Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-27@22:15:22 GMT

ظهور «آرسن لوپن»ها در سایه بی تدبیری

تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۲۱۹۷۳۱

ساعت 24 – یحیی ال اسحاق فعال اقتصادی و سیاسی گفت: در سایه بی تدبیری مسئولان در جنگ اقتصادی و با از بین رفتن جرات تصمیم گیری مسئولان در شرایط خاص، آرسن لوپن هایی ظهور می کنند که همه دارایی های کشور را بدون ذره ای عذاب وجدان بالا می کشند.

آل اسحاق درگفت وگو با فارس  راهکار برای حل مشکلات اقتصادی حتی در شرایط فعلی وجود دارد اما برای دستیابی به این منظور باید رابطه بین دولت و مردم عمیق تر باشد و اعتماد بین طرفین حاکم باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی معتقد است  نظام تدبیر و تصمیم گیری ما مطابق با واقعیت های اقتصادی نیست و همین موضوعات باعث شده تا مشکلات اقتصادی روز به روز بیشتر شود، لذا درباره اینکه چگونه می توان مشکلات اقتصادی و فشار ناشی از تحریم ها را در شرایط فعلی اقتصاد کاهش داد.

وی در پاسخ به سوال شما درباره اینکه آیا با توجه به چالش ها، معضلات و مشکلات اقتصادی راه حلی  برای برون رفت از این اوضاع سخت اقتصادی وجود دارد و یا اینکه راه حلی وجود ندارد و لذا  محکوم به تحمل این شرایط سخت اقتصادی که اتفاقا عمده فشار آن به طبقات متوسط و پایین وارد می شود،  هستیم، باید بگویم که بله برای خروج از این شرایط راهکار وجود دارد ضمن اینکه در طول سالهای بعد انقلاب نیز این شرایط تجربه شده است و اولین باری نیست که در این شرایط اقتصادی قرار گرفته ایم.از بعد انقلاب در شرایط جنگ و تحریم در حوزه های مختلف درگیر مسائل غیرمترقبه بوده ایم و حتی در شرایطی سخت تر از شرایط فعلی به لحاظ اقتصادی قرار  گرفته ایم.در مقاطعی از تاریخ بعد از انقلاب و بخصوص در شرایط جنگ تحمیلی و در سال های ابتدایی جنگ تحمیلی در حوزه آورده، دارایی و به عبارتی درآمد، کشور شرایطی سخت تر از شرایط فعلی را سپری کرده، ضمن اینکه با توجه به شرایط سخت تحریم‌ها و برقراری ارتباطات بین المللی میزان تولید داخلی بسیار کمتر از الان بود.  می گویم که قطعا فشار اقتصادی مانند امروز نبود، اما اینکه آن اوضاع چگونه سپری شد و چگونه  مسائل و  مشکلات حل می شد و الان چرا حل نمی شود، به چند عامل بستگی دارد.

اینکه نظام تدبیر و مدیریت بر آن شرایط حاکم  بود؛ اما اکنون نظام تدبیر گیر دارد. درآمدهای ارزی در دوران جنگ و چند سال پس از جنگ بسیار کم بود و شاید کل درآمد ارزی کشور 10 میلیارد دلار و آن هم به شکل یوزانس 6 یا 7 ماهه بود اما با این وجود کالاهای مورد نیاز مردم تامین می شد.

البته ذکر این نکته نیز لازم است که در آن دوران اغلب تولیدات تعطیل بود و لذا بخش قابل توجهی از نیاز به کالاهای اساسی و  ضروری مردم از طریق واردات تامین می شد .

در سالهای 72 تا 76 که بنده مسئولیت وزارت بازرگانی را بر عهده داشتم تمام ارزی که در یک سال برای واردات مایحتاج مردم در اختیار داشتم 3 میلیارد دلار بود و با این ارز باید تمام نیازهای مردم و تمام نیازهای بخش تولید از قبیل پارچه، قلم، دفتر، برنج، گندم، شکر، روغن، گوشت و  به عبارتی صدها قلم کالا باید با این ارز وارد کشور می شد.

در شرایط فعلی و با وجود جنگ اقتصادی  و نارسایی های سیاسی و اقتصادی و  قرار گرفتن در شرایط تحریم ها نباید انتظار داشت که نظام عرضه و تقاضا بازار را مدیریت کند، اگر شرایط اقتصادی کشور عادی بود؛ و این مسائل وجود نداشت، عرضه و تقاضا می توانست بازار را به تعادل برساند و اما در شرایط جنگ اقتصادی بازار با عرضه و تقاضا قابل کنترل نیست.اینکه در حوزه روابط بین الملل اقتصادی ما باید روابط آزاد تجاری با جهان برقرار کنیم مسلم است اما باید بدانیم که در شرایط فعلی جنگ اقتصادی طرف مقابل ما افرادی هستند که تمام راه های تنفسی را بر روی ما بسته اند، لذا در شرایط فعلی اقتصاد و به عبارتی شرایط شبه بحران؛ نظام مدیریت و تدبیر باید متناسب با شرایط واقعی باشد و این یک بحث عقلانی است.بنابراین درشرایط جنگ اقتصادی و در شرایطی که همه چیز تحریم است برای استفاده از راه های غیر معمول  و تامین کالاهای اساسی و ضروری باید کمی حسایت ها را کم کرد و نباید از تامین کننده آن کالا بخواهیم که جزئیات راه و مسیری را که برای تامین آن کالا طی کرده را برای همه... تشریح کند و نباید با وارد کننده کالا مانند واردکننده در شرایط عادی برخورد شود و لازم است که سختی های کار آن شخص برای واردات و تامین  یک کالا در شرایط تحریم در نظر گرفته شود به این نکته توجه کنیم که  وقتی تمامی مسیر تامین آن کالا روشن شود آن وارد کننده دیگر نمی تواند از آن مسیرها کالا وارد کند

منبع: ساعت24

کلیدواژه: احمدی نژاد مشکلات اقتصادی شرایط فعلی جنگ اقتصادی شرایط جنگ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۱۹۷۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وطن من| سایه خوش

این پهنه بیابانی برعکس بیابان‌های دیگر جایی برای رفاقت میان آب و خاک پهنه‌ای در کناره سواحل نیلگون خلیج فارس.

    

به اشتراک بگذارید: https://tn.ai/3075498 درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار ؛ جدیدترین اخبار لحظه به لحظه امروز پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS تلگرام اینستاگرام توییتر   آپارات   سروش   آی‌گپ   گپ   بله   روبیکا   ایتا
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

دیگر خبرها

  • جغرافیای اصفهان از منظر علم فلسفه جایگاه بی‌نظیری دارد
  • ۲ تدبیری که مانع «قبض روح» فوتبال می‌شود
  • وطن من| سایه خوش
  • ظهور یک قدرت اقتصادی جدید؛ اقتصاد هند چقدر قوی است؟
  • با سازوکارهای اقتصادی فعلی جامعه، کارگر غالباً با مشکل مواجه می‌شود
  • فیلم| پیاده‌روی خانوادگی با طعم بی‌تدبیری / مردم در گِل ماندند
  • وعده صادق اقتدار ایران را به منصه ظهور گذاشت
  • شناساندن حضرت حجت(عج) به جهانیان؛ اولین گام ظهور
  • پیام سفر رئیس جمهور به پاکستان و سریلانکا در مقطع فعلی
  • رئیس‌جمهور: سفر به پاکستان و سریلانکا در مقطع فعلی پیام مهمی داشت