Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-28@10:15:11 GMT

تفریح و سرگرمی نیاز زندگی مومنانه

تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۲۲۰۲۷۷

تفریح و سرگرمی نیاز زندگی مومنانه

زندگی مومنانه و متناسب با سبک زندگی اسلامی به مولفه های مهمی مثل تهذیب نفس، غذای سالم، خواب مناسب و تفریح و سرگرمی سالم نیاز و تنظیم برنامه برای رسیدگی به کلیه نیازها و از جمله توجه به فراغت جذاب ضرورت دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، نیازهای متنوع روزانه انسان هر کدام دارای یک جایگاه و اهمیت است که برای یک زندگی سالم و متناسب با سبک زندگی موفق باید همه گزینه های پازل تکمیل شود و هیچ کدام جای دیگری را نمی تواند بگیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

تفریح و سرگرمی یکی از نیازهای مهم زندگی محسوب شده و بر اساس توصیه های اسلامی، مشاوره های کارشناسان و متخصصان، تحقیقات و بررسی های میدانی و آزمایشی باید در برنامه زندگی قرار بگیرد و بی توجهی به این موضوع مهم بخش های دیگر مثل سلامت، رضایت شغلی، امید به زندگی و بهره وری را تحت تاثیر قرار می دهد.

 

تفریح سالم از ابعاد مختلف مورد بررسی و تحلیل است و باید تعریف مشخصی از شادی نیز برای انجام رفتارهای صحیح و خودداری از مدل غلط سرگرمی و تفریح بیان و متناسب با آن افراد جامعه راهنمایی و توصیه شوند.

 

گردش در طبیعت، استفاده از طبعیت در همه فصل ها، صله رحم و تکریم فامیل، ورزش، کتابخوانی، شرکت در مسابقات فرهنگی، هنری، ورزشی، دوچرخه سواری، رصد آسمان و فعالیت های اجتماعی در کمک به مردم و رفع نیازهای جامعه و فعالیت گروهی از جمله اقدامات موثری در این حوزه است که البته افراد با خلاقیت نیز قادر به ارائه برنامه های زیادی خواهند بود.

 

تکریم مناسبت های ملی و مذهبی در این عرصه کارساز و اثرگذار است که باید برای آن برنامه ریزی و اقدام اساسی انجام داد که البته گاهی در محله، مساجد و یا جمع های خانوادگی و فامیلی می تواند اجرا شود.

 

فارغ از اینکه در دوران کرونا هستیم اما این برنامه ها قابلیت و انعطاف پذیری هم دارند مثل تکریم میلاد ائمه معصومین با تبریک و تهیه یک غذا متفاوت و یا اجرای مسابقات محلی و فکری با اعضای خانواده قابلیت اجرا متناسب با شرایط بحرانی را دارد.

 

در این مجال به دنبال رهیافت ها و اثرات تفریح و سرگرمی های مناسب برای زندگی و ضرورت توجه به این مقوله هستیم و موضوع ایده پردازی و الگوگیری از رفتارهای دیگران در فرصتی دیگر بررسی خواهیم کرد.

 

بنا به فرمایش امام صادق(علیه السلام) هر مسلمان دانا فرصت زندگی خود را به سه قسمت کسب و کار برای تامین معیشت، عبادت و بندگی برای دنیا و آخرت و تفریح و سرگرمی سالم تقسیم کند که فصل سوم یعنی تفریح به دو بخش اول و دوم کمک خواهد کرد.

 

بررسی زندگی معصومین همین موضوع را تاکید می کند که تفریح سالم زیربنایی برای بخش های دیگر بوده و محبت و همدلی را نیز با نشست های دوستانه و فامیلی افزایش خواهد داد.

 

روانشناسان معتقد هستند که برای تفریح و سرگرمی سالم و موثر نباید مادیات اصل موضوع را مورد هدف قرار دهد مثلا ایجاد هزینه های زیاد برای این حوزه مبنای کارآمدی نیست بلکه تفریح پر از هیجان و محبت و به دور از مسائل حاشیه ای و آنچه ذهن را مورد تخریب قرار می دهد، برای این کار لازم است.

 

طبیعت سالم و رایگان در اطراف شهرها و حتی در نزدیکی محل سکونت فرصتی برای این اقدام است که البته در برخی از مشاهدات عینی نشان داده که بسیاری از این ظرفیت ها برای مردم ناشناخته مانده است.

 

*تفریح سالم مورد پسند پروردگار است

 

مرجع تقلید عالم تشیع در یکی از درس های اخلاق و پاسخ به برخی از سوالات اخلاقی مردم پیرامون تفریح و و سرگرمی گفته است که تفریح سالم مورد پسند حضرت  حق است و اسلام با شادی موافق و مصادیقی از آن را نیز نامبرده است.

 

آیت الله العظمی «حسین مظاهری»، گفتار طنز، ورزش، پیاده روی، مشاهده طبیعت، نظاره آب چشمه ها و رودها، تعلیم و تعلم و ذکر و یاد پروردگار از نمونه ها توصیه شده برای تفریح و اوقات فراغت معرفی کرد و افزود: اقداماتی که در ظاهر شادی اما واقعیت  جز گناه مثل غیبت دیگران ندارد این گونه فعالیت ها حرام است.

 

وی یادآورشد: هوس و شهوت تفریح نیست بلکه اقدامی حرام و مانع نشاط و آرامش روح است.

 

رئیس حوزه علمیه اصفهان گفتگو با همسر و صله رحم را از دیگر سرگرمی های مناسب بیان کرد و ادامه داد: این اقدامات موجب خیر و برکت در دنیا و آخرت خواهد شد و ترک آن نیز آسیب ساز و البته برخی از خانم ها و آقایان به دلیل اشتغال زیاد در بیرون از خانه چنین فرصتی ندارد و این نیاز تامین نمی شود که موجب افسردگی و ناامیدی در آینده خواهد شد.

 

*تفریح و سرگرمی نیاز به هزینه های زیاد نیست

 

روانشناس مثبت گرا با اشاره به برنامه ریزی و خلاقیت افراد برای اوقات فراغت، گفت: تفریح و سرگرمی نیاز به هزینه های زیاد نیست.

 

«علیرضا معماریان» با تاکید بر اینکه تفریح و سرگرمی از نیازهای روح و توسعه دهنده بخش های مختلف زندگی است، افزود: یک پیاده روی و قدم زدن در طبیعت قادر به تامین این نیاز خواهد بود و نیازی به سفرهای گران قیمت نیست.

 

وی ادامه داد: در تفریح و سرگرمی به سادگی ولی توام با محبت نیاز است و بسیاری از افراد سرمایه دار گاهی به تفریح سالم افراد متوسط جامعه غبطه می خورند که چگونه راحت و آسان به خوشی دست پیدا می کنند.

 

معماریان ایجاد شرایط سخت برای تفریح را مانع از دست یابی به شادی و نشاط بیان کرد و گفت: باید برای تامین این نیازها به سادگی و راحتی پیش برویم.

 

*واقعیت و نیازهای تفریح و شادی باید برای جامعه تبیین شود

 

واقعیت این موضوع مهم در سبک زندگی ایرانی و اسلامی همچنان در جامعه به خوبی بیان نشده و بسیاری از مردم دچار تصمیم گیری های غلط شده اند مدلی جدید از تفریح سالم ندارند.

 

برخی تفریح و سرگرمی را در دارایی و ثروت زیاد می دانند و احساس می کنند با داشتن چنین پشتوانه هایی قادر به رسیدن به این هدف خواهند بود اما بر خلاف آنچه تصور می کنند یک همت، اراده، خلاقیت و همدلی می خواهد.

 

شور و نشاط و امیدواری برای تحصیل، کار، عبادت و زندگی به آرامش، شادی و تفریح و سرگرمی های سالم نیاز دارد و باید در برنامه زندگی به این موضوع توجه کنیم و این مسئولیت را بر عهده سازمان ها و نهادها و افراد فامیل نگذاریم.

پایان پیام/128

منبع: شبستان

کلیدواژه: تفریح و سرگرمی روانشناس آیت الله مظاهری اصفهان تفریح و سرگرمی تفریح سالم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۲۰۲۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس سازمان برنامه و بودجه: آمادگی تأمین انرژی پایدار مورد نیاز کشور‌های منطقه و اروپا را داریم

به گزارش جماران؛ رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه نیاز به گسترش همکاریهای منطقه‌ای در سطوح مختلف وجود دارد، گفت: جمهوری اسلامی ایران با وجود تحریم‌های ظالمانه، آمادگی تأمین انرژی پایدار مورد نیاز کشورهای منطقه از جمله کشورهای ترکیه، پاکستان و هند و همچنین گاز مورد نیاز کشورهای اروپایی را دارد.

طبق گزارش سازمان برنامه و بودجه، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در دومین روز حضور خود در بانکوک برای شرکت در هشتادمین جلسه سالیانه اسکاپ، با «آلیس جابانا»، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد و مدیر اجرایی اسکاپ، دیدار و گفتگو کرد.

داود منظور در این دیدار که در محل کمیسیون اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد برای آسیا و اقیانوسیه (اسکاپ) در بانکوک برگزار شد، با تأکید بر لزوم گسترش همکاریها و نقش نهادهای توسعه‌ای مانند اسکاپ در ارتقای توسعه کشورها، گفت: استفاده از ظرفیت نهادهای وابسته به سازمان ملل در راستای توسعه همکاری‌های منطقه ای، تکمیل کریدورها و مقابله با خشکسالی، حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه نیاز به گسترش همکاریهای منطقه‌ای در سطوح مختلف وجود دارد، گفت: جمهوری اسلامی ایران با وجود تحریم‌های ظالمانه، آمادگی تأمین انرژی پایدار مورد نیاز کشورهای منطقه از جمله کشورهای ترکیه، پاکستان و هند و همچنین گاز مورد نیاز کشورهای اروپایی را دارد.

معاون رئیس‌جمهور با حائز اهمیت خواندن موضوع نشست امسال اجلاس اسکاپ، بر ضرورت افزایش نقش اقتصاد دیجیتال در آینده اقتصاد جهان تأکید کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران ضمن علاقه‌مندی به استفاده از تمامی ظرفیت‌های سازمان ملل در مسیر توسعه پایدار، آمادگی دارد در حوزه دیجیتال‌سازی هم همکاری داشته باشد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در ادامه با اشاره به مسئله‌محور بودن برنامه هفتم توسعه، گفت: در تأمین منابع مالی مورد نیاز برای رشد اقتصادی، به استفاده از منابع بین‌المللی هم توجه داریم.

وی نقش جمهوری اسلامی ایران در پشتیبانی از فعالیت‌های مرکز سازمان ملل متحد برای توسعه مدیریت اطلاعات بلایا در آسیا و اقیانوسیه (اپدیم) به عنوان یکی از مؤسسات منطقه‌ای زیرمجموعه اسکاپ مستقر در تهران مستقر را اساسی دانست و گفت: ما ضمن استفاده از همه ظرفیت‌های اپدیم، تجربیات موفقی در کاهش بلایا داریم که می‌توانیم آنها را با سایر کشورها به اشتراک بگذاریم.

منظور افزود: از جمله تجربیات موفق کشورمان، تجارب حاصل شده در مهار و مدیریت منابع آب و شیرین‌سازی آب است که با توجه به تأثیر تغییرات اقلیم بر بروز خشکسالی های پیاپی و کاهش منابع آب، همکاری مشترک به‌ویژه با کشورهای همسایه، اهمیت دوچندان دارد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با اشاره به کمبود منابع آب به‌عنوان یکی از چالش‌های مهم در سطح جهان، گفت: ما آماده همکاری در زمینه مدیریت منابع آب با سازمان ملل متحد هستیم.

منظور با بیان اینکه خوشحال میشویم در منطقه به کشورهای مختلف به‌ویژه کشورهای محصور در خشکی در جهت حمل کالا کمک کنیم، گفت: اسکاپ میتواند نقش بیشتری را در این زمینه بازی کند و جمهوری اسلامی ایران نیز آمادگی دارد با تشکیل گروه کاری مشترک با کشورهای منطقه تحت مدیریت اسکاپ، نقش خود را در این زمینه ایفا کند.

وی با تأکید ضرورت افزایش نقش اقتصاد دیجیتال در اقتصاد کشورها و همکاری با اسکاپ در حوزه اقتصاد دیجیتال، علاقه‌مندی جمهوری اسلامی ایران برای همکاری بیشتر با اسکاپ و کمیته‌های مربوطه را اعلام کرد.

دیگر خبرها

  • گزارش روزنامه شهرداری تهران درباره یک شغل جدید با عنوان «یک زندگی سگی»!
  • زندگی سالم و دیندارانه با مشاوره اسلامی
  • این پز اجتماعی میلیون ها تومان برای افراد آب می خورد | سگ گردانی و درآمد میلیونی داگ واکرها
  • نیاز امروز جامعه ما معنویت است
  • شخصیت سالم یا ناسام؛ مساله این است؟
  • آموزش از طریق سرگرمی و نمایش
  • رئیس سازمان برنامه و بودجه: آمادگی تأمین انرژی پایدار مورد نیاز کشور‌های منطقه و اروپا را داریم
  • فقط ۱۰ ثانیه فرصت دارید تا کاکتوس پنهان را پیدا کنید+ پاسخ
  • طرح قرآنی «حیات طیبه» برگزار می‌شود
  • ۸ موقعیتی که نیازی نیست درباره آنها به دیگران توضیح دهید