Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، توسعه همه جانبه شبکه راه آهن و تلاش حداکثری برای برقراری شبکه‌های ریلی در مرز‌های مشترک با همسایگان برای ترانزیت کالا و مسافر همواره از اولویت‌های کشور بوده است. در سال‌های گذشته تلاش‌ها و اقدامات دولت ایران برای احداث ۵ خط ریلی مشترک با همسایگان  نشانگر این نکته مهم و حیاتی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

احداث راه آهن خواف – هرات به عنوان ششمین خط آهن مرزی ایران با همسایگان منطقه، یکی از پروژه‌های مهم زیربنایی است که نقش بسیار بزرگی در اقتصاد و توسعه ایران و افغانستان خواهد داشت و نه تنها زمینه‌ساز رونق اقتصادی و توسعه تجارت میان دو کشور و گسترش دهنده پیوند‌های دو ملت است، بلکه به لحاظ منطقه‌ای و بین المللی از رهگذر تسهیل مسیر‌های ترانزیتی و حمل و نقلی دارای اهمیت غیر قابل اغماض است.

در همین رابطه خیرالله خادمی معاون وزیر راه‌وشهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه راه آهن خواف-هرات به عنوان یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین پروژه‌های ریلی کشور به شمار می‌رود که در ۴ قطعه در حال ساخت است، گفت: سه قطعه از این پروژه توسط کشور ایران ساخته شده و قطعه ۴ این پروژه هم که در داخل خاک افغانستان است توسط کشور افغانستان ساخته می‌شود.

او با بیان اینکه این پروژه با راه آهن چابهار که در حال ساخت است ارتباط برقرار می‌کند، افزود: از طریق زاهدان طرحی دیگری برای زاهدان- بیرجند- گناباد و اتصال آن به بافق- مشهد در حال احداث است که تکمیل‌کننده کریدور شرق کشور خواهد بود که بخش‌هایی از این مسیر هم در حال ساخت است.

خادمی ادامه داد: اگر به راه آهن بافق – مشهد متصل شویم عملا از منطقه تربت حیدریه می‌توانیم به منطقه خواف و از آنجا به هرات متصل شویم؛ بنابراین مسیر خواف - هرات از طریق شبکه ریلی موجود راه آهن بافق - مشهد را به بندرعباس وصل می‌کند و همچنین از طریق راه‌آهن چابهار- زاهدان- مشهد به بندر چابهار متصل می‌شود.

او تاکید کرد: در این شرایط کریدور ریلی که در شرق کشور شکل می‌گیرد. همچنین در آینده با احداث راه‌آهن خواف-هرات می‌توانیم خاک افغانستان را از طریق شبکه ریلی ایران به خلیج فارس و دریای عمان متصل کنیم که این مسیر برای کشور افغانستان که در حال حاضر به آب‌های آزاد راه ندارد، بسیار تاثیر گذار و تعیین‌کننده خواهد بود.

خادمی با بیان اینکه این پروژه مهم ریلی به طول ۲۲۵ کیلومتر در ۴ قطعه درحال ساخت است، گفت: قطعات ۱و۲ در داخل خاک ایران  به طول ۷۶ کیلومتر تا نقطه صفر مرزی است.

به گفته معاون وزیر راه‌وشهرسازی قطعه سوم هم در داخل خاک افغانستان به طول ۶۲ کیلومتر از ایستگاه شمتیغ تا روزنک ساخته شده است.

خادمی بیان کرد: بخش عمده‌ای از ترانزیت باری و مسافری بین دو کشور  از طریق این مسیر ریلی انجام می‌شود و بخش عمده‌ای از جابه جایی بار به ویژه غلات از این مسیر ریلی صورت می‌گیرد.

همچنین چندی پیش عباس خطیبی معاون راه آهن شرکت ساخت از ورود اولین محموله بار این مسیر ریلی خبر داد و گفت: بازدید نهایی با حضور مسئولان ایرانی و کشور افغانستان صورت گرفته و تمامی مراحل بارگیری هم به شرکت راه‌آهن واگذار شده است و البته مقدمات و اقدامات و بررسی‌های نهایی برای افتتاح رسمی صورت گرفته است.

او ادامه داد: مراحل ارسال بار چک و بررسی‌های نهایی و هماهنگی با مرزبانی‌ها و گمرک در این بازدیدها صورت گرفت و ما توانستیم اولین محموله سیمان را از ایران به سمت افغانستان جابه‌جا کنیم.

معاون شرکت راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل بیان کرد: تخمین زده شده که در بهره‌برداری از طریق این مسیر بتوانیم ۳ میلیون تن بار را جابه‌جا و ترانزیت کنیم.

او با بیان اینکه هدف گذاری که در این طرح صورت گرفته جابه‌جایی حدود ۳ میلیون تن بار در سال است که شامل انواع محصولاتی است که از طریق ایران به افغانستان صادر می‌شود تصریح کرد: از جمله مصالح ساختمانی، فرآورده های نفتی، سیمان و مواد غذایی به افغانستان صادر می‌شود.

این مقام مسئول گفت: طبق آمارهایی که انجام شده حجم بار صادراتی تا ۶ میلیون تن در سال می‌تواند ارتقاء پیدا کند.

براساس این گزارش مشخصات عمومی پروژه راه آهن خواف-هرات عبارت است؛

طول مسیر قابل افتتاح حدود ۱۴۰ کیلومتر، اعتبار هزینه شده برای این پروژه ۴۳۰ میلیارد تومان و ارزش روز آن ۱۸۰۰ میلیارد تومان است.

عملیات احداث راه آهن خواف – هرات به طول ۲۲۵ کیلومتر شامل چهار قطعه است که قطعات ۱ و ۲ واقع در ایران به طول ۷۸ کیلومتر - از خواف تا مرز شمتیغ در استان خراسان رضوی - قطعه سوم نیز از شمتیغ تا ایستگاه روزنک در کشور افغانستان به طول ۶۲ کیلومتر به همراه ساختمان ایستگاه روزنک به هزینه ایران و با هدف کمک به توسعه کشور افغانستان احداث شده است.

این پروژه دارای ابعاد اقتصادی  بسیار مهمی است که شامل  توسعه و تقویت روابط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دو کشور با تسهیل صادرات و واردات کالا و مسافرت بین دو کشور، دسترسی مناسب ریلی افغانستان از طریق ایران به دیگر مناطق بین المللی اعم از آب‌های آزاد جنوب، منطقه قفقاز، ترکیه، عراق و اروپا، پوشش  خدمات ترابری ریلی برای حدود ۱ میلیون نفر از مردم افغانستان در منطقه هرات

افق طرح جابه‎جایی و ترانزیت بیش از ۶ میلیون تن بار در سال است.

این پروژه دارای ابعاد بین المللی بسیار زیادی است که مهم‌ترین آن عبارت است از:

اتصال کشور افغانستان از طریق راه آهن ایران به آب‌های آزاد (بندرعباس و بندر چابهار در جنوب ایران) -کمک به رشد و توسعه سواحل مکران و افزایش مبادلات از طریق بندر جابهار به عنوان قطب حمل و نقل بین المللی علاوه بر این، بهره برداری از این مسیر مهم ریلی ضمن فراهم نمودن زمینه انتقال سریعتر کالا و مسافر به مقاصد متعدد، موجب تامین منافع اقتصادی و تقویت همکاری و همگرایی و نیز تحکیم امنیت و ثبات منطقه‌ای و رفاه عمومی ملت‌ها خواهد بود.

براساس این گزارش  ایران و افغانستان به عنوان دو کشور با یک تاریخ و یک فرهنگ مشترک همواره از بهترین و بالاترین سطح روابط برخوردار بوده اند که این روابط طی سال‌های اخیر نیز به عنوان دو شریک راهبردی روندی فزاینده و روبه رشد را طی کرده است در حال حاضر ایران یکی از بزرگترین شریک‌های تجاری افغانستان است و امید است با بهره برداری از این خط آهن ریلی میزان تبادلات اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی به نحو قابل توجهی افزایش یابد.

براساس این گزارش این پروژه مهم ریلی در ۲۰ آذرماه از طریق ویدئو کنفرانس  با دستور رئیس جمهور و حضور مهمان های از کشور افغانستان به بهره برداری می رسد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: راه آهن ایران حمل ونقل راه و شهرسازی کشور افغانستان حال ساخت راه آهن خواف بهره برداری بین المللی میلیون تن دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۲۸۰۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایجاد مسیر ریلی جدید؛ محور دیدار مقامات افغانستان و قزاقستان

معاون اقتصادی نخست‌وزیر حکومت طالبان و معاون نخست‌وزیر قزاقستان درباره احداث شبکه ریلی از قزاقستان به پاکستان از طریق ترکمنستان و افغانستان گفتگو کردند. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «عبدالغنی برادر» معاون اقتصادی نخست‌وزیر حکومت طالبان و «سریک ژومانگارین» معاون نخست‌وزیر قزاقستان در دیدار با یکدیگر پیرامون مسائل سیاسی، اقتصادی، تجارتی، ترانزیتی و احداث شبکه راه آهن از قزاقستان به پاکستان از طریق ترکمنستان و افغانستان گفتگو کردند.

ملا برادر با اشاره به افتتاح اتاق تجارت قزاقستان در ولایت هرات، تمایل قزاقستان برای سرمایه‌‎گذاری در پروژه «افغان-ترانس» و همچنین حذف نام امارت اسلامی از فهرست گروه‎‌های تحریم شده را گام‌های مهم و اساسی خواند که قزاقستان برای بهبود روابط با افغانستان برداشته است.

وی در ادامه بر امضای توافقنامه برای حل مشکلات بانکی تجار دو کشور، ایجاد شرکت‌های مشترک افغان- قزاق و ایجاد تسهیلات در صدور ویزا برای تجار افغان تاکید کرد.

بر اساس اطلاعیه منتشر شده توسط دفتر مطبوعاتی ملا برادر، معاون نخست‌وزیر قزاقستان ضمن ابراز تمایل برای همکاری برای یک افغانستان باثبات و پیشرفته گفت: اگر شبکه راه‌آهن جدید از قزاقستان به پاکستان از طریق ترکمنستان و افغانستان تمدید شود، نسبت به سایر پروژه‌ها مسیری کوتاه‌تر و اقتصادی‌تر خواهد بود و اتصال کشورهای آسیای مرکزی با آسیای جنوبی از طریق افغانستان و افغانستان را با چین و اروپا از طریق ترکمنستان و قزاقستان امکان پذیر خواهد کرد.

درخواست ازبکستان از روسیه برای مشارکت در پروژه خط آهن «افغان-ترانس»شرکت اماراتی مسئول مطالعات فنی پروژه «افغان-ترانس» شدطالبان: سطح دیپلماتیک افغانستان در قزاقستان ارتقا یابدبرگزاری نمایشگاه تجاری افغانستان و قزاقستان در کابل

وی افزود دولت قزاقستان در نظر دارد به منظور افزایش تجارت با افغانستان اتاق مشترک صنعت و تجارت و گروه مشترک تجارت و کار بین دو کشور ایجاد کند.

ژومانگارین همچنین اظهار داشت قزاقستان علاوه بر سرمایه‌گذاری در معادن افغانستان، آمادگی دارد تا در زمینه حکومتداری الکترونیک، صنعت، تحصیلات عالی، آموزش، بهداشت و درمان و بانکداری با افغانستان همکاری کند.

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • ◄ اولین قطار ترانزیت افغانستان به ترکیه در دام سوء مدیریت/ تکرار تجربه تلخ راه آهن شلمچه بصره
  • همکاری اقتصادی خراسان رضوی و هرات افغانستان
  • بازدید هیات مالزی از کمک ها به زلزله زدگان هرات
  • افزایش ۴۷ درصدی صادرات و ترانزیت گمرک سرخس در فروردین
  • همکاری اقتصادی خراسان رضوی و ولایت هرات وارد مرحله جدید شد
  • ایجاد مسیر ریلی جدید؛ محور دیدار مقامات افغانستان و قزاقستان
  • دلیل توقف قطار افغانستان _ترکیه / تکذیبیه مسئولین راه آهن از سر بی اطلاعی بود+فیلم
  • ارتقای روابط تجاری با افتتاح یک مسیر ریلی جدید + فیلم
  • تکمیل راه آهن خواف هرات
  • آغاز ساخت قطعه چهارم راه آهن خواف-هرات توسط شرکت روسی