Web Analytics Made Easy - Statcounter

رکود و سردرگمی قیمت و برخورد‌های انتظامی در بازار‌های موازی بورس، فرصتی ایجاد کرده تا این بازار همچون ماه‌های ابتدایی سال ۹۹ طعم شیرین رشد را بچشد، اما از آنجایی که دولت در ماه‌های باقیمانده از سال جاری با کسری بودجه بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان روبه‌رو است باید دید این کسری بودجه برای بازار سرمایه یک فرصت است یا تهدید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران از ابتدای سال جاری کار خود را از محدوده ۵۰۰ هزار واحد آغاز کرد و در اواخر مرداد ماه خود را به بیش از ۲ هزار واحد رساند، اما بعد از این تاریخ روند منفی را در پیش گرفت به‌طوری که در اواخر آبان ماه به کانال یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد رسید و به طور مجدد تغییر روند داد تا اینکه روز گذشته در محدوده یک میلیون و ۵۲۳ واحد آرام گرفت. فراز و فرود‌های سال جاری در تاریخ بورس تقریباً بی‌سابقه بود، اما نکته قابل‌ملاحظه آن است که رشد بازار در ابتدای سال در شرایط رکود و سرکوب قیمتی بازار‌های موازی انجام گرفت و شرایط کنونی بازار نیز تداعی‌کننده همان وضعیت است. رکود و سردرگمی قیمت و برخورد‌های انتظامی دربرخی از بازار‌های موازی بورس، فرصتی ایجاد کرده تا این بازار همچون ماه‌های ابتدایی سال ۹۹ طعم شیرین رشد را بچشد، اما با توجه به اینکه دولت هنوز دخل و خرج خود را در سال جاری شفاف‌سازی نکرده و گزارشی از مالیه دولت نیز منتشر نشده‌است، این سؤال وجود دارد که کسری بودجه بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی دولت در ماه‌های باقی مانده از سال ۹۹ از کدام محل تأمین خواهد شد.

با توجه به اینکه هنوز برخی از سهامدارانی که در مرداد ماه سال ۹۹ وارد بازار شدند، زیان‌های‌شان جبران نشده‌است، این نگرانی وجود دارد که بازار سرمایه به طور مجدد محل تأمین کسری بودجه دولت شود، این در حالی است که دولت در بسیاری از شرکت‌های بورسی دارای سهام است و می‌تواند با عرضه سهام در مقاطعی که نرخ بالا است از بازار تأمین مالی انجام دهد و در مقاطعی که بازار به اصلاح می‌خورد با خرید سهام موقعیت مالکیتی و مدیریتی خود را حفظ و یا بازیابی کند.

در همین رابطه حسین درودیان، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با فارس در خصوص وضعیت فعلی بازار سرمایه اظهار داشت: روند فعلی بازار سرمایه از یک روند نوسانی به یک روند صعودی رسیده‌است که این مسئله تابع دو موضوع در اقتصاد کشور است.

وی با اشاره به رخداد‌های اخیر در اقتصاد کشور ادامه داد: از یک سو، وضعیت فعلی بورس تابع افت ۴۵ درصدی در ماه‌های گذشته به دلایل مختلف است. از دیگر سو، بازار‌های کشور تحت‌تأثیر انتظار برای نتایج انتخابات امریکا بودند؛ به همین دلیل و با مشخص شدن نتیجه این انتخابات، به نظر می‌رسد دوره اصلاح تمام شده و بازار به یک روند مثبت بازگشته‌است. درودیان تأکید کرد: با توجه به تمام شدن انتخابات در امریکا، همه بازار‌ها در کشور به یک روند تقریباً ثابتی دست پیدا کرده‌اند. این ثبات خود را در کاهش قیمت‌ها در بازار طلا، ارز، خودرو و در روند صعودی بورس نشان داده‌است. این کارشناس مسائل اقتصادی افزود: در چشم‌انداز دارایی‌هایی مانند ارز، طلا و شاید مسکن افزایش قیمتی دیده نمی‌شود و انتظار تلویحی که برای بهبود شرایط اقتصادی وجود دارد، خود دلیلی بر بهبود معاملات در بورس است. وی با تأکید بر اینکه چشم‌انداز رکود در سایر بازار‌ها می‌تواند پول‌های افراد حقیقی را وارد بازار سرمایه کند، تصریح کرد: انتظاری که درباره بهبود شرایط اقتصادی کشور به وجود آمده‌است، می‌تواند چشم‌انداز آینده شرکت‌ها را نیز بهتر کند و این مسئله می‌تواند روند رو به بهبود و صعود بورس را تضمین کند. درودیان در پایان گفت: قاعدتاً در چنین شرایطی دارایی مانند سهام می‌تواند در مقایسه با سایر دارایی‌ها ارزشمند‌تر باشد و همین مسئله نیز تأکیدی بر ورود پول حقیقی در بازار سرمایه است.
منبع: روزنامه جوان

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: بورس کسری بودجه بازار سرمایه اوراق بهادار انتخابات آمریکا بازار سرمایه کسری بودجه بازار ها سال جاری یک روند سال ۹۹

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۳۳۵۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبات نسبی در بازار سرمایه

بازار بورس امروز به نوعی درجا زد؛ به طوری که شاخص کل با افزایش تنها ۶۵۲ واحد به رقم دو میلیون و۳۰۴ هزار واحد رسید.

به گزارش ایسنا، بازار سرمایه در اولین روز هفته ثبات نسبی داشت. امروز (شنبه) شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران ۶۵۲ واحد افزایش یافت و به رقم دو میلیون و ۳۰۴ هزار و ۹۷۸ واحد رسید تا بازار سرمایه به روند کج‌دار و مریز هفته‌های اخیر ادامه داده باشد.

شاخص هم‌وزن نیز ۱۳۹۵ واحد رشد کرد و در عدد ۷۶۵ هزار و ۴۵ واحد ایستاد.

امروز بیش از ۳۶۹ هزار معامله در بورس انجام شد که ارزش آن ۵۵۹۱ میلیارد تومان بود.

نقشه بازار بورس ـ شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

فملی بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل بورس داشت اما شپنا و شستا تاثیر منفی ایجاد کردند. ذوب، کاما و خزامیا نیز از نمادهای پرتراکنش بودند.

روز شنبه فرابورس ایران ۸۵ واحد افت کرد و به ۲۵ هزار و ۵۱۹ واحد رسید.

تعداد معاملات فرابورس بیش از ۲۲۵ هزار فقره به ارزش ۶۷۶۳ میلیارد تومان بود.

آریا و شگویا بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص فرابورس داشتند اما تجلی تاثیر مثبت ایجاد کرد. خاور، کرمان و کرومیت نیز از نمادهای پرتراکنش بودند که همگی قرمز به کار خود پایان دادند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • شاخص بورس ۲۰ هزار واحد کاهش یافت
  • روز ملی ایمنی در حمل و نقل و حسرت فرصت هایی که از دست می روند....
  • ثبات نسبی در بازار سرمایه
  • پیش‌بینی بورس در هفته دوم اردیبشهت ۱۴۰۳/ یکه‌تازی فولادی و پتروشیمی‌ها در این هفته
  • روند حرکتی شاخص‌های بازار سرمایه چگونه خواهد بود؟ +عکس
  • خط و نشان تند رئیسی برای بانک‌ها / انتقاد از حمله و آزار و اذیت پلیس آمریکا علیه دانشجویان
  • خط و نشان تند رئیسی برای بانک‌ها / انتقاد از برحورد پلیس آمریکا با دانشجویان
  • رئیسی: بانک هایی که مقررات را رعایت نکنند منحل خواهند شد | مطلقا به فساد و مفسد رحم نمی‌کنیم
  • بانک‌هایی که مقررات را رعایت نکنند منحل خواهند شد/ مطلقا به فساد و مفسد رحم نمی‌کنیم
  • دولت توانسته بخش قابل توجهی از اهداف خود برای رفع ناترازی‌ها و مشکلات اقتصادی را محقق کند