Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- اعظم محبی: افزایش جمعیت و ضرورت دستیابی به منابع غذایی بیشتر در سال‌های اخیر مدیریت منابع طبیعی تجدیدناپذیر مانند جنگل‌ها، حیات وحش و آبزیان را دچار چالش کرده که یکی از تبعات آن دست اندازی و بهره برداری بیش از حد از مواهب الهی مانند آبزیان است.

استقرار سه شهرستان گلستان در نوار ساحلی دریای خزر و وابستگی معیشتی ساکنان منطقه به آبزیان، موضوعی است که شاید تا دهه‌های گذشته دغدغه‌ای برای دوستداران طبیعت نبود اما افزایش تعداد بهره برداران، افزایش تعداد قایق‌های موتوری و روش‌های جدید صید، سبب شده تا ادامه حیات بخشی از گونه‌های مختلف آبزی به مخاطره بیفتد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در همین راستا طی سال‌های اخیر راهکارهای جدیدی برای کاهش فشار بر منابع آبزی دریای خزر طراحی شده که یکی از آنها پرورش ماهی در قفس بوده و این کار با هدف بهبود معیشت اهالی پیرامونی خزر و کاهش میزان برداشت انواع ماهیان و حفظ محیط زیست در حال اجرا است.

وجود بیش از ۱۰۰ کیلومتر نوار ساحلی در گلستان فرصت مغتنمی است که با توسعه این روش علاوه بر ایجاد مشاغل پایدار و بهبود سطح درآمدی ساحل نشینان دست یابی به تولید پایدار در استان گلستان شتاب گیرد.

حفظ ذخایر دریا

یکی از کارشناسان آبزی پروری در خصوص پرورش ماهی در قفس و پن گفت: در این روش ماهیان سازگار با دریا در قفس پرورش یافته و در محدوده زمانی معین برداشت می‌شوند.

حسین برزگر افزود: طی فرآیند تولید، غذای بچه ماهی‌ها توسط پرورش دهندگان تأمین و با توجه به مزایای آب دریا، ماهی‌ها در شرایط طبیعی رشد کرده و وارد بازار مصرف می‌شوند.

وی ادامه داد: معمولاً دو بار در سال پرورش ماهی در قفس انجام شده و ماهی گرم آبی و سردآبی برای نیمه اول و دوم سال انتخاب می‌شود.

برزگر با تأکید بر رعایت مسائل زیست محیطی، اضافه کرد: در سنوات اخیر با رشد جمعیت، افزایش برداشت بی رویه از دریا و کاهش ذخایر آبزیان، اجرای چنین طرح‌های در استان‌های ساحلی ضرورت دارد و اجرای آن سبب اشتغال ساحل نشینان و حفظ ذخایر می‌شود.

سایت پشتیبان ایجاد شود

بایرام حنفی از نخستین فعالان حوزه پرورش ماهی در قفس به خبرنگار مهر گفت: تاکنون ۱۲ قفس در پهنه آبی خزر مستقر کرده و بیش از ۱۵ میلیارد ریال برای آن هزینه شده است.

به ازای هر هفت تن تولید ماهی در قفس یک نفر به صورت مستقیم و دو نفر غیرمستقیم مشغول به کار می‌شوند به گفته وی این طرح تا امکان اشتغال ۲۴ نفر را به صورت مستقیم و غیرمستقیم فراهم می‌کند.

حنفی بیان کرد: در هر دوره سه الی چهار ماهه، حدود ۲.۵ تن ماهی از نوع قزل آلا یا کپور از قفس برداشته شده که ۴۰۰ میلیون ریال عایدی به دنبال دارد.

حنفی ضمن گلایه از روند پرداخت تسهیلات از سوی برخی از نهادهای متولی، افزود: سختگیری‌های فراوان در رابطه با ضمانت‌های بانکی سبب شده تا مجموعه ما نتواند تاکنون تسهیلات دریافت کند.

به گفته وی ایجاد سایت پشتیبان در مناطق ساحلی جهت حمایت از فعالان این حوزه ضروری است که در صورت پیش‌بینی و استقرار آن می‌توان روزهای روشنی را برای ساحل نشینان منطقه پیش‌بینی کرد.

حنفی اضافه کرد: در حال حاضر برخی مشکلات طبیعی مانند دپوی رسوبات در مصب گرگانرود و کاهش تراز آب این رودخانه تردد به سوی مزارع پرورش ماهی را سخت کرده است.

وی از مدیران شهرستانی خواست تا با لایروبی گرگانرود و تسهیل سازی تردد قایق‌ها از سرمایه گذاران این بخش حمایت کنند.

حنفی گفت: با حمایت از طرح پرورش ماهی در قفس و پن و اشتغالزایی در این قسمت، زمینه کاهش فعالیت صیادان غیرمجاز فراهم شده و همچنین شاهد کاهش اثرات اجتماعی و زیست محیطی آن خواهیم بود.

۷ نفر مجوز گرفتند

مدیرکل شیلات گلستان هم در خصوص برنامه‌های شیلات در زمینه پرورش ماهی در دریا به خبرنگار مهر گفت: ۹ متقاضی برای سرمایه گذاری در دریا مراجعه کرده که از این تعداد تاکنون هفت نفر با ظرفیت دو هزار و ۷۰۰ تن مجوز دریافت کردند.

سید جواد قدس علوی افزود: ۷۲ سازه قفس و پن ساخته شده و یا در حال ساخت است که از این تعداد ۵۶ سازه در حال بهره برداری بوده و تولید انجام می‌دهند.

وی با بیان اینکه از این تعداد ۴۵ قفس و بقیه پن هستند، ادامه داد: گلستان تنها استان ساحلی است که پرورش پن را در دریا می‌تواند اجرا کند و هیچ استانی پرورش ماهی در پن ندارد.

مدیرکل شیلات گلستان ادامه داد پهنه آبی گلستان کم عمق بوده و در نتیجه با سازه پن (محیط محصور) سازگار است و در عمق دو الی پنج متری، سازه احداث می‌شود.

وی در مورد تفاوت پن و قفس توضیح داد: شمع‌های پن به بستر دریا کوبیده می‌شود ولی قفس شناور است.

قدس علوی بیان کرد: در نیمه دوم سال ماهی سردابی (قزل‌آلا) و در نیمه اول هم گونه گرمابی (کپور و گاهاً کُلمه) پرورش داده می‌شود.

طبق گفته وی در سال گذشته اولین استان ساحلی بودیم که در پن ماهی خاویاری پرورش داده و طرح هم موفقیت خوبی را به دنبال داشت.

تولید ۷۰۰ تن ماهی در افق ۱۴۰۴

قدس علوی گفت: هم اکنون ظرفیت تولید حدود ۲۰۰ تن ماهی در سازه‌های پن و قفس در دریا ایجاد شده و امسال بنا داریم بین ۱۵۰ الی ۲۰۰ تن تولید داشته باشیم.

مدیرکل شیلات گلستان ادامه داد: برنامه ما در افق ۱۴۰۴ تولید ۷۰۰ تن ماهی است که با این روند پرشتاب ممکن است فراتر از این عدد هم برویم.

وی افزود: اجرای طرح پرورش ماهی در دریا از دهه ۷۰ به صورت آزمایشی اجرا شد اما از سال ۹۶ این طرح را شروع کرده و سه سال به صورت پایلوت اجرا شد و اکنون سرمایه‌گذاران وارد میدان شده و از حالت پایلوتی خارج شده و تولید انبوه داریم.

قدس علوی در خصوص مشکلات زیست محیطی بیان کرد: مطالعات در دهه هفتاد توسط نروژی‌ها در استان‌های شمالی و جنوبی انجام شد که برای استان طرفیت تولید هشت هزار تن در نظر گرفته شد.

انتخاب ۴ سایت برای پرورش ماهی

وی افزود: مطالعات امکان سنجی طرح هم از سال ۹۴ در استان‌های شمالی انجام و چهار محل در گلستان یکی در خلیج گرگان و سه محل در دریا برای پرورش ماهی در نظر گرفته شد.

قدس علوی بیان کرد: خلیج گرگان به دلیل مشکلات زیست محیطی کنار گذاشته و از سه محل در دریا دو محل مخصوص پن و قفس‌های کوچک و یک محل هم مخصوص قفس است.

وی توضیح داد که فاصله استقرار سازه‌ها از ساحل بیش از ۱۰ کیلومتر و عمق آن ۱۰ الی ۱۱ متر است.

به گفته مدیرکل شیلات گلستان شهرستان‌های گمیشان و بندرترکمن (غرب خواجه نفس و شمال آشوراده) محل استقرار این سازه‌ها هستند.

قدس علوی از کیفیت بالای ماهی‌های پرورش یافته در پن و قفس خبرداد و گفت: به پرورش دهندگان از محل تبصره ۱۸ تسهیلات پرداخت می‌شود.

وی در مورد اشتغال زایی طرح هم گفت: در هر هفت تن تولید یک نفر به صورت مستقیم و دو نفر هم به صورت غیرمستقیم مشغول به کار شده و در حال حاضر که بستر پرورش ۲۰۰ آماده است، حداقل ۶۰ نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم شاغل شده اند.

قدس علوی همچنین از انعقاد تفاهم نامه با بنیاد برکت تحت عنوان «دریا برکت» خبر داد و گفت: این طرح به صورت پایلوت در گلستان اجرا شده که شامل پرورش ماهی در پن است.

وی اضافه کرد: در قالب این تفاهم نامه پرداخت تسهیلات، همکاری در نظام بهره برداری و نگاه به زنجیره تولید و پشتیبانی از طرح در دستور کار بنیاد قرار دارد.

طرح پرورش ماهی در قفس و پن، با شاخص‌های اقتصاد مقاومتی همسو بوده لذا باید از موهبت ساحل گلستان برای طرح‌های آبزی پروری استفاده کنیم و از سرمایه گذاران این بخش هم حمایت شود.

کد خبر 5089497

منبع: مهر

کلیدواژه: گمیشان اداره کل شیلات گلستان پرورش ماهی در قفس ماهی آبزی پروری ویروس کرونا شیراز محدودیت های کرونایی آمار کرونا شیوع کرونا بارش باران محسن فخری زاده شهرستان کرج گرگان روز دانشجو بارش برف بوشهر شهرکرد کرمانشاه مدیرکل شیلات گلستان پرورش ماهی در قفس صورت مستقیم زیست محیطی قدس علوی استان ها تن ماهی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۳۳۳۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توجه به معلمان در اولویت امور قرار گیرد

ایسنا/فارس فرمانده سپاه فجر فارس با اشاره به اهمیت کار آموزش و پرورش برای پیشرفت و ترقی کشور، از تمام فرماندهان سپاه نواحی استان خواست توجه به مسئله معلم را در اولویت قرار دهند.

سردار یدالله بوعلی امروز، ۸ اردیبهشت در دیدار با مدیرکل آموزش و پرورش فارس گفت: رهبر معظم انقلاب از معلمی به عنوان برترین و شریف‌ترین شغل یاد می‌کنند و این بدان جهت است که اگر تربیت خوب محقق شود جامعه پیشرفت خواهد کرد.

وی گفت: اگر قرار است کشور راه پیشرفت و ترقی را طی کند و به آن برسد همه باید به مجموعه آموزش و پرورش و معلمان کمک و یاری برسانند.

فرمانده سپاه فجر استان فارس خطاب به همه فرماندهای سپاه سراسر استان گفت: باید به مسئله توجه به معلم به عنوان اولویت نگاه کنند و از همه ظرفیت‌ها استفاده کنند.

بوعلی تصریح کرد: کمک به آموزش و پرورش باید به نحوی باشد تا این مجموعه در ماموریت ذاتی خود که تعلیم و ‌تعلم و تربیت فرزندان این کشور است موفق شود چراکه سود این کار به همه آحاد جامعه خواهد رسید.

فرمانده سپاه فجر استان فارس گفت: در کنار کارهای شکلی و روزمره گرامیداشت مقام معلم باید به ‌موارد اثرگذار و محتوایی نیز توجه شود چرا که این کارها منجر به ماندگاری تقدیر از معلم خواهد شد.

بوعلی تأکید کرد: از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیانی که در کشور هستند باید برای کمک به آموزش و پرورش در حوزه‌های پژوهشی استفاده شود.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس هم در این نشست گفت: انسان خلیفه الهی و اشرف مخلوقات در روی کره زمین هستند و معلمان وظیفه تربیت این افراد را برعهده دارند و به همین دلیل جایگاه معلم جایگاهی والا و بالا است.

فرشید قاسمی با اشاره به بیانات رهبری در خصوص نزدیک شدن به قله‌ها تصریح کرد: معلمان استان فارس در طلیعه روز و هفته بزرگداشت مقام معلم باصعود به قله «بل» در شهرستان اقلید نشان دادند که در مسیر معلمی همواره سخت کوش و در حال صعود هستند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در استان فارس هفته معلم با شعار معلمان ماندگار و برگزیده با هدف ترویج تفکر اندیشه‌های اسلامی خصوصا اندیشه استاد شهید مرتضی مطهری آغاز می‌شود.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس بیان کرد: دبیرخانه ستاد بزرگداشت مقام معلم در استان فارس از اول بهمن سال گذشته تشکیل شد.

قاسمی به فرایند انتخاب معلم نمونه در استان اشاره کرد و گفت: در مرحله مدرسه‌ای این فرایند نزدیک به ۱۳ هزار و ۲۰۰ معلم مشارکت کردند. در ارزیابی اولیه و در سطح مدارس، تعداد ۸ هزار و ۷۰۰ نفر معلم توسط کمیته‌های ارزیابی به مرحله بعدی راه یافتند.

به  گفته وی، تعداد ۵۴۰ داور در قالب تیم‌های ۳ نفره  معلمان راه یافته به مرحله منطقه‌ای را از جهت مدارک و مستندات و نیز  حضور در کلاس درس آنان، مورد ارزیابی قرار دادند و تعداد ۱۷۷ نفر از معلمان استان به‌عنوان منتخبان منطقه‌ای  معرفی شدند.

قاسمی ادامه داد: این معلمان به مدت ۴روز در مرکز استان حضور پیدا کرده و ضمن ارائه تدریس عملی و حضوری، توسط ۱۵ داور استانی مورد ارزیابی قرار گرفته و در نهایت ۹ نفر از آن‌ها به عنوان منتخب استانی برگزیده شده و به مرحله‌ کشوری راه یافتند.

مدیرکل آموزش وپرورش فارس گفت: در بخش انتخاب معلمان برار در گروه‌های پنجگانه کیفیت بخشی مدارس شامل مدیر، معاون، مشاور، مربی پرورشی و مراقب سلامت نیز  بعد از  انتخاب ۴۵۶ نفر از آن‌ها به عنوان منتخبین منطقه‌ای، تعداد ۳۰ نفر از آن‌ها بر اساس امتیازات مکتسبه توسط اداره‌کل به عنوان برگزیدگان استانی معرفی شدند که از این تعداد، ۵ نفر از آن‌ها به مرحله کشوری راه یافتند.

ایمان ایمانی‌فر، مسئول سازمان بسیج فرهنگیان استان فارس نیز در این جلسه از راه‌اندازی قرارگاه استانی هویت‌افزایی معلم در استان فارس برای اولین بار در کشور خبر داد و گفت:‌ تلاش داریم ارتقای جایگاه و شان معلم در همه برنامه‌ها مدنظر قرار گیرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • توریسم درمانی در حال ترک ایران است؛ عراقی‌ها هم دیگر نمی‌آیند
  • سازمان اوقاف خود را مخاطب در جبهه پیشران انقلاب اسلامی می‌داند
  • استخر‌های ذخیره آب کشاورزی در چهارمحال و بختیاری مهیای پرورش ماهی
  • آغاز پرورش ماهی در استخرهای ذخیره آب کشاورزی چهارمحال و بختیاری
  • دریا باید محور توسعه و برنامه ریزی استان بوشهر قرار گیرد
  • عرضه بادام به سرمایه‌گذاران در نمایشگاه اکسپو
  • توجه به معلمان در اولویت امور قرار گیرد
  • ۳۰ درصد کنسرو ماهی کشور در سیستان و بلوچستان تولید می‌شود
  • سرمایه گذاری ۲ هزار میلیارد ریالی اوقاف مرکزی در طرح پرورش ماهی
  • «مشوق‌های مالیاتی هدفمند سرمایه گذاری» گامی مهم درجهت رونق تولید و افزایش مشارکت مردم