Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@20:12:05 GMT

بود و نبود ذخایر گاز در بیرم لارستان

تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۲۲۶۸۱۳

بود و نبود ذخایر گاز در بیرم لارستان

کوهنوردان محلی روستای آبکنه بخش بیرم لارستان ادعا می کنند که محلی پلمب شده با بتن در رشته کوه های گاوبست و همچنین بستکویه این بخش وجود دارد که نشانه وجود چاه‌های نفتی و یا گازی در منطقه است.

اگرچه تاکنون شرکت ملی نفت و گاز ایران صحت و سقم این تصاویر و ادعاها را که گفته می شود چاه گازی است را تایید و یا تکذیب نکرده‌اند اما برخی مسئولان از جمله فرماندار لارستان و نماینده مردم لارستان در مجلس شورای اسلامی که خود زمانی نیز رییس عملیات حفاری چاه های نفت وگاز شرکت ملی نفت ایران وعضو ارشد کمیته سرمایه گذاری و توسعه میادین نفتی وگازی کشور بود، می‌گویند که این منطقه یکی از مستعدترین مناطق گازخیز است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته منابع محلی، پیمودن فاصله روستای آبکنه تا قله کوه حدود سه ساعت با چهارپایان طول می کشد.

برخی بزرگان و کهنسالان روستا نیز می گویند که قبل از انقلاب نیز بارها مشاهده کرده اند که گروه‌ها و افرادی اعم از ایرانی و خارجی و همچنین سازمان های اداری از جمله سازمان نقشه برداری چند بار با بالگرد در منطقه حضور یافته و مشغول انجام کارهای مطالعاتی و تحقیقاتی در این منطقه شده بودند.

به ادعای یکی از اهالی منطقه بیرم نیز در سال ۱۳۵۲شرکت توتال فرانسه طی اکتشافاتی در کوه های بیرم (گاوبست و بستکویه) چند حلقه چاه گازی را در عمق ۲ هزار و ۶۱۷ متری کشف و آنها را  پلمب کرده اند.

نماینده مردم شهرستان های لارستان، خنج، گراش و اوز و عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در این باره بیان کرد: بسیاری از مناطق جنوب فارس بویژه لارستان و بخش بیرم سرشار از وجود چاه های نفتی و گازی هستند.

حسین حسین زاده در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: البته تصاویر ارسالی از سوی اهالی محلی، درست گویای محل دقیق وجود چاه ها نیست، چون عکس مربوط به نوک قله هست اما در پایین دست رشته کوه های آبکنه و کوی گاوبست، چاه گازی وجود دارد و البته مرحله تحقیقاتی و لرزه نگاری در این منطقه نیز به اتمام رسیده است.

حسین زاده که قبل از نمایندگی مجلس، رییس عملیات حفاری چاه های نفت وگاز شرکت ملی نفت ایران و عضو ارشد کمیته سرمایه گذاری و توسعه میادین نفتی و گازی کشور بود، اظهار داشت: کل اطلاعات مربوط به وجود چاه های گازی در این منطقه نیز در شرکت ملی نفت ایران موجود است.

وی گفت: حتی با انجام طرح های مطالعاتی میزان و عمق چاه ها نیز مشخص شده است.

وی بدون اشاره به زمان دقیق مرحله اکتشاف این چاه ها در منطقه بیرم لارستان نیز گفت: یکی از مراحل اساسی پس از طرح های مطالعاتی و لرزه نگاری ، همین مرحله اکتشاف و تولید است که باید وارد مذاکره و انجام قرارداد با سرمایه گذاران و حوزه اکتشافات وتولید در صنعت نفت و گاز کشور شویم گرچه تا حدودی فرآیند این کار طولانی است.

حسین زاده تاکید کرد: در برخی مناطق از جمله روستای "کرمستج " و "شاه غیب" از توابع بخش مرکزی لارستان، مناطقی از شهرستان های گراش و اوز و خنج نیز سرشار و مستعد از وجود چاه های نفت و گاز هستند که مراحل مطالعاتی و لرزه نگاری آنها از جمله در شهرستان خنج نیز انجام شده است.

معاون استاندار فارس و فرماندار ویژه شهرستان لارستان نیز گفت: این خطه جنوبی از جمله منطقه بیرم و روستاهای بخش مرکزی و بخش صحرای باغ با توجه به نزدیکی به بنادر و منطقه عسلویه  جزو مناطق پرفشار گازی و ظرفیت های نفت وگاز قوی هستند.

جلیل حسنی یادآور شد: بدون شک در صورت انجام کارهای مطالعاتی و تحقیقاتی بیشتر بر روی این استعدادها و قابلیت های عظیم نفتی می توان تحولی عظیم در حوزه اقتصادی منطقه برای آینده نیز ایجاد کرد.

وی گفت: با توجه به اظهارات بخشدار بیرم و تحقیقاتی که از اهالی روستا و منطقه آبکنه در خصوص وجود چاه های نفتی و یا گازی انجام شده این موضوع صحت دارد اگرچه برخی تصاویر ممکن است به لحاظ جغرافیایی محل دقیقی از چاه ها را نشان ندهد.

به گفته فرماندار لارستان، با توجه به کارهای تحقیقاتی و مطالعاتی و اظهارات منابع محلی و تصاویر موجود، وجود چاه های نفتی بیشتر در اطراف روستای آبکنه و کوه گاو بست که مرز مشترک بین بیرم و بخش صحرای باغ هست و همچنین رشته کوه بستکویه در قسمت جنوب شرقی بیرم ، مشاهده شده است.

روستای آبکنه حدود یک هزار نفر جمعیت دارد و فاصله آن تا بخش شهر بیرم نیز ۲۰ کیلومتر است.

بخش بیرم لارستان با جمعیتی حدود ۱۵ هزار نفر در ۱۳۲ کیلومتری لارستان، ۳۷۰ کیلومتری شیراز مرکز استان فارس و ۱۳۰کیلومتری عسلویه قرار دارد که خط لوله سراسری انتقال گاز شیرین کشور (ایستگاه کتک) نیز در فاصله ۲۰ کیلومتری این بخش قرار دارد.

برچسب‌ها شرکت ملی گاز ایران نماینده مجلس شورای اسلامی لارستان نفت اکتشاف نفت فارس

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شرکت ملی گاز ایران نماینده مجلس شورای اسلامی لارستان نفت اکتشاف نفت فارس شرکت ملی گاز ایران نماینده مجلس شورای اسلامی لارستان نفت اکتشاف نفت فارس اخبار کنکور وجود چاه های نفتی وجود چاه های نفت بیرم لارستان شرکت ملی نفت وجود چاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۲۶۸۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ویدیو/ یمن چگونه معادلات منطقه را تغییر داد؟

ورود یمن به جنگ غزه صحنه سیاسی- نظامی منطقه غرب آسیا را به طور کلی تغییر داد. حالا با گذشت حدود ۷ماه از جنگ غزه انصارالله در راستای حمایت از مردم فلسطین، اعلام کرده که قرار است وارد مرحله چهارم از حملات به منافع رژیم صهیونیستی ‌شود.

دریافت 68 MB

خبرنگار: مریم همتی / گوینده: دلارام سنجری / تدوینگر: علی خلیلی طهرانی 

دیگر خبرها

  • آخرین وضعیت پُرشدگی سد‌ها بعد از بارش‌های اخیر
  • لیتیوم را خام‌فروشی نمی‌کنیم / لیتیوم می‌تواند صنعت استان را به نحو چشمگیری ارتقا دهد
  • ویدیو/ یمن چگونه معادلات منطقه را تغییر داد؟
  • عملیاتی کردن دستاوردهای علمی؛ ریشه پیوند دانشگاه و جامعه است
  • ریشه پیوند دانشگاه با جامعه در عملیاتی کردن دستاوردهای علمی است
  • پرشدگی سدها به ۶۵درصد رسید
  • سیل خسارتی به ذخایر گندم‌ وارد نکرد
  • برپایی نمایشگاه هنر در لارستان همزمان با هفته کار و کارگر + تصاویر
  • حجم ذخایر سد‌های استان اردبیل به ۱۹۰ میلیون متر مکعب رسید
  • افزایش ۱۲ درصدی حجم ذخایر سد‌های استان اردبیل