Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-04-30@19:33:46 GMT

۱۰ خوراکی برای رفع خستگی

تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۲۳۲۵۵۷

زندگی پرسرعت و پرمشغله امروزه همه ما را هر از گاهی دچار احساس خواب‌آلودگی و کمبود انرژی می‌کند. برای رفع خستگی می‌توانید از چند خوراکی ساده استفاده کنید.

خبرگزاری میزان _ روزنامه خراسان نوشت: هرچند بروز این حالت‌ها با احساس خستگی متفاوت است، اما ممکن است به دنبال کمبود انرژی، احساس خستگی هم ایجاد شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عوامل مختلفی مثل فعالیت جسمی زیاد، نداشتن فعالیت بدنی، کمبود خواب، اضافه‌وزن، استرس، مصرف برخی داروها، مصرف زیاد کافئین و کمبود مواد مغذی در رژیم غذایی می‌تواند عامل ایجاد خستگی باشد.

یک راهکار ساده برای مقابله با این مشکل، مصرف آن دسته از مواد غذایی است که به شما انرژی کافی می‌دهد و احساس خستگی‌تان را برطرف می‌کند. در ادامه تعدادی از این مواد غذایی را به شما معرفی می‌کنیم.

خرما

خرما به‌راحتی توسط بدن هضم می‌شود و تقویت فوری انرژی را به همراه دارد. خرما همچنین منبع خوبی از کلسیم، فسفر، پتاسیم، منیزیم، روی و آهن است. هنگام شب پنج تا هفت خرما را در نصف فنجان آب خیسانده و صبح تفاله آن را له کنید. این ترکیب را حداقل دو بار در هفته مصرف کنید.

دانه‌های چیا

کمبود آب بدن می‌تواند دلیل اصلی خستگی باشد. برای بسیاری از افراد، نوشیدن آب ساده کار خوشایندی نیست. دانه‎های چیا با جذب آب تا ۱۰ برابر وزن خود به آب رسانی به بدن کمک می‌کند. افزون بر این، دانه‌ها دارای نسبت مناسبی از پروتئین، چربی و فیبر است.

گردو

مغز‌ها از جمله مغز گردو سرشار از ریزمغذی‌هایی هستند که موجب افزایش انرژی بدن و در عین حال ایجاد احساس سیری می‌شوند. اسید چرب امگا۳ موجود در گردو در از بین بردن علایم خستگی موثر است. اسید چرب «آلفالینولنیک» گردو انرژی را افزایش و علایم افسردگی را کاهش می‌دهد.

ماست

ماست منبع خوب انرژی است، زیرا به دلیل هضم سریع موجب تقویت سریع انرژی بدن می‌شود و به متمرکز و سرحال ماندن شما در طول روز کمک می‌کند. ماست همچنین حاوی مواد پروبیوتیک است. تحقیقات نشان داده مصرف پروبیوتیک‌ها برای کاهش علایم سندروم خستگی مزمن مفید است.

تخم مرغ

تخم مرغ حاوی پروتئین با کیفیت بالا و چربی‌های سالم است که در ترکیب با یکدیگر، ما را سیر نگه می‌دارند و در طول روز انرژی پایداری را برای بدن فراهم می‌کنند. تخم مرغ همچنین منبع خوبی از انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی تقویت‌کننده انرژی از جمله آهن، کولین، ویتامین D و ویتامین B ۱۲ است.

جو دوسر

جو دوسر می‌تواند به طور مداوم انرژی مورد نیاز بدن را تأمین کند. این ماده غذایی سرشار از فیبر محلول و کربوهیدرات‌های پیچیده با دوز مناسب پروتئین است. این ترکیب، کاهش سرعت جذب قند را تضمین می‌کند.

اسفناج

اسفناج سرشار از ویتامین K و منیزیم و منبع بسیار خوبی از فولات و آهن است. مقادیر کافی از این ویتامین‌ها و مواد معدنی برای تولید انرژی ضروری است.

موز

این میوه سرشار از پتاسیم، حاوی مقدار زیادی فیبر است که باعث کند شدن ترشح قند در جریان خون می‌شود. موز همچنین منبع بسیار خوبی از منیزیم و ویتامین‌های گروه B است.

فلفل دلمه‌ای قرمز

فلفل دلمه‌ای قرمز سرشار از ویتامین C است که در برطرف کردن خستگی شدید نقش مهمی دارد. نقش این ویتامین در سوخت و ساز آهن باعث می‌شود اکسیژن بیشتری وارد جریان خون شود.

بادام

بادام منبع بسیار خوبی از پروتئین، فیبر و چربی‌های غیراشباع سالم است. بادام همچنین دارای ویتامین‌های گروه B و سرشار از منیزیم است که به مبارزه با خستگی عضلات کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید: جنگ سخت مکمل‌ها و ویتامین‌ها با ویروس کرونا

انتهای پیام/

خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

 

برچسب ها: خوراکی خستگی

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: خوراکی خستگی ویتامین ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۳۲۵۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مردم از مصرف قارچ خودرو در طبیعت خودداری کنند

ایسنا/آذربایجان شرقی رئیس اورژانس آذربایجان شرقی با تاکید بر خودداری از مصرف هرگونه قارچ خودرو در طبیعت، چگونگی مواجه با مسمومیت ناشی از مصرف قارچ‌های سمی را تشریح کرد.

اصغر جعفری روحی در گفت‌وگو با خبرنگاران  با اشاره به مهیا شدن شرایط رشد قارچ‌های خودرو در فصل بهار، اظهار کرد: ابتدای هر سال با موجی از مسمومیت‌های اتفاقی ناشی از مصرف خوراکی قارچ‌های خودرو و سمی روبه‌رو می‌شویم.

وی افزود: مصرف خوراکی قارچ‌های خودرو و سمی تاکنون منجر به فوت، نارسایی کبد و بستری شدن بسیاری از هموطنان و به خصوص ساکنان و گردشگران در مناطق کوهستانی و مرتعی شده است.

جعفری روحی  با اشاره به لزوم اطلاع رسانی در خصوص عدم خوراکی بودن قارچ‌های خودرو، ادامه داد: مردم باید از مصرف قارچ‌های خودرو به خصوص قارچ‌های جمع آوری شده توسط افراد بومی خودداری کرده و جهت حفظ سلامتی خود و خانواده تنها قارچ‌های را که توسط مراکز مجاز و در بسته بندی‌های دارای مجوز هستند خریداری و مصرف کنند.

رئیس اورژانس استان خاطرنشان کرد: شناسایی انواع خوراکی قارچ از انواع سمی آن تنها بر اساس خصوصیات ظاهری مانند شکل، رنگ، بو، قوام و مزه مشکل بوده و تنها توسط متخصصان و کارشناسان مجرب قارچ شناسی و گیاه‌شناسی امکان‌پذیر است و نباید به توصیه‌های برخی از افراد در تشخیص انواع سمی از انواع خوراکی قارچ توجه کرد.

وی با بیان اینکه مصرف قارچ‌ها توسط پرندگان و سایر جانوران اهلی و وحشی نشان‌دهنده غیر سمی بودن قارچ برای انسان نیست، اظهار کرد: برخی از روش‌ها و معیارهای سنتی مانند تغییر رنگ قاشق نقره در اثر تماس با قارچ یا وجود حشرات در اطراف قارچ و محل رویش آن، معیار علمی و صحیح برای تشخیص عدم سمی بودن قارچ در همه موارد نیست.

وی افزود: برخی از سموم موجود در قارچ‌های سمی، مقاوم به گرما بوده و فرایندهای آماده سازی غذا مانند منجمد کردن، کنسرو کردن، کباب کردن، آب پز کردن، سرخ کردن و بخارپز کردن قادر به تخریب کامل مواد سمی موجود در آن نیست.

جعفری روحی ادامه داد: در خصوص نحوه مواجهه با مسمومیت ناشی از مصرف قارچ سمی، لازم است به هنگام بروز علائم و نشانه‌های گوارشی مانند تهوع، استفراغ و اسهال یا علایم‌ عصبی به صورت زودرس(در عرض دو ساعت پس از مصرف خوراکی قارچ‌های وحشی و خودرو) باید بیمار را هرچه سریعتر به مرکز درمانی منتقل کرد و در مواردی که علائم گوارشی یا عصبی به صورت تاخیری با فاصله بیش از شش ساعت از مصرف قارچ خودرو رخ دهد نیز نشان از سمیت بیشتر قارچ بوده که این نوع قارچ‌ها در سال‌های اخیر منجر به نارسایی حاد کبد و مرگ تعدادی از هموطنان شده است.

وی با تاکید بر اینکه انتقال سریع بعد از شروع علایم بیمار مسموم به یک مرکز درمانی و ارائه شرح حال کامل از مصرف قارچ امکان درمان موفقیت آمیز را افزایش می‌دهد، گفت: هرگونه تاخیر در مراجعه بیمار سبب افزایش احتمال شکست درمان و حتی مرگ بیمار می‌شود؛ هم‌چنین با مشاهده علائم و نشانه‌های بالینی اولیه به ویژه از نوع تاخیری در فردی با سابقه مصرف خوراکی قارچ خودرو باید هرگونه خود درمانی و درمان علامتی پرهیز کرده و بیمار را در اسرع وقت به بیمارستان منتقل کرد.

وی خاطرنشان کرد: بهتر است تا نمونه باقیمانده قارچ مصرف شده توسط فرد را نیز برای شناسایی کادر پزشکی به بیمارستان برده و تحویل کادر متخصص داد.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • مناسب‌ترین میوه‌ها برای بیماران دیابتی
  • کالری مصرفی نیمی از ایرانیان در سال ۱۴۰۱ کمتر از استاندارد بوده است
  • خوراکی‌هایی که افسردگی شدید می‌آورند
  • هشدار مرکز پژوهش‌های مجلس درباره سبد غذایی خانوار
  • مردم از مصرف قارچ خودرو در طبیعت خودداری کنند
  • ویدیو کامنت| دلایل خستگی دائمی چیست؟
  • 6 علامت که می‌تواند نشان دهنده تومور مغزی باشد
  • رفع خستگی چشم با شستشوی یک دقیقه چشم
  • خسته هستید؟ این غذاها را بخورید
  • فدریکو والورده: مقابل منچسترسیتی تا سرحد مرگ خسته شده بودم