Web Analytics Made Easy - Statcounter

یکی از قشرهایی که در این ایام بیشترین آسیب را دیدند کارگران بودند که باید برنامه دقیق و موثری از سوی دولت برای رفع مشکلات این افراد در نظر گرفته شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  قم فردا، کمتر از یکسال است که کرونا در کشور ما شیوع پیدا کرده است و مشکلات بسیاری را هم در بُعدهای مختلف زندگی برای افراد ایجادکرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شاید در ابتدای شیوع کرونا بسیاری از مردم تصور می کردند که می توان در چندماه آینده به روال عادی زندگی بازگشت اما هر روز که می گذرد کارشناسان پزشکی بازگشت به روال عادی زندگی را به سال های آینده موکول می کنند و بر زندگی در کنار ویروس کرونا با رعایت پروتکل های بهداشتی تاکید می کنند.
اما یکی از اقشار جامعه که در این ایام مخصوصا در ماه های ابتدایی شیوع ویروس کرونا بیشترین آسیب را دید کارگران هستند. این وضعیت نامناسب اقتصادی که هر روز همه چیز گران و گران تر می شود و مدیریتی در بازار نیست و از سویی دیگر که به دلیل جلوگیری از شیوع بیشتر کرونا در کشور مشاغل تعطیل می شوند، این کارگران هستند که هر روز از نظر معیشت دچار مشکلات بیشتری می شوند.



وضعیت کارگران هرروز بدتر می شود

این در حال است که محمد باقری عضو هیات مدیره کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی سراسر کشور درباره وضعیت کارگران ساختمانی در دوره کرونا اظهار کرد: وضعیت فعلی این کارگران به مراتب بدتر از قبل شده است. ما در گذشته دو نامه به بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی فرمان امام نوشتیم و گفتیم که وضعیت این کارگران وخیم است و به شکل کالایی یا نقدی باید با این کارگران مساعدت شود، اما هنوز هیچ تاثیری نکرده و هیچ کمکی صورت نگرفته است.
او با بیان اینکه دولت هم در این خصوص هیچ کمکی صورت نداده است، گفت: هم اکنون فقط در استان تهران ما بیش از ۱۵۰ هزار نفر را داریم که به عنوان کارگران ساختمانی مشغول به کار بوده‌اند و وضعیت شغلی و معیشتی آن‌ها اصلا مساعد نیست.
عضو هیات مدیره کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی سراسر کشور افزود: دو شکل عمده حمایت از این کارگران  وام بلاعوض و توزیع کالا بین کارگران است، افزود: دولت نه تنها کمکی به کارگران ساختمانی، چه به شکل نقدی و چه به شکل کالایی نکرده است بلکه ما شاهد هستیم همین این کارگران مشمول بیمه بیکاری یا غرامت ایام بیماری هم نمی‌شوند؛ یعنی اگر یک کارگر بیمار شود و یکماه در خانه بیفتد، هیچ غرامتی به او تعلق نمی‌گیرد.
عدم حمایت دولت از کارگران
باقری بیان کرد: تقاضای ما اعطای حمایت از کارگران ساختمانی به دوشکل بسته کالایی و وام بلاعوض است.
او با بیان اینکه در کنار اینها، ما از سازمان تامین اجتماعی می‌خواهیم با توجه به شرایط کرونا و وضعیت نامناسب کارگران ساختمانی، تمدید دفترچه بیمه این کارگران را به سرعت و با سهولت انجام دهند تا از تجمع و مراجعه مکرر این کارگران به دفاتر انجمن صنفی و شعبات جلوگیری شود، گفت: این موضوع، سلامت کارگران و دیگران را نیز در دوره کرونا به خطر می‌اندازد.
باید قبول کنیم کار‌های ساختمانی به‌علت کرونا و شرایط آب و هوایی در رکود است و این قشر برای تامین معیشت خود با مشکلات بسیاری مواجه هستند. کارگران ساختمانی در زمان بیکاری مشمول دریافت مقرری نمی‌شوند، چراکه در این نوع بیمه، بیمه بیکاری تعریف نشده است، نکته‌ای که بسیار به چشم می‌آید این است که در این ایام نیز هیچ‌گونه بسته معیشتی و تسهیلات کرونایی به این قشر پرداخت نشد. محدودیت‌های کرونایی با این افراد کاری کرد که حتی نتوانند در این ایام برای انجام کار‌های ساختمانی به استان‌های گرمسیری مهاجرت کنند.
کارگران روزمرد و فصلی معمولاً در همه شرایط کشور از نظر آسیب‌پذیری در صدر قرار می‌گیرند. با وجود اینکه وزارت کار معتقد است تا ۳۲.۵ درصد حقوق کارگران افزایش می‌یابد، اما کارگران روزمزد و فصلی به دلیل بیمه نشدن و نداشتن کارفرما حداکثر حقوق‌شان به یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان خواهد رسید. کارگران روزمزد و فصلی معمولاً جزو قشر‌هایی هستند که هم شناسایی‌شان بسیار سخت است و هم کمتر مورد توجه قرار می‌گیرند.

اما از مشکلات مهم این روزهای کارگران مسئله معیشت است که هیچ حمایت و کمک مستمری اتفاق نیفتاده است. که در این خصوص عباس شیری با اشاره به مشکلات کارگران ساختمانی با توجه به وضعیت اقتصادی و موارد دیگر در حوزه کرونا اظهار کرد: وعده‌هایی از سوی دولت در اسفند ماه 98 داده شد مبنی بر اینکه به کارگران فصلی و ساختمانی خانواده دو نفره مبلغ یک میلیون تومان و خانواده‌های دو نفر به بالا مبلغ دو میلیون تومان وام قرض الحسنه پرداخت ‌شود ولی تا کنون محقق نشده است.
وی خاطرنشان کرد: مبلغ 500 هزار تومان به 6 هزار و 500 خانوار هدیه یا به حساب آنها از سوی قرارگاه خیرین کریمه اهل بیت واریز شده و سبد معیشتی بین 600 نفر توزیع شده است.
رئیس کانون کارگران ساختمانی استان قم با اشاره به توزیع دیگر کمک‌های انجام شده در ایام کرونا گفت: ستاد اجرایی فرمان امام خمینی(ره) نزدیک 4 تن مرغ توزیع کردند و نزدیک 300 بسته معیشتی از سوی سپاه کمک شد. می‌توان بیان کرد نزدیک به 12 هزار سبد معیشتی در بحث کرونا بین کارگران توزیع شده است.
از طرفی حسین حسن پور، مسئول سازمان بسیج اداری کارگری قم افزود: در اولین مرحله از رزمایش مواسات و کمک مومنانه تعداد یکهزار بسته معیشتی در اختیار خانواده‌های بی بضاعت و کارگرانی که بر اثر کرونا بیکار شدند قرار خواهد گرفت.
همچنین مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی قم گفت: ۷ هزار بسته معیشتی هرکدام به ارزش ۵۰۰ هزار تومان در بین کارگران ساختمانی قم توزیع شد.
البته باید یادآور شد که این کمک ها در ماه های گذشته انجام شده است ولی هنوز هیچ کمک از سوی دولت برای این قشر آسب پذیر انجام نشده است.

هرچه سریعتر مشکلات کارگران فصلی حل شود
از همین رو بهرام سرمست، استاندار قم در جلسه ای با تأکید بر حل هر چه سریع‌تر مشکلات کارگران فصلی و روزمزد ابراز کرد: هر چه سریع‌تر به مشکلات کارگران جامع عمل پوشانده شود، مقداری روند ساماندهی کارگران ساختمانی کند است که امیدواریم هر چه سریع‌تر مشکلات این عزیزان برطرف شود.



عدم تحقق ساخت اماکن استقرار کارگران ساختمانی
از طرفی شیری، رئیس کانون کارگران ساختمانی استان قم در برنامه گفت و گوی خبری سیمای مرکز قم از راه اندازی سامانه‌ای به منظور ساماندهی کارگران ساختمانی در آینده نزدیک خبر داد.
وی هدف از راه اندازی این سامانه را حفظ حرمت کارگران ساختمانی و جلوگیری از تجمع آن‌ها در معابر شهر عنوان کرد و گفت: از این طریق، کارفرمایان می‌توانند تقاضای خود را در سامانه ثبت کنند.
رئیس کانون کارگران ساختمانی استان قم در عین حال از قول مساعد شهرداری و شورای شهر برای اختصاص زمین مناسب و اعتبار مورد نیاز برای ساخت اماکن استقرار کارگران ساختمانی سخن گفت و افزود: این وعده هنوز به طورکامل محقق نشده است.
وی بیان داشت: در حال حاضر یک سازه سبک در میدان نبوت از سوی  شهرداری احداث شده، اما هنوز به طور کامل تجهیز و آماده نشده است.
شیری افزود: مقرر شده است پس از راه اندازی اولین مکان در میدان نبوت دو مکان دیگر در میدان مفید و شهید محلاتی هم راه اندازی شود.



ساماندهی هوشمند کارگران اولویت شهرداری قم است
این در حالی است که سید امیر سامع اظهار داشت: اولویت اول راه‌اندازی سیستم هوشمند ساماندهی کارگران فصلی قم به‌صورت نرم‌افزاری است که تجربه آن به بهترین شکل در کشور وجود دارد و برخی از اصناف و سیستم حمل‌ونقل از آن برخوردار هستند.
معاون خدمات شهری شهرداری قم تصریح کرد: اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی در جهت سوق دادن کارگران به سمت ساماندهی مجازی اهمیت زیادی دارد و از بسیاری از آسیب‌ها و مشکلات جلوگیری می‌کند.
سامع بیان کرد: در شرایط فعلی میدان نبوت و میدان ۱۵ خرداد برای ساماندهی و استقرار کارگران ساختمانی در نظر گرفته‌شده است.
وی افزود: در کنار استقرار مکان‌هایی برای ساماندهی کارگران به‌طور موقت، درصدد ایجاد فضای الکترونیکی به‌صورت پیشرفته و مجازی هستیم هرچند باید این سیستم نرم‌افزاری با سرعت بیشتری از سوی دستگاه‌های اجرایی نیز پیگیری شود تا قبل از فرارسیدن روزهای سرد و بارانی بتوان آن را ساماندهی کرد.
معاون خدمات شهری شهرداری قم خاطرنشان کرد: یکی از موضوعات مهم، تعیین تکلیف بهره‌برداری از این فضاهاست، شهرداری اعلام آمادگی کرده است در هر نقطه‌ای که جانمایی شود و تملک آن دچار مشکل باشد تا زمانی که زمین مناسب تملک شود به‌صورت استیجاری از طریق سازمان میادین در اختیار کارگران قرار بگیرد.
سامع گفت: برای اشتغال و ساماندهی کارگران به‌صورت الکترونیکی باید راهکاری اندیشید چراکه استقرار کارگران فصلی در این مکان‌ها درصورتی‌که همراه با یافتن کار روزانه نباشد سبب ایجاد مشکلاتی می‌شود.

در هر صورت امیدواریم دولت هم در کنار خیرین به فکر این قشر ازجامعه که در این ایام کرونایی بیش از هر قشر دیگری دچار آسیب شده اند برنامه بهتری داشته و آن را اجرایی کند.


انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: کارگران ساختمانی ساماندهی کارگران استقرار کارگران مشکلات کارگران کارگران فصلی بسته معیشتی راه اندازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۳۰۲۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قانون بیمه‌ کارگران ساختمانی ابلاغ شد


به گزارش تابناک به نقل از ایلنا، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی در اجرای اصل ۱۲۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، «قانون تفسیر ماده(۵) قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی» را که در جلسه علنی ۱۹ فروردین ۱۴۰۳ مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ به تأیید شورای نگهبان رسید، برای اجرا به وزارت کشور، وزارت راه و شهرسازی، وزارت امور اقتصادی و دارایی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ابلاغ کرد.

رئیس جمهور همچنین «قانون ارجاع اختلاف بین شرکت مادر تخصصی مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر) و شرکت کنت ترکیه به داوری» را که در جلسه علنی ۱۹ فروردین ۱۴۰۳ مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ به تأیید شورای نگهبان رسید، برای اجرا به وزارت نیرو و نهاد ریاست جمهوری (معاونت حقوقی رئیس جمهور) و وزارت امور خارجه ابلاغ کرد.

دیگر خبرها

  • بیش از ۴ هزار کارگر قمی در انتظار بیمه
  • مشکل بیمه کارگران ساختمانی حل شد؟
  • دیگر بهانه‌ای برای بیمه نکردن کارگران ساختمانی وجود ندارد
  • شاکری: تامین اجتماعی آمار بیمه کارگران ساختمانی را شفاف ارائه دهد + فیلم
  • اختصاص سهمیه ۳۰۰ نفری بیمه به کارگران ساختمانی استان کردستان
  • دو هزار کارگر ساختمانی در میاندوآب بیمه ندارند
  • قانون بیمه‌ کارگران ساختمانی ابلاغ شد
  • اختصاص ۳۰۰ نفر بیمه به کارگران ساختمانی در کردستان
  • قانون اصلاحی بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی ابلاغ شد
  • ۲۵ هزار کارگر ساختمانی در کردستان بیمه ندارند