Web Analytics Made Easy - Statcounter

موسوی با بیان اینکه رسانه ها یکی از اجزای اصلی جوامع بشری به شمار می روند و هر کدام از آن ها به گونه ای خاص بر دریافت ها، نتیجه گیری ها و انتقال واقعیت ها موثرند، گفت: رسانه اصلی ترین عنصر جریان ساز در جوامع امروزی است.

«سید وحید موسوی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در مشهد ضمن گرامیداشت روز دانشجو گفت:رسانه که ترجمه فارسی لغت انگلیسی media است به معنای رساندن است و به کلیه وسایلی که انتقال فرهنگ و افکار اشخاص را برعهده داشته باشند رسانه گفته می شود همچنان که از این تعریف مشخص می شود روزنامه، رادیو، تلویزیون و اینترنت و ابزاری از این دست همگی از زیرمجموعه های رسانه محسوب می شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

این فعال رسانه با بیان اینکه امروزه رسانه به یکی از پر مخاطب ترین رویداد های جامعه فعلی مبدل شده است، آن هم رویدادی که در هر ثانیه تا حدود بی نهایت داده های اطلاعاتی، خبری و آن های جریان پذیر را منتشر می کند، افزود:رسانه را می توان به اصلی ترین عنصر فعلی جریان ساز دنیا نامید، این ادعا می تواند این روزها به کلامی علمی مبدل شود درست در شرایطی که اصلی ترین شریان های زندگی بشریت از اقتصاد تا آزادی را به این پنج حروف زیبا در کنار هم نسبت داده است.

 

وی با اشاره به اینکه تاریخچه رسانه به بیش از ۴۰۰ سال قبل می رسد که در شهر استراسبورگ فرانسه اولین روزنامه ها به شکل امروزی منتشر شدند، اظهارکرد:اولین روزنامه در ایران با نام وقایع اتفاقیه بیش از ۱۸۰ سال پیش منتشر شد و قالب رسمی انتشار را به خود در زمان های دور گرفت.

 

موسوی ادامه داد:در دنیای امروز، رسانه ها یکی از اجزای اصلی جوامع بشری به شمار می روند و هر کدام از آن ها به گونه ای خاص بر دریافت ها، نتیجه گیری ها، انتقال واقعیت ها و حتی در دگرگونی آداب و سنن اجتماعی و اخلاقی ما مؤثرند، به همین جهت است که بعضی از جامعه شناسان برای مطبوعات، رادیو تلویزیون و سینما، نقش «آموزش موازی» یا «آموزش دائمی» قائل هستند.

 

این فعال رسانه بیان کرد:آنان معتقدند که وسایل ارتباطی با پخش اطلاعات و معلومات جدید در کنار آموزش های رسمی و مدرسه ای به کار تکمیل مهارت ها و دانستنی های علمی، فرهنگی و اجتماعی همه مردم به خصوص دانشجویان و دانش آموزان مشغولند، با توجه به مطالعات انجام شده به راحتی می توان در حال حاضر این مهم را به تصویر کشید که رسانه در سبد کالای مصرفی مردم قرار گرفته و نقش پر رنگی را بر عهده دارد و مخاطبانش این روزها به یک چهارم جمعیت دنیا تبدیل شده است.

 

وی افزود: جریان های انتخاباتی، رویداد های لحظه ای، قیمت دلار، ساختار کالاهای اساسی و هزاران داده دیگر این مخاطبان را با یک کلیک ساده گرد هم آورده است، آن هم در عصری که ارتباطات هر روز داده های خود را تکمیل تر از قبل می کند.

 

موسوی گفت:این روزها انسان در حال هجرت کردن از عصر دیجتال به ارتباطات و سپس به دنیای جدید رسانه با میلیون های داده مخابراتی می باشد که میتوان به ساده ترین آن یعنی «پیام» اشاره کرد، هر رویدادی حاوی پیام است و این داده ساده کلمه ای در حال حاضر به قوی ترین منظور رساندن تبدیل شده است.

 

این فعال رسانه ادامه داد:پیام حاوی اطلاعاتی است که گاه برای شخص اول، شخصیت ها، مردم و جامعه مصرف کننده طراحی می شود، حال مسولیت ابتدایی بر عهده انتشار دهنده می باشد چرا که رسانه خطوطی را ترسیم کرده و رشته هایی از آن را در سبد مصرفی جامعه و مردم قرار داده است.

 

وی با اشاره به اینکه تولید محتوا رسانه از دانش و سواد رسانه ای برمی خیزد، گفت:این مقوله به هر کس که قصد دارد در دنیای تجارت الکترونیک قدم موثری بگذارد اعلام می کند که تولید محتوا منظم و هدفمند نیازمند چیرگی بر تمام جزئیاتی است که در رسانه های فعال امروزی دنبال می شوند و نیازمند آگاهی در سطوح متوسط به بالا را دارا می باشد امام هر تولید کننده ای محتوا را نمی شناسد و هر تولید، محتوا محسوب نمی شود.

 

موسوی ادامه داد:تولید محتوا رسانه یک راهروی بزرگ و با ظرفیت بی نهایت است که ذهن و آگاهی کاربران را با جهت دهی مشخصی هدایت می کند، حتی اگر به ظاهر و در نگاه اول مخاطب متوجه هدفمندی آن نباشد این مسئله حکم همان تابلوهای راهنما در یک جاده را بازی می کند که شخصی چه به طور آگاهانه و چه به طور تفریحی قصد می کند سفر خویش را در آن آغاز نماید.

 

این فعال رسانه اظهارکرد:رسانه و محتوا دو عضو جدایی ناپذیرند که از روزهای ابتدایی روی کار آمدن فرهنگ و اجتماع خود را به شکل های گوناگونی بر ذهن افراد و مردم یک جامعه جای داده است، تولید محتوا رسانه برای صاحب یک کسب و کار حکم به دست گرفتن قدرت را دارد زیرا اوست که می تواند کنترل کند تا آنچه را می خواهد مخاطب ببیند و آنچه را که نیاز دارد به واسطه آن به نتیجه و استراتژی از قبل چیده شده دست یابد و برایش برنامه ریزی کند.

 

وی با تاکید بر اینکه تحت تاثیر بودن اکثریت یک جامعه و اهمیت تولید محتوا در رسانه موضوع جدیدی نیست، گفت:این تاثیر گاهی به نفع مخاطب و گاهی به ضرر او عمل می کند اما داشتن آگاهی کافی در مورد این مسئله می تواند فرهنگ و موضوعات مطرح را ارتقاء داده و کفه ترازوی مثبت این مبحث را از بخش منفی سنگین تر نماید، تولید محتوا رسانه غنی و ارزشمند همواره تاثیر مثبت و مستقیمی روی فکر و نحوه نتیجه گیری مخاطب خواهد داشت پس نباید آن را دست کم گرفت.

 

موسوی ادامه داد:تولید محتوا باید دارای مکانیزم تخصصی باشد، تولیداتی که داده های رسانه ای و دست آخر پیام را به تصویر می کشد و می تواند تاثیر گذار ترین محتوای تولیدی باشد که مخاطب را شناسنایی کرده و با توجه به نیاز مخاطب داده های محتوایی خود را تولید و تنظیم کرده است و حال این مهم را به درگاه انتشار سپرده تا حدود اثر گذاریش را مطرح کند.

 

این فعال رسانه با بیان اینکه تعاریف متعددی از سواد رسانه ای موجود می باشد اما می توان به ساده ترین آن اشاره کرد یعنی شناخت و تحلیل داده های رسانه ای، افزود:سواد رسانه ای رویکرد قرن بیست و یکم در آموزش است، این یک چارچوب برای دسترسی، تجزیه و تحلیل، ارزیابی و ایجاد پیام در اشکال مختلف از چاپ گرفته تا فیلم و اینترنت فراهم می کند و سواد رسانه ای درک درستی از نقش رسانه در جامعه و همچنین مهارت های اساسی تحقیق و بیان برای شهروندان را ایجاد می کند.

 

وی تاکید کرد:آنچه مهم است درک کنیم این است که سواد رسانه ای، محافظت از کودکان در برابر پیام های ناخواسته نیست، اگرچه برخی از خانواده ها می خواهند که فقط تلویزیون را خاموش کنند اما واقعیت این است که رسانه ها چنان در محیط فرهنگی ما ریشه دوانده اند که حتی اگر مجموعه را خاموش کنید هنوز نمی توانید از فرهنگ رسانه ای امروز فرار کنید.

 

موسوی گفت:رسانه ها دیگر فقط فرهنگ ما را تحت تأثیر قرار نمی دهند، آنها به فرهنگ ما مبدل شده اند بنابراین سواد رسانه ای در واقع کمک به دانش پایه در داشتن صلاحیت، انتقاد و باسواد بودن در تمام اشکال رسانه ای است تا بتوانند تفسیر آنچه را می بینند یا می شنوند کنترل کنند تا اینکه اجازه دهند تفسیر آنها را کنترل کند.

 

این فعال رسانه ادامه داد:باسواد شدن در رسانه ها به معنای به خاطر سپردن حقایق یا آماری در مورد رسانه ها نیست بلکه به معنای یادگیری ایجاد پرسش های صحیح در مورد آنچه مشاهده می کنید، می خوانید یا گوش می دهید است، در واقع رسانه و سوادش امروزه به کمک جامعه می آید تا بتواند درک و آگاهی بشریت را به گونه ای ارتقاء ببخشد که بتوانند از این مهم در دهکده جهانی اطلاعاتی و ارتباطاتی حیاتی به جهت زندگی در عصر جدید بهتره کافی را داشته باشند.

پایان پیام/483

منبع: شبستان

کلیدواژه: فعال رسانه ای نقش رسانه ها سواد رسانه ای رسانه ها رسانه تولید محتوا رسانه فعال رسانه سواد رسانه ای اصلی ترین رسانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۳۲۱۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مزایای کریدور حمل‌ونقل سبز و دیجیتال دریایی چیست؟

کریدور حمل‌ونقل سبز و دیجیتال دریایی می‌تواند مشاغل سبز بیشتری ایجاد کند، بهبود سلامتی را برای جوامع محلی به ارمغان آورد و مزایای اقتصادی بی‌شماری به همراه داشته باشد.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، محدود کردن گرمایش جهانی به ۱.۵ درجه سانتی‌گراد نیازمند تسریع تلاش‌ها برای کربن‌زدایی بخش کشتی‌رانی است. حرکت اول در این ابتکار، توسعه یک کریدور حمل‌ونقل سبز و دیجیتال به‌شمار می‌رود که نه تنها از توسعه سوخت‌ها و کشتی‌های با کربن کم و صفر حمایت، بلکه مشاغل سبز و مزایای سلامتی خوبی برای جوامع محلی ایجاد می‌کند.

مطالعه‌ای جدید حاکی از آن است که یک کریدور حمل‌ونقل دیجیتال و سبز (GDSC) بین سنگاپور، لس‌آنجلس و لانگ‌بیچ می‌تواند بیش از ۷۰۰ فرصت شغلی در تولید سوخت با آلایندگی صفر و نزدیک به صفر تا سال ۲۰۳۰ ایجاد کند. این مطالعه جریان‌های تجارت دریایی بین سنگاپور، لس‌آنجلس و لانگ‌بیچ را تجزیه‌وتحلیل کرد و یک خط پایه از فعالیت‌ها و نیازهای انرژی برای کشتی‌هایی را ارائه کرد که تا سال ۲۰۵۰ در کریدور فعالیت خواهند کرد.

مطالعه حاضر همچنین نشان داد که این کریدور می‌تواند به بهبود سلامت برای جوامع محلی منجر شود و مزایای اقتصادی گسترده‌ای را برای کشورهای این مناطق به همراه داشته باشد.

سوخت‌های بدون آلایندگی و توسعه مشاغل

تجزیه‌وتحلیل‌ها مقدار سوخت‌های نزدیک به صفر و صفر مورد نیاز برای ترافیک در این مسیر را با مدل‌سازی استفاده از سوخت‌های جایگزین کربن‌صفر و نزدیک به صفر توسط کشتی‌هایی برآورده کرده‌اند که در کریدور تا سال ۲۰۵۰ فعالیت خواهند کرد. در این بررسی پارامترهای مختلفی مانند هزینه‌های تولید و در دسترس بودن سوخت با توجه به اهداف استراتژی IMO 2023 در مورد کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای از کشتی‌ها در نظر گرفته شده است.

کربن‌زدایی دریایی برای مدت طولانی در دستور کار بوده است، زیرا حتی اگر سهم کشتی‌ها در گرمایش جهانی نسبتاً کم باشد، بسیار مهم است. سازمان بین‌المللی دریانوردی (IMO) معتبرترین نهاد بین‌المللی در این زمینه است که پس از چندین نقطه‌عطف در کربن‌زدایی دریایی، در سال ۲۰۱۸ یک نقشه‌راه جامع با استراتژی اولیه کاهش گازهای گلخانه‌ای ترسیم و آن را در سال ۲۰۲۳ بازنگری کرد. در این بازنگری کاهش گازهای گلخانه‌ای هم‌زمان با دستورالعمل بررسی چرخه حیات (LCA) توسعه پیدا کرد و رویکرد چرخه عمر به‌عنوان یک بخش ضروری برای دستیابی به اهداف آب‌وهوایی شناخته شد.

فعالیت‌های انجام‌شده از طریق کریدورهای کشتی‌رانی سبز می‌تواند موجب کاهش کربن‌زدایی گسترده‌تر در سراسر صنعت دریایی شود و مزایای سلامتی برای جوامع محلی و فرصت‌های اقتصاد سبز را برای کشورها به ارمغان آورد.

کد خبر 746484

دیگر خبرها

  • رویکرد امتی و جهانی رسانه ملی
  • ۸۰۰ هزار نفر گواهی حفظ را در طرح «زندگی با آیه‌ها» دریافت کردند
  • سبک آپارتمان نشینی امروزی آسیب‌هایی را در پی دارد
  • سبک آپارتمان نشینی امروزی آسیب‌های را در پی دارد
  • رادیو یعنی گرما صمیمیت و درک هستی
  • ضعف جریان حوزوی و علوم انسانی اسلامی در به تصویر کشیدن اندیشه خود
  • مزایای کریدور حمل‌ونقل سبز و دیجیتال دریایی چیست؟
  • دیپلمات ایرانی: فراموش نکنیم جنگ آمریکا علیه ویتنام را جنبش دانشجویی متوقف کرد
  • کارگر یک عنصر با ارزش برای جامعه است
  • سمینار تخصصی «هوش مصنوعی مولد در روابط عمومی» در اتاق تبریز برگزار شد