Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-05-01@08:35:29 GMT

چه عواملی در سوددهی پرورش طیور تاثیرگذار هستند ؟

تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۲۲۳۷۲۱

چه عواملی در سوددهی پرورش طیور تاثیرگذار هستند ؟

پرورش طیور اگر به صورتی صحیح و با برنامه ریزی از پیش تعیین شده انجام شود می تواند تاثیر بسیاری در افزایش سوددهی سالن های پرورش داشته باشد. برنامه ریزی صحیح شامل مشخص کردن میزان ورود و خروج سرمایه نیز خواهد بود که اصلی ترین هدف تولید کننده نیز همین مورد تلقی خواهد شد.

به منظور رسیدن به چنین هدفی نیاز به استفاده از تجهیزات مخصوص مرغداری در قسمت های مختلفی از سالن های پرورش وجود دارد .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

توجه به این نکته ضروری می باشد که روش پرورش طیور مختلف متفاوت است و از این تجهیزات مورد استفاده برای آنها نیز ممکن است تفاوت عمده ای با یکدیگر داشته باشند .

چند سیستم مهم در پرورش طیور باید به دقت انتخاب شوند که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم .

سیستم تولید جیره غذایی :

استفاده از آسیاب ، میکسر و بالابر مرغداری به منظور تولید جیره طیور امری ضروری می باشد. در صورتی که کاربر اعتمادی به محصولات موجود در بازار از نظر کیفی ندارد و یا تعداد طیور آن چنان بالاست که خرید دان آماده از بازار به صرفه نمی باشد، نیامند استفاده از خط تولید مواد غذایی مورد نیاز طیور خواهد بود. آسیاب مرغداری در این مرحله دانهای مختلف را آسیاب کرده و دان ها توسط بالابر مرغداری به میکسر منتقل میشوند. توجه به این نکته ضروری می باشد که استفاده از تجهیزات مدرنتر در اجرای صحیح تر و سریعتر مراحل تولید دان از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. این دستگاه ها با توجه به ظرفیت مخزن و تولید آنها دسته بندی می شود و با توجه به این که در خط تولید دان هر سه دستگاه هماهنگ با هم کار میکنند نیاز است که ظرفیت تولیدی آسیاب مرغداری با دیگر تجهیزات هماهنگی داشته تا مراحل تولید دان صحیح تر اتفاق افتد.

بازاریابی ارائه کالا به بازار :

از دیگر موارد بسیار مهم که پیش از اقدام به راه اندازی سالن پرورش باید مورد توجه قرار گیرد ، بازاریابی و راه های فروش محصولات به بازار می باشد. در صورتی که بازاریابی موفقی صورت نگیرد ، با توجه به اینکه سالن پرورش در روز مشخص شده باید خالی شده تا طیور پرورشی جدید وارد آن شوند ، مشکلات فراوانی از این بی برنامگی بوجود آمده و ممکن است سبب خسارت بسیار سنگین به پرورش دهنده شود. پس پیش از اقدام به پرورش باید بازاریابی محصول انجام گرفته و برنامه ریزی های مناسب در این زمینه صورت گیرد.

در برخی از واحد ها کاربر اقدام به راه اندازی خط بسته بندی لاشه می کند که بسته به نوع و میزان ظرفیت سالن کشتار، نوع اخذ مجوز متفاوت می باشد. خرید پرکن مرغ به منظور پرکنی صحیح و بهداشتی در واحد های کوچک پیش از بسته بندی طیور الزامی می باشد. همچنین به منظور تولید قطعات مختلف طیور همچون سینه ، ران و ... ، پرکن های کوچک می توانند کمک بسیاری کرده و سرعت بسته بندی در واحد های کوچک را به میزان قابل توجهی افزایش دهند.

توجه داشته باشد که در سالن های کشتار بسیار بزرگ ، از سیستم های تماما اتوماتیک بدین منظور استفاده میشود و روش کشتار و پرکنی با واحد های کوچک بسیار متفاوت می باشد. از این رو استفاده از پرکن های کوچک تنها در سالن های کوچک ممکن بوده و در سالن های بزرگ سیستم مکانیزه و اتوماتیک ذبح و اماده سازی لاشه ها باید انجام گیرد.

سیستم های نگهداری طیور در داخل سالن :

مواردی که در بالا اشاره شد به نوعی اشاره به سیستم هایی داشت که در خارج از سالن پرورش مورد استفاده قرار میگرفت. اما نگهداری از طیور در داخل سالن نیز خود نیازمند یکسری اصول می باشد. این اصول شامل سیستم تهویه ، سیستم آبخوری دانخوری ، سیستم های گرمایشی ، سرمایشی و ... می باشد .

سیستم تهویه شامل استفاده از انواع فن مرغداری ، فن های میانی در سالن ، دریچه های مخصوص سالن های مرغداری و پنجره ها می باشد. این سیستم پیش از احداث سالن طراحی شده و سالن بر اساس آن پیاده سازی می شود. در طراحی سیستم تهویه جهت باد خارج از سالن ، ارتفاع سالن ، نوع پرنده ی پرورشی و ... مورد بررسی دقیق قرار گرفته و در مرغداری های بزرگ مدل های مختلفی بدین منظور طراحی شده که در انتها مدل مناسب انتخاب میشود.

به جرات می توان گفت که فن های مرغداری مهمترین نقش را در طراحی این سالن ها به عهده دارند. این فن ها دو نقش ورود و خروج هوا را انجام میدهند . بر اساس نوع طراحی سیستم تهویه ، فن در موقعیت های مختلفی قرار میگیرد . فن های مورد استفاده در سالن های پرورش دارای اندازه های مختلفی بوده که با توجه به دبی هوای عبوری و همینطور ارتفاع از سقف، بزرگی سالن و ... قابل انتخاب می باشند.

ذکر این نکته ضروری است که طیور دارای سیستم تنفسی بسیار حساسی هستند و عدم توجه به تهویه ی مناسب می تواند زیان بسیاری به پرورش دهنده زده و طیور را دچار مشکلات فراوانی کند.

انتخاب سیستم های گرمایشی سرمایشی نیز وابسته به سیستم تهویه می باشد و با توجه به کارایی سیستم تهویه می باشد که سیستم های سرمایشی و گرمایشی انتخاب می شوند.

علاوه بر موارد اشاره شده توجه به سیستم های دانخوری و آبخوری نیز از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. این مورد بخصوص در هزینه های جاری سالن پرورش تاثیر بسزایی خواهد داشت. استفاده از آبخوری های اتوماتیک ، بخصوص آبخوری نیپل که تماما اتوماتیک عمل می نماید، در کاهش هزینه های ناشی از مصرف انرژی ، هزینه های ناشی از ایجاد بیماری ها ، هزینه های ناشی از نیروی کار و ... تاثیر بسیاری خواهد گذاشت.

جمع بندی :

پرورش طیور کاری پرزحمت می باشد که در صورت اجرای اصولی سود بسیاری را برای پرورش دهنده به همراه خواهد داشت. در این بین بررسی شرایط نگهداری از طیور پیش از اقدام به نگهداری ، مشورت با کارشناسان این حوزه و استفاده از تجهیزات مدرن به جای تجهیزات سنتی، میتواند تاثیر بسیاری در پیشبرد صحیح کار پرورش داشته باشد و سوداوری بالایی را نصیب او کند.

منبع: فردا

کلیدواژه: پرورش طیور سیستم تهویه پرورش طیور سالن پرورش واحد ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۲۳۷۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اسفند ماه «مرغ حذفی» بیشترین افزایش قیمت را داشت

به گزارش خبرگزاری مهر، در اسفند ماه سال ۱۴۰۲ شاخص قیمت تولیدکننده بخش مرغداری‌های صنعتی کشور (بر مبنای ۱۰۰=۱۳۹۵) برابر با ۱۳۷۹.۹ بوده‌است که نسبت به ماه قبل (تورم ماهانه) ۴.۱ درصد کاهش و نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ۵۱.۸ درصد افزایش یافته‌است. در ماه مورد بررسی میانگین شاخص قیمت در ۱۲ ماه منتهی به ماه جاری نیز نسبت به دوره مشابه سال قبل (نرخ تورم سالانه) ۵۷.۸ درصد افزایش یافته‌است.

کاهش تورم ماهانه

در اسفند ماه ۱۴۰۲ تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش مرغداری‌های صنعتی کشور نسبت به ماه قبل (تورم ماهانه) به ۴.۱- درصد رسید که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل (۲.۰- درصد)، ۲.۱ واحد درصد کاهش یافته‌است. در میان قلم‌های مرغداری‌های صنعتی، بیشترین میزان افزایش قیمت مربوط به قلم «مرغ حذفی» (۱.۶ درصد) و بیشترین میزان کاهش قیمت مربوط به قلم «جوجه یک روزه» (۱۱.۱- درصد) است.

کاهش تورم نقطه به نقطه

در اسفند ماه ۱۴۰۲ تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش مرغداری‌های صنعتی کشور نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ۵۱.۸ درصد بوده‌است که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل (۵۸.۴ درصد) ۶.۶ واحد درصد کاهش داشته‌است. به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان محصولات مرغداری‌های صنعتی به ازای تولید قلم‌های خود در داخل کشور، در اسفند ماه ۱۴۰۲ نسبت به ماه مشابه سال قبل، ۵۱.۸ درصد افزایش دارد. در بین قلم‌های مرغداری‌های صنعتی، کمترین تورم نقطه به نقطه مربوط به قلم «کود» (۲۴.۵ درصد) و بیشترین آن مربوط به قلم «جوجه یک روزه» (۱۲۹.۲ درصد) است.

کاهش تورم سالانه

در اسفند ماه ۱۴۰۲ تغییرات میانگین شاخص قیمت تولیدکننده محصولات مرغداری‌های صنعتی در داخل کشور در ۱۲ ماه منتهی به این ماه نسبت به مدت مشابه در سال قبل به ۵۷.۸ درصد رسید که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل (۵۹.۵ درصد)، ۱.۷ واحد درصد کاهش نشان می‌دهد. در ماه مورد بررسی، در میان قلم‌های مرغداری‌های صنعتی کشور، کمترین تورم سالانه مربوط به قلم «تخم مرغ خوراکی» (۲۵.۴ درصد) و بیشترین آن مربوط به قلم «جوجه یک روزه» (۱۰۰.۷ درصد) است.

برای مشاهده اطلاعات تفصیلی به فایل پیوست مراجعه کنید.

کد خبر 6092443

دیگر خبرها

  • سید حسن خمینی به نخست وزیر بورکینافاسو: طرح مسئله فلسطین از زبان شما به عنوان یک کشور مستقل و تاثیرگذار در آفریقا می تواند خیلی کمک کند
  • سوپر پاس گل سامان سوخت! (ویدیو)
  • برق‌گرفتگی عامل از دست دادن جان کارگر مرغداری در گیلانغرب شد
  • خریداری ۳ سری دستگاه سیستم برودتی پیش سرد، ویژه کشتارگاه دام
  • تولید مرغ در داورزن خراسان رضوی ۵۰ درصد افزایش یافت
  • باور به سوددهی «دلالی» علی‌رغم حمایت فرهنگ عمومی از کار مولد
  • اسفند ماه «مرغ حذفی» بیشترین افزایش قیمت را داشت
  • هوشمندسازی ۴۰۰ کلاس درس در بردسکن
  • حرف‌های مهم سرمربی استقلال با چپ‌پای آبی‌ها
  • نرخ تورم سالانه در مرغداری‌های صنعتی به ۵۷.۸ رسید