Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد حسین برزگر صبح امروز در جمع خبرنگاران چهارمحال و بختیاری گفت: سالیانه یک‌ میلیون و ۵۰۰ هزار تن محصولات کشاورزی در ۲۵۱ هزار هکتار اراضی استان تولید می‌شود و ۶۷ هزار نفر بهره‌بردار در استان فعالیت دارند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه ضریب خوداتکایی استان در بخش گندم، جو و حبوبات رشد خوبی داشته است، اظهار داشت: بیش از ۶۰ هزار تن چغندر تا ابتدای آذرماه برداشت شده است و در سطح ۸۰۰ هزار هکتار از اراضی استان کلزا کشت شده که برداشت بیش از یک هزار و ۵۰۰ تن کلزا نشان‌دهنده‌ خودکفایی در افزایش تولید است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ضعف عملکرد استان در حوزه صنایع جانبی، توسعه مارکتینگ و برندینگ محصولات کشاورزی

برزگر با بیان اینکه ۹۴۰ هزار تن محصول در بخش زراعت برداشت می‌شود و حدود ۲۳ درصد ارزش تولیدات کشاورزی در بخش زراعت است، گفت: باید ارزش افزوده تولیدات کشاورزی را افزایش دهیم که این مهم از طریق صنایع جانبی، توسعه مارکتینگ و برندینگ انجام می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به ضعف عملکرد در این حوزه ادامه داد: اگر فرآوری کاملی از محصولات انجام نشود و محصول خارج شود بهره‌برداری از محصول صورت نگرفته است و لذا باید با توسعه انبارداری، کاهش ضایعات و ماندگاری محصول بهره‌بری را افزایش دهیم که این بهره‌بری در توازن قیمت محصول در طول سال تاثیرگذار است.

وی با اشاره به بسته‌بندی غیر استاندارد در میادین تره‌بار بیان کرد: بسته‌بندی درشت محصول در تشخیص سلامت محصول مشکل ایجاد می‌کند هم‌چنین فشار وارد بر محصول باعث افزایش ضایعات می‌شود؛ در مبدا تولید محصول باید بسته‌بندی کوچک شکل بگیرد و محصول نام تجاری داشته باشد تا در رقابت با دیگر محصولات نشان استاندارد بگیرد، همچنین این عمل باعث می‌شود بسته‌بندی اصلاح و دلالی حذف شود.

برزگر با بیان اینکه دامپروری از مشاغل مهم استان است، اظهار داشت: در استان ما نیاز به تامین پروتئین زیاد است و فشار زیادی روی مراتع وجود دارد و بهره‌وری ما از آب در محصولات زراعی با استانداردهای جهانی برابر نیست.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به اینکه باید بهره‌بری در میزان ماده خشک زراعت از یک کیلو و 300 گرم به یک کیلو و 500 گرم افزایش یابد، خاطرنشان کرد: برای افزایش این میزان ساختار نداریم یعنی باید نظام‌های بهره‌بردار و تعاون روستایی دخیل شوند و سرمایه دولت و مردم را تلفیق کنند که در این صورت پس از تولید بالاتر از قیمت تضمینی خرید می‌کنند.‌

وی اظهار داشت: توسعه مکانیزاسیون در استان ۱.۶۷ اسب بخار در هکتار است که شامل تمام تراکتورهای استان می‌باشد که این میزان باید به دو اسب بخار در هکتار برسد ولی به علت خرده مالکی، محدودیت مالی کشاورزان،  منحل شدن شرکت خدمات مکانیزاسیون اتفاق نیفتاده است.

برزگر با بیان اینکه از کشاورزان برای تولید بذور اصلاح شده دعوت به همکاری می‌شود، افزود: می‌بایست تولید و فرآوری سم در استان نیز شروع شود و در تغییر ارقام در دشت شهرکرد می‌توان به جای ارقام دیررس از زودرس جهت کاهش مصرف آب استفاده کرد.

ورود ۱۳۷ تراکتور جدید به ناوگان کشاورزی استان

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به تجهیزات و مکانیزاسیون بخش زراعت عنوان کرد: با تجهیز و نوسازی تراکتور و ادوات هزینه‌های تولید و ضایعات کاهش می‌یابد و بیش از ۸۰ درصد تراکتورهای استان پلاک‌گذاری شده و ۱۳۷ تراکتور جدید وارد ناوگان کشاورزی استان شده است.

وی توضیح داد: یک صد و ۹۰ هزار تن محصولات باغی از ۴۲ هزار هکتار باغات استان برداشت می‌شود که ۳۲ درصد ارزش کشاورزی را محصولات باغی دربر می‌گیرند، نرخ درآمد در باغبانی بالاست و برای هر یک تا دو هکتار  یک شغل ایجاد می‌شود، هم‌چنین سیاست توسعه باغات در اراضی شیبدار در استان در حال اجراست که با اجرای ۲۸ پروژه برای ۴ هزار و ۸۰۰ نفر اشتغال ایجاد می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به سیاست افزایش سطح گلخانه‌های استان گفت: در حال حاضر ۳۰ هکتار گلخانه در استان وجود دارد که باید طبق برنامه ۴ ساله به ۷۰۰ هکتار برسد هم‌چنین فرآیند اخذ پروانه گلخانه به کمتر از یک ماه رسیده و در عرض ۹ ماه برای ۲۰۰ هکتار گلخانه پروانه صادر شده است.

وی ادامه داد: یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان پروانه جذب تسهیلات لازم است که ۲۴۰ میلیارد تومان آن تصویب شده است و برای ایجاد ۷۰۰ هکتار گلخانه ۵ هزار میلیارد تومان نیاز داریم که باید بانک‌ها و سرمایه‌گذاران خصوصی وارد عمل شوند.

لزوم تشکیل اتحادیه گلخانه‌داران در چهارمحال و بختیاری

برزگر تاکید کرد: اتحادیه گلخانه‌داران استان نیز باید تشکیل شود و در قالب تشکل ساختار داشته باشد که در صورت ایجاد می‌تواند نیازهای گلخانه‌داران را به صورت کلی تامین  و حتی در صورت احتیاج، وسایل مورد نیاز آن‌ها را وارد کند، اتحادیه می‌تواند بازارچه بسته‌بندی تشکیل دهد؛ هم‌چنین باید آسیب‌های جدی توسعه گلخانه‌ها در صورت کاهش نرخ ارز را بررسی کنیم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان گفت: تعداد گونه‌های گیاهی موجود در استان استثنایی است و یک هزار و ۴۵۰ هکتار از سطوح استان زیر کشت گیاهان دارویی مانند زعفران و گل محمدی و دیگر گیاهان است.

وی خاطرنشان کرد:عدم وجود اتحادیه گیاهان دارویی و بذر، نشان و بازار فروش باعث می‌شود که تولیدات افول داشته باشند و باید پیمانکار کشاورزی وارد عمل شود و با کارخانه‌های آرایشی بهداشتی، داروهای گیاهی و ترکیبات دارویی قرارداد ببندد چراکه ظرفیت خوبی در استان وجود دارد.

انتهای پیام/۶۸۰۳۲

منبع: فارس

کلیدواژه: کشاورزی توسعه گلخانه چهارمحال و بختیاری حسین برزگر معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان هکتار گلخانه بسته بندی هم چنین هزار تن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۱۴۹۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه‌اندازی ۱۹۷۵ گلخانه خانگی در سیستان و بلوچستان

از ابتدای سال ۱۴۰۲ تاکنون ۱۹۷۵ گلخانه کوچک مقیاس خانگی در راستای ایجاد اشتغال برای روستاییان سیستان و بلوچستان راه‌اندازی شده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زاهدان، سعید نارویی اظهار داشت: با توجه به مشارکت مردم استان سیستان و بلوچستان در اجرای برنامه‌های توسعه‌ای بخش کشاورزی و در راستای ارتقای تولید، احداث و توسعه گلخانه‌های خانگی در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی استان قرار گرفت.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان و بلوچستان ادامه داد: از سال 1402 تا امروز پنج هزار و 329 پرونده گلخانه خانگی یا کوچک مقیاس از طریق سامانه سماک در سطح استان مورد بررسی قرار گرفته  که منجر به صدور سه هزار و 354 مورد پروانه تاسیس گلخانه خانگی در سطح 98 هکتار شده است.

وی ادامه داد: از این تعداد یک هزار و 975 گلخانه‌ خانگی در سطح 57 هکتار موفق به کسب پروانه بهره‌برداری شده و به چرخه تولید پیوسته‌اند. 

نارویی بیان کرد: کشت در محیط‌های بسته یا گلخانه، به دلیل مصرف آب کم و تولید بالا در واحد سطح، امروزه مورد توجه بوده و نقش بسزایی در اشتغال روستائیان دارد. گلخانه های خانگی یا کوچک مقیاس در سطح 90 تا 299 مترمربع احداث می‌شوند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سطح گلخانه‌های کردستان به ۶۰ هکتار افزایش یافت
  • صدور سند تک برگ برای ۵۵۰ هزار هکتار از اراضی زراعی آذربایجان‌غربی
  • باغات مرکبات مازندران شناسنامه‌دار می‌شوند
  • تجهیز چاه‌های کشاورزی خراسان رضوی به پنل خورشیدی
  • سه هزار و ۳۵۴ پروانه راه‌اندازی گلخانه خانگی در سیستان و بلوچستان صادر شد
  • تولید کلزا به ۲۵۰ هزارتن می‌رسد
  • راه‌اندازی ۱۹۷۵ گلخانه خانگی در سیستان و بلوچستان
  • برداشت ۱۳ هزار تن سیر از اراضی زارعی دزفول
  • صدور سه هزار و ۳۵۴ پروانه گلخانه خانگی درسیستان وبلوچستان
  • ایجاد اشتغال برای روستائیان با احداث گلخانه‌های خانگی در سیستان وبلوچستان