Web Analytics Made Easy - Statcounter

اکبر کرامتی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه، اظهار کرد: از ابتدای سال زراعی جاری تا کنون نیز در بیش از ۱۳۹ هزار هکتار و در سال زراعی گذشته در بیش از ۱۸۱ هزار و ۵۰۷ هکتار از اراضی زراعی  آبی و دیم استان، عملیات کشاورزی حفاظتی اجرا شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کرامتی با بیان این که اجرای بیش از ۱۹۰ هزار هکتار کشاورزی حفاظتی در استان در سال زراعی جاری هدفگذاری شده است، تصریح کرد: تاکنون در سطح بیش از ۱۳۹ هزار هکتار در بخش کشت پاییزه کشاورزی حفاظتی انجام شده و مابقی نیز در کشت بهاره انجام می‌شود.

او با اشاره به اینکه با اجرای کشاورزی حفاظتی و جایگزینی آن با کشاورزی سنتی می‌توان در راستای حفاظت از خاک گام برداشت، اضافه کرد: کشاورزی حفاظتی، پاسخی عملی برای فائق آمدن بر مشکلات کشاورزی رایج است و در این میان، توجه به حفظ محیط زیست و صیانت از منابع تولید، راهکار اصولی برای اجرای موفق کشاورزی پایدار محسوب می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی حفظ بقایای گیاهی در سطح خاک را یکی از تکنیک‌های کشاورزی حفاظتی عنوان کرد و گفت: رعایت تناوب زراعی مناسب، کاهش میزان و شدت بهم زدگی خاک، حفظ و نگهداری رطوبت خاک، کنترل میزان تبخیر و تعرق خاک، کنترل دمای خاک و ... از دیگر تکنیک‌های کشاورزی حفاظتی است.

این مسئول ادامه داد: کاهش فرسایش خاک و جلوگیری از انحطاط آن، کاهش مشکلات ناشی از تغییر اقلیم، افزایش کارایی مصرف نهاده‌های تولید، کاهش هزینه‌های تولید، صرفه‌جویی در زمان، افزایش ماده آلی خاک، تولید با تکیه بر انرژی‌های درون سیستمی، افزایش بهره‌وری و در نهایت افزایش درآمد کشاورزان از اهداف اجرای کشاورزی حفاظتی به شمار می‌رود.

کرامتس تاکید کرد: حفظ و مدیریت بقایای گیاهی عامل اصلی جلو گیری از تبخیر آب و کاهش هزینه‌های تولید هستند و استفاده از بذورو کشت مناسب با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه از راهکار‌های توسعه کشاورزی بخصوص درشرایط کم آبی است.

 

انتاهی پیام/گ

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: کشاورزی آذربایجان غربی تولیدات گیاهی سال زراعی کشاورزی حفاظتی هزار هکتار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۲۷۸۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دمای زراعی آذربایجان غربی نسبت به بلند مدت ۲.۶ درجه سانتی گراد افزایش دارد

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،آزاد توحیدی  افزود: تا ششم اردیبهشت ماه امسال اختلاف دمای جاری با سال گذشته ۰.۶ درجه و متوسط دمای زراعی سال ۱۴۰۱-۱۴۰۲ حدود ۶.۵ درجه بوده است.

رییس گروه تحقیقات هواشناسی کاربردی اداره کل هواشناسی آذربایجان غربی گفت: متوسط دمای زراعی سال جاری استان ۷.۱ درجه بود که نسبت به میانگین سال گذشته افزایش یافته است.

وی افزود: بیشترین میانگین دمای ثبت شده سال زراعی جاری در شهرستان سردشت با ۱۰.۳ درجه ،پلدشت با ۹.۷، نقده و میاندوآب با ۹درجه سانتی گراد بود.

توحیدی ادامه داد: کمترین متوسط دما نیز در چالدران با سه درجه، تکاب با ۴.۳ و سلماس با پنج درجه سانتی گراد در سال زراعی جاری ثبت شده است و شهرستان چالدران و تکاب شاهد افزایش دما نسبت به سال گذشته هستند.

رییس گروه تحقیقات هواشناسی کاربردی اداره کل هواشناسی آذربایجان غربی گفت:متوسط بارش استان طی سال زراعی جاری تا ۲۵ فروردین ماه حدود ۲۴۶ میلی‌متر بوده که نسبت به زمان مشابه سال زراعی گذشته ۳۳ میلی متر شامل ۱۴ درصد و نسبت به بلند مدت سه درصد افزایش دارد.

 

دیگر خبرها

  • صدور سند تک برگ برای ۵۵۰ هزار هکتار از اراضی زراعی آذربایجان‌غربی
  • اجرای مدیریت تلفیقی در ۳۰۰۰ هکتار زمین کشاورزی مازندران
  • واگذاری ۱۹ هزار هکتار از اراضی ملی برای اجرای طرح‌های کشاورزی
  • مقابله با تغییر کاربری غیرمجاز ۱۱۰ هکتار از اراضی زراعی کرج
  • ۵۷ مورد دیوارکشی و قطعه‌بندی در البرز قلع و قمع شد
  • برداشت ۱۵ هزار تن گندم از مزارع استان بوشهر
  • پیش بینی تولید بیش از ۸۰۰۰۰ تن محصول گندم از شهر خوشه‌های طلایی
  • دمای زراعی آذربایجان غربی نسبت به بلند مدت ۲.۶ درجه سانتی گراد افزایش دارد
  • جهش تولید در ۶۰ هزار هکتار اراضی دیم چهارمحال و بختیاری
  • برداشت ۱۳ هزار تن سیر از اراضی زارعی دزفول