Web Analytics Made Easy - Statcounter

دیپلماسی غیرفعال و صرفاً واکنشی ما درمنطقه قفقاز جنوبی راه را برای همکاری دیگران و تقسیم منافع در زیر سیستم‌های دریای خزر و آسیای مرکزی و سایرمناطق هموار خواهد کرد، بدون حضور ما و شاید این بار هم تماشاگر. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، پس از دوماه درگیری و استقرار نیروهای روسی و ترکیه در مناطق آزاد شده قره باغ و برقراری آرامشی نسبی در این مناطق، سؤال اصلی که به ذهن می آید این است که در موازنه جدید، منافع بازیگران منطقه ای به چه صورت خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

احتمال تغییر ژئوپلتیک در مرزهای شمالی و نگرانی از ساده‌انگاری‌ها در وزارت خارجهلزوم توجه دستگاه سیاست خارجی به آتش بس در قره باغ؛ تغییرات ژئوپلتیکی در راه است؟

تحلیل های متعددی در خصوص کشورهای پیروز و ضرر دیده از این تحول مهم وجود دارد اما خیلی زود است تا درخصوص میزان برد و باخت طرف های ذینفع بحث کنیم که دلیل آن سیال  بودن تحولات منطقه ای است.

دستاوردها و شکست های طرف ها در این مناقشه در سه بخش کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت قابل تحلیل و بررسی است.

اهداف بلندمدت اهداف راهبردی است و پیروزی در اهداف بلند مدت پس از برقراری هر موازنه جدیدی در گرو برنامه ریزی، مطالعه و سناریوسازی های بازیگران خواهد بود.

آذربایجان به کمک قدرت نیروی نظامی و اقتصاد با ثبات و البته ایجاد ترتیبات کارآمد در منطقه توانست پیروزی نظامی را به نفع خود کند اما این کشور تنها پیروز جنگ نبود و مناقشه قره باغ دستاوردهای قابل توجهی نصیب کشورهای ترکیه و روسیه کرد و ایران با وجود حساسیت های زیاد و منافع بیشمار در همه زمینه ها سهم کمتری داشته است.

آنچه مسلم و قطعی است این است که اتحادهای منطقه فروپاشیده است و ترتیبات قبلی منطقه ای کارآمد نخواهند بود.

یکی از ویژگی های نظام های منطقه ای ژئوپلیتیکی، اتحادهای ناپایدار، مقطعی و موضوعی است که در این تحولات به خوبی نمایان شد. اتکای ایران به رویکرد تاریخی و عدم محاسبات دقیق و به روز از وضعیت منطقه ای باعث شد که همچون گذشته دچار نوعی اشتباه محاسباتی از رفتار سایرین شود و در اصل در این تحولات کاملاً غافلگیر شد و طبیعتاً منافع کوتاه مدت کمتری نصیب ایران شد.

 پس از آرامش نسبی در منطقه، بحث برسرمنافع میان مدت و بلندمدت یا همان منافع راهبردی است که این منافع همانطورکه گفته شد در گرو برنامه ریزی دقیق، محاسبه گری و بکارگیری دیپلماسی فعال منطقه ای است.

درک بازیگران از منافع یکدیگر، کسب قدرت چانه زنی، استفاده از ابزارهای گوناگون اقتصادی، فرهنگی و سیاسی و متوازن کردن آنها، قدرت ائتلاف همکاری و تحلیل دقیق و به دور از قضاوت از واقعیت های محیطی از مهمترین مؤلفه های پیروزی راهبردی در آینده پس از جنگ در مرزهای شمالی ایران است.

واقعیت این است که جنگ تمام شده و پیروزی پس از جنگ کار سخت تری است.

به این معنی که با وجود تضاد منافع میان دو یا چند کشور، زمینه های همکاری گسترده ای برای آنها وجود دارد و همکاری روسیه و ترکیه در سوریه در گذشته و اکنون در منطقه قره باغ نشان این ادعاست.

البته ممکن است با وجود این همکاری ها درآینده باز هم تنش در روابط دو کشور افزایش یابد که این همان مفهوم نظام جدید منطقه ای است.

ایران نیز برای بیشینه کردن منافع راهبردی خود درمنطقه قفقاز جنوبی، جلوگیری از غافلگیری های مشابه و ارائه یک رفتار پیشا رویدادی در مناسبات منطقه ای نیازمند درک ماهیت جدید روابط منطقه ای است.

پذیرفتن این نکته که اولاً منطقه پیرامونی اهمیت قابل توجه تری نسبت به مناطق خارج پیرامونی دارد. دوم اینکه وجود اختلاف نظر در یک یا چند حوزه مانع همکاری نمی شود و مهمتر از همه دیپلماسی، علم و هنری آمیخته با جریان شناسی و آینده پژوهی است و حدس و گمان و رفتارهایی که امروز در سیاست منطقه ای ایران دیده می شود سالهاست که رنگ باخته است.

در تحولات قفقاز جنوبی تازه در ابتدای راه هستیم و با شناخت دقیق از وضع موجود می توان به بازسازی فرصت های از دست رفته فکر کرد. در غیر این صورت شرایط فعلی می تواند منافع ایران و جایگاه یک قدرت منطقه ای را بیش از پیش تحت تاثیر قرار دهد.

دیپلماسی غیرفعال و صرفاً واکنشی ما درمنطقه قفقاز جنوبی راه را برای همکاری دیگران و تقسیم منافع در زیر سیستم های دریای خزر و آسیای مرکزی و سایرمناطق هموار خواهد کرد، بدون حضور ما و شاید اینبار هم تماشاگر.

علی سعادت آذر مدیر بخش ترکیه شناسی اسلام معاصر

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: قره باغ قفقاز قره باغ قفقاز منطقه ای قفقاز جنوبی قره باغ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۲۹۱۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه همکاری های دفاعی و نظامی ایران و هند 

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ امیر سرتیپ آشتیانی در دیدار با دبیر کل وزارت دفاع هند با اشاره به اشتراکات تمدنی، تاریخی و فرهنگی بر ضرورت رایزنی در خصوص موضوعات دو جانبه، منطقه ای و بین المللی میان دو کشور تاکید کرد. 

وزیر دفاع ایران با اشاره به واقع شدن دو کشور در یک منطقه راهبردی اظهار داشت: ظرفیت های متعدد همکاری تهران و دهلی نو می تواند در برقراری صلح و امنیت در منطقه حساس غرب آسیا و شبه قاره هند به کار گرفته شود.

وزیر دفاع ایران با توجه به تحرکات داعش در منطقه بر ضرورت همکاری مشترک جهت پیشگیری از قدرت گیری این گروه تروریستی و نیز رایزنی در خصوص تحولات منطقه افغانستان تاکید کرد. 

امیر سرتیپ آشتیانی با اشاره به اهمیت همکاری های دفاعی و نظامی دو کشور در برقراری ثبات و امنیت در منطقه آمادگی خود را جهت توسعه همکاری های دفاعی و نظامی میان دو کشور با طرف هندی در حوزه های مختلف اعلام نمود.

دبیر کل وزارت دفاع هند نیز در این دیدار ضمن ابراز همدردی و تسلیت شهادت مستشاران نظامی جمهوری اسلامی ایران در سوریه بر ضرورت برقراری امنیت و وآرامش منطقه تاکید نمود.

وی با اشاره به حوزه تمدنی مشترک دو کشور بر ضرورت توسعه همکاری های اقتصادی و زیر ساختی به ویژه مشارکت دهلی نو در پروژه بندر چابهار تاکید کرد. 

دبیر کل وزارت دفاع هند با اشاره به اهمیت همکاری های دفاعی دو کشور بر ضرورت توسعه هرچه بیشتر مناسبات فیمابین در حوزه های دریایی، شرکت در رزمایش دریایی،  تحقیقات دفاعی، آموزشی و  تبادل دانشجو تاکید نمود.  

دیگر خبرها

  • برگزاری نشست تعاملی مدیران شرکت ملی انتقال گاز ایران و مخابرات منطقه خوزستان
  • پیام امیرعبداللهیان به مناسبت «روز ملی خلیج فارس»
  • جعل نام خلیج‌فارس کار انگلیسی‌هاست
  • لزوم تسریع در استقرار ساختار جدید نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی
  • ایران به توسعه اقتصادی مبتنی بر منافع کشورهای منطقه اهتمام دارد
  • لزوم همراهی علم و عمل در رشته‌های روانشناسی و مشاوره
  • ضرورت توسعه تعاملات علمی دانشگاهی در راستای منافع دو کشور در عرصه بین‌المللی
  • هزینه فایده سفر رئیس جمهور به پاکستان
  • لزوم جبران تأخیر ایجاد شده در اجرای سیاست‌های تامین اجتماعی
  • توسعه همکاری های دفاعی و نظامی ایران و هند