Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-30@16:01:47 GMT

تلف شدن دام‌ روستائیان غیزانیه در محاصره آب باران

تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۲۳۰۹۲۷

تلف شدن دام‌ روستائیان غیزانیه در محاصره آب باران

‍‍‍‍‍‍

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، سالانه در فصل پاییز دامداران روستای ابویورو در بخش غیزانیه طبق عادت هرساله به منظور تامین علوفه دامشان خانواده‌های خود را در این روستا ترک کرده و به همراه دام‌ها به محلی در فاصله چند کیلومتری روستا (زمینی غیر قابل کشت که فقط برای چرای دام از آن استفاده می‌شود) کوچ  می‌کنند و سپس اواخر دی‌ماه به روستا بازمی‌گردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس این گزارش، امسال پس از بارش باران در استان منطقه‌ای که محل چرای دام بود به دلیل بالا آمدن آب رودخانه جراحی، سرازیر شدن آب بخش غیزانیه و... در آب محاصره شد و علاوه بر از بین بردن علوفه سبب تلف شدن چند رأس دام شد.

غیزانیه

 

 

عارف زرگانی یکی از دامداران روستای ابویورو است که چند رأس دام خود را بر اثر بالا آمدن آب از دست داده است، وی می‌گوید: هیچ دستگاه یا مسئولی به کمک ما نیامد تا آنجایی که دام‌ها را به سمت محلی که ارتفاع آن بالا است منتقل کردیم و  منتظر شدیم تا حجم آب کمی پایین بیاید و سپس کم کم شروع به جا به جا کردن دام‌هایمان کردیم.

برای تامین علوفه به خارج از روستا کوچ می‌کنیم

وی در رابطه با علت کوچ  از روستا به منطقه‌ای که علوفه دارد، بیان کرد: نه جهاد کشاورزی در بخش غیزانیه و نه اتحادیه شرکت‌های تعاونی دامداران در اهواز به ما علوفه کافی نمی‌‌دهند به همین دلیل مجبور هستیم برای تهیه مایحتاج علوفه دام به سمت چراگاه کوچ کنیم.

این دامدار عنوان کرد: برای درخواست کمک و تهیه علوفه دام به اتحادیه شرکت‌های تعاونی دامداران در اهواز مراجعه کردم اما اتحادیه نه تنها حاضر به کمک نشد بلکه از ما درخواست کرد که دام‌هایمان را پلاک گذاری کنیم.

 

زرگانی افزود: این در حالی است که در این شرایط کسی نمی‌تواند هزینه پلاک گذاری دام را پرداخت کند، یکی از روستاییان 250 رأس دام دارد که برای پلاک گذاری آ‌ن‌ها باید مبلغ 25 میلیون تومان پرداخت کند.

وی گفت: به مسئولی در اتحایه گفتم هر کدام از دامداران بین 10 تا 20 رأس از دام‌های خود را از دست داده است در پاسخ می‌‌گوید شرایط به این صورت است و ابتدا باید دام‌هایتان را پلاک گذاری کنید بعد از آن بیایید در مورد خسارت صحبت کنیم.

بارندگی دام روستاییان را محاصره کرد

علی عموری رئیس شوراهای بخش مرکزی غیزانیه با اشاره به عدم اختصاص علوفه کافی به دامداران، اظهار کرد: به فاصله چند کیلومتر از روستای ابویورو و مسلمیه، هوری تشکیل شده که  در کنار آن  زمینی غیر قابل کشت وجود دارد و فقط علوفه در آن رشد کرده است و روستاییان به عنوان محلی برای چرای دام خود از آن استفاده می‌کنند.

وی افزود: امسال آب بارندگی از رودخانه جراحی و آبهای اضافه از غیزانیه در این هور سرازیر شد ودام روستاییان که در این محل وجود داشت زیر آب رفت.

رئیس شورای‌های بخش مرکزی غیزانیه با بیان اینکه دامداران از پیش‌بینی‌های هواشناسی در مورد بارش باران اطلاعی نداشتند و پس از بارش باران در محاصره آب‌های باران قرار گرفتند، گفت: حدود 10 خانوار روستاهای خود را به امید تهیه علوفه دام ترک و  به سمت این هور کوچ  کرده‌ بودند.

عموری با انتقاد از اینکه جهادکشاورزی به اندازه کافی سهمیه خوراک دام را تامین نمی‌کنند، بیان کرد: در بخش مرکزی شهرستان رامشیر و مشراگه به اندازه کافی سهمیه علوفه و جو  به دامداران می‌دهند اما در غیرانیه معلوم نیست مشکل کار کجا است.

وی عنوان کرد: سبوس به عنوان خوراک مورد نیاز دام فقط به دام سنگین آن هم در حد سه کیلو تعلق می‌گیرد به همین دلیل دامداران در بخش غیزانیه مجبور به کوچ هستند تا بتوانند علوفه دام خود را تامین کنند.

عموری افزود: قیمت هر کیلو سبوس دولتی 2 هزارو 200 هزار تومان است اما قیمت آزاد 6 هزار تومان است.

بیمه خسارت دام‌های تلف شده روستاییان را پرداخت می‌کند

اما جواد ابراهیمی مدیر عامل اتحادیه دامداران خوزستان می‌گوید: بحث هویت گذاری دام ابلاغ وزیر جهاد کشاورزی است که بر اساس آن از 12 مهر امسال تا 12 آذر  کل دام‌های استان باید هویت گذاری شوند تا به آن‌ها نهاده تعلق بگیرد.

وی با بیان اینکه پلاک گذاری دام هویت یک دام است، افزود: با توجه به شرایط استان خوزستان که اکثر دامداران ما سنتی هستند و صنعتی نیستند سعی کردیم بحث  پلاک گذاری  به تدریج در استان اجرایی شود تا مشکلی صورت نگیرد.

 

مدیر عامل اتحادیه دامداران خوزستان با اشاره به لزوم پرداخت هزینه پلاک گذاری دام توسط دامدارن، گفت: هزینه پلاک گذاری هر دام 10 هزار تومان است که با هزینه بیمه و سایر کارهای دیگر 90 هزار تومان می‌شود، البته هزینه دام سنگین 13 هزار و 500 و هزینه دام سبک 3 هزار تومان است.

ابراهیمی بیان کرد: با وجود اینکه نهاده باید از طریق بازارگاه به دامداران داده شود و چیزی دست ما نیست اما پس از مراجعه دامداران به اتحادیه با یکی از کارخانه هماهنگ شد که نهاده مورد نیاز دامداران را تامین کند.

وی افزود: دامداران با مراجعه به کارخانه نهاده‌های مورد نیاز خود را دریافت کردند و مشکلی در این رابطه وجود ندارد.

ابراهیمی در خصوص خسارت‌های وارده به دامداران عنوان کرد: در صورتی که دامداران دام‌های خود را بیمه کرده باشند بیمه خسارت‌های آن‌ها را تقبل می‌کند  در غیر این صورت به عنوان حوادث غیر مترقبه باید منتظر پرداخت خسارت از سوی دولت باشند.

انتهای پیام/

 

 

 

منبع: فارس

کلیدواژه: بارش باران علوفه دام تلف شدن دام هزار تومان بخش غیزانیه پلاک گذاری علوفه دام گذاری دام دام ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۳۰۹۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صدور اطلاعیه‌ای نسبت به بارش‌های سنگین به کشاورزان و دامداران

علی چاله‌چاله رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت : با توجه به هشدار‌های هواشناسی در خصوص وقوع بارش‌های سنگین از تاریخ ۱۰ اردیبهشت تا ۱۵ اردیبهشت ماه که هسته اصلی بارش‌ها از چهارشنبه تا شنبه خواهد بود، از کشاورزان استان تقاضا می‌شود تمهیدات لازم را جهت مراقبت از زمین‌های کشاورزی، باغات و دام‌های خود بکار گیرند.

علی چاله‌چاله افزود: کشاورزان برای جلوگیری از خسارت احتمالی باید آبیاری مزارع را در مناطق دربرگیرنده بارندگی ها، بویژه در مزارع غلات جهت جلوگیری از خوابیدگی مزارع، بیماری‌های قارچی و زنگ گندم به تاخیر بیندازند.

وی اضافه کرد: بهره برداران از سمپاشی مزارع و باغات خود طی این بازه زمانی اجتناب کرده و نسبت به پاکسازی مسیر آب مزارع و باغات و کانال‌ها اقدام کنند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه ادامه داد: کنترل رطوبت انبار‌ها جهت جلوگیری از بیماری‌های قارچی، بسته نگه داشتن دریچه گلخانه‌ها در هنگام کاهش دما و بارش‌ها و پاکسازی، تنظیم و کنترل دریچه‌های ورودی و خروجی آب استخر‌ها نیز باید در اولویت قرار گیرد.

چاله‌چاله با بیان اینکه لازم است دامداران و عشایر استان نیز طی این مدت از عبور دام‌ها در ارتفاعات اجتناب کرده و دام ها، علوفه و خوراک دام و طیور را به اماکن سرپوشیده منتقل کنند یادآور شد: زنبور داران نیز تمهیدات لازم را جهت مراقبت از کندو‌ها در زمان بارندگی‌ها اعمال کنند .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • توصیه پلیس در خصوص پیشگیری از سرقت احشام
  • طرز تهیه آبگوشت زغالی به روش روستائیان هندی (فیلم)
  • صدور اطلاعیه‌ای نسبت به بارش‌های سنگین به کشاورزان و دامداران
  • گسترش خیزش جهانی دانشجویان حامی فلسطین / پلیس آمریکا دانشگاه کلمبیا را محاصره کرده است + فیلم
  • رسانه عبری: نتانیاهو در محاصره ۳ میدان مین است
  • دانشجوی دانشگاه سوربن: پلیس ما را محاصره کرد و کتک زد
  • ضرورت خرید تضمینی ۲ میلیون راس دام مازاد از دامداران
  • نبود سالن ورزشی مشکل اصلی روستاهای دهستان الوندکوه غربی
  • لزوم استفاده ازضایعات بخش کشاورزی در کارخانجات تبدیل خوراک دام
  • استفاده ازضایعات بخش کشاورزی در کارخانجات تبدیل خوراک دام