Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از جاسک، «آب در کوزه و ما تشنه‌لبان می‌گردیم» این حکایت سه روستای «سیت، زرآباد و مرنگ» بشاگرد است. روستاهایی که در بیخ گوش یکی از بزرگترین سدهای خارومیانه قرار دارند ولی آب برای خوردن ندارند، روستاهای مرنگ و زرآباد فقط تا دریاچه سد جگین 3 کیلومتر فاصله دارند و آنچه را که شوراها و اهالی این روستاها می‌گویند دیگر از پیگیری و رفتن به ادارت دولتی خسته شده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

 

به گفته اهالی، از استانداری هرمزگان تا فرمانداری بشاگرد و از شرکت آبفا و آب منطقه‌ای استان تا اداره آب و فاضلاب بشاگرد، بارها و بارها رفته و نامه و مکاتبه داشته‌ایم اما سودی برای ما جز هدر دادن هزینه و زمان نداشته است.

سد جگین برایمان سودی نداشت/ بی‌آبی و کوچ به حاشیه شهرها

مجتبی برزیده رئیس شورای روستای مرنگ به خبرنگار فارس می‌گوید: آب مصرفی روستا در دهه 70 از یک چشمه فصلی وصل شده است که در سالیان اخیر به‌دلیل خشکسالی و کمبود بارش باران، این چشمه تقریبا کم‌آب شده است که جوابگوی نیاز مصرفی اهالی روستای مرنگ نیست و مردم روستای مرنگ، آب آشامیدنی و مصرفی را یا از دریاچه سد جگین با حیوان و کوله یا از گودال‌هایی که در کنار آبادی حفر شده تامین می‌کنند.

وی افزود: این سد دیگر برای مردم این روستاها به جای سود و منفعت تبدیل به یک تهدید شده است و هفته‌ای نیست که یک یا چند دام اهالی در باتلاق‌های گِل‌آلود کنار دریاچه سد گیر نکنند و تلف نشوند.

رئیس شورای مرنگ در ادامه گفت: دقیقا دو سال قبل دو نفر از جوانان روستا که برای آوردن آب به کنار دریاچه سد جگین رفته بودند که پس از پر کردن دبه‌های آب برای رهایی از جهنم گرمای تابستان به داخل آب می‌روند که به محض رفتن به داخل آب یکی از این دو جوان غرق و جان می‌بازد.

برزیده اظهار داشت: نبود آب سبب شده است که 26 خانوار روستای مرنگ از اینجا کوچ کنند و به حاشیه شهر جاسک بروند.

به بیماری کلیوی دچار شده‌ایم

حسین بارانی یکی از اهالی روستای زرآباد می‌گوید‌: مصرف آب‌های آلوده سبب بیماری‌های گوارشی و کلیوی شده است که در خانواده 5 نفره ما دو نفرمان سنگ کلیه داریم که دلیلش مصرف آب‌های آلوده با گِل است که مجبوریم هر ماه برای درمان به بندرعباس برویم.

وی ادامه داد: این مساله بیماری‌های کلیویی و سنگ کلیه تنها مختص خانواده ما نیست بلکه همه اهالی روستا دچار این بیماری هستند.

فاطمه ولی‌شاهی دانش آموز کلاس ششم ابتدایی است از مشکلات بی‌آبی روستایش می‌گوید: آب آوردن از چاه تا خانه کار هر روزمان است نه یک بار بلکه چندین بار در روز.

وی افزود: آب چاه یا چاهک گِل‌آلود و تیره است که ما از سر ناچاری آن را برای خوردن مصرف می‌کنیم.

اما در کنار روستای مرنگ، روستای زرآباد با 48 خانوار قرار دارد که وضع آب آشامیدنی زرآباد همانند مرنگ است و مشکل اصلی این روستا هم آب است که برای تامین آب آشامیدنی یا به دریاچه سد بروند یا آب گل‌آلود چاهک‌ها را مصرف کنند.

در آن طرف‌تر روستای سیت قرار دارد که وضع آب آشیامیدنی روستای سیت کمی بهتر از روستاهای زرآباد و مرنگ هست ولی آب در تمام روز ندارند.

زمین‌های کشاورزی‌مان را برای ایجاد سد اهدا کردیم

محمد امیری یکی از اهالی روستای سیت در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: با احداث سد جگین تمام زمین‌های کشاورزی و چراگاه دام و حتی قبرستان اهالی روستاهای سیت و مرنگ و زرآباد در دریاچه سد قرار گرفت و زیر آب رفت و تمام اهالی این سه روستا امیدوار بودند که این سد در آینده برای این مردم نفع و سود خواهد داشت و حالا پس از ده‌ها سال از افتتاح و بهره‌برداری سد جگین، کار به جایی رسیده که این مردم آب خوردن ندارند و آب در دریاچه سد بخار می‌شود.

وی افزود: بحث حق آبه برای کشاورزی برای این مردم به کنار، ولی چرا برای این مردم با توجه به اینکه 12 سال از افتتاح این سد گذشته آب خوردن هم نمی‌دهند مگر این مردم چه گناهی کرده‌اند به غیر از اینکه همکاری و پا به کار برای احداث سد بوده‌اند و حالا یک جرعه آب هم برای خوردن از این سد نداشته باشند.

به گزارش فارس، بی‌آبی روایتی تلخ از زندگی این سه روستاست که در کنار دریاچه آب قرار دارند ولی آبی برای نوشیدن ندارد که ده‌ها خانواده این روستاها برای نجات و زندگی به جاسک و حاشیه شهر جاسک کوچ کرده‌اند تا آبی که در روستایشان به آنها نمی‌رسد در صدها کیلومتر دورتر همان آب کنار خانه‌شان در روستا در شهر جاسک جرعه‌ای بنوشند.

البته خواسته‌ این مردمان بحق است که به هرجا آب می‌برید ببرید ولی آب روستاهای ما را هم وصل کنید.

تشنه بودن این سه روستای بشاگرد که در جوار سد جگین قرار دارند با ژست‌های جهادی مدیران هرمزگان اصلا جفت و جور نیست. امیدواریم با توجه بیشتر مسؤولان، گامی در جهت رفع این مهم برداشته شود.

انتهای پیام/3264

منبع: فارس

کلیدواژه: آب روستا سد هرمزگان بشاگرد سد جگین جاسک آبفای هرمزگان آب منطقه ای هرمزگان استاندار هرمزگان نماینده مردم شرق هرمزگان در مجلس اهالی روستا دریاچه سد سه روستا سد جگین ولی آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۲۰۴۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بزرگترین محفل قرآنی استانی در روستای تمنک

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد، بزرگترین محفل قرآنی استان توسط سازمان تبلیغات اسلامی شهرستان دنا در روستای تمنک برگزار شد. عمویی نسب رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان دنا گفت: این محفل نورانی انس با قرآن باحضور قاریان بین المللی و استانی مسیحیان و محسن رضایی با حضور مردم شهید پرور روستای تمنک همراه با برنامه‌های متنوع برگزار شد. عمویی نسب از تلاش‌های مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی، امام جمعه شهرستان دنا، صدا وسیمای استان، دارالقران استان، هیئت‌های مذهبی و مردم شریف روستای تمنک وهمه عوامل اجرایی این برنامه تشکر کرد.

دیگر خبرها

  • دغدغه اهالی هرمز درباره گلزار شهدا چه زمانی رفع می‌شود؟
  • گلایه اهالی روستای کالدشت بالا از کمبود امکانات رفاهی + فیلم و تصاویر
  • روستایی که سهم لک لک ها شد | لک لک هایی که روستاییان را مجبور به خانه سازی کردند
  • این لک لک ها اهالی را مجبور به خانه سازی می کنند
  • تصفیه‌خانه آب بشاگرد تابستان امسال آبگیری می‌شود
  • تمدید مهلت ثبت‌ نام در آزمون استخدامی معلمان ویژه بشاگرد و جزایر هرمزگان
  • تنها پل چوبی روستای شورکش بر اثر باران سیل آسا تخریب شد + فیلم
  • آیین گاوکشان 
  • بزرگترین محفل قرآنی استانی در روستای تمنک
  • زریبار؛ بزرگترین دریاچه آب شیرین جهان، پذیرای گردشگران + فیلم