Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-27@09:47:41 GMT

نقش قرارگاه خاتم در اتصال ریلی ایران به افغانستان

تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۲۲۷۵۳۱

نقش قرارگاه خاتم در اتصال ریلی ایران به افغانستان

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) پروژه راه‌آهن خواف – هرات را زمینه‌ساز توسعه تجاری ایران و افغانستان دانست و گفت: اقتصاد روبه رشد افغانستان فرصت‌های صادراتی خوبی ربرای کشورهای همسایه است.

به گزارش مشرق به نقل از روابط عمومی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص)، سعید محمد با اعلام خبر افتتاح پروژه راه‌آهن خواف – هرات در آینده نزدیک اظهار داشت: کشور افغانستان، با ۹۳۶ کیلومتر مرز مشترک با ایران، یکی از مهم‌ترین همسایه‌های شرقی ایران محسوب می‌شود اما علاوه بر مشکلات ساختاری و مشکلات امنیتی حاکم بر جامعه افغانستان، نبود زیرساخت‌های مناسب حمل و نقل در داخل این کشور و عدم دسترسی به آب‌های آزاد، همواره یکی از محدودیت‌های اصلی افغانستان در توسعه و پیشرفت اقتصادی بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر بخوانید: درخواست فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء از دولت

وی افزود: پروژه بین‌المللی راه‌آهن خواف - هرات بر اساس منویات مقام معظم رهبری و به منظور اتصال افغانستان به شبکه ریلی ایران و با هدف برقراری ارتباط این کشور با بندرعباس و بندر چابهار که مبادی دسترسی به آب‌های آزاد و تجارت بین‌المللی هستند تعریف شده است و از طرفی، امکان ترانزیت کالا از طریق کریدور شرقی- غربی و از سمت مرز آستارا به اروپا را برای کشور افغانستان فراهم می‌سازد. 

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) در خصوص مشخصات این پروژه ریلی گفت: راه‌آهن خواف – هرات به طول حدود ۲۲۵ کیلومتر، به صورت یک خطه، بـا سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت برای قطارهای مسافری و ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت برای قطارهای باری طراحی شده است و خواف در خراسان رضوی را به هرات، شهر پرجمعیت غرب افغانستان متصل خواهد کرد. 

محمد بیان داشت: راه‌آهن خواف – هرات  شامل دو بخش اصلی داخل و خارج از کشور است و در قالب ۴ قطعه تعریف شد که زیرسازی قطعه اول و دوم و روسازی قطعه سوم آن مجموعاً به طول ۱۳۸ کیلومتر با هزینه جمهوری اسلامی ایران و با همکاری وزارت راه و شهرسازی و قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) اجرا شد و قطعه چهارم در تعهد کشور افغانستان است.

وی با اشاره به اینکه قطعه سوم این پروژه جدیداً به بهره‌برداری رسیده است افزود: این قطعه شامل تهیه مصالح، خرید و نصب تجهیزات و اجرای روسازی به همراه ساخت ایستگاه‌هاست و از منطقه صفر مرزی در شمتیغ تا ایستگاه روزنک در خاک افغانستان به طول ۶۸ کیلومتر ادامه دارد. 

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) در خصوص مشکلات این پروژه گفت: وجود تنگناهای مختلف و شرایط خاص امنیتی و اجرایی حاکم بر پروژه و منطقه گرچه اجرای این پروژه ملی را با مشکلات فراوان روبه‌رو ساخت اما عزم بلند و همت راسخ متخصصان قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) زمینه اتمام این پروژه را در سال جهش تولید فراهم کرد. 

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه کشور افغانستان فاقد شبکه راه‌آهن است و پروژه راه‌آهن خواف – هرات اولین خط راه‌آهن با عرض استاندارد در این کشور محسوب می‌شود، احداث این پروژه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و علاوه بر ثمرات گوناگون برای کشور افغانستان، زمینه رشد و توسعه استان‌های شرقی ایران را نیز فراهم می‌کند و مبادلات تجاری بین دو کشور در مرزهای شرقی را در بستر حمل و نقل ریلی توسعه خواهد داد. 

منبع: فارس

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا اعتراضات آمریکا شهید محسن فخری زاده سعید محمد وزارت راه و شهرسازی اروپا قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء بندر چابهار افغانستان ایران خراسان رضوی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء ص کشور افغانستان راه آهن خواف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۲۷۵۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همکاری اقتصادی خراسان رضوی و هرات افغانستان

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی با اشاره به تصمیمات اتخاذ شده در دیدارهای جداگانه خود از اعضای هیات رئیسه اتاق مشترک ایران و افغانستان و سرکنسول افغانستان در مشهد گفت: نشست کمیته مشترک اقتصادی استان خراسان رضوی با ولایت هرات افغانستان در آینده نزدیک به ریاست معاونان اقتصادی استانداری های مزبور با ساختاری متفاوت برگزار خواهد شد.

حسن نوری زاده افزود: این توافق حسب مذاکرات صورت گرفته و درخواست بخش خصوصی ۲ کشور در جریان ملاقات با اعضای هیات رئیسه اتاق مشترک ایران و افغانستان و سرکنسول افغانستان در مشهد مطرح شد و مورد توافق طرفین قرار گرفت.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: در این دیدارها بر ضرورت رفع موانع و مشکلات موجود بر سر راه همکاریهای دو کشور ایران و افغانستان بویژه ضرورت توجه به تکمیل و بهسازی زیرساختهای مرزی و گمرکی تاکید شد.

نوری زاده ادامه داد: در این دیدارها آمادگی این استان برای حضور در عرصه های کشت فرا سرزمینی، انتقال انرژی، برگزاری دوره های آموزشی برای تربیت نیروهای ماهر و همکاریهای متقابل علمی در افغانستان بویژه هرات اعلام شد.

او گفت: در همین راستا مقرر شد در آینده نزدیک کمیته مشترک اقتصادی استان خراسان رضوی با ولایت هرات با ساختار عملیاتی تر و برنامه جامع کاربردی برای شروع اقدامات مهم و اساسی در حوزه های انتقال انرژی و آموزشهای فنی و حرفه ای، رفع موانع مرزی و همکاریهای مشترک برای ایجاد پارک علم و فناوری در هرات برگزار و موضوعات را پیگیری کند.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • تکمیل راه آهن دورود - خرم آباد از منابع مختلف پیگیری می شود
  • ◄ اولین قطار ترانزیت افغانستان به ترکیه در دام سوء مدیریت/ تکرار تجربه تلخ راه آهن شلمچه بصره
  • همکاری اقتصادی خراسان رضوی و هرات افغانستان
  • تکمیل راه‌آهن دورود - خرم‌آباد از منابع مختلف پیگیری می‌شود
  • بازدید هیات مالزی از کمک ها به زلزله زدگان هرات
  • تکمیل راه‌ دورود - خرم‌آباد مطالبه جدی مردم است
  • همکاری اقتصادی خراسان رضوی و ولایت هرات وارد مرحله جدید شد
  • دلیل توقف قطار افغانستان _ترکیه / تکذیبیه مسئولین راه آهن از سر بی اطلاعی بود+فیلم
  • ارتقای روابط تجاری با افتتاح یک مسیر ریلی جدید + فیلم
  • آغاز ساخت قطعه چهارم راه آهن خواف-هرات توسط شرکت روسی