Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@13:06:10 GMT

تشکل‌های دانشجویی مراقب دخالت‌های بیرونی باشند

تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۲۲۱۱۳۰

تشکل‌های دانشجویی مراقب دخالت‌های بیرونی باشند

۱۶ آذر در ایران روز دانشجو نامگذاری شده است؛ در واقع این روز، به یاد سه دانشجویی است که در اعتراض به دیدار رسمی نیکسون معاون رییس جمهور آمریکا با رژیم پهلوی آنه م چندی پس از کودتای ننگین آمریکایی ۲۸ مرداد، توسط رژیم ستمشاهی به شهادت رسیدند.

حادثه ۱۶ آذر ۱۳۳۲ به‌عنوان یک روز «مقاومت تاریخی» در تاریخ دانشگاه تهران ثبت شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از آن پس همه ساله، دانشجویان دانشگاه تهران و دیگر دانشگاه‌های ایران مراسمی به یاد شهیدان آن روز بر پا کردند. تا آنکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی روز ۱۶ آذر به‌عنوان «روز دانشجو» در تاریخ ایران گنجانده شد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اساتید و دانشجویان در دانشگاه علم و صنعت در روز ۲۴ آذرماه سال ۸۷ تاریخچه‌ای از این واقعه بیان کردند.

ایشان فرمودند: «جالب است توجه کنید که ۱۶ آذر در سال ۳۲ که در آن سه نفر دانشجو به خاک و خون غلتیدند، تقریباً چهار ماه بعد از ۲۸ مرداد اتفاق افتاده؛ یعنی بعد از کودتای ۲۸ مرداد و آن اختناق عجیب - سرکوب عجیب همه ی نیروها و سکوت همه - ناگهان به وسیله ی دانشجویان در دانشگاه تهران یک انفجار در فضا و در محیط به وجود می آید. چرا؟ چون نیکسون که آن وقت معاون رییس جمهوری آمریکا بود، آمد ایران. به عنوان اعتراض به آمریکا، به عنوان اعتراض به نیکسون که عامل کودتای ۲۸ مرداد بودند، این دانشجوها در محیط دانشگاه اعتصاب و تظاهرات میکنند، که البته با سرکوب مواجه میشوند و سه نفرشان هم کشته میشوند. حالا ۱۶ آذر در همه ی سالها، با این مختصات باید شناخته شود. ۱۶ آذر مال دانشجوی ضد نیکسون است، دانشجوی ضد آمریکاست، دانشجوی ضد سلطه است.

 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین ۲۸ اردیبهشت ۹۹ در نشستی تصویری با جمعی از جوانان دانشجو و تشکل های دانشگاهی با اشاره به واقعیت‌های امیدآفرین کشور در مقابله با جبهه ظلم و کفر و استکبار، جوانان و دانشجویان را به برافراشته نگه داشتن پرچم حقیقی آرمان خواهی و مطالبه‌گری فراخواندند.

ایشان به بیان ۱۰ توصیه مهم درباره مسایلی نظیر تفکیک مطالبه‌گری با پرخاش و بدگویی، ضرورت گفتمان‌سازی، تلاش برای گسترش جبهه انقلاب از طریق یارگیری، اصالت ندادن به اختلاف سلیقه‌ها، مرزبندی با تردید افکنان در مبانی انقلاب، تأکید بر پیشرفت علمی، هوشیاری در مقابل سرمایه گذاری دشمن بر روی جوانان و همچنین تبیین مفهوم صحیح دولتِ جوان و انقلابی پرداختند.

روز ۱۶ آذر فرصتی بوده تا دانشجویان ماهیت خود را که مطالبه گری، آرمان خواهی، گفتمان سازی و مقابله با ظلم و استکبار است، فراموش نکنند.

حجت الاسلام و المسلمین مصطفی رستمی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا در مورد فعالیت های دانشجویان در دانشگاه ها اظهار داشت: فضای دانشگاه ها برای  فعالیت دانشجویان باز است و رهبر معظم انقلاب نیز بر موضوع مطالبه گری دانشجویان تاکید دارند.

وی ادامه داد: جریان تشکل های دانشجویی زیر ساخت مناسبی برای فعالیت های سیاسی دانشجویان از جمله مطالبه گری نسبت به مسایل و موضوعات کشور است و در حال حاضر نیز در تمام دانشگاه های کشور از تمام طیف های سیاسی مختلف نماینده تشکل ها در فضای دانشگاهی حضور دارند.

رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها تصریح کرد: در هر فعالیتی به خصوص در فعالیت فضای دانشگاهی با بی تجربگی، ناآشنایی با قوانین و مقررات و مداخله بیرونی برخی  روبرو هستیم که این اختلال در ذهن دانشجو ایجاد می کند.  

رستمی ادامه داد: همچنین فارغ از این موضوعات بستر مطلوبی برای فعالیت دانشجویان ایجاد شده و فعالیت آنها بر اساس قانون آسان است.

وی همچنین گفت: اگر مداخلات و منفعت جویی های بیرونی وجود نداشته باشد، فرآیندی که در فضای دانشگاهی وجود دارد بستر مناسبی برای فعالیت دانشجویان است.

رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها  همچنین تاکید کرد: البته شرایط کرونا به فعالیت های فوق آموزشی تا حدودی آسیب زده است و در حال حاضر فعالیت دانشجویان در قالب فضای مجازی در حوزه نشریات و وبینارها جریان دارد اما تا زمانی که ما به طور کامل در فضای فعالیت های مجازی قرار بگیریم و عادت کنیم زمان نیاز داریم.

رستمی تصریح کرد: به طور کلی به دلیل تغییر سیستم فعالیت از حضوری به مجازی تا مدتی افت و کاهش فعالیت ها را شاهد هستیم زیرا فضای مجازی جذابیت فضای فیزیکی و حضوری را ندارد اما پس از آن فعالیت ها رونق می گیرد.

برچسب‌ها حجت الاسلام مصطفی رستمی مقام معظم رهبری نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها روز دانشجو پروندهٔ خبری آموزش مجازی ؛ تجربه ای نو در سایه کرونا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: حجت الاسلام مصطفی رستمی مقام معظم رهبری نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها روز دانشجو حجت الاسلام مصطفی رستمی مقام معظم رهبری نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها روز دانشجو اخبار کنکور فعالیت دانشجویان مقام معظم رهبری دانشگاه ها فضای دانشگاه مطالبه گری فعالیت ها ۲۸ مرداد تشکل ها ۱۶ آذر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۲۱۱۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گسترش دامنه اعتراضات دانشجویی در استرالیا

به گزارش­ سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما از کوالالامپور؛ دامنه تجمعات دانشجویی حمایت از فلسطین به دیگر دانشگاه‌های استرالیا نیز کشیده شد.
دامنه تحصن دانشجویی حمایت از فلسطین که از هفته پیش در دانشگاه‌های ملبورن و سیدنی استرالیا آغاز شد؛ با ایجاد اردوگاه‌های مشابه در دانشگاه‌های پرت، کوئینزلند، آدلاید و کانبرا، گسترش یافت.
دانشجویان معترض از موسسات آموزشی و دانشگاهی خواستند روابط خود را با سازندگان سلاح که برای ادامه جنایات در غزه تسلیحات در اختیار رژیم صهیونیستی می‌گذارند؛ قطع کنند.
اعترضات ضد صهیونیستی دانشجویان در دانشگاه ویکتوریا نیز با واکنش برخی دانشجویان یهودی داغ‌تر شد.
البته شورای یهودیان استرالیا بلافاصله با انتشار بیانیه‌ای رسمی ادعای تهدید علیه دانشجویان یهودی را در این اعتراضات به شدت رد کرد.
بیانیه‌ای که راه سوءاستفاده تبلیغاتی حامیان صهیونیسم را از این تحصن مشروع، مسدود کرد.
دانشجویان استرالیایی تاکید کرده اند: تا زمانی که پاسخی برای خواسته هایشان نگیرند در اردوگاه‌های همبستگی با فلسطین می‌مانند و به تحصن خود ادامه می‌دهند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

۱) دانشجوی استرالیایی
۲) دانشجوی استرالیایی
۳) نوآه لوون - نماینده اتحادیه دانشجویان یهودی استرالیا
۴) دانشجوی استرالیایی

دیگر خبرها

  • گسترش دامنه اعتراضات دانشجویی در استرالیا
  • پلیس فرانسه وارد دانشگاه «ساینس‌پو» شد
  • ۲۰۰ بازداشت فقط در یکی از دانشگاه‌های امریکا
  • واکنش بایدن به خیزش دانشجویی
  • تشکل‌های دانشجویی در شناسایی مسائل و اعتباربخشی سیاست‌ها کمک کنند
  • الحوثی: آمریکا به دنبال ادامه نسل‌کشی در غزه است/ جنبش دانشجویی دست واشنگتن را رو کرد
  • اعطای «گرنت» به تشکلهای دانشجویی تصویب شد
  • خوابگاه‌های متاهلی دانشجویان در سطح استان بوشهر احداث می‌شود
  • چرایی تشدید اعتراضات دانشجویی در آمریکا
  • فعالیت ۲۰۰ تشکل دانشجویی و ۱۰۰ تشکل فعال استادی در دانشگاه آزاد