Web Analytics Made Easy - Statcounter

حافظی گفت:آرشیو مطبوعات آستان قدس رضوی با جمع‌آوری بیش از ۳۳هزار نسخه نشریات دانشجویی، درحالی نشریاتی از زبان‌های مختلف دنیا را در اختیار دارد که عنوان بزرگترین آرشیو نشریات دانشجویی کشور را نیز به خود اختصاص داده است.

«ابراهیم حافظی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در مشهد گفت:آرشیو مطبوعات آستان قدس رضوی با ۴۰ سال فعالیت مستقل، افزون بر ۹هزار و ۳۰۰ عنوان نشریۀ دانشجویی در بیش از ۴۱هزار نسخه را گردآوری کرده و از این جهت بزرگترین و تنها آرشیو نشریات دانشجویی در کشور به شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

رئیس اداره مطبوعات آستان قدس رضوی با اعلام اینکه نشریات دانشجویی موجود در آرشیو آستان قدس رضوی از ابعاد پنج سانتیمتر تا پنج متر (طومار) متغیر هستند، تصریح کرد: اکثراین نشریات به زبان فارسی است ولی نشریاتی نیز به زبان‌های عربی، انگلیسی، کردی، ترکی، روسی و اسپانیایی وجود دارد.

 

وی افزود: در این آرشيو، نشريات دانشجويي منتشر شده توسط ۷۴ دانشگاه ايران و ۴ دانشگاه از کشورهای آمريكا، آلمان، انگليس و هند وجود دارد و شهرهاي تهران، مشهد، بيرجند، تبريز، کرمان، يزد، خرم‌آباد، اصفهان، اهواز و شيراز بيشترين تعداد نشريات را به خود اختصاص داده‌اند.

 

حافظی با بیان اینکه نشریات دانشجویی در ایران قدمتی بالغ بر ۸۵ سال دارد، اظهار داشت: قدیمی‌ترین نشریۀ دانشجوییِ آرشیو کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی سالنامه‌ای با نام «مؤسسات علمي و فلاحتي كرج» است که در سال ۱۳۱۵ شمسی توسط دانشجویان پایۀ دوم دانشکدۀ فلاحت کرج به صورت سالانه، در تهران با موضوع کشاورزی و باغبانی منتشر شده که هدف آن ارائه گزارش سالانه و شناساندن اين مؤسسات به مجامع و محافل علمي کشورهای خارجی و همچنین راهنمايي علاقه‌مندان به کشاورزی و ترقي كشور بوده است.

 

رئیس اداره مطبوعات آستان قدس رضوی ادامه داد: «آئین دانشجویان»، دومین نشریه از نظر قدمت در آرشیو آستان قدس رضوی است که در سال ۱۳۲۳ شمسی در دانشگاه تهران در موضوعات مختلف سیاسی، علمی و اخبار دانشگاه تهران منتشر شده است و نشريه دانشجويي «انسان» مربوط به سال ۱۳۲۹ وابسته به دانشگاه تهران در ردۀ سوم قديمي‌ترين نسخه‌هاي نشریات دانشجویی موجود در ايران قرار دارد.

 

وی گفت: «گنج شايگان» (۱۳۳۲) وابسته به انجمن اسلامی دانشکده فنی دانشگاه تهران؛ «گلبانگ» (۱۳۴۰) نشريه‌ای براي دانشجويان ايراني مقيم خارج از كشور؛ «پيمان»(۱۳۴۳) چاپ لیدز(انگليس) به زبان فارسی- انگليسي؛ «نامه دانشجو» (۱۳۴۵) نشريه دانشجويان دانشگاه تهران؛ «پيام دانشجو» (۱۳۵۱) چاپ شده توسط كميته فرهنگي انجمن دانشجويان ايراني دانشگاه تگزاس (آمریکا)؛ «ماهنامه کوثر» (۱۳۵۵) به زبان اردو و نشریۀ دانشجويان ايراني مقیم هند بخشی از این نشریات است.

 

حافظی ادامه داد:«نگاه تازه» (۱۳۷۴) نشريه برتر دانشجویی در اولين جشنواره نشريات دانشجويي سراسر كشور؛ «تاریخ پژوهی» (۱۳۷۸) انجمن علمی گروه تاریخ دانشگاه فردوسی مشهد؛ «فراسو» (۱۳۷۹) قديمي‌ترين نشريه دانشجويي دانشگاه علوم اسلامي رضوي وابسته به آستان قدس رضوی و «نداي دانشجو» (۱۳۷۹) اولين نشريه دانشجويي دارای مجوز دانشگاه آزاد اسلامي مشهد هم شماری دیگر از این نشریات هستند.

 

رئیس اداره مطبوعات آستان قدس رضوی اعلام کرد: اطلاعات کتاب‌شناختی تمام نشریات دانشجویی موجود در آرشیو مطبوعات سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی از طریق وب‌سایت کتابخانه به آدرس https://library.razavi.ir در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد.

 

 

پایان پیام/483

منبع: شبستان

کلیدواژه: نشریات دانشجویی آستان قدس رضوی مطبوعات مطبوعات آستان قدس رضوی نشریات دانشجویی دانشگاه تهران آرشیو مطبوعات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۱۲۷۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تلاش کارگران زمینه ساز امنیت کشور است

سیدصولت مرتضوی وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی دوشنبه شب و در جشن بزرگ کارگران در ورزشگاه امام رضا (ع) با ابلاغ سلام رییس دولت سیزدهم به کارگران و خانواده آنان گفت: رهبر انقلاب کارگر ایرانی را ستون فقرات تولید کشور می‌دانند و در روایات اسلامی نیز به جایگاه پر اهمیت نیروی کار و کارگر توجه بسیاری شده است به گونه‌ای که پیامبر اسلام (ص) بر دست پینه بسته کارگران بوسه می‌زند.

وی افزود: همانطور که در بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با نمایندگان کارگری و کارفرمایی اشاره شد، از نگاه اسلام کارگر صاحب ارزش و کرامت است و این موضوع نشان از تفاوت دیدگاه اسلام با سایر تمدن‌ها و جوامع دارد که به کارگر صرفا نگاه ابزاری دارند.

مرتضوی توجه به امنیت شغلی، آتیه، مسکن و سایر موضوعاتی که موجب آسایش خاطر کارگران شود را از دغدغه‌های مهم دولت مردمی بر شمرد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص وضعیت مظلومان فلسطینی نیز اظهار داشت: هم اکنون شاهد هستیم که مردم فلسطین به خاطر دفاع از خاک و حق حیات خود، موردشدیدترین حملات و تجاوزات رژیم اشغالگر قدس قرار گرفته اند و این اقدامات ظالمانه با حمایت دولت‌های غربی در حال رخ دادن است.

مرتضوی اظهار کرد: غذای مردم فلسطین اکنون همراه با خون است و وجدان‌های مردم جهان کجاست که این ظلم را برنتابند.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی نیز در حاشیه این مراسم و در گفتگو با خبرنگار اظهار کرد: آستان قدس رضوی افتخار مشارکت در حوزه تولید را دارد و این در حالی است که در کنار زیارت، فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی و توجه به نیاز جامعه در دهه‌های بعد از انقلاب مورد توجه قرار گرفته و تولیت نیز در این زمینه اقدام کرده است.

مصطفی فیضی افزود: آستان قدس رضوی افتخار دارد با شرکت‌های و کارخانه‌های متعدد در زمینه‌های متعدد با جمعیت بیش از ۱۴ هزار کارگر در ارتباط باشد تا نیاز‌های خود و جامعه تامین شود.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • نایب قهرمان وزنه‌برداری جوانان جهان مدال خود را به موزه رضوی اهدا کرد
  • آماده سازی کتیبه‌های دست نویس ایوان های صحن انقلاب و آزادی ویژه دهه کرامت
  • تلاش کارگران زمینه ساز امنیت کشور است
  • سرکوب دانشجویان ضد صهیونیستی برگ دیگری از دموکراسی دروغین آمریکا را رقم زد
  • اجرای ۳۵۰ برنامه توسط آستان قدس رضوی در ایام دهه کرامت
  • برگزاری کنگره جهانی حضرت رضا (ع) در دهه کرامت
  • برگزاری کنگره جهانی حضرت رضا(ع) در دهه کرامت
  • اجتماع دانشجویی در همبستگی با دانشجویان آمریکایی و اروپایی مقابل دانشگاه تهران
  • یادگارهایی از «خلیج‌فارس» در آستان مبارک رضوی
  • خدمات مشاوره‌ای در ۱۷ نقطه حاشیه شهر مشهد ارایه شد