ماندگاری حق و نابودی باطل؛ یک قانون و سنت الهی است +صوت
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۲۳۱۱۸۱
به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، قرآن کریم مشتمل بر معانی دقیق، تعالیم و حکمتهایی والایی درباره حقیقت خلقت و اسرار هستی است که عمده مردم در عصر رسالت از درک آن ناتوان بودند. از این رو پیامبر اکرم (ص) و پس از ایشان مفسران به تبیین و شرح جزئیات آیات قرآن کریم پرداختند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
به نام خداوند رحمتگر مهربان
وَقُلْ جَاءَ الْحَقُّ وَزَهَقَ الْبَاطِلُ ۚ إِنَّ الْبَاطِلَ کَانَ زَهُوقًا
و (به امت) بگو که (دین) حق آمد و باطل نابود شد، که باطل خود لایق محو نابودی ابدی است.
فایل صوتی تلاوت آیه ۸۱ سوره اسراء
کد ویدیو دانلود فیلم اصلی تفسیر آیه ۸۱ سوره اسراءامام مهدی (عج) میفرمایند: خداوندا! مرا از چشمان دشمنانم پنهان کن و میان من و دوستانت جمع کن و آنچه را به من وعده دادی محقّق گردان و مرا در غیبتم حفظ کن تا آنکه به من اجازه آشکار شدن دهی و به وسیله من واجبات و سنّتهایت را که از بین رفتند زنده گردان، گشایشم را نزدیک کن و راه نجاتم را آسان گردان و از سوی خودت برایم نیروی یاریکنندهای قرار بده.
پیروزی آشکاری برایم بگشا و مرا به راه مستقیم هدایت فرما و مرا از همه ستمگرانی که از آنها میترسم نگاه دار و مرا از دیدگان کینهتوزان و دشمنان اهل بیت پیامبرت پنهان کن، تا بدی هیچیک از آنها به من نرسد و هنگامی که به من اجازه آشکار شدن دادی مرا با سپاه خودت تأیید کن و پیروانم را برای یاری دینت مؤیّد بدار و آنها در راه خودت تلاشگر قرار ده و بر کسانی که ارادهی بدی برای ما و آنان کردهاند پیروز گردان و مرا برای برپاداشتن حدودت موفق بدار و دربرابر کسانی که به حدود تو تجاوز نمودهاند یاریم کن و حق را یاری فرما و باطل را نابود گردان «إِنَّ الْباطِلَ کانَ زَهُوقاً».
بیشتر بخوانید
مراد از «صابئین» در قرآن کریم چه کسانی هستند؟ + صوت«حق»، به معنای ثابت و باقی است؛ لذا خدا و هرچه از سوی او باشد، حقّ است. «حق» یکی از نامهای خداوند است. کلمهی «زهوق» به معنای رفتن است. «زهق نفسه» یعنی روح از بدنش خارج شد.
برای این آیه مصادیقی همچون ظهور اسلام، ورود به مدینه، فتح مکّه و شکستن بتها را گفته اند که در همه آنها باطل شکست خورده است. ولی آیه دارای مفهوم گستردهای است و فنای باطل و بقای حق را نوید میدهد.
بقای حقّ و نابودی باطل، یک سنّت و قانون الهی است، نه پنداری و تصادفی، هر چند پیروان حقّ کم و طرفداران باطل زیاد باشند. چرا که حقّ همچون آب، ثابت و ماندگار و باطل مانند کف، ناپایدار و فانی است. «فَأَمَّا الزَّبَدُ فَیَذْهَبُ جُفاءً وَ أَمّا ما یَنْفَعُ النّاسَ فَیَمْکُثُ فِی الْأَرْضِ»
قرآن میفرماید: «نَقْذِفُ بِالْحَقِّ عَلَی الْباطِلِ فَیَدْمَغُهُ»؛ ما حقّ را بر سر باطل میکوبیم و آن را نابود میسازیم؛ و در این صورت است که باطل رفتنی است؛ بنابراین حقّ باید باقدرت و کوبنده بر باطل هجوم آورد.
پیامهای آیه ۸۱ سوره اسراء۱-پیامبر باید با قاطعیّت، پیروزی نهایی حقّ را به مردم اعلام کند. «قُلْ جاءَ الْحَقُّ»
۲-باید حقّ را به میدان آورد تا باطل از بین برود. «جاءَ ... زَهَقَ»
۳-عاقبت، باطل رفتنی و نابود شدنی است و حقّ، باقی و پایدار. «جاءَ ... زَهَقَ» (فعل ماضی نشانه قطعی بودن است.)
۴-از جلوهها و مانورهای باطل نباید هراسید که دوامی ندارد. «کانَ زَهُوقاً»
انتهای پیام/
منبع: باشگاه خبرنگاران
کلیدواژه: قرآن کریم تفسیر قرآن باطل حق قرآن کریم
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۳۱۱۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
صدور گواهی حفظ قرآن برای ۸۰۰ هزار نفر از شرکتکنندگان در طرح «زندگی با آیهها»
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست خبری دبیرخانه ملی اعطای مدرک به حافظان قرآن کریم پیش از ظهر امروز در محل سازمان دارالقرآن کریم برگزار شد.
در ابتدای این نشست، حجتالاسلام علی تقیزاده رئیس سازمان دارالقرآن کریم عنوان کرد: طبق تأکیدات مقام معظم رهبری، حفظ قرآن به عنوان یک اتفاق راهبردی در منظومه تعمق و تدبر قرآنی شناخته میشود. در یک نظرسنجی که اواسط اسفندماه و قبل از آغاز ماه مبارک رمضان داشتیم، بالغ بر۷۵ درصد پاسخگویان با ضرایب مختلف عنوان کردند که از این که قرآن را حفظ نیستند حسرت میخوردند. این یک سرمایه قرآنی است که نشان میدهد باید بحث حفظ را حدی بگیریم.
وی اظهار کرد: ما جریان حفظ موضوعی را دروازه ورود به حفظ کل قرآن کریم میدانیم. اگر افراد با آیههای کاربردی قرآن کریم ارتباط بگیرند، دغدغه حفظ قرآن کریم شکل میگیرد. طرح «زندگی با آیهها» در ماه مبارک رمضان امسال که با همکاری نهادهای مختلف و به ویژه آموزش و پرورش و سازمان صداوسیما شکل گرفت، در راستای توجه به جریان حفظ موضوعی بود. حدود یازده میلیون نفر از ابتدا تا انتهای این طرح با آن همراهی کردند؛ یک میلیون نفر هم در آزمون انتهایی شرکت کردند که از این میان ۸۰۰ هزار نفر گواهی رسمی حفظ آیات را دریافت کردند.
این خبر در حال تکمیل است...
انتهای پیام/