Web Analytics Made Easy - Statcounter

کیفیت پایین:

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

کیفیت خوب:

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

عصر ایران؛ محسن ظهوری ـ دهه شصت، جذاب‌ترین برنامه‌ صداوسیما این بود؛‌ برنامه کودکان و نوجوانان. برنامه‌ای که بزرگ و کوچک را کنار هم می‌نشاند تا سرگرم شوند. اما از دید مسئولان، شیطان هم در کمین بود و مدیران صداوسیما باید او را دور می‌کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

بیشتر ببینید:

حکایت‌های واقعی آقای حکایتی در دهه ۶۰ (فیلم)

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

مثلاً با سانسور رقص و آواز کودکانه حیوانات و حذف آواز و شادی کودکان. یا حتی تغییر نام آن‌ها؛ مثلا تغییر نام انیمیشن «خانواده سوئیسی رابینسون» به «خانواده دکتر ارنست». چرا سوئیس از نام انیمیشن حذف شده؟ مشخص نیست، چون نام کشورها که قدغن نبود. همان زمان‌ها هم بودند برنامه‌هایی که درباره اتفاقات جهان می‌گفتند. مثل دیدنی‌ها که در دهه ۶۰ سرگرم‌کننده و پرطرفدار بود و پخش مستند جاده ابریشم، که دریچه‌ای کوچک به تاریخ و فرهنگ سرزمین‌های شرق باز می‌کرد. و آغاز برنامه‌های سیاسی با سویه‌های مشخص انقلابی که در اوایل دهه ۷۰ یکه‌تازی می‌کردند.

نخستین دهه‌های انقلاب، تلویزیون ایران سینمای آمریکا را تحریم کرده بود. فیلم‌های آمریکایی جایی در صداوسیمای انقلابی نداشتند و به‌جایش سریال‌های ژاپنی میدان‌داری می‌کردند. البته با جرح و تعدیل.

تلویزیون خط مقدم مبارزه با فیلم‌های آمریکایی بود. برنامه‌های «سینما تئاتر» و «جنگ هفته» به ترویج فیلم‌های انقلابی و دور کردن سینمای جهان از ذهن مخاطبان ایرانی می‌پرداختند، اما خیلی از تماشاگران تشنه دیدن تکه‌فیلم‌هایی بودند که لابه‌لای همان برنامه‌ها پخش می‌شد. محبوب‌ترین‌شان هم سلسله برنامه‌ای بود که سینمای کمدی را معرفی می‌کرد و در ان تکه‌هایی از فیلم‌های این ژانر پخش می‌شد. یا برنامه جذاب مسابقه هفته، که در دهه ۷۰ محبوب شد و بخش نمایش تکه‌فیلم‌هایش بسیار طرفدار داشت.

کم‌کم ویدئو که همه‌گیر شد و بعد از مدتی فهمیدند با ممنوعیت آن کاری از پیش نمی‌رود، صداوسیما به رقابت با این صنعت جدید رفت. پخش فیلم‌های آمریکایی در تلویزیون ایران کم‌کم شروع شد؛ پخش همان‌هایی که سال‌ها منع‌شان کرده بود.

با آمدن ماهوراه، رقابت شدیدتر شد. تلویزیونی که روزگاری پخش سریال قدیمی میشل استروگف را متوقف کرده بود، حالا فیلم‌های روز جهان را پخش می‌کرد. صداوسیما متوجه شده بود که حفظ مخاطبان بیشتر مهم‌تر از تولید برنامه‌های محدود با هدفی معین است. درست است که در دهه ۶۰  گهگاه برنامه‌های مذهبی یا انقلابی تلویزیون مخاطبان زیادی داشت، اما تلویزیون به مرور فهمیده بود که مردم بش از هر چیز فیلم و سریال دوست دارند، پس شروع به دوبله و پخش آن‌ها کرد. کم‌کم فیلم‌های همان ستاره‌هایی از سینمای اکشن هالیوود در تلویزیون ایران پخش شد، که نماد استعمار و تسخیر ذهن مخاطبان بودند.

انقلابیون صداوسیما را خط مقدم مبارزه با سه مظهر سرمایه‌داری می‌دانستند؛ شهوت، استعمار و پول. تبلیغات را هم یکی از ابزارهای ابلیس سرمایه‌داری می‌دانستند، پس پخشش را از تلویزیون ممنوع کردند. در دهه شصت مابین برنامه‌ها یا دقایقی طولانی تصاویر طبیعت همراه با موسیقی پخش می‌شد و یا مجری‌ها حرف می‌زدند. آن هم نه یکی دو جمله، که با خیال راحت رو به دوربین متن‌های طولانی می‌خواندند.

اما بدون تبلیغات چطور این دم‌ودستگاه طویل درآمد داشته باشد؟ ساده بود، صداوسیما را رسانه ملی می‌دانستند و برایش ردیف بودجه‌ای در نظر گرفته بودند تا فقط به فکر تولید برنامه‌هایی برای انقلاب باشد. از نظر برخی، تبلیغات یک معنی داشت و آن هم غالب کردن جنس به مردم بود. تفکری که هنوز هم جریان دارد.

جنگ که تمام شد، نوشابه‌های جدید و بستنی‌های متنوع و آدامس‌های خوش‌طعم کم‌کم وارد بازار شدند. تقاضا برای کالاهای جدید زیاد بود و کارخانه‌ها هم دست‌به‌کار شدند تا در این رقابت سخت، هزینه دیده شدن‌شان را بپردازند. چه جایی بهتر از تلویزیون؟ برای صداوسیما هم منبع درآمد بزرگی بود و نمی‌شد از آن صرف‌نظر کرد، و نکردند.

تبلیغات آرام‌آرام آمدند ولی تبدیل به مهم‌ترین بخش صداوسیما شدند. به مرور بخش آگهی‌های بازرگانی فقط قسمت کوچکی از این صنعت پول‌ساز شد. حالا ستاره‌‌مربع‌ها بسیاری از برنامه‌ها را اشغال کرده و دعوت از مهمانان عجیب و غریب با توانایی‎هایی خاص هم شائبه آگهی بودن این برنامه‌ها را به وجود آورده.

صداوسیما کم‌کم با برنامه‌های خود، شبیه همان چیزی شد که در اوایل انقلاب نهی‌اش می‌کرد. چیزی شبیه به بسیاری از شبکه‌های تلویزیونی جهان، اما با قواعد مخصوص به خودش. نه کاملا به سمت جذب حداکثری مخاطب می‌رود که فهرست بلندبالای ممنوعیت‌هایش اجازه نمی‌دهد و نه می‌تواند فقط به آرمان‌های اولیه‌اش وفادار بماند و قید مخاطبان انبوه را بزند. شده چیزی شبیه چاپلین در فیلم «زائر» که از ترس زندان نباید در آمریکا بماند و از وحشت مرگ هم نمی‌تواند وارد مکزیک شود. باید روی مرز راه برود.

اظهارنظرهای عجیب برخی مهمانان صداوسیما هم این موقعیت را بغرنج‌تر کرده؛ اظهاراتی که به‌خاطر واکنش‌های عمومی با عذرخواهی همراه می‌شوند و همان بخش از گفت‌وگو، کل آن برنامه را در ذهن بسیاری زیر سئوال می‌برد.

اینکه چطور قوانین سفت و سخت اوایل انقلاب یکی‌یکی در صداوسیما کنار گذاشته شدند، یک دلیل مشخص دارد؛ رقابت و پول. همان چیزی که ابتدا سعی می‌کردند نادیده‌اش بگیرند، اما مگر می‌شود تلویزیون مخاطب نداشته باشد؟

خشونت، سینمای آمریکا، داستان‌های عاشقانه، نماهای نزدیک از زنان و بسیاری از ممنوعیت‌های صداوسیما در اوایل انقلاب به مرور رنگ باختند، اما هنوز پخش یک ترانه کودکانه با زبان مثلا ژاپنی از نگاه مدیران این رسانه ممنوع است. ممنوعیتی که حکایت پردردی دارد؛ حکایت پرغصه موسیقی در ایران و نمایشش از تلویزیون؛ جایی که خون و اسلحه را نشان می‌دهد اما ساز ایرانی را پشت گلدان پنهان می‌کند، چه برسد به پخش ترانه‌ای غیر ایرانی که از دید مسئولان صداوسیما اصلا نباید شنیده شود.

قانونی در این زمینه تصویب شده؟ نه، ولی صداوسیما قوانینی مخصوص به خودش دارد؛ برخی کارشناسان رسانه معتقدند که مدیران صداوسیما سال‌هاست دست به اجرای قوانینی می‌زنند که سلیقه‌ای است؛ چه سلیقه خودشان باشد و چه تحمیل شده از بیرون مجموعه. سلیقه‌هایی که به مرور سیستم عجیبی ساخته‌اند از هزاران ممنوعیت عجیب و نهایتا دوری از جامعه؛ جایی به نام صداوسیما.

بیشتر بخوانید: همه دورِ «مدار» آقای فروغی بچرخند تا صدا و‌سیما «نپاشد»! پرویز پرستویی به مدیر شبکه سه: از این سفره، خوب تغذیه کن / مگه صداوسیما ارث پدری شماست؟ / شما باچه تجربه و تخصصی مدیر شبکه شدید؟ لینک کوتاه: asriran.com/003BYa

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: صدا و سیما صداوسیما جام جم تبلیغات تلویزیونی دهه 60 دهه شصت دهه هفتاد برنامه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۳۲۰۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بدقولی کنداکتوری تلویزیون این بار با برنامه «هفت»

مشکل فنی «هفت» و پخش‌نشدن قسمت جدید این برنامه تلویزیونی ما را به‌یاد این نکته انداخت که مدیریت کنداکتور هم برای چینش ترکیب برنامه‌ها و سریال‌ها اهمیت دارد و هم شرایطی که جلوی پخش نامنظم و اصطلاحاً بدقولی کنداکتوری را بگیرد. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، مدیریت کنداکتور تلویزیون مقوله‌ای است که از هر جهت اهمیت دارد، روزی برای چینش ترکیب پخش سریال‌ها و برنامه‌ها این مدیریت ضرورت دارد و روزی هم برای جلوگیری از بدقولی کنداکتوری، این مدیریت لازم است، البته این بدقولی‌ها مسبوق به سابقه بوده که بارها سریال بدقولی‌های تلویزیون را برای پخش سریال و برنامه حتی حضور مجری‌ای خاص اتفاق افتاده است.

روزی سریالی به‌نام «دودکش2» که علی‌رغم پخش گسترده اخبار رسانه‌ای‌اش، روی آنتن نرفت و بحث مراحل پس‌پروداکشن را عنوان کردند، یا بارها سریال‌هایی که از شبکه سه سیما پخش می‌شد عوامل آن به پخش نامنظم قسمت‌هایشان اشاره می‌کردند که آخرین آن به سریال «بیست‌کویید» برمی‌گردد،
یا زمانی که مجموعه کلبه عموپورنگ پخش می‌شد این اعتراضات را نسبت به پخش نامنظم این مجموعه نمایشی داشتند. این بار بدقولی کنداکتوری گریبان برنامه «هفت» را گرفت و شب گذشته علی‌رغم اعلام گسترده بازگشت «هفت» به کنداکتور پخش شبکه نمایش با اعلام مشکل فنی قسمت جدید این برنامه تلویزیونی روی آنتن نرفت.

«هفت» از فردا به آنتن بازمی‌گردد

پیش از این یک بار دیگر هم پخش برنامه «هفت» به‌دلیل مشکلات فنی به سرانجام نرسیده بود، اما پیگیری‌ها نشان می‌دهد همه‌چیز آماده و مهیای پخش قسمت جدید بوده است اما یک مشکل فنی باعث شده است با وجود تمام تلاش افراد حاضر در استودیو، برنامه امکان پخش پیدا نکند.

با این اوصاف، عدم پخش به‌دلیل مشکل فنی یا در مورد سریال‌ها نرسیدن به‌علت گذراندن مراحل پس‌پروداکشن و بازتدوین توجیه مناسبی برای احقاق حق مخاطب تلویزیون نیست. شاید مخاطبان قدری به عقب بروند یاد سریال «رعد و برق» مجری برنامه «هفت» بیفتند که چند سال پیش در ماه رمضان قسمت اول آن روی آنتن رفت و بقیه را به‌دلیل مشکلات تدوین و مراحل فنی سریال به زمانی دیگر موکول کردند. این سریال بالأخره با تمام نقاط ضعف خودش روی آنتن رفت اما تبدیل به مصداقی بارز برای بدقولی کنداکتور تلویزیون شد.

به‌نظر می‌رسد تلویزیون کنار مدیریت درست کنداکتوری برای چینش سریال‌ها و برنامه‌ها به رسیدن به یک کنداکتور منظم و جلوگیری از بدقولی در پخش نیاز مبرم دارد. علی‌رغم اینکه شاید این نکته را هم بتوان درنظر گرفت که مشکلات فنی باعث شده باشد یک برنامه و یا سریالی در موعد مقرر اعلام‌شده روی آنتن نرود اما توجه به زمان مخاطب از هر نکته‌ و توجیه قابل‌قبولی هم مهمتر است.

پیگیری‌ها نشان می‌دهد برنامه «هفت» که در چند سال اخیر نتوانسته است همچون گذشتۀ خود موفق و پرمخاطب باشد جمعه هفته آینده به آنتن خواهد آمد.

انتهای پیام/+

دیگر خبرها

  • کنایه مجری صداوسیما به شایعه ضد انقلاب در خصوص بیماری بازیگر زن معروف + تصویر
  • محمدحسن روزی‌طلب سرپرست اداره کل برنامه‌های سیاسی صداوسیما شد
  • بازگشت «خوش نمک» به تلویزیون با مجریان جدید
  • بدقولی کنداکتوری تلویزیون این بار با برنامه «هفت»
  • مردمی که تلویزیون نمی‌بینند و سریال‌هایی که دیده نمی‌شود!
  • مردمی که تلویزیون نمی‌بینند و سریال هایی که دیده نمی‌شود!
  • آماری از مردمی که تلویزیون نمی‌بینند و سریال‌هایی که دیده نمی‌شود!
  • برنامه‌ صداوسیما برای معرفی نامزدهای دور دوم انتخابات مشخص شد
  • تلویزیون آخر هفته چه فیلم‌هایی پخش می‌کند؟
  • قرآن همه چیز ماست