Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-05-01@01:45:27 GMT

شکل جدیدی از اشعه های کهکشانی خورشید رصد شد

تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۲۲۹۲۷۰

شکل جدیدی از اشعه های کهکشانی خورشید رصد شد

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز) و به نقل از انگجت، کاوشگرهای «ویجر» پس از ۴۰ سال فعالیت همچنان دانش انسان درباره جهان را بیشتر می کنند. درهمین راستا محققان با استفاده از ابزارهای نصب شده روی ویجرهای یک و دو، شکل جدیدی از اشعه الکترون کهکشانی را ردیابی کرده اند.

خروج شعله های تاج خورشیدی نخست به شکل امواج الکترون با سرعتی مشابه نور، سپس به شکل امواج پلاسما است و در نهایت خود امواج شوک ظاهر می شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به نظر می رسد الکترون ها پس از انعکاس از یک میدان مغناطیسی قدرتمند در مرز موج شوک به جلو رانده شدند. سپس حرکت موج و خطوط میدان های مغناطیسی بین ستاره ای به الکترون ها سرعت می بخشد و آنها را هدایت می کند. این مفهوم تازه نیست اما محققان تاکنون اطلاعات امواج شوک بین ستاره ای را در ابزار جدید مانند این کاوشگر مشاهده نکرده بودند.

 آنها معتقدند یافته های جدید این کاوشگرها درک انسان از اشعه های کهکشانی و امواج شوک را بیشتر می کند که در نهایت به محافظت از فضانوردان در ماموریت های اعماق فضا منمجر می شود.

البته کشف این امواج نیز پدیده مهمی است. هر دو کاوشگر ویجر از سخت افزارهای قدیمی ( CPUهای قدیمی)  استفاده می کنند و برقراری ارتباط با آنها یک و نیم روز طول می کشد. با این وجود فعالیت آنها نشان دهنده مقاومت بالای فناوری مذکور است.

پیش بینی می شود آخرین ابزارهای علمی در هر کاوشگر حدود ۲۰۲۵ میلادی از کار بیفتد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1083033 برچسب‌ها کاوشگر اکتشافات فضایی تحقیقات علمی

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: کاوشگر اکتشافات فضایی تحقیقات علمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۲۹۲۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آب می‌تواند بدون حرارت و فقط با نور تبخیر شود

ایتنا - دانشمندان در مورد آب پدیده‌ای را کشف کرده‌اند که درک ما را از شیوه کار جهان را از اساس تغییر می‌دهد و ممکن است به ابداع فناوری‌های جدید منجر شود.
تیمی از موسسه فناوری ماساچوست (ام‌آی‌تی) فرایندی به نام «اثر فوتومولکولی» را کشف کرده‌اند که برای نخستین بار نشان می‌دهد آب می‌تواند بدون هیچ منبع گرمایی و تنها با استفاده از نور، تبخیر شود.

این پژوهش ممکن است یک معمای ۸۰ ساله را هم که می‌گوید چرا ابرها نور خورشید را طوری جذب می‌کنند که به نظر می‌رسد قوانین فیزیک را نقض می‌کنند، حل کند. دانشمندان و اقلیم‌شناسان دهه‌‌ها درباره اینکه چرا نحوه جذب ابرها از آنچه نظریه نشان می‌دهد بیشتر است، سردرگم بوده‌اند.

ژولن روآن، استاد مهندسی مکانیک در دانشگاه پوردو که خود در این پژوهش مشارکت نداشت، گفت: «کشف تبخیر ناشی از نور به جای گرما از برهمکنش میان نور و آب دانش تحول‌آفرین جدیدی ارائه می‌کند.»

«این می‌تواند به ما کمک کند تا از شیوه برهم‌کنش نور خورشید با ابر، مه، اقیانوس‌ها و سایر آب‌های طبیعی به منظور اثرگذاری بر آب‌وهوا و اقلیم درک جدیدی به دست آوریم... این تحقیق از جمله موارد نادر اکتشاف‌های واقعا انقلابی محسوب می‌شود که جامعه علمی بلافاصله به طور گسترده آن را نپذیرفت اما این تا وقتی که تایید شود، زمان می‌برد؛ گاهی اوقات زمانی طولانی.»

این کشف می‌تواند همه‌چیز را از محاسبات تغییرات اقلیمی گرفته تا پیش‌بینی‌های آب‌و‌هوایی تحت تاثیر قرار دهد و در عین حال برای مواردی نظیر انرژی و تولید آب پاک کاربردهای عملی جدیدی را بگشاید.

به گفته پژوهشگران، کاربردهای اولیه احتمالا در سیستم‌های نمک‌زدایی خورشیدی انجام خواهد شد و برای تولید آب شیرین، روشی کارآمدتر نسبت به روش‌های کنونی را ممکن می‌کند. 

گنگ چن، استاد ام‌آی‌تی که در این تحقیق شرکت داشت، گفت: «من فکر می‌کنم این کاربردهای زیادی دارد.»

«ما در حال بررسی همه این جنبه‌‌های مختلفیم و البته بر علوم پایه نیز تاثیر می‌گذارد؛ مانند تاثیر ابرها بر اقلیم، زیرا ابرها غیرقطعی‌ترین جنبه مدل‌های اقلیمی محسوب می‌شوند.»

این یافته‌ها در مجله علمی مقالات آکادمی ملی علوم ایالات متحده آمریکا، پی‌ان‌ای‌اس، (Proceedings of the National Academy of Sciences ,PNAS) در مقاله‌ای با عنوان «اثر فوتومولکولی: برهم‌کنش نور مرئی با تداخل هوا‌ــ‌‌آب» منتشر شد.

این مقاله توضیح می‌دهد که دانشمندان چگونه مجموعه‌ای از ۱۴ آزمایش بسیار دقیق را انجام دادند تا ثابت کنند فوتون‌های طیف نور مرئی می‌توانند خوشه‌های آبی را که در معرض هوا قرار گرفته‌اند، «شکاف» دهند.

این تحقیق همچنین نشان داد که اثر فوتومولکولی محدود به آزمایشگاه نیست و در طبیعت رایج است.

شانون یی، دانشیار مهندسی مکانیک در جورجیا تک، که در این پژوهش مشارکت نداشت، گفت: «مشاهدات موجود در این مقاله حاکی از سازوکار فیزیکی جدیدی است که تفکر ما را در مورد علم سرعت واکنش‌های شیمیایی (یا اصطلاحا سینتیک) تبخیر از اساس تغییر می‌دهد.»

«چه کسی فکرش را می‌کرد که ما هنوز در حال یادگیری موضوعی پیش‌‌پا‌افتاده‌ در حد تبخیر آبیم؟»

دیگر خبرها

  • آب می‌تواند بدون حرارت و فقط با نور تبخیر شود
  • ارتقای رکورد یا شکستن طلسم؟ 12 سال شکست‌ناپذیری رئال مادرید مقابل بایرن مونیخ! / عکس
  • چرا به سمت قبله نماز می‌خوانیم؟ + دلائل علمی
  • نبرد غول‌های اروپا در آلیانز آره نا
  • امواج بارشی آذربایجان‌غربی را فرا می‌گیرد
  • فعالیت امواج بارشی و وزش باد شدید از اواخر وقت امروز در آذربایجان‌غربی
  • امیر جدیدی بازیگر یک پروژه بین المللی شد
  • نخستین تصاویر اشعه‌ایکس از کاوشگر چشم‌خرچنگی
  • نمایی بسیار زیبا و جذاب از امواج دریا (فیلم)
  • لیست رئال مادرید برای سفر به مونیخ؛ حضور کورتوا، آلابا و کارواخال! + عکس