Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایلنا، نشست بررسی مشکلات خودروهای ناقص و تجاری مستقر شده در پارکینگ خودروسازان با حضور رییس سازمان بازرسی کل کشور، مدیران دو شرکت خودروساز مطرح، معاونان بانک مرکزی، گمرک و مدیرانی از ناجا، محیط زیست، استاندارد، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در سازمان بازرسی کل کشور برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حجت الاسلام حسن درویشیان در این نشست با تاکید بر اینکه تصور مدیریت بازار به منظور سود بیشتر توسط خودروسازان در افکار عمومی وجود دارد، گفت: به رغم تحریم‌ها به خصوص در حوزه هسته‌ای، نظامی و دفاعی شاهد پیشرفت‌های حیرت‌آوری هستیم، ولی در حوزه خودرو این وضعیت ملاحظه نمی‌شود.

رییس سازمان بازرسی کل کشور با تاکید بر اینکه باید تلاش کنیم تا التهاب بازار خودرو کاهش یابد، افزود: این تلقی در جامعه وجود دارد که می‌خواهند عمدا خودرو‌ها را کف پارکینگ‌ها نگه دارند تا افزایش قیمت پیدا کند و یا شورای رقابت را مجبور به افزایش قیمت کنند که این مساله منجر به بدبینی در جامعه شده است.

وی در خصوص قطعات وارداتی صنعت خودرو با طرح این سوال که ایا امکان تولید این قطعات در داخل نیست تا وابستگی به خارج کمتر و قطع شود، تصریح کرد: اگر توانسته‌ایم بالای ۹۰ درصد از قطعات را داخل کشور تولید کنیم، چطور با وجود ۵ هزار شرکت دانش‌بنیان، بخشی از این قطعات وارداتی قابل تولید در داخل نیست؟

رییس سازمان بازرسی کل کشور در خصوص افزایش تقاضای خودرو در کشور، گفت: اگر تولید باشد و عرضه نیز به موقع صورت بگیرد، جو روانی حاکم در جامعه در تقاضا کاهش پیدا خواهد کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین درویشیان با اشاره به تشکیل این نشست، هدف از برگزاری آن را بررسی علل وجود خودرو‌های ناقص در کف پارکینگ، عدم تحویل خودرو‌های تجاری‌سازی شده به متقاضیان و همچنین بررسی مشکلات خودروساز‌ها در این زمینه برشمرد.

وی گفت: طبق آماری که داریم یکی از خودروسازان حدود ۳۱ هزار خودرو آماده تحویل به مشتریان دارد و به نظر می‌رسد، چون ناوگان حمل و نقل مشکل دارد، این امر صورت نمی‌گیرد.

رییس سازمان بازرسی کل کشور با طرح این سوال که مشکل نیروی انتظامی در شماره‌گذاری چیست، اظهار داشت: حدود ۲۰ هزار خودروی تولیدی توسط دو خودروساز کشور، معطل پلاک و شماره‌گذاری است.

اشکان میرمحمدی بازرس کل امور صمت سازمان بازرسی کل کشور نیز ضمن ارائه گزارش و بیان آماری از وضعیت خودرو‌های تولید شده ناقص در کف کارخانه مربوط به خودروسازان، به تعداد خودرو‌های شماره‌گذاری نشده علی‌رغم فاکتور شدن، خودرو‌هایی که به واسطه مشکلات حمل هنوز به متقاضیان تحویل نشده‌اند، اهم قطعات کسری خودرو‌های تولیدی و سهم هر یک از قطعه‌سازان در این خصوص اشاره کرد.

همچنین مدیران ۲ شرکت خودروسازی کشور، وابستگی به برخی قطعات وارداتی، مشکل در تأمین ثبت سفارش ارز، افزایش هزینه حمل و برخی مشکلات در حوزه زیست‌محیطی و گمرک را دلیل اصلی مشکلات و عدم به‌موقع عرضه خودرو اعلام داشتند.

فرشاد مقیمی مدیرعامل ایران‌خودرو با اشاره به اینکه اخیراً مجوز گمرک اختصاصی ایران‌خودرو اخذ شده و به شکل حمل‌ونقل ریلی نیز خودرو‌ها حمل خواهند شد گفت: ان‌شاءالله تا آخر آذر خودرو‌ها از پارکینگ فروش خارج می‌شوند.

سیدجواد سلیمانی مدیرعامل سایپا نیز با تاکید بر ضرورت استفاده از کفی‌های مخصوص حمل و نقل خودرو در کشور، به مشکلات مطرح شده از سوی سازمان محیط زیست در خصوص ساندرو‌های تولیدی که از قطعات منفصله مستقر در گمرک صورت پذیرفته بود، اشاره کرد.

در این نشست سرهنگ علی محمدی رییس مرکز شماره گذاری و تعویض پلاک پلیس راهور ناجا نیز اعلام کرد: فرایند شماره‌گذاری به‌صورت سیستمی است و پلیس راهور قادر است روزانه ۲۰ هزار دستگاه خودرو را شماره‌گذاری کند.

رییس مرکز شماره گذاری و تعویض پلاک پلیس راهور ناجا با اشاره به اینکه شبرنگ پلاک خودرو‌ها وارداتی است، درخواست داشت چنانچه شرکت‌های دانش بنیان در این عرصه با پلیس همکاری کنند، برخی از مشکلات در این مقوله نیز مرتفع خواهد شد.

حسن‌نیا معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای نیز اعلام کرد خودرو‌های انباشتی طی دو هفته آینده حمل خواهد شد.

نماینده بانک مرکزی درخصوص درخواست افزایش مدت زمان ارائه تعهد ارز توسط خودروسازان گفت: اگر صنایعی درخواست زمان بیشتری بابت ارائه تعهد ارزی دارند، با موافقت وزارت صمت اقدام می‌کنیم.

در این نشست، نماینده گمرک در خصوص مشکلات پیش‌آمده در ارتباط با یکی از قطعه‌سازان عمده در سیستم قضایی و عدم ترخیص قطعات این شرکت از سوی گمرک بیان داشت: ترخیص این قطعات طی چند روز آینده انجام خواهد شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین درویشیان به بازرس کل امور صمت سازمان بازرسی کل کشور مأموریت داد تا کلیه موارد مطرح در جلسه مورد مطالبه قرار گیرد، خطاب به خودروسازان گفت: طی دو هفته کلیه خودرو‌های مستقر در پارکینگ‌ها که مشکلاتشان در جلسه مطرح شد، در راستای ایفای تعهدات خودروسازان باید به متقاضیان عرضه شده و نتیجه آن به سازمان بازرسی کل کشور گزارش شود.

پربیننده ترین ثبت نام ایران خودرو +جزییات کامل ثبت نام خودرو (سایپا و ایران خودرو آبان ۹۹) ایران خودرو / لینک و شرایط ثبت‌ نام جدید قیمت انواع پراید دست دوم +جدول قیمت روز محصولات ایران‌خودرو +جدول

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: خودرو خودروسازان سازمان بازرسی کل کشور قیمت خودرو پارکینگ حسن درویشیان سهام عدالت رییس سازمان بازرسی کل کشور شماره گذاری ایران خودرو خودرو ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۲۴۷۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سود مشارکت خودروسازان و دانش‌بنیان‌ها در تولید قطعات خودرویی

ابراهیم شجاعت پژوهشگر و کارشناس صنعت خودروسازی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا گفت: اولین موضوع در رابطه با شرکت‌های دانش‌بنیان در صنعت این است که باید با معیار درستی حقیقت دانش‌بنیانی این شرکت‌ها سنجیده شود. طی چند سال گذشته این مورد که بسیاری از شرکت‌ها برای دریافت تسهیلات ادعای دانش‌بنیانی دارند، اما حقیقت آنها متفاوت است.

وی ادامه داد: این موضوع که آیا این شرکت حقیقتا دانش‌بنیان هست را از روی محصول و نتیجه کار آنها می‌توان فهمید و بهتر است از دسته بندی بر اساس فرآیند تولید صرف‌نظر کنیم. شایان ذکر است که در هر خودرو به طور متوسط بیش از دو هزار قطعه وجود دارد؛ در تولید بسیاری از این قطعات پیچیدگی‌های فنی وجود دارد که به دست دانش‌بنیان‌ها قابل حل است.

شجاعت در ادامه گفت: گستردگی فرصت کار برای دانش‌بنیان‌ها در صنعت قطعه سازی خودرو از روش‌های فنی تولید خود قطعه تا ساخت مواد اولیه و حتی ماشین‌آلات مورد نیاز برای تولید قطعه است. همچنین لازم به ذکر است که خودروسازان نیز با کمی همت مضاعف می‌توانند حلقه‌های تولید تجاری خود را به دانش‌بنیان‌ها بیشتراز قبل متصل کنند تا شکاف‌های فناورانه تولید پوشش داده شود.

وی تصریح کرد: اتصال گپ‌های فناوری به شرکت‌های دانش‌بنیان با توجه به اینکه معمولا بودجه آنچنانی نیز نیاز ندارد و به نوعی پیش خرید قطعه است، سود مناسبی به همراه دارد و به راحتی ضرایب سود رشد خواهد کرد. به همین جهت خودروسازان می‌توانند این شکاف‌ها را پر کرده و از طریق علاوه بر کسب سود و حل مشکلات تیراژ تولید، ارزبری و مشکلات کیفیت تولید داخل را نیز رفع کنند.

رابطه دانش‌بنیان ها و تولید در چیست؟

این پژوهشگر صنعت خودرو اظهار کرد: شایان ذکر است که شرکت‌های دانش بنیان بهتر است که مستقیما وارد مبحث تولید نشوند چرا که ماهیت و ذات این شرکت‌ها فناور بودن است و پس از به ثمررساندن ابداعی باید به سمت تحقیق و توسعه نوآوری دیگری حرکت کنند. به همین جهت بهتر است که تولید به مجری دیگری سپرده شود. در سالیان اخیر یک شرکت خودروسازی داخلی دوبار اقدام به انجام این کار کرده است، اما به نظر می‌رسید که این همکاری دانش‌بنیان‌ها بیشتر به جهت نمایش بوده است.

تحولات سال جاری در صنعت خودرو

شجاعت تصریح کرد: به نظر می‌رسد که در فصل بهار خودروسازان برای افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو‌ها اقدام کنند. همچنین با توجه به ارتباط مستقیم خودرو‌های مونتاژی و قیمت ارز به نظر می‌رسد که با توجه به عدم تغییر قیمت ارز نیمایی در این نوع خودرو شاهد تغییر قیمت چندانی نباشیم. همچنین به نظر می‌رسد که خودرو‌های چینی امسال سهم بیشتری از بازار خودرو را به خود اختصاص خواهند داد.

وی گفت: در بحث خودرو‌های وارداتی نیز به نظر می‌رسد که حجم واردات خودرو‌های برقی به رقم قابل توجه ۵۰ هزار دستگاه خواهد رسید که اکثرا در اختیار ناوگان تاکسیرانی قرار می‌گیرند. همچنین در خصوص واردات خودروی نو نیز وارداتی در حدود ۲۰ هزار دستگاه پیش بینی می‌شود. شایان ذکر است که در مبحث واردات خودرو‌های دسته دوم به نظر می‌رسد که در سال جاری شاهد تحولی نخواهیم بود و در صورت فشار صرفا به تدوین دستورالعمل‌های آن پرداخته شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • حریق انبار قطعات خودرو در کرج
  • لوازم یدکی رنو
  • دستگیری سارق محتویات خودرو در خرم آباد
  • شناسایی سه واحد متخلف غیراستاندارد در یزد
  • داروخانه‌ها هم رتبه‌بندی می‌شوند
  • رتبه بندی داروخانه‌ها براساس شاخص شفافیت
  • داروخانه های خاطی در توزیع انسولین شناسایی شدند
  • ◄ لوازم یدکی ماکسیما اصل را از کجا تهیه کنیم؟
  • تداوم ساخت پارکینگ در محلات کم برخوردار و دارای معابر باریک و فشرده
  • سود مشارکت خودروسازان و دانش‌بنیان‌ها در تولید قطعات خودرویی