Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها ــ یکی از ظرفیت‌های استان کردستان هنر دست هنرمندانی است که می‌توان آن را به عنوان صنعت دست مردمان این دیار به دنیا معرفی کرد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سنندج، یکی از نیازهای انسان از همان بدو پیدایش بر روی کره زمین ساخت ابزار و امکانات مختلف برای بهره‌وری بیشتر از محیط اطراف و استفاده بهینه از اوقات خود بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

انسان از درخت و چوب به عنوان وسیله کارآمد همیشه در همه زمینه‌های زندگی استفاده کرده و سعی کرده تا با بهره‌گیری از طبیعت زندگی خود را پیش ببرد.

انسان با یکجا‌نشینی و احتیاجات اجتماعی و فرهنگی، چاره‌ای جز استفاده از فکر و تعقل خود برای آسان کردن زندگی با استفاده از ابزار طبیعت و البته برجا گذاشتن تمدن و فرهنگ زندگی خود نداشت.

با توجه به کشفیات باستان‌شناسان در مکان‌های مختلف و تمدن‌های باستان وسایل دست‌ساز انسان همیشه جلب توجه کرده و روز به روز این کشفیات بیشتر نیز خواهند شد و ما بیشتر با زندگی اجتماعی و فرهنگی مردم در زمان باستان آشنا خواهیم شد.

این را نیز باید گفت که برخی از ابزار ساخته انسان‌ها در تمدن‌های باستان راه خود را تا به امروز ادامه داده و همواره دست به دست در بین فرهنگ‌ها، تمدن‌ها و حکومت‌ها به عنوان میراث فرهنگی و صنایع دستی به ما رسیده‌اند.

استفاده از چوب و بهره‌گیری از صنایع چوبی دست‌ساز انسان همواره در کارهای مختلف از جمله کشاورزی کمک حال مردم بوده و امروزه نیز با پیشرفت تکنولوژی همچنان از برخی از این ابزار استفاده می‌شود.

جدا از استفاده از چوب برای کارهای فنی و مهندسی گاهی انسان‌های هنرمند از چوب با استفاده از نقش و نگارهای مختلف آثاری خلق کرده یا می‌کنند که تا سال‌های آینده می‌توان از آنها نام برد.

نازک‌کاری با چوب که خود به معرق کاری، گره چینی و ...تقسیم‌بندی می‌شود همواره از ظرافت کار کردن با چوب است که از سده‌های قبل از میلاد در تمدن‌های مختلف وجود داشته است و امروز نیز ادامه دارد.

در کشور ما نیز همواره صنایع‌دستی و اهمیت دادن به هنر در اولویت خاصی قرار داشته است و این را می‌توان از خلق آثار هنرمندان گذشته و امروزی دید که با استفاده از چوب چه آثار ماندگاری خلق کرده‌اند.

«فرهاد حامدی» معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث فرهنگی و گردشگری استان کردستان در این‌باره به خبرنگار تسنیم گفت: تمرکز صنایع چوبی در استان کردستان در شهر سنندج با بیش از 450 نفر فعال این عرصه است.

وی افزود: در کل استان کردستان حدود 130 کارگاه بزرگ و کوچک صنایع چوب از جمله سازسازی، ارغوان بافی، گره چینی، ارسی‌سازی، تخته‌نردسازی و ... با بیش از 70 نفر فعال هستند.

حامدی اظهار کرد: نازک کاری سنندج در کشور و جهان دارای نشان ملی و بین‌المللی است و همه فعالان عین عرصه سنندج را به عنوان مرکز صنایع چوب ایران می‌شناسند.

درد‌دل‌های نازک‌کار سنندجی از اوضاع نابه‌سامان صنایع دستی مشارکت بیش از 50 هنرمند گلستانی در نخستین نمایشگاه مجازی صنایع دستی کشور

وی به یکی از مشکلات اساسی صنایع چوب استان که صادرات این محصولات است، اشاره کرد و افزود: متأسفانه تخته نرد که یکی از صنایع دستی استان کردستان و شهر سنندج به حساب می‌آید و در دنیا شناخته شده است هنوز به صورت چمدانی و تکی صادر می‌شود و هیچ کار اساسی برای صادرات اقتصادی این صنایع دستی و هنر ارزشمند ساخت دست نازک کاران کردستانی انجام نشده است.

معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث فرهنگی و گردشگری استان کردستان بیان کرد: بیشتر صادرات تخته نرد کردستان به کشورهای حوزه اسکاندیناوی، اروپای مرکزی، آمریکای شمالی و اقلیم کردستان عراق است که خود حدود 520هزار دلار در سال گذشته ارزآوری به همراه داشته است.

وی گفت: در نتیجه آنچه باید مورد توجه مودیان امر میراث فرهنگی و گردشگری استان کردستان واقع شود معرفی صنایع چوب استان کردستان با هنر هنرمندان کردستانی به کشور و تمامی نقاط جهان است تا هم فرهنگ این خطه از ایران را معرفی کنند و هم پلی به سوی ترقی اقتصادی و اشتغال زایی فعال با استفاده از هنر صنعت چوب چند هزار ساله‌ای است که از نیاکان، فرهنگ‌ها و تمدن‌های غربی به ما رسیده است.

در ادامه عارف کریمی یکی از نازک‌کاران سنندجی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم از جلوه‌های زیبای شغل نازک کاری با چوب گفت و این حرفه را جزوی از زندگی خود دانست.

وی افزود: درست است که امروزه با ظهور تکنولوژی‌های جدید کمتر به هنر دست توجه می‌شود اما من از همان اول صبح که وارد مغازه می‌شوم تا غروب میان این همه گرد و غبار چوب‌هایی که قرار است له دست من نقش‌های مختلفی را به خود بگیرند لذت میبرم و هیچ‌وقت از کار خودم خسته نمی‌شوم.

وقتی از آقای کریمی در باره حقوق و مزایای شغلشان پرسیدم در پاسخ بیان کرد: شکر خدا هزینه زندگی هرطور باشد تامین می‌شود، آنچه که مهم است این است که انسان به کاری که انجام می‌دهد ارق داشته باشد و البته حاصل کار خود را ببیند.

وی که قریب به 20 سال است در یکی از محله‌های قدیمی شهر سنندج مشغول به این کار است، ادامه داد: کار اصلی من و همکارانم در این مغازه بیشتر ساخت تخته‌نرد و صفحه شطرنج است.

کریمی خاطرنشان کرد: بازار کار ما بیشتر نقاط مرکزی کشور و تهران است و البته گاهی از خارج از کشور نیز سفارشاتی داریم که برای آنها ارسال می‌کنیم.

وی در پایان گفت: متأسفانه در این شرایط کرونایی کمترین حمایت از ما صورت گرفته و در شرایطی که با محدودیت‌ها روبه‌رو هستیم کار ما نیز تعطیل شده و هیچ‌گونه درآمدی نداریم.

به گزارش تسنیم؛ در پایان آنچه که مهم است و باید بهای بیشتری به آن داده شود توجه به فرهنگ و هنر ایرانی است که با این رویکرد کم‌کم به ورطه فراموشی و تاریخ سپرده می‌شود در حالی که با احیای صنعت کار با چوب علاوه بر کسب درآمد و اشتغال‌زایی و صادرات هنر دست هنرمندان کشور، می‌توانیم به ارز آوری نیز چشم داشته باشیم. باشد که هنر دست هیچ هنرمندی مورد کم‌توجهی قرار نگیرد و همه هنرمندان در شرایط بهتری به فعالیت خود ادامه دهند.

انتهای پیام/487/س

منبع: تسنیم

کلیدواژه: میراث فرهنگی استان کردستان صنایع دستی نازک کاری صنایع چوب نازک کار هنر دست تمدن ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۲۱۶۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هنرنمایی زنان عشایر در ۳۰ رشته صنایع دستی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل، گفت: زنان توانمند و غیور عشایری ایل شاهسون در تولید بیش از ۳۰ نوع صنایع دستی و رشته‌های متنوع هنر صنعت بی‌بدیل نمایان و آشکار است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردبیل، حسن محمدی‌ادیب عصر امروز در جریان بازدید از بافته‌های زنان عشایر مغان در جعفرآباد، اظهار داشت: عشایر استان اردبیل با نام ایل شاهسون معروف است و دارای 13 هزار خانوار بوده و 5.6 دهم جمعیت عشایری کشور را به خود اختصاص داده است.

وی تصریح کرد: در کشورمان بیش از 300 رشته صنایع دستی رایج و مرسوم است که از این تعداد 30 رشته صنایع دستی ویژه مناطق عشایری ایل شاهسون است که سالانه با تولید محصولات متنوع و عرضه آن به بازار سعی می‌کنند برای خود و خانواده تأمین معاش کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل گفت: تنوع تولید محصولات صنایع دستی و اصالت آنها به حدی است که در قالب نمایشگاه‌های مختلف امکان عرضه و به نمایش گذاشتن این آثار در غرفه‌های متعدد وجود دارد.

محمدی‌ادیب افزود: ما به آموزش مؤثر و گسترده صنایع دستی در بین علاقه‌مندان جامعه عشایری راغب هستیم و در این زمینه آمادگی همکاری را با بخش‌ها و گروه‌های مختلف داریم تا زمینه و بستر انتقال مفاهیم آموزشی در این ارتباط فراهم آید.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: با پرداخت تسهیلات کم‌بهره از هنرمندان و صنعتگران این حوزه حمایت می‌شود تا تولیدات خود را با کیفیتی مناسب تولید و به بازار عرضه کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل اضافه کرد: توانمندی زنان عشایر شاهسون در این بخش بی‌بدیل و بی‌نظیر است و در تولید فرش، گلیم، جاجیم، عروسک‌بافی، کیف و کفش و سایر صنایع دستی مهارت این هنرمندان توانمند عشایری را شاهد هستیم.

محمدی‌ادیب بیان کرد: در کنار نمایش آثار ارزشمند صنایع دستی عشایر، بافته‌های گران‌قیمت آنها نیز در معرض دید مخاطبان قرار گرفته تا همگان به انگشتان هنرمندانه این زنان غیور و توانمند پی برده و بستر معرفی آنها در عرصه‌های ملی و بین‌المللی نیز به شایستگی فراهم آید.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل، یادآور شد: در جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر که به میزبانی جعفرآباد برگزار شد در کنار عرضه این محصولات ارزشمند هنرمندان و صنعتگران عشایری، تلاش شد تا بازاریابی نیز در سطح بین‌المللی اتفاق بیفتد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بهره‌مندی از ظرفیت بسیج سازندگی در مدیریت مصرف انرژی
  • هنرنمایی زنان عشایر در ۳۰ رشته صنایع دستی
  • مهارت کاشی هفت‌رنگ اصفهان نشان جغرافیایی بین‌المللی دریافت کرد
  • ارزآوری ۴۰۰ میلیون دلاری صنایع دستی ایران + فیلم
  • موفقیت هنرمندان سیرجانی در کسب ۲۱ مهر اصالت ملی صنایع‌دستی
  • بهره‌مندی ۷۰۰هزار کردستانی از خدمات وزارت کار
  • سقوط فرش دستباف؛ صادرات به ۴۰ میلیون دلار رسید
  • مرزهای جغرافیایی صادرات فرش باید توسعه پیدا کند
  • نمایشگاه هنرجویان رشته صنایع دستی در شاهرود
  • صدور مجوز برای تأسیس ۵ کارگاه صنایع‌دستی در آبدانان ایلام