Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-29@01:56:57 GMT

دام مافیای طلا این بار در فضای مجازی پهن شده

تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۲۱۳۴۵۱

دام مافیای طلا این بار در فضای مجازی پهن شده

به گزارش خبرگزاری فارس در یزد، دوران کودکی وقتی به همراه مادرم به بازارهای قدیمی یزد می‌رفتم، چادرش را رها نمی‌کردم، چرا که هر لحظه ممکن بود در بین شلوغی جمعیت او را گم کنم. در آن روزها بازار برایم رنگ و بوی دیگری داشت از پوشش های مختلف گردشگران خارجی تا لهجه های متفاوت و زیبایی که از هرنقطه کشور به یزد سفر کرده بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همه  این حس و حال را شاید تا همین ده ماه پیش می‌توانستم در پیچ و خم بازارهای قدیمی یزد حس کنم. اما امروز که به بازار رفتم از ابتدای بازار می‌شد انتهای بازار را دید، بازاریان هم که نا امید از گردشگر و خریدار بودند؛ یکی مشغول آب و جارو کردن درب مغازه اش بود، یکی کنترل به دست شبکه تلوزیون مغازه را عوض می‌کرد و چند مغازه دار هم دور هم جمع شده بودند و از قیمت ارز و سکه و طلا و محدودیت های کرونایی می‌گفتند.

به بازار زرگری یزد رسیدم، بازاری که حتی تصورش را هم نمی‌کردم یک روز آن را خالی از مسافر و خریدار ببینم. طلای ۲۰ یزد طرفدارهای زیادی دارد و هر ساله گردشگران بسیاری را به یزد می‌کشاند. اما اکنون زرگر های یزدی صبح‌ها مغازه خود را باز می‌کنند و شب بدون هیچ فروشی به خانه بر می‌گردند.

صنعت طلا سازی، یکی دیگر از قربانیان کرونا است. که از طرفی گردشگرانی که مهم ترین طرفداران طلای یزد بودند با شیوع این بیماری و محدودیت‌های اخیر به صفر رسیدند و از طرفی افزایش لحظه‌ای قیمت طلا، نوسانات بازار ارز و کاهش قدرت خرید مردم بازارشان را تعطیل کرده است.

همچنان در حیرت بازار خالی از جمعیت بودم که صدایی من را به خود آورد. یکی از زرگرها صدایم می زد، مرا به مغازه اش دعوت و با اسپری ضدعفونی کننده اش از من استقبال کرد. پای صحبت هایش نشستم؛

آقای حیدری که ۱۵ سال به شغل زرگری مشغول است، دل پری داشت، او می‌گفت: همه فکر می‌کنند ما طلاسازها مشکلی نداریم، اما همین طلایی که روز به روز قیمتش تغییر می کند مواد اولیه کار و سرمایه ماست.

این طلاساز کهنه کار در حالی که پشت دخلش نشسته بود، آهی کشید و ادامه داد: اکنون که کسی رغبتی به خرید طلا ندارد، بازار کار ما به شدت افت کرده و مجبوریم با فروش سرمایه مان حقوق شاگران و حتی نان شبمان را تهیه کنیم.

گرم صحبت بودم که که هم چراغ های آقای حیدری که با او هم درد بودند به جمع ما پیوستند، یکی از آنها که از خرید و فروش طلا در فضای مجازی گله مند بود، می گفت: درست است که با توجه به شرایط کنونی همه فعالیت ها مجازی شده است، اما طلا چیزی نیست که بتوان آن را در فضای مجازی خرید.

کمی پای درد دلشان نشستم و پس از یک ساعتی از آنها جدا شدم و برای پیگیری مشکلاتشان سراغ رییس اتحادیه طلا و جواهر یزد رفتم.

فرار از مالیات شگرد طلافروشان زیر زمینی

محمدرضا نوری زاده، که بهتر از من در جریان این مشکلات بود، می گوید: سودجویان طلا و جواهر در فضای مجازی علاوه بر اینکه کار غیر قانونی انجام می دهند طلایی که به دست مشتری می رسانند بی کیفیت و یا به صورت بدل و نقره آبکاری شده است.

وی ادامه داد: برخی در کارگاه های زیر زمینی و حتی آرایشگاه ها اقدام به فروش طلا و جواهرات می کنند تا هفت درصد مالیات بر ارزش افزوده سود زرگران را پرداخت نکنند.

نوری زاده می‌گوید: تاکنون شکایات زیادی نیز از سوی مردم به اتحادیه مبنی بر خرید طلای تقلبی رسیده، اما متاسفانه به دلیل اینکه هویت این افراد ثبت نشده پیگیری شکایات دشوار است.

فروش هرگونه طلا در فضای مجازی جرم است

موضوع را با رئیس پلیس فتا استان یزد مطرح کردیم، او خرید و فروش هرگونه سکه و طلا را در فضای مجازی ممنوع و جرم می داند و می گوید: امروزه شاهد کم فروشی سکه، طلا و یا موارد مشابه تقلبی در فضای سایبری بوده ایم که جلوگیری از این امر هوشیاری شهروندان را می طلبد.

سرهنگ مرتضی ابوطالبی، می افزاید: پیشنهاد ما به همشهریان این است که برای خرید سکه و طلا به فروشگاه های رسمی، مراکز تخصصی و صرافی های مرتبط مراجعه کنند و از خرید آنلاین این موارد خودداری کنند.

وی ادامه می دهد: در مواردی سودجویان در فضای مجازی مقداری و یا مبلغ کامل را از خریدار دریافت می کند ولی جنسی را برای خریدار ارسال نمی کنند، از طرف دیگر برخی کلاهبرداران خریدار را به سمت درگاه های فیشینگ بانکی هدایت کرده و از آن طریق به حساب های بانکی دست پیدا کرده و اقدام به خالی کردن حساب قربانی می کنند.

سرهنگ ابوطالبی با تاکید بر این‌که شبکه های اجتماعی محیطی امن برای خرید و فروش طلا و جواهر نیست، می‌گوید: با سودجویانی که از آب گل آلود این روزها ماهی می‌گیرند مطابق قانون جرایم رایانه‌ای برخورد می شود و علاوه بر رسیدگی به جرم به صنف مربوطه اعلام  می شود تا از تکرار آن جلوگیری شود.

صنف طلا و جواهر رو به نابودی است؟

رییس اتحادیه طلا و جواهر یزد با اشاره به این‌که طلای سنتی فاصله زیادی از روزهای اوج خود گرفته است، اظهار می‌کند: بیش از ۸۰ درصد کارگاه های طلاسازی سنتی یزد تعطیل شده‌اند، به طوری که برخی با فروش سرمایه خود امرار معاش می‌کنند.

وی می‌گوید: واحد های طلاسازی مشمول دریافت نشان استاندارد اجباری هستند، که تاکنون به دلیل فعال نبودن، کد استاندارد ۳۰ درصد کارگاه ها و همچنین ۳۰ دردصد کارت‌ها کارگاه‌های صنایع دستی باطل شده است.

همه ما خوب می‌دانیم که همه طلای ۲۰ را با نام و نشان یزدی‌ها می‌شناسند، ما با صادرات طلا، هنر دست هنرمندانمان را صادر می‌کنیم، اکنون با این شرایط صنعتی را از دست می‌دهیم که طلای آب شده و یا ارز را وارد کشور می‌کند و در عین حال کمترن آلودگی و مصرف آب را دارد.

انتهای پیام/ص

منبع: فارس

کلیدواژه: طلا فضای مجازی یزد بازار فضای مجازی طلا و جواهر کارگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۱۳۴۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خبری که تیر خلاص را به سارا و نیکای پایتخت زد 

آفتاب‌‌نیوز :

در حالی شنیده‌ها حاکی از آن است که فصل جدید «پایتخت» به کارگردانی سیروس مقدم با حضور بخشی از تیم بازیگران فصول قبلی به همراه بازیگرانی از مازندران، تا تابستان کلید خواهد خورد که سارا و نیکا فرقانی اصل بازیگران دوقلوی این سریال در فصل جدید حضور ندارند.

عدم حضور سارا و نیکا در فصل جدید پایتخت از این جهت قابل توجه است که گویا انتشار تصاویری از سبک زندگی این دو خواهر دوقلوی ساکن سوئد به مذاق برخی مدیران صداوسیما خوش نیامده و تصمیم به حذف آن‌ها از فصل جدید پایتخت گرفته‌اند.

برخی ادعا‌ها در فضای مجازی از این حکایت دارد که شرط تولید فصل جدید پایتخت حذف سارا و نیکا فرقانی اصل بوده است. شایعه‌ای که تا این لحظه واکنشی از سوی عوامل این سریال و یا حتی مدیران صداوسیما نسبت به آن نشان داده نشده است.

این شایعه زمانی به واقعیت نزدیکتر شد که پیام احمدی‌نیا بازیگر، با انتشار فراخوان بازیگری برای سریال «پایتخت» در استوری صفحه شخصی اینستاگرام خود متذکر شده‌است که این سریال به دنبال، یک پیرمرد ۶۵ سال به بالا مازندرانی، پسر بچه ۷ ساله مازندرانی، دوقلو‌های همسان خانم ۱۸ تا ۲۵ سال و یک خانم جوان ۲۵ تا ۳۵ سال می‌گردد.

احمدی نیا در رابطه با این استوری گفت: «به دلیل اینکه عضو صنف بودم از من خواسته شد تا این فراخوان را در فضای مجازی به اشتراک بگذارم و من این کار را انجام دادم و از جزییات خبری ندارم!»

اگرچه مراحل اولیه تولید این پروژه پیشتر آغاز شده، اما به دلیل مسائلی که بین مدیران سیما فیلم و تهیه کننده این سریال بود، حتی رایزنی ساخت فیلم سینمایی فصل هفتم «پایتخت» و اکران نوروزی آن صورت نگرفت و اکنون شاهد فراخوان ساخت فصل هفتم سریال آن هستیم.

پیشتر نیز سارا فرقانی در اینستاگرام خود نوشته بود: «به فضای مجازی توجه نکنید و بدانید که خودم اخبار درست را به شما می‌دهم، در حال حاضر با خبر شدم که ممکن است قصه پایتخت ده سال جلوتر رود و من و نیکا به اقتضای قصه ممکن است بزرگتر شده باشیم، اما هنوز هیچی صد در صد نیست.»

نکته جالب توجه این که برخی رسانه‌ها از نمایش داده نشدن بازپخش فصل ششم این سریال نوشتند. در این خبر آمده بود شبکه «آی فیلم» که از سال گذشته پخش سریال «پایتخت» را شروع کرده بود و فصول مختلف این سریال را به نوبت روی آنتن می‌فرستاد، با پایان فصل پنجم ادامه پخش آن را متوقف خواهد کرد و به جای فصل ششم، سریال «پژمان» را روانه آنتن می‌کند.

باید دید کش و قوس ساخته شدن و نشدن «پایتخت» به کجا می‌انجامد؟!

منبع: سایت برترینها

دیگر خبرها

  • خبری که تیر خلاص را به سارا و نیکای پایتخت زد 
  • فیلم پربـازدید فضای مجازی؛ سخنرانی اقتصادی رئیسی در جنوب تهـران!
  • مافیای خودرو؛ مانع ورود خودرو‌های برقی به کشور!
  • سنگ اندازی مافیای خودرو برای ورود خودروهای برقی به کشور
  • مافیای خودرو تلاش می‌کند مانع ورود خودرو‌های برقی به کشور شود
  • حمله سگ ولگرد به پسر بچه ۱۲ ساله در کرج
  • پلیس علیه تبلیغ‌کنندگان سلاح در فضای مجازی
  • عضو کانال‌های فضای مجازی صداوسیمای گلستان شوید
  • استان‌های برتر اجرای پویش ستاره‌های زمین معرفی شدند
  • سوژه جدید فضای مجازی؛ اشک‌های سردار رادان در قم بعد از یک شعار! | فیلم