Web Analytics Made Easy - Statcounter

براساس قانون جدید صدور چک، تا ۲۲ آذر ۹۹، باید ثبت اطلاعات چک در سامانه صیاد، انجام شود. طبق برنامه‌ریزی بانک مرکزی، مقدمات اجرای این بند از قانون صدور چک فراهم گردیده و از تاریخ مذکور، صدور چک فقط با ثبت در سامانه صیاد، امکان‌پذیر است.

گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، ثبت اطلاعات چک در سامانه صیاد، از مهم‌ترین بروزرسانی‌های قانون جدید صدور چک است که با اجرای آن، بسیاری از تخلفات و مشکلات موجود در صدور چک به حداقل خواهد رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اجرای ثبت اطلاعات چک در سامانه‌ای الکترونیکی از این جهت حائز اهمیت است که تابحال، اطلاعات چک فقط در لاشه آن ثبت شده و به همین جهت، گیرنده چک هیچ سندی به جز همین لاشه چک برای استناد نداشت، به همین دلیل اگر این برگه به سرقت می‌رفت یا مفقود می‌گردید، گیرنده چک در محاکم قضایی، نمی‌توانست به صورت مستدل از خود دفاع کند.

 

مزیت دیگر ثبت اطلاعات چک در سامانه صیاد، ثبت تمام انتقالات چک است که با این کار، با هر بار جابجایی چک بین افراد، گیرنده جدید در سامانه ثبت گردیده و در صورت به وجود آمئن ابهام یا شبهه‌ای حقوقی، به صورت دقیق می‌توان آن مورد را پیگیری نمود. این مورد همچنین سبب جلوگیری از تخلفاتی مانند پولشویی گردیده و باعث ایجاد فضایی سالم در تبادلات چک خواهد گردید.

 

قانون چک از جمله قوانین پیشرو در کشور است
در همین زمینه، محمد مهدی مفتح؛ عضو هیئت رئیسه کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با  خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو درباره قانون جدید صدور چک، گفت: قانون چک ازجمله قوانین پیشرو و خوب مجلس گذشته بود که با هدف بهبود فضای کسب وکار و کاهش جرائم مرتبط با چک بررسی و تصویب شد.


وی ادامه داد: تا پایان آذر ۹۹ قانون به صورت کامل باید اجرا شود، طبق قانون جدید صدور چک، ثبت اطلاعات چک در سامانه صیاد باید تا 22 آذر اجرایی شده و در اختیار مردم قرار گیرد. درحال حاضر گزارش‌هایی مبنی بر عدم اجراء دیگر بندهای قانون چک وجود دارد که موضوع را پیگیری خواهیم کرد.


مفتح در پایان تصریح کرد: کمیسیون اقتصادی مجلس قطعا پیگیر اجرای کامل قانون جدید صدور چک خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

گودرزی: سیستم بانکی موظف به اجرای قانون جدید چک است

ثبت اطلاعات چک در سامانه صیاد، ارمغان قانون جدید صدور چک برای افزایش امنیت مبادلات مالی

ابزار چک در کشور، یکی از متداول‌ترین و پراستفاده‌ترین وجوه مالی است به طوریکه بسیاری از معاملات و خرید و فروش کالا و غیره، با استفاده از چک صورت می‌گیرد. خاصیت مدت‌دار بودن چک، سبب اقبال مردم و بازاریان به بهره‌مندی از آن شده و به همین دلیل، در سال، تعداد بسیار بالایی چک، صادر و تحویل می‌گردد. با توجه به این حجم بالای معاملات، وجود ایرادات و بروز نبودن قانون قدیم صدور چک، سبب ایجاد حفره‌های قانونی و راه‌هایی برای سودجویی کلاهبرداران با استفاده از صدور چک بی‌محل شده بود که به همین دلیل، قانون جدید صدور چک، با دیدی پیشگیرانه و درنظر گرفتن تنبیهات منطقی برای جلوگیری از تخلف، تصویب شد.

 

در صورت اجرای کامل این قانون، مزیت های بسیاری در راستای رفع ایرادات قبلی قانون به وجود آمده و اعتبار چک افزایش می‌یابد. به طور مثال، تراکنش‌ها و صدور چک در سامانه صیاد ثبت گردیده و از این جهت، امنیت صدور و دریافت چک به صورت محسوسی بالا خواهد رفت. صدور چک بی‌محل با توجه به هزینه‌زا بودن آن برای صادرکننده کاهش خواهد یافت و با ایجاد سامانه‌ای الکترونیک، امکان استعلام سابقه چک برگشتی صادرکننده برای افراد فراهم می‌گردد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: قانون جدید چک بانک مرکزی مجلس یازدهم چک تضمینی چک سامانه صیاد ثبت اطلاعات چک در سامانه صیاد قانون جدید صدور چک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۲۹۰۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انجام این فعالیت طول عمر را بیشتر می‌کند

به گزارش خبرآنلاین، محققان دریافتند افرادی که به طور منظم از پله‌ها بالا می‌روند، در مقایسه با افرادی که همیشه از آسانسور استفاده می‌کنند، ۲۴ درصد کمتر در معرض خطر مرگ به هر دلیلی و ۳۹ درصد کاهش خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی هستند.

به گزارش جام جم آنلاین از هلث دی نیوز، نتایج نشان می‌دهد که بالا رفتن از پله‌ها با کاهش خطر ابتلاء به بیماری قلبی یا حمله قلبی، نارسایی قلبی یا سکته همراه است.

دکتر «سوفی پادوک»، محقق ارشد از بنیاد بیمارستان دانشگاه نورفولک بریتانیا، می‌گوید: «اگر انتخابی بین رفتن از پله یا آسانسور دارید، به سراغ پله‌ها بروید زیرا به حفظ سلامت قلب شما کمک می‌کند».

پادوک گفت: «بالا رفتن از پله یک شکل عملی و قابل دسترس از فعالیت بدنی است. با وجود این، اغلب افرادی که برای رسیدن به طبقه بالاتر عجله دارند، پله‌ها را نادیده می‌گیرند.»

پادوک می‌گوید: «حتی فعالیت‌های بدنی کوتاه مدت تأثیرات مفیدی بر سلامتی دارد، و دوره‌های کوتاه بالارفتن از پله‌ها باید یک هدف دست یافتنی برای ادغام در برنامه‌های روزمره باشد».

برای این مطالعه، محققان داده‌های ۹ مطالعه شامل بیش از ۴۸۰۰۰۰ نفر را جمع آوری کردند.

پادوک در ادامه افزود: «بر اساس این نتایج، ما مردم را تشویق می‌کنیم که پله‌نوردی را در زندگی روزمره خود بگنجانند. مطالعه ما نشان داد که هر چه از پله‌ها بیشتر بالا بروید، فواید بیشتری دارد. بنابراین، چه در محل کار، چه در خانه یا هر جای دیگر، از پله‌ها بالا بروید.»

۲۳۳۲۳۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901445

دیگر خبرها

  • انجام این فعالیت طول عمر را بیشتر می‌کند
  • پژمان‌فر: بانک مرکزی صدور چک را منوط به ثبت اطلاعات در سامانه املاک کند
  • طلافروشان ماهانه ۸۰۰ هزار تومان مالیات دادند
  • رعایت حقوق مصرف کننده با ثبت موجودی طلا در سامانه
  • رعایت حقوق مصرف کننده با ثبت موجودی طلا در سامانه تجارت
  • رعایت حقوق مصرف کننده با ثبت موجودی طلا در سامانه جامع تجارت
  • مهلت ۲ روزه برای اصلاح و تکمیل اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده زمستان ۱۴۰۲
  • بزرگترین باند قاچاق موبایل در یزد متلاشی شد
  • مالیات بر سوداگری، صیاد دلالان نه مردم عادی
  • معاون استاندار قم بر افزایش مبادلات تجاری با روسیه تاکید کرد