آیا عارضه قلبی بهدنبال مصرف آنتی بیوتیك آزیترومایسین؛ واقعیت دارد؟
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۲۱۷۹۱۳
تاکنون فقط داروی رمدیسیور توانسته به عنوان تنها درمان فعلی ویروس کرونا ثبت شود. در میان داروهایی که معمولا پزشکان در مراجعه مبتلایان به ویروس کووید 19 برای آنها تجویز میکنند، به جرأت میتوان گفت آزیترومایسین پای ثابت داروهاست و این دارو همچنان در حالی تجویز میشود که ضدونقیضهایی پیرامون عوارض جانبی ناشی از مصرف آن از سوی متخصصان و محققان متعدد مطرح است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
آزیترومایسین به عنوان یک آنتیبیوتیک برای درمان عفونتهای باکتریایی خاص مورد استفاده قرار میگیرد و برای درمان عفونتهای ویروسی از قبیل سرماخوردگی کاربرد ندارد. این دارو را معمولا در ترکیب با انواع دیگری از آنتیبیوتیکها برای درمان عفونتهای پیچیده تجویز میکنند. این دارو با توقف تکثیر باکتریها، آنها را نابود کرده و بیماری را درمان میکند.
عوارض جانبی شایع
آزیترومایسین هم مانند تمام داروهای شیمیایی عوارض خاص خودش را دارد که باید هنگام مصرف از آنها مطلع باشید تا در صورت مشاهده آن عوارض، با پزشک نسبت به ادامه دارو یا قطع آن مشورت کنید. اسهال، حالت تهوع و استفراغ، دردهای شکمی و سردرد از جمله عوارض شایع مصرف این آنتیبیوتیک محسوب میشود.
اگر این عوارض خفیف باشد، بعد از گذشت چند روز با سازگاری بدن به دارو خود به خود رفع میشود. اما چنانچه عوارض آن شدید بود و بعد از مدتی از بین نرفت، حتما با پزشک مشورت کنید. بر اثر مصرف این دارو ممکن است با مشکلات کبدی مواجه شوید که باعث علائمی مانند خستگی یا ضعف، کاهش اشتها، درد شکمی، ادرار تیرهرنگ و زردشدن پوست و سفیدی چشمها میشود.
تپش قلب در قفسه سینه، نفسنفس زدن در خواب و از حال رفتن هم از جمله علائم مرتبط با مشکلات ضربان قلب هستند. واکنشهای حساسیتی هم در مصرف آزیترومایسین ممکن است با این علائم بروز کند: دشواری در تنفس، التهاب و تورم صورت، لبها، زبان و گلو، کهیر و واکنشهای شدید پوستی.
تداخل دارویی ممنوع!
معمولا آزیترومایسین بهعنوان یک داروی ضدالتهاب و آنتی بیوتیک در درمان عفونتهای تنفسی باکتریایی مورد استفاده قرار میگیرد و یکی از داروهای بالقوه برای درمان کووید 19 شناخته میشود. مصرف آزیترومایسین همزمان با برخی داروها میتواند خطرناک بوده و عوارضی را به دنبال داشتهباشد.
برای مثال یکی از این داروها «ولفیناویر» است که به عنوان داروی ضدویروس و در بیماران مبتلا به ویروس اچآیوی تجویز میشود. مصرف همزمان آن با آزیترومایسین ممکن است مشکلات کبدی یا شنوایی را بهدنبال داشتهباشد. علاوه بر این، داروی «وارفارین» که به داروی رقیقکننده خون معروف است در صورتی که همزمان با آزیترومایسین مصرف شود، میتواند خطر خونریزی را افزایش دهد.
اما از آنجا که در ماههای اخیر با توجه به شیوع کرونا و تجویز این دارو بهعنوان آنتیبیوتیک، در خبرها اعلام شدهاست که مصرف آزیترومایسین احتمال بروز بیماریهای قلبی را افزایش میدهد. در این میان، برخی یافتههای محققان دانشگاه ایلینویز و شیکاگو دریافتهاند که آزیترومایسین به خودی خود ارتباطی با افزایش خطر حملات قلبی ندارد؛ اما اگر این دارو همراه با داروهای خاصی مصرف شود که روی عملکرد الکتریکی قلب اثر میگذارد، ممکن است نتیجه آن بروز حملات و سکتههای قلبی باشد. مصرف همزمان این داروها در کنار آزیترومایسین خطر بروز حملات قلبی را تا 40 درصد افزایش میدهد و با عوارضی مانند از حال رفتن، تپش قلب و حتی ایست قلبی همراه است.
داروهایی که روی تکانههای الکتریکی قلب بهویژه در تناوب ریتم الکتریکی قلب اثر میگذارند معمولا داروهای فشار خون مانند بازدارندهها و مسدودکنندههای بتایی، برخی داروهای ضدافسردگی، داروهای ضدمالاریا مانند هیدروکسیکلروکوئین و کلروکوئین، داروهای اوپیوئیدی و حتی شلکنندههای عضلانی هستند بنابراین محققان توصیه میکنند پزشکان زمانی که برای درمان مبتلایان به کووید 19 داروی آزیترومایسین تجویز میکنند، مراقب باشند بیمار از این قبیل داروها بهطور همزمان استفاده نکند بنابراین تجویز این دارو در این گروه از بیماران که از چنین داروهایی استفاده میکنند باید با احتیاط انجام شود.
ممنوعیت مصرف در شیردهی
طبق مطالعات صورت گرفته، مصرف آزیترومایسین در دوران شیردهی ممنوع است. این دارو از طریق شیر به نوزاد منتقل میشود و تغذیه او با شیر مادر میتواند برخی عوارض جانبی شامل اسهال، استفراغ و جوشهای پوستی را برای نوزاد به همراه داشتهباشد. در نتیجه پیش از مصرف این دارو حتما با پزشک مشورت کنید.
منابع: Science Daily
و Medical News Today
ندا اظهری - سلامت / روزنامه جام جم
منبع: جام جم آنلاین
کلیدواژه: رمدیسیور کرونا کووید ۱۹ آزیترومایسین مصرف آزیترومایسین درمان عفونت آنتی بیوتیک برای درمان
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۱۷۹۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
با«مست عشق» کرک و پر حسن فتحی ریخت؟!
همهچیز در مست عشق سردستی است. چه رابطه مرید و مرادی مولانا با شمس باشد چه خواستگاری دفعی شمس از کیمیا خاتون، چه رابطه آن سردار نظامی با آن کنیزک مسیحی و چه جمع شدن این سه ضلع در کنار هم.
به گزارش مشرق، مثلا اسمش را بگذاریم نهضت آنتی تورکیش کانسپچوآل آرت! پدیده یک دهه اخیری که به مدد خط تولید سریدوزی همسایه شمالغربیمان در ترکیه راه افتاده.
این نهضت باید بفروشد، صادرات داشته باشد و دلار وارد کند. لاجرم باید عامهپسند باشد و لاجرمتر آنکه برای این عامهپسند بودن نباید خیلی توی مسائل غور کند. هر چیزی که بخواهد دستگاه هاضمه مخاطب را به زحمت هضم و پرداخت بیندازد و او را به گاوگیجه گرفتن انداخته باید قیچی شود.
جالب است بدانید که این نهضت از سال ۲۰۱۰ سایر پهلوانهای رقبای سریالساز در دنیا را زده به گاراژ و بعد از صنعت عظیم فرهنگ سریالساز ایالاتمتحده در رتبه دوم دنیا قرار گرفته و مدام هم دارد به طول و عرض و ارتفاعش اضافه میشود.
سر ریز این خروجی هم به مدد دهها شبکه ماهوارهای ریخته میشود توی حلق مردم منطقه در خاورمیانه و منطقه بالکان و برگردانش در ایران هم پر کردن سبد مصرف فرهنگی بخشی از قشر متوسط و رو به پایین جامعه که زیر ضرب مشکلات اقتصادی و در فقر تولیدات رسانه ملی، سرگرمی فرهنگی رایگان دیگری ندارد جز شبکههای ماهوارهای ترک و تخموترکههای ایرانیشان. حتما صنعت سریالسازی ترک -حداقل آن قسمی که مخاطب فارسیزبان در یک دهه اخیر با آن روبهرو بوده- را هزار و یک ویژگی مخصوص به خود را دارد اما اگر خواسته باشیم دال مرکزی این هزار و یک ویژگی مخصوص را ذیل یک دال مرکزی جمع کنیم، آن دال مرکزی آن چیزی نیست جز «پرداخت سردستی»!
خصوصیت اصلی این جناب آنتی تورکیش کانسپچوآل آرت در همه چیز، سردستی و سطحی بودن است چه زمانی که روایت زندگی میکند، چه زمانی که روایت حماسه میکند، چه زمانی که راوی خداست و کنش و واکنشهای غیرمادی این عالم چه زمانی که با لعاب اروتیسم و جاذبههای غلیظ جنسی در جایگاه روایت عشق و خیانت خلقالله نشسته.
اصلا مساله این نیست که مای انسان ایرانی چقدر با این مفاهیم سر صلح داریم یا آشتی؛ مساله آن است که همه چیز در این خط تولید سردستی است و فاقد عمق و فستفودی. در منظومه زیستی انسان امروز جایی برای «تامل» نیست. همه چیز برای مصرف است. لاجرم صنعت فرهنگ آن هم ورژن ترکش هم از این قاعده مستثنی نیست.
آنتی تورکیش کانسپچوآل آرت شاید قصه بگوید، پیرنگ داشته باشد و برخلاف صنعت فرهنگ مد شده این سالهای سینمای ایران، پایان مشخص و غیر شرحه شرحهای هم داشته باشد، اما خروجی محتوم هر نوع ورودی ولو متعالی به این دستگاه پرداخت تحلیلی، سطحی شدن است و سردستی و مبتذل شدن. هر چیزی تولید میشود که فقط «مصرف» شود. «تامل» کردن، سرعت مصرف را پایین میآورد پس باید از آن دور شد.
خروجی این حالت سطحی و سردستی شدن است آنقدر که بعضا حس میکنی دارد به شعور مخاطب توهین میشود. این ۴۵۱ کلمه را عارض شدم که این را بگویم «مست عشق» هم بدجور به این آفت مبتلاست حالا گیریم راوی نوعی عشق باشد در جایگاه صلح کل عالم هستی نشسته بدون زهرماریهای مرسوم در همتایان ترکش! خروجی اما همان همیشگی است؛ سردستی و سطحی و بهقدر اقتضائات سینمای ایران بهره گرفته از مثلث و مربعهای عشقی!
همهچیز در مست عشق سردستی است. چه رابطه مرید و مرادی مولانا با شمس باشد چه خواستگاری دفعی شمس از کیمیا خاتون، چه رابطه آن سردار نظامی با آن کنیزک مسیحی و چه جمع شدن این سه ضلع در کنار هم که قرار است مفهوم اصلی مست عشق را بسازد که از سنتز پا گذاشتن هر یک از کاراکتر روی شخصیت سابقشان حاصل میشود.
مولانایی که دیگر آن فقیه سنگین سر کرده در کتاب و درس نیست و شمسی که معترف است به شکستن خویش و فروتنی در برابر عشق کیمیا خاتون و درنهایت هم خودشکنی آن فرمانده نظامی که به خود میآید! انگار که مخاطب باید همهچیز را پیشفرض پذیرفتهشده بداند تا کارگردان بهسرعت قصهاش را بگوید و به سرانجامی برساند و سوژه را مصرف کند. این سطحینگری و سردستی بودن نقطه مقابل کارنامه حسن فتحی است.
کافی است مست عشق را بگذارید کنار «شب دهم»، «مدار صفر درجه»، «پهلوانان نمیمیرند»، «میوه ممنوعه» یا حتی «شهرزاد» که بین ساختههای فتحی، عامهپسندترین اثرش محسوب میشود تا مشخص شود این آنتی تورکیش کانسپچوآل آرت چه بلایی سر فتحی آورده. آقای فتحی! چه داری میکنی با خودت؟!
منبع: روزنامه فرهیختگان