Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@18:00:03 GMT

روزی برای بیان دغدغه‌های این قشر خاص!

تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۲۲۴۷۳۲

روزی برای بیان دغدغه‌های این قشر خاص!

ایسنا/کرمانشاه امروز را در تقویم به نام این قشر تحصیلکرده، فعال، روشنفکر، جوان و خاص نامگذاری کرده‌اند. قشری که در تحولات معاصر کشور نقشی پررنگ داشته و در صورت توجه بیشتر می‌توانند بسیاری مشکلات کشور را مرتفع کنند.

 16 آذر روزی است که هرساله با فرارسیدن آن فرصتی دست می داد تا دانشجویان با برگزاری جلسات پرسش و پاسخ، برپایی تریبون های آزاد، کرسی های آزداندیشی و میزگردهایی با موضوعات مختلف مهمترین دغدغه ها و مشکلاتشان را به گوش مسئولین برسانند، اما امسال شرایط  کمی متفاوت شده و برخلاف سالهای گذشته دیگرخبری از هیاهو و جنب و جوش روز دانشجو در دانشگاه ها نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کرونا هم دورهمی هایی دانشجویی این روز را برهم زده و هم قوزی بالای قوز مشکلات دانشجویان شده است. این روزها دانشجویان به جای اینکه روزی که به نام آنها در تقویم نامگذاری شده را جشن بگیرند، هرکدام در خانه هایشان نشسته و با گرفتاریهای آموزش مجازی دست و پنجه نرم می کنند.

به بهانه روز دانشجو سراغ تعدادی از فعالین دانشجویی دانشگاه رازی کرمانشاه رفتیم و از مشکلات و دغدغه های این روزهای دانشجویان پرسیدیم.

دردسرهای آموزش های مجازی برای دانشجویان

محمد حجتی یکی از فعالین دانشجویی دانشگاه های استان معتقد است، شیوع بیماری کرونا باعث شده تا مشکلات و دغدغه های امسال دانشجویان با سالهای گذشته کمی متفاوت تر باشد.

جانشین سرپرست بسیج دانشجویی دانشگاه رازی کرمانشاه در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه تا سال گذشته دانشجویان در روز دانشجو بیشتر از مشکلاتی همچون خوابگاه، تغذیه و توجه مسئولین دانشگاه می گفتند، افزود: مجازی شدن آموزش ها و مشکلاتی که در بحث زیرساخت ها داریم یکی از مهمترین موضوعاتی است که این روزها دانشجویان از آن بسیار گلایه دارند.

وی از گرفتاری هایی هم که کرونا برای تشکل ها، انجمن ها و کانون های دانشجویی بوجود آورده هم صحبت کرد و افزود: امسال به واسطه کرونا دست این نهادهای دانشجویی برای انجام فعالیتهایشان بسته شد و نتوانستند به مانند سالهای گذشته جذب دانشجو داشته باشند. 

حجتی تاکید کرد: معتقدم در کنار تحصیل و درس خواندن دانشجو در دانشگاه، زمینه های رشد فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی هم باید برایش فراهم شود و بتواند پس از تحصیل در حوزه ای که در آن درس خوانده باری از مشکلات کشور بردارد که متاسفانه اکنون با این شرایط امکان چنین موضوعی دیگر فراهم نیست.

وی متذکر شد: البته طی سنوات گذشته هم دانشگاه های ما نشان داده اند که در این زمینه چندان موفق نبوده اند و دانشجویان را تحلیل گر و صاحب نظر بار نیاورده اند. 

جانشین سرپرست بسیج دانشجویی دانشگاه رازی در پایان اعلام کرد: براین اساس، وظیفه تشکل های دانشجویی تربیت نیروهایی دغدغه مند و صاحب تحلیل، بدور از توجه به طیف های سیاسی مختلف است که امسال تاحدودی این موضوع کمرنگ شد.

آینده کاری؛ مهمترین مشغله فکری دوران تحصیل دانشجویان

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه رازی هم"آینده کاری" را مهم ترین دغدغه و مشغله فکری دانشجویان دانشگاه های کرمانشاه می داند.

سبحان اعظمی در گفت و با ایسنا دراین باره بیشتر توضیح داد و گفت: باتوجه به آمار بالای بیکاری در استان، همواره این دغدغه و مشغله فکری بین دانشجویان ما وجود دارد که آیا پس از تحصیل صاحب شغلی خواهند داشت، یا نه؟

وی افزود: بسیاری از دانشجویان ما پس از اینکه از دانشگاه فارغ التحصیل می شوند، یا تا مدت ها بیکار می مانند و یا اینکه شغلی انتخاب می کنند که متناسب با رشته تحصیلی آنها نیست، بنابراین از همان دوران دانشجویی این نگرانی را هم دارند که پس از تحصیل شغلی متناسب با رشته خود پیدا خواهند کرد یا خیر؟.

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه رازی با تاکید براینکه دانشگاه باید محلی برای مهارت آموزی دانشجویان متناسب با رشته تحصیلی شان باشد، گفت: متاسفانه اکثر دانشجویان ما هیچ مهارت خاصی ندارند و دانشگاه ها هم چندان به این مسئله بها نمی دهند.

وی اضافه کرد: اگر هم دانشگاهی روی مهارت آموزی دانشجویان کار کند، یا امکانات را تنها در اختیار برخی رشته ها قرار می دهد و یا اینکه امکانات بحدی محدود است که تنها عده ای از دانشجویان به آن دسترسی دارند.

این دانشجویان هنوز دانشجو بودن را لمس نکرده اند! 

یاسین نوروزی نماینده انجمن های علمی دانشجویی دانشگاه رازی هم در خصوص مشکل مهمی که دانشجویان دانشگاه های استان این روزها با آن مواجه هستند، گفت: مشکلی که در شرایط فعلی در اغلب دانشگاه های استان از جمله دانشگاه رازی برای دانشجویان وجود دارد، نبود زیرساخت های قوی برای آموزش های مجازی است.

وی با بیان اینکه این مشکل برای دانشجویان جدیدالورود بسیار پررنگ تر است، عنوان کرد: این دانشجویان بیشترین آسیب را از شیوع کرونا دیدند، چراکه هنوز نتوانسته اند دانشجو بودن را لمس کنند.

نماینده انجمن های علمی دانشجویی دانشگاه رازی تصریح کرد: این دانشجویان تا دیروز در فضای مدرسه و دبیرستان بوده اند و در حالی که با ورود به دانشگاه باید محیطی متفاوت را تجربه کنند، اکنون به دلیل شیوع کرونا گرفتار آموزش های مجازی شده اند و هیچ تجربه ای از دانشگاه و دانشجو بودن و فعالیت های تیمی ندارند.

وی در ادامه به دغدغه های دانشجویان تحصیلات تکمیلی هم اشاره ای داشت و گفت: آموزش های مجازی تنها حدود 30 درصد برای این دانشجویان تاثیرگذار بوده است، چراکه اکثر واحدهای آنها بصورت عملی است و اکنون با مجازی شدن همه واحدها دچار معضل و لطمه شده اند.

نوروزی همچنین به مشکلات تشکل ها و نهادهای دانشجویی هم در این ایام پرداخت و اظهار کرد: هرچند شیوع کرونا فرصتی شده تا این نهادهای دانشجویی از فرصت فضای مجازی برای افزایش ارتباطات بین المللی خود با دانشگاه های خارجی استفاده کنند، اما از سوی دیگر فرصت برگزاری میزگردها و کرسی های آزاد اندیشی را نیز در این مدت از دست دادیم.

مشکلات دانشجویان امسال پیچده تر از سالهای قبل شده

دبیر جامعه اسلامی دانشگاه رازی با تاکید براینکه دانشجویان امسال نسبت به سال های قبل مشکلات و دغدغه های پیچده تری دارند، اعلام کرد: بیماری کرونا و مشکلات اقتصادی ناشی از شیوع آن و تشدید تحریم های دشمنان، باعث شده تا فشار سنگین روحی و روانی بر بسیاری از خانواده ها وارد شود و دانشجویانی هم که در این خانواده ها هستند، از آسیب های روحی و روانی بدور نمانده اند.

امیرمحمد کولانی در گفت و گو با ایسنا، اضافه کرد: این امر روی میزان توجه دانشجویان به آموزش ها تاثیرگذار خواهد بود و نگرش آن ها از توجه به سمت درس و کنشگری اجتماعی و فعالیت های فرهنگی به سمت نگرانی از آینده خود کشیده می شود.

کولانی اظهار امیدواری کرد با پایان شیوع بیماری کرونا بسیاری از این مشکلات رفع شود.

وی در ادامه به مشکلات آموزش های مجازی برای دانشجویان اشاره کرد و افزود: متاسفانه علیرغم گذشت حدود 10 ماه از شیوع کرونا مسئولین دانشگاه چندان پیشرفتی در ایجاد زیرساخت ها برای آموزش های مجازی نداشته اند.

دبیر جامعه اسلامی دانشگاه رازی همچنین با انتقاد از بیگانگی بسیاری مسئولین دانشگاه ها با مشکلات دانشجویان، گفت: دانشگاه ها هر ساله چندین میلیارد تومان بودجه می گیرند، اما کاری برای رفع مشکلات دانشجویان بویژه دانشجویان جدیدالورود که آسیب زیادی دیده اند، نکرده اند.

 وی دانشگاه را حلال بسیاری از مشکلات جامعه دانست و افزود: فلسفه وجودی دانشگاه ها حل مشکلات جامعه است، وگرنه کارخانه تولید مدرک بودن افتخار چندانی برای آنها نخواهد داشت که متاسفانه اکنون چندان به این مقوله توجهی نمی شود.

کرونا و اینترنتی که برای دانشجویان رایگان نشد

 نماینده کانون های فرهنگی دانشگاه رازی هم در گفت و گو با ایسنا، آینده مبهم و نامشخص را از دغدغه های مهم دانشجویان یکی دو دهه اخیر دانست و افزود: طی این سالها دانشجویان ترسیمی از آینده خود ندارند و این برایشان دغدغه شده،  از سوی دیگر هم عزمی از مسئولین برای رفع این دغذعه دیده نشده است.

امیر محمد شهبازی افزود: مسئولین دانشگاه قبل از پذیرش دانشجو باید به این فکر کنند که آیا رشته هایی که در آن جذب دارند، بازار کار خواهند داشت، یا نه. همچنین به جای برگزاری سمینارها و کارگاه ها، کارآفرینی را علمی تر به دانشجویان آموزش دهند.

وی به مشکلات اقتصادی این روزهای بسیاری از دانشجویان هم اشاره کرد و گفت: تا قبل از شیوع کرونا که دانشگاه ها باز بود، دانشجویان بدون اینکه هزینه زیادی را بر دوش خانواده ها بگذارند با یک گوشی ساده و بدون نیاز به کامپیوتر هم می توانستند به تحصیلشان ادامه دهند، اما اکنون برای حضور در کلاس های مجازی و انجام تحقیقات و پروژه ها به گوشی هوشمند و کامپیوتر نیاز دارند که قیمت آنها هم سر به فلک کشیده و از این بابت فشار اقتصادی زیادی به دانشجویان طبقه متوسط و پایین وارد می شود.

نماینده کانون های فرهنگی دانشگاه رازی در ادامه به وعده‌های داده شده برای رایگان شدن اینترنت دانشجویان هم اشاره کرد و گفت: 10ماه از کرونا گذشت، اما هنوز اینترنت ما طبق وعده ای که دادند رایگان نشده است.

وی اضافه کرد: فعالین دانشجویی در این مدت تلاش زیادی کردند تا با تولید محتواها همچنان فعالیتشان را تداوم دهند، اما علیرغم اینکه هزینه های زیادی متحمل می شویم، نه حمایت مالی می شویم، نه امکانات زیادی در اختیار داریم و نه اینکه اینترنت رایگان به ما می دهند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: روز دانشجو كرمانشاه دانشگاه ها مطالبات دانشجویی استانی اجتماعی دانشجویی دانشگاه رازی مشکلات دانشجویان مسئولین دانشگاه آموزش های مجازی دانشگاه رازی هم برای دانشجویان دانشگاه ها شیوع کرونا دغدغه ها آموزش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۲۴۷۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجمع دانشگاهیان دانشگاه تهران درحمایت از دانشجویان آمریکا

دانشگاهیان دانشگاه تهران امروز شنبه ۸ اردیبهشت ماه در حمایت از خیزش دانشجویان بیدار دانشگاه‌های آمریکا و اروپا و محکوم کردن اقدام پلیس آمریکا در ضرب و شتم دانشجویان تجمع می‌کنند. - اخبار سیاسی -

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم، تجمع اساتید، دانشجویان و کارکنان دانشگاه تهران برای حمایت از خیزش وجدان‌های بیدار جامعه دانشگاهی آمریکا و اروپا در نفی بیدادگری و کشتار مردم مظلوم فلسطین توسط آمریکا و رژیم جعلی اسرائیل، امروز شنبه 8 اردیبهشت ماه بعد از نماز ظهر جلوی سردر دانشگاه تهران برگزار می‌شود.

5 نکته درباره اعتراضات دانشجویی در آمریکا

نمازگزاران مسجد دانشگاه تهران پس از اقامه نماز ظهر و عصر، به جمع تجمع‌کنندگان می‌پیوندند.

بسیج دانشجویی دانشگاه تهران، بسیج اساتید، بسیج کارکنان، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران، معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه و سایر تشکل‌های دانشگاه تهران از دانشگاهیان برای حضور در این تجمع دعوت کردند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • چرا صدای جنبش‌های دانشجویی عربی در حمایت از فلسطین بلند نمی‌شود؟
  • تظاهرات دانشجویان مراکشی در حمایت از غزه
  • جنبش دانشجویی در آمریکا مورد حمایت دانشجویان شهرکرد قرار گرفت
  • دانشجویان گیلانی از جنبش دانشجویی آمریکا و اروپا حمایت کردند
  • جنبش دانشجویی در آمریکا بیداری وجدان ملت‌هاست
  • حمایت دانشجویان دانشگاه تهران از خیزش دانشجویی ضدصهیونیستی آمریکا
  • مهم‌ترین چالش‌ و مشکلات تشکل‌ها عدم اطمینان مسئولان به قشر جوان است
  • تجمع دانشگاهیان دانشگاه تهران درحمایت از دانشجویان آمریکا
  • ۵ نکته درباره اعتراضات دانشجویی در آمریکا
  • به وقتِ بیداری