرزاده پدرخوانده!‏
  • جهاددانشگاهی؛ حلقه میانی پیوند صنعت و دانشگاه
  • «پدرخوانده» در چالوس دستگیر شد
  • ارائه خدمات پزشکی گروه جهادی الکفیل در زنجان
  • پلیس «پدرخوانده» را در یکی از شهرهای شمالی دستگیر کرد + جزئیات
  • اولویت اصلی مجلس دوازدهم مدیریت بحران گرانی باشد
  • ارائه خدمات پزشکی به ۲۰۰۰ نفر از مددجویان زنجانی
  • انتشار نخستین تصویر از فیلم جدید «کاپولا»
  • بخش‌خصوصی به‌شرط وجود زیرساخت‌ها، تجارت خارجی کشور را توسعه می‌دهد
  • تلاش آمریکا برای احیای یک طرح شکست خورده علیه ایران