Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-28@19:00:30 GMT

ثبت ۶۴ اثر ملی در آمل

تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۲۳۴۱۲۰

ثبت ۶۴ اثر ملی در آمل

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،مهدی بهمنی رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آمل گفت: ۶۴ اثر ملی تاکنون در شهرستان آمل به ثبت رسیده که به دسته‌های بنا‌های تاریخی، سقا نفار، مراسمات و میراث طبیعی تقسیم می‌شوند.

او با بیان اینکه بنا‌های تاریخی این شهرستان مربوط به دوره‌های قاجاریه و پهلوی اول می‌باشند، افزود: هر بنا و اثری که دارای ارزش و شاخصه‌های لازم برای ثبت ملی شدن را داشته باشد برای ما دارای اهمیت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بهمنی به برخی از اثر‌های این شهرستان که به ثبت ملی رسیدند اشاره کرد و گفت: برج سی، قلعه ملک بهمن، شکل شاه، قله دماوند، آبشار شاهاندشت و مراسماتی از جمله ورف چال که از قدیم وجود داشته و دارای ارزش معنوی و تاریخی به عنوان اثر شاخص ملی آیین شهرستان به ثبت رسیده است.

او با بیان اینکه برای ثبت یک بنای تاریخی باید شرایط و شاخصه‌های لازم مهیا باشد، افزود: از جمله این شرایط می‌توان به قدمت بالای تاریخی بنا، ارزش معنوی و تاریخی آن، دارای پنجره ارسی و گچ بری یا چوب بری بودن آن بنا، دارا بودن حیاط بیرونی و اندرونی، مزین به نقاشی یا نمادی برای دوره‌ای خاص و یا به مشهور و سرشناس بودن مالک آن بنا اشاره کرد.

بهمنی گفت: برای اینکه یک بنا را بنای تاریخی بنامیم باید مستندات داشته باشیم تا ثبت ملی شود و در صورتی یک بنا شماره ثبت می‌گیرد که حداقل یک سال توسط کارشناسان مربوطه مطالعه و برسی شده و تاییده لازم را دریافت کرده باشد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آمل در خصوص بنای تخریب شده خانه هاشمی، گفت: در این بنا آثاری دال بر این که دارای سابقه تاریخی می‌باشد یافت نشد و به این جهت که صرفا بنایی قدیمی با پوششی کاه گل ومسقف شده با سفال بود نمی‌توانستیم حقوق مالکیت یک فرد را سلب کنیم.
انتهای پیام/س  

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: میراث فرهنگی ثبت بنای تاریخی ثبت ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۳۴۱۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استقرار شناور یدک‌کش بُرنا در حوضچه بندر جاسک

ایسنا/هرمزگان مدیر بنادر و دریانوردی شهید باهنر شرق هرمزگان گفت: یک فروند شناور یدک‌کش چندمنظوره به چرخه عملیاتی و لجستیکی بندر جاسک افزوده شد.

حمیدرضا محمدحسینی تختی امروز هشتم فروردین در جمع خبرنگاران با اشاره به مطلب فوق اظهار کرد: این یدک‌کش دارای قابلیت آتشخواری در مواقع بروز حوادث و کاربری چندمنظوره است.

وی افزود: عملیات تغییر کاربری و چندمنظوره کردن این شناور در منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی با دانش متخصصان داخلی و شرکت‌های دانش‌بنیان به پایان رسید.

مدیر بنادر و دریانوردی شهید باهنر شرق هرمزگان هدف از استقرار شناور یدک کش برنا در بندر جاسک را افزایش ایمنی و نیز ارتقاء نُرم تخلیه و بارگیری کالا با پهلوگیری شناور تناژ بالا عنوان کرد. 

به گفته محمدحسینی تختی این شناور دارای سیستم ناوبری و کمک ناوبری، ۲۶ متر طول و ۲.۷۵ آبخور، دارای قابلیت ویژه‌ای برای ارتقاء توان عملکردی بندر است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • 7 دلیل که باید به قبرس شمالی سفر کنید
  • پنجره ترمال بریک نسل جدید چیست؟
  • نخستین سمپوزیوم تکنولوژی درطراحی و بازطراحی برگزار شد
  • آموزش و پرورش احیا کننده نسل جدید ما است
  • استقرار شناور یدک‌کش بُرنا در حوضچه بندر جاسک
  • کاربرد های پمپ آب
  • آغاز پذیرش حوزه‌های علمیه خواهران
  • هندزفری itel T11 Pro چه مشخصاتی دارد؟
  • کاربرد انواع سنگ های مختلف
  • حیدرآباد؛ اصفهانی نو در قلب هندوستان