Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-05-01@18:26:28 GMT

توازن هسته ای

تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۲۱۹۲۳۰

توازن هسته ای

صرفنظر از اصل موافقتنامه برجام که به اعتقاد کارشناسان دارای ایرادات و ابهاماتی بوده، متاسفانه دولت در اجرای مفاد برجام پس از نهائی شدن آن ، بسیار عجولانه و غیر عاقلانه رفتار کرد . یعنی بدون اینکه گام به گام و متناسب با رفع تحریم ها و اجرای تعهدات طرف مقابل ، نسبت به اجرای تعهدات طرف ایرانی اقدام نماید ، با خوش بینی نسبت به غربی ها ، طی مدت چند روز تمام تعهدات طرف ایرانی را بطور کامل اجراء کرد و منتظر ماند تا آنها تعهدات خود را اجرا نمایند! وطبیعی است که غربی ها و ایالات متحده در این شرایط تعهدات خود را اجراء نمی کنند و ما را در عمل انجام شده قرار می دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حتی در دوران اوباما که توافق برجام امضاء شد ، از زمان امضاء تا پایان دولت اوباما تقریباً هیچ کدام از تعهدات طرف خارجی انجام نشد و با روی کار آمدن ترامپ نیز که اساساً برجام پاره شد . به تعبیر دیگر از ابتدای امضاء برجام تاکنون ما شاهد یک " عدم توازن " شدید در اجرای برجام هستیم که این" عدم موازنه " بشدت بنفع طرف مقابل بوده که با تحریم های بیسابقه آمریکا در دوران ترامپ نیز این عدم موازنه عمین تر شد.

در واقع اشتباه استراتژیک دولت در اجرای برجام بر اساس" سیاست گام به گام " و نه بر اساس سیاست اجرای کامل و سریع که مبتنی بر خوش بینی شدید به اجرای تعهدات غربی ها بود . موجب شد که این عدم توازن بوجود آید.

مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی ، در صدد بوجود آوردن این توازن است و نه بر هم زدن اساس برجام . مصوبه مجلس می خواهد ایران را چند گام به عقب برگرداند تا نقطه توقف ما دقیقاً برابر با نقطه ایستادن غربی ها شود و سپس گام به گام با آنها به اجرای برجام برگردیم بطوریکه همزمان و متناوب با آنها به نقطه صفر یا بالاتر برسیم.

طبعاً دولت به این نکته واقف است که در صورت عدم توازن (مانند وضع کنونی) ، طرف غربی هیچ گاه تمایلی به بازگشت به برجام نخواهد داشت زیرا اصطلاحاً مجانی سواری می گیرد. آنان که تمایل به احیای برجام هسته ای را دارند ، باید بدانند که تنها امید به احیای برجام ، بازگشت به توازن اجرای برجام است ولذا باید از آن استقبال نمایند.

مجلس عملاً امکان بسیار مناسب دیپلماتیک برای دولت و دستگاه دیپلماسی کشور بوجود آورده که مخالفت با آن قابل فهم نیست.

منبع: الف

کلیدواژه: اجرای برجام تعهدات طرف غربی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۱۹۲۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم همکاری بیش از پیش بانک مسکن در اجرای طرح‌های نهضت ملی

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،رسول عطائی در دیدار مدیر امور شعب بانک مسکن در آذربایجان‌غربی اظهار داشت: بانک مسکن فعالیت درخشانی را در اجرای طرح‌های مسکن در آذربایجان‌غربی داشته و این روند باید ادامه داشته باشد.   وی ادامه داد: باید توجه کرد که بانک مسکن به عنوان یک بانک تخصصی در عرصه ساخت و ساز با جهت گیری حمایتی در حوزه مسکن همواره تلاش دارد در رونق اقتصادی کشور تاثیر گذار باشد .   سرپرست اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی گفت: رسالت مشترک دو سازمان خانه دار کردن آحاد مختلف مردم است و امید می‌رود با عزم و حمایت بیش از بیش مدیران  دو مجموعه شاهد پویایی بیشتر فعالیت در عرصه ساختمان باشیم .   عطائی افزود: یکی از اقداماتی که در حوزه مسکن باید مدنظر قرار داد ایجاد تعادل پویا بین عرضه و تقاضای مسکن است که یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار در بازار مسکن می‌باشد.

دیگر خبرها

  • لزوم جذب سرمایه گذار برای اجرای طرح‌های راه وشهرسازی آذربایجان غربی
  • روحانی: برجام بازدارندگی‌مان را افزایش داد | امروز دعوا بر سر ساخت مسجد است | ساکت ننشینیم، مردم را به پشتیبانی از نظام تشویق کنیم | مگر در انقلاب با زور مردم را باحجاب کردیم؟
  • امضای بیش از ۵۷ درصد از کل تعهدات پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن در بانک مسکن
  • اجرای بیش از ۱۰۰ برنامه در دهه کرامت آذربایجان غربی 
  • لزوم همکاری بیش از پیش بانک مسکن در اجرای طرح‌های نهضت ملی
  • روحانی: پاسخ من به شورای نگهبان به زودی منتشر می‌شود تا مردم از سطح درک اعضای این شورا از مسائل حیاتی کشور مطلع شوند!
  • افشاگری روحانی درباره دلایل ردصلاحیتش
  • خبر مهم قالیباف درباره حقوق بازنشستگان
  • موافقت مجلس با جدول منابع و مصارف حوزه انرژی در بودجه ۱۴۰۳
  • اجرای طرح تشدید برخورد با خودروهای هنجارشکن در آذربایجان‌غربی