Web Analytics Made Easy - Statcounter

رضا اسدی معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: جهان با تهدید بی سابقه کرونا ویروس مواجه شده و همه افراد جامعه براساس شیوه نامه‌های وزارت بهداشت و توصیه‌های سازمان بهداشت جهانی باید از توصیه‌های بهداشتی و پیشگیرانه پیروی کنند.

او با بیان اینکه اعمال محدودیت‌های کرونایی موجب تعطیلی و دورکاری بسیاری از مشاغل و مراکز آموزشی و جلوگیری از سفرها، گردهمایی‌ها و جشن‌ها شده است، افزود:، اما پرسنل شاغل در بخش صنایع غذایی و فرآورده‌های خام دامی فرصتی برای دورکاری ندارد و با توجه به ماهیت کار باید در محل کار خود حضور داشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اسدی سالم و ایمن نگه داشتن همه شاغلان مراکز مرتبط با صنعت فرآورده‌های خام دامی در همه گیری کرونا را امری ضروری دانست و بیان داشت: حفظ سلامت فرآورده‌های تولیدی در زنجیره غذایی و جلب اعتماد و اطمینان مصرف کنندگان برای دسترسی به غذای سالم امری مهم تلقی می‌شود.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خوزستان اظهار کرد: در همین رابطه اداره کل دامپزشکی، صاحبان واحد‌های مرتبط با تولید و نگهداری فرآورده‌های خام دامی را ملزم به استفاده از سیستم‌های مدیریت ایمنی غذایی براساس اصول تجربه و تحلیل خطر و کنترل نقاط بحرانی جهت مدیریت خطرات ایمنی مواد غذایی و جلوگیری از آلودگی مواد غذایی کرده است.

این مقام مسئول ادامه داد: بر همین اساس صنایع مربوطه با اعمال برنامه‌هایی نظیر؛ اقدامات بهداشتی مناسب، تمیز کردن و رعایت اصول امنیت زیستی، محصور کردن دوره تولید، ذخیره سازی و توزیع و حمل و نقل مناسب، رعایت بهداشتی فردی از سوی پرسنل شاغل و فراهم شدن و حفظ بهداشتی محیط موظف به تولید محصولات خام دامی سالم هستند.

او گفت: براساس سیستم‌های مدیریت ایمنی غذایی و کنترل نقاط بحرانی، گروه‌های تخصصی و کارشناسی از سوی اداره کل دامپزشکی استان تشکیل و اعضای این گروه‌ها در همه مراحل نظارت‌های لازم را اعمال می‌کنند و در حال حاضر از نظر دامپزشکی یک نیاز فوری در این صنعت حصول اطمینان از محافظت شاغلان مراکز مرتبط با محصولات غذایی با منشا دامی در خصوص ابتلا به کرونا و جلوگیری از قرار گرفتن در معرض ویروس است.

رضا اسدی هدف از اقدامات اداره کل دامپزشکی خوزستان و اصول ابلاغی از سوی دامپزشکی را برجسته سازی اقدامات بهداشتی برای یکپارچگی زنجیره غذایی و در دسترس بودن منابع غذایی ایمن و سالم برای مصرف کنندگان عنوان کرد و افزود: تقویت اقدامات بهداشت شخصی و ارائه آموزش‌های بهداشتی و به روز در خصوص اصول بهداشت مواد غذایی امری ضروری و از جمله اقداماتی است که از سوی دامپزشکی استان پیگیری می‌شود.

او بر نهادینه کردن و ترویج استفاده از تجهیزات محافظت شخصی (PPE)، رعایت کامل فیزیکی، شست و شوی مکرر و صحیح دست‌ها در هر مرحله از فرآوری، تولید و توزیع تاکید و بیان کرد: نتیجه این اقدامات علاوه بر محافظت پرسنل شاغل از در بخش فرآورده‌های خام دامی از کرونا منجر به تولید محصولات غذایی ایمن و سالم خواهد شد.

اسدی اظهار داشت: ذکر این نکته بسیار مهم است که هیچگونه شواهدی مبنی بر انتقال ویروس از طریق مواد غذایی به انسان وجود ندارد و اصولاً ویروس کرونا نمی‌تواند در مواد غذایی تکثیر یابد و این ویروس برای تکثیر نیازمند میزبان است، لیکن اگر ماده غذایی آلوده به ویروس شود، از طریق انتقال مکانیکی و فیزیکی امکان انتقال به انسان وجود دارد. به همین خاطر تاکید می‌شود که از مواد غذایی بسته بندی شده و معتبر استفاده شود و مصرف کنندگان در هنگام قطعه کردن یا لمس فرآورده‌های خام دامی مثل گوشت یا ماهی به طور مرتب دست خود را با آب و صابون به مدت حداقل ۲۰ ثانیه شست و شو دهند و از مواد ضدعفونی کننده با الکل استفاده کنند.

انتهای پیام/گ

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: فرآورده های خام دامی امنیت غذایی ویروس کرونا فرآورده های خام دامی اداره کل دامپزشکی مواد غذایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۲۴۴۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵۱۰ کارتن غیرمجاز تخم مرغ در مازندران کشف شد

به گزارش خبرنگار مهر، حمزه آقاپور کاظمی صبح چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگاران گفت: طی همکاری صورت گرفته اداره کل دامپزشکی مازندران و اکیپ نظارت بهداشتی اداره دامپزشکی شهرستان ساری با اطلاعات سپاه استان مازندران یک زنجیره توزیع تخم مرغ غیربهداشتی در استان مازندران شناسایی و کشف گردید.

وی افزود: براساس این اقدام دو خودرو ایسوزو که اقدام به حمل تخم مرغ های غیر بهداشتی فاقد هویت بدون رعایت دستورالعمل های بهداشتی کردند که در شهرستان ساری توقیف و جهت رسیدگی به پرونده و صدور دستور مراجع قضایی به صورت موقت در یکی از سردخانه های شهرستان ضبط شد.

آقاپور کاظمی در خصوص این محموله ها افزود: از این دو خودرو تعداد ۵۱۰ کارتن تخم مرغ معادل ۴۹۰۰ کیلو گرم به دلیل عدم نشانه گذاری و درج اطلاعات مربوط به محموله هچون تاریخ تولید و انقضا، حمل و نقل غیربهداشتی و بدون رعایت زنجیره سرد، جعل اسناد دولتی مانند گواهی حمل بهداشتی قرنطینه ای، نداشتن پروانه و کد رهگیری خودرو ضبط شد.

وی از شهروندان خواست از خریداری هرگونه تخم مرغ کثیف، شکسته، ترک خورده و یا نگهداری شده درخارج از یخچال جداً خودداری نمایند و بلافاصله پس از خرید تخم مرغ آنرا به یخچال منتقل کنند.

وی با تاکید بر اینکه تخم مرغ ها باید دارای نشانه و تاریخ باشند گفت: تخم مرغ بسته بندی شده را بابسته اصلی آن در یخچال نگهداری کنند و از شستشوی آن جهت نگهداری در یخچال اجتناب کنند.

مدیر کل دامپزشکی مازندران گفت: این اداره کل از طریق سامانه ۱۵۱۲ آماده دریافت هرگونه شکایات و اعلام گزارشات مردمی است‌

کد خبر 6093917

دیگر خبرها

  • ۱۰۰ قطعه جوجه شترمرغ به افغانستان صادر شد
  • ۵۱۰ کارتن غیرمجاز تخم مرغ در مازندران کشف شد
  • کرونا ویروس چگونه با تغییرات آب و هوایی گسترش یافت؟
  • اعتراض شماری از مسوولان فنی و کنترل کیفی کارخانه های مواد غذایی
  • ۲ هزار قطعه ماهی زینتی از مرز مهران به عراق صادر شد
  • معدوم‌سازی بیش از ۲۳۰ کیلوگرم انواع مواد غذایی فاسد در لامرد
  • ۳۰ تُن مکمل و افزودنی‌های غیرمجاز دامی در پردیس کشف شد
  • کشف ۸۵۰ کیلوگرم گوشت و آلایش‌های غیربهداشتی و غیرقابل مصرف دام و طیور
  • کشف ۹۰۰ کیلوگرم موادغذایی فاسد در آبادان
  • نظارت بهداشتی بر تولید فرآورده‌های غذایی در کارگاه‌های سنتی