Web Analytics Made Easy - Statcounter

حسن رحیم پور (ازغدی) در یادداشتی به نظریات مجاهد شهید محسن فخری زاده از پدران تکنولوژی هسته‌ای و بنیانگذاران صنعت هوافضا و موشکی ایران در حوزه فیزیک و فلسفه علم پرداخت که بخش نخست آن را در ادامه می‌خوانید:

دیشب بلطف یکی از دوستان، یادداشت‌هایی از شهید بنیانگذار، استاد فخری‌زاده را دیدم. پیشتر ندیده و نخوانده بودم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دیشب هم نخواندم، بلعیدم و افسوس خوردم بر بزرگمردی که جلوی بت‌های ما زانو نزد، بزرگ در «فیزیک» و «فلسفۀ علم» و بزرگ در انسانیت و معنویت، مجاهدی ناشناخته برای ما و کاملا شناخته برای واشنگتن و لندن و تل‌آویو که او را پدر «تکنولوژی هسته‌ای» و مغز متفکر «هوافضا» نامیدند و کشتند. ده‌ها نقشه ترور او نقش برآب شده بود. روشن است که چرا مردم آن نظریه‌پرداز عملگرا را قاسم سلیمانی «فیزیک هسته‌ای» خواندند.

شهادت فخری‌زاده، برای او «خیر» و برای ما «شر» بود، برای او قصۀ «پیله و پروانه» و برای ما غصۀ «ماندن میان درودیوار» است، و محرومیت از مردی که ندانستیم چه حقی بر امنیت و پیشرفت ایران دارد و اینک، چون شهید تهرانی‌مقدم، شهدای هسته‌ای و شهیدانی که پس از این خواهیم داد، دیگر از تاریخ ایران تفکیک نخواهد شد؛ چه خورشید‌های درخشان به تاریخ ما سنجاق نشده‌اند بلکه خود تاریخ ما هستند.

ضمن آنکه اهل تعارف نیستم و اگر برادر قاآنی فرمانده من در سال‌های جنگ، ما را به عضویت سپاه قدس بپذیرد در هر عملیات انتقامی در هر جای عالم که باشد شرکت می‌کنم بویژه اینک که گرفتار کوتوله‌هایی هستیم که هوسی جز مذاکره با شیطان ندارند و نمی‌دانیم به کدام خدا نماز می‌برند، اما نقدا حیف است اگربا چند یادداشت به افکار شهید فخری‌زاده در حوزه فلسفه و علوم پایه اشاره نکنم:

۱. امکان و ضرورت احیای فلسفۀ اسلامی را به حوزه ودانشگاه یادآوری کرده و آنان را به ظرفیت‌های احیا نشده فلسفه اسلامی برای فلسفه علم توجه داده است. حیات فلسفه، قدرت تعامل با محیط و رشدیافتن و رشددادن است؛ به‌نحوی که با پرسش‌های فلسفی اکنون رویارویی داده شود، چالش‌پذیر باشد و از مسیر فلسفۀ علم، تاثیر ملموس بر جهت‌گیری علم داشته باشد. فلسفه اسلامی هم نوع زنده و مرده دارد.

۲. شهید نظریه پرداز، ریشۀ چالش بزرگ فیزیک جدید را در «فلسفۀ فیزیک» می‌بیند واصل «عدم قطعیت» راکاملا ادامۀ نظریۀ معرفت‌شناختی امتناع در شناخت ذات واقعیات طبیعی با روش‌های فیزیک میداند چه برخلاف ادعا کمیات وابسته به هم برای یک ذره فیزیکی به‌طور همزمان بادقت صفر، همچنان غیرقابل اندازه‌گیری است. همچون اندازه‌گیری تکانه بادقت بالا در الکترون که سبب می‌شود نتوانیم اطلاعاتی روشن از مکان بدهیم و به‌عکس. فیزیک کلاسیک در مورد انرژی و زمان با همین مشکل مواجه است. اندازه‌گیری دقیق یک کمیت، سبب عدم دقت در بی‌نهایت کمیت وابسته دیگر می‌شود و تلاش‌هایی، چون نظریه «متغیر‌های پنهان» نتوانسته خطر ظاهری این اصل را جبران کند.

۳. ایشان اصل «عدم قطعیت» در فیزیک را اگر نفی علیت به مفهوم نیوتونی آن باشد، معقول وحتی عامل پیشرفت علم می‌شمارد، اما این اصل نمی‌تواند نفی «علیت» با تبیین فلسفی باشد مگر کسانی به دلایل ایدئولوژیک و غیرفلسفی چنین استنتاج نادرستی بر آن تحمیل کنند.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: رحیم پور ازغدی شهید فخری زاده سپاه پاسداران سپاه قدس پارسی خبر فخری زاده هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۳۰۸۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا با هواپیمای آخرالزمانی آماده جنگ احتمالی هسته‌ای می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دیلی میل، آمریکا یک ناوگان از هواپیماهای آخرالزمانی در اختیار خواهد داشت که طبق گزارش ها نشانه ای از آمادگی این کشور برای جنگ جهانی سوم است.

نیروی هوایی آمریکا اعلام کرد قراردادی ۱۳ میلیارد دلاری برای توسعه هواپیماهایی امضا کرده که جایگزین بویینگ های قدیمی می شوند که برای حفاظت از رییس جمهور طی حملات هسته ای استفاده می شد.

این بودجه به شرکت سیرا نوادا تخصیص یافته که جانشین هواپیمای E-۴B Nightwatch می شود که دارای یک پست فرماندهی متحرک و قادر به مقاومت در برابر انفجارهای هسته ای و تاثیرات الکترومغناطیسی است. طبق پیش بینی ها این پروژه «مرکز عملیات هوابرد بقا»(Survival Airborne Operations Center) نام گرفته و تا ۲۰۳۶ میلادی تکمیل می شود.

در این میان نیروهای هوایی آمریکا ناوگانی متشکل از ۴ هواپیمایE-۴B در اختیار دارد که حداقل یکی از آنها همیشه در وضعیت آماده باش است. اما این هواپیماهای بویینگ قدیمی شده و برخی قطعات آنها نیز منسوخ شده اند.

شرکت سیرا نوادا در همین زمینه اعلام کرده مشغول ساخت یک مرکز کنترل هوابرد برای آینده است. در بیانیه شرکت آمده است: چنین مرکزی در حقیقت یک هواپیمای بسیار مخصوص است که فرماندهی، کنترل و ارتباطات حیاتی طی رویدادهای اضطراری در سطح ملی را برای رییس جمهور ، وزیر دفاع و رییس ستاد مشترک آمریکا فراهم می کند.

البته هنوز جزییاتی از طراحی هواپیما منتشر نشده اما احتمالا مشابه E-۴B Nightwatch خواهد بود.

هواپیماهای آخرالزمانی فعلی دارای سیستم ارتباطات ماهواره ای پیشرفته، حفاظ های گرمایشی و هسته ای ، سیستم کنترل آکوستیک، سیستم تهویه هوای پیشرفته برای خنک نگه داشتن قطعات الکتریکی هستند.

همچنین این هواپیماها قادر به سوختگیری در هوا هستند و می توانند به مدت ۳۵.۴ ساعت در هوا و در حالت عملیاتی بمانند. موتورهای چنین هواپیمایی که قادر به حمل ۸۰۰ هزار پوند هستند، ۵۲۵۰۰ پوند پیشرانش دارند. هر هواپیمای E-۴B حدود ۲۳۱ فوت طول و پهنای بال آنها ۱۹۵ فوت است. ساخت هریک از این هواپیماها ۲۲۳ میلیون دلار هزینه دارد.

کد خبر 6092725 شیوا سعیدی قوی اندام

دیگر خبرها

  • 90 درصد «ناریا» با محوریت یک شهید هسته‌ای تصویربرداری شد
  • استفاده از نیروهای متدین در دانشگاه از کارهای استاد مطهری بود
  • استاد مطهری؛ فیلسوف یا متکلم؟!
  • آیت الله مطهری مسایل مربوط به حجاب را عالمانه بیان می کرد
  • ببینید | ناگفته‌های سردار حاجی‌زاده از حمله سپاه به اسرائیل
  • روسیه در آستانه ساخت اولین نیروگاه هسته‌ای ازبکستان
  • رحیم‌پور ازغدی: یهودی‌ها اصلا تمام شدند | در آمریکا می‌گفتند «مارگ بار اسرائیل» +فیلم
  • دلنوشته فرمانده اسبق سپاه امیرالمومنین (ع) همزمان با تفحص پیکر شهید «محمدشفیع فیضی‌زاده»
  • در دانشگاه آمریکا به فارسی می‌گفتند «مارگ بار اسرائیل»
  • آمریکا با هواپیمای آخرالزمانی آماده جنگ احتمالی هسته‌ای می‌شود