Web Analytics Made Easy - Statcounter

در همین چند سال اخیر ظهور پدیده‌ای به نام شبکه‌های اجتماعی موجب شده است کتاب جایگاه اصلی خود را بیش از بیش از دست بدهد. یعنی بیش از اینکه افراد با کتاب مانوس باشند با فضای مجازی مانوس شده اند و به این طریق فرهنگ کتاب و کتابخوانی در بین ما مهجور مانده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کردتودی، مطالعه و کتابخوانی از موضوعات با اهمیت هر جامعه است که هر فرد جویای پیشرفت به آن توجه می کند و توقویت آن موجب تقویت جامعه در ابعاد مختلف می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مطالعه نه تنها موجب بالا بردن سواد می شود بلکه کمک می کند در زندگی نگاه بهتری به موضوعات مختلف داشته باشیم که این عاملی در رشد و ارتقاء جامعه است.

مقام معظم رهبری در مناسبت های مختلف نسبت به این موضوع بسیار مهم تاکید بسیار زدیادی داشته اند که جوانان و نوجوانان به کتابخوانی روی بیاورند و آن را به یک سبک زندگی تبدیل کنند.

اما آنچه واقعیت جامعه است تغییر رویکرد کتاب در یکی دو دهه اخیر است به نحوی که جایگاه خود را از دست داده است و گزارش ها حاکی از آن است هر ایرانی در روز متوسط 13 دقیقه و در هفته یک ساعت و نیم مطالعه می کند. این یعنی مه به طور متوسط نه هزارم زمان خود را در زندگی صرف مطالعه می کنیم که معنایی به جز فاجعه ندارد.

در همین چند سال اخیر ظهور پدیده ای به نام شبکه های اجتماعی موجب شده است کتاب جایگاه اصلی خود را بیش از بیش از دست بدهد، یعنی بیش از اینکه افراد با کتاب مانوس باشند با فضای مجازی مانوس شده اند و به این طیق فرهنگ کتاب و کتابخوانی در بین ما مهجور مانده است.

حال این سوال پیش می آید چه فرقی بین کتاب و شبکه های اجتماعی وجود دارد ، در حالی که در فضای مجازی هم مطالب خوب و آموزنده وجود دارد که می تواند موجب بالا رفتن دانش ما شود.

درست است که مطالب خوب هم در فضای مجازی پیدا می شود، اما باید این را قبول کنیم موثق بودن مطالبی که در فضای مجازی ثبت می شود محرز نشده است و بیشتر مطالبی که در این فضا می بینیم اگر چه زیبا و قابل قبول است اما واقعیت ندارد.

شبکه های اجتماعی پر است از مطالب بی شناسنامه و کم ارزشی که وقت ما را می گیرند و کمکی به ما نخواهد کرد و این را هم بدانیم مطالب منتشر شده در فضای مجازی زودگذر و سیال است و خیلی زود از ذهن پاک می شود.

خانه ها مکانی برای گسترش فرهنگ کتابخوانی

طبق نظر کارشناسان فرهنگی فضای منزل و عادت والدین به کتابخوانی موجب گرایش فرزندان به مطالعه و نهادینه شدن فرهنگ کتابخوانی می شود.

کودک خردسالی از همان بود کودکی پدر مادر خود را در حال مطالعه می بیند یا کتاب های تصویر دار برایش توضیح داده می شود این انگیزه در او برانگیخته می شود که به سوی کتاب برود.

در این ایام کرونایی که فرزندان بیشتر فقط خود را در خانه کنار والدین هستند ، خرید چند جالب کتاب متناسب با سن کودکان و نوجوانان نقش مهمی در گرایش فرزندان به سمت کتابخوانی دارد.

اینترنت و فضای مجازی سایه خود را بر تمامی جوانب زندگی گسترانده است

به گفته کارشناسان از مدت ها پیش با باز شدن شبکه های اجتماعی به زندگی، کتاب و کتابخوانی به وادی فراموشی سپرده شده است و بسیاری از مردم نیز کتاب خواندن را به همان درس و دانشگاه محدود کرده اند که آنهم در این کرونایی به طور کلی به فضای کشیده شده و افراد اوقات زیادی را در شبکه های اجتماعی به سر می برند.

رقیه احمدی یک شهروند کردستانی در گفتگو با کردتودی اظهار داشت: در زمانی که مدارس باز بودند فرزندانمان خیلی راحت تر با کتاب و درس مانوس می شدند ، اما از روزی که کرونا آمده و موجب خانه نشینی فرزندانمان شده است از صبح تا شب سرشان در گوشی است و غرق فضای مجازی شده اند.

احمدی می گوید : ما در قبل از کرونا هم همین مشکل را داشتیم و و برنانه فرهنگی منسجمی برای نهادینه کردن فرهنگ کتابخوانی نبود چه برسد حال حاضر که در قرنطینه هستیم و معلم و شاگردی و متابی نیست.

به گفته اغلب خانواده ها در ایام قرنطینه ، کودکان و نوجوانان 90 درصد وقت خود را در منازل به فضای مجازی به ویژه بازی های موبایلی و گشت و گذار در شبکه های اجتماعی اختصاص می دهند و فرهنگ کتاب و کتبخوانی به وادی فراموشی سپرده شده است.

دوری نسل جوان از فرهنگ کتاب و کتابخوانی خطری است که در حال گسترش است و ضروری است در این ایام کرونایی وقرنطینه که کتابخانه ها هم تعطیل هستند مسوولان فرهنگی چاره ای بیندیشند و این را بدانیم روزانه حجم عظیمی که اطلاهات و شبهات نادرست در فضای مجازی می چرخد که ذهن نسل جوان را با خطر رو به رو می کند.

راه‌های ترویج کتابخوانی در جامعه

برگزاری مسابقات کتابخوانی و خلاصه نویسی، معرفی کتاب های جدید هر رده سنی و توزیع آن، گرایش بزرگترهای خانواده به فرهنگ مطالعه و نهادینه کردن آن در منزل موجب تقویت فرهنگ کتابخوانی در جامعه می شود زیرا هر چه با کتابخوانی بیگانه تر باشیم فردی فقیر از لحاظ فرهنگی هستیم و چیزی در چنته نداریم.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: شبکه های اجتماعی کتاب و کتابخوانی فرهنگ کتابخوانی فضای مجازی فرهنگ کتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۲۰۰۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کدام برخورد گشت ارشاد با زنان تذکر رهبری را در پی داشت؟

چند روز پیش بود که مهدی فضائلی عضو دفتر رهبری از تذکر به برخی مسئولان در مساله حجاب و بعد از حواشی پیش آمده بر سر برخوردهای گشت ارشاد، خبر داد. توئیتی که با هجمه ها و حملات زیاد به این عضو دفتر رهبری همراه شد و حامیان گشت ارشاد و لایحه عفاف و حجاب همزمان او را در فضای رسانه ای و مجازی زیر بار سنگین حملات خود بردند.

روز گذشته اما سردار جعفری، مسئول قرارگاه فرهنگی و اجتماعی بقیه الله سپاه این تذکر را تایید کرد و گفت؛« یک اشتباهی از جانب عوامل اجرایی طرح نور صورت گرفته و از جانب آقای فضائلی گفته می‌شود که حضرت آقا تذکری داده‌اند و این امر طبیعی است زیرا یا گزارشات به محضر رهبر انقلاب می‌رسد و یا ایشان در فضای مجازی رؤیت می‌کنند.»

وی بیان کرد: «این تذکر در مورد انجام همه مأموریت‌های امنیتی، فرهنگی و اجتماعی یک امر طبیعی است زیرا ممکن در اجرا یک مأموری اشتباهی کند و با آن تذکر این اشتباه اصلاح شود، بنابراین با این تذکر اصل مأموریت زیر سوال نمی‌رود و باید مأموریت به‌درستی اجرا شود.»

سرلشکر جعفری عنوان کرد: «آن مطالبی که در فضای مجازی در خصوص آقای فضائلی گفته شده و گزارش دروغی که نسبت به ایشان داده شده باید گفت که خلاف این امر انجام نشده و ایشان هم در صحبت دوم خود مجددا تاکید کرده است و دفتر رهبر انقلاب هم تکذیبی نکرده و این نشان دهنده واقعیت آن است، بنابراین حضرت آقا بر انجام این امر تأکید دارند اما تذکر هم داده‌اند که کار درست انجام شود.»

اما در میان آنها که فضائلی را زیر بار نقد برده بودند، حسین شریعتمداری نیز حضور داشت. او در یادداشتی نوشته بود؛« این پرسش از برادر عزیزمان آقای فضائلی در میان است که جناب ایشان از کدام جایگاه می‌فرمایند: «‌بتازگی برخی مسئولان به‌دلیل کارهای بی‌قاعده تذکر دریافت کرده‌اند»؟! چرا که با توجه به عضویت ایشان در دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب، این تذکر به حضرت آقا نسبت داده می‌شود و شده است؟!برادر فضائلی عزیز! بیت رهبر معظم انقلاب «‌سخنگو» ندارد و چنانچه تذکری ضرورت داشته باشد، مستقیماً و با ذکر مأخذ از سوی دفتر معظم‌له (آقایان گلپایگانی و حجازی‌) به اطلاع مخاطبان آن، اعم از مسئولان و یا مردم می‌رسد.»

دیگر خبرها

  • نهاد کتابخانه‌های عمومی زمینه‌ساز ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی
  • نگاهی به آسیب‌های نوپدید فضای مجازی
  • اجرای طرح برخورد با فروش سلاح و مهمات در فضای مجازی
  • شهرداری میانه از پیشگامان ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است
  • کدام برخورد گشت ارشاد با زنان تذکر رهبری را در پی داشت؟
  • برگزاری کنفرانس بین المللی وب پژوهی در دانشگاه علم و فرهنگ
  • علی ربیعی: تعطیلی روز شنبه توطئه نیست /بستن فضای مجازی چه خاصیتی دارد؟ وقتی خودتان هم در شبکه های مجازی هستید و تیک آبی و خاکستری می گیرید
  • موج واگذاری حیوانات خانگی در شبکه‌های اجتماعی/پت‌های خانگی در فضای مجازی دست به دست می‌شوند
  • ربیعی: تعطیلی شنبه توطئه نیست
  • ماموستا رستمی: فضای کتابخوانی در استان کردستان تقویت شود