Web Analytics Made Easy - Statcounter

باغبان گفت: برگزاری جشنواره تئاتر در فضای مجازی کاری بسیار ارزنده از سوی مسئولان حوزه فرهنگ و هنر بود که باعث شد چراغ نمایش روشن بماند و انگیزه ای برای حضور و تشویق هنرمندان شدتا در این شرایط دوباره به سمت هنر بروند.

به گزارش خبرنگار شبستان از ملایر با توجه به شرایط جامعه و شیوع کرونا برنامه‌های فرهنگی، هنری نیز بی تاثیر از این فضا نبوده و با توجه به محدودیت‌ها  و نبود تجمعات ،برنامه‌ها امسال محدود شده و یا به صورت مجازی برگزار می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  اما با این وجود برنامه‌ها و جشنواره‌های فرهنگی هنری که همه ساله با شور و هیجان هنرمندان و علاقمندان به این برنامه‌ها برگزار می‌شد تعطیل نشد و مسئولان  وزارت فرهنگ و ارشاد با هدف تشویق و ترغیب هنرمندان جشنواره‌ها و برنامه‌های فرهنگی را در فضای مجازی برگزار می‌کنند.

سی‌و دومین جشنواره تئاتر استان همدان  با فراخوان و دعوت از هنرمندان این رشته هنری به صورت  مجازی در حال برگزاری است که از 16 نمایش شرکت کننده در این جشنواره نمایش های راه یافته  در مرحله استانی این جشنواره با هشت نمایش شامل هفت نمایش در بخش رقابتی و یک نمایش در بخش جنبی  از  ۱۶ تا ۲۰ آذرماه جاری با هم رقابت می‌کنند.

هیأت انتخاب و داوری این دوره از جشنواره با حضور عباس شیخ بابایی، محمد جواد کبودرآهنگی، محمد قاسمی، کیانوش بهروز پور و حسین صفی، نملیشهای راه یافته به مرحله استانی رابررسی و داوری می‌کنند و در نهایت بعد از انتخاب برگزیدگان هر بخش دو نمایش نیز به مرحله کشوری راه پیدا می‌کند.

 پخش زنده نمایش ها از طریق صفحه اینستاگرام اداره کل  فرذهنگ و ارشاد اسلامی همدان به نشانی  Hamedan.farhang@  و صفحه http://Aparat.com/hamedan.farhang در آپارات  انجام می شود , تماشاگران تا ۲۴ ساعت پس از هر اجرا فرصت دارند تا در نظر سنجی که در استوری همین صفحه قرارداده می‌شود، شرکت کرده و بر اساس میزان رضایتمندی، گزینه مورد نظر خود را انتخاب کنند.

  در نخستین روز آغاز بکار، نمایش‌های «رویای عقیم» و «سرباز برجک شماره ۳۷» به صورت مجازی روی صحنه رفت .

«رضا باغبان» در گفت‌وگو با خبرنگار شبستان در ملایر با اشاره به اینکه نمایش «رویایی عقیم»  از ملایر به سی ودومین جشنواره تئاتر استان همدان راه یافته است گفت: این نمایش از شهرستان ملایر به  نویسندگی و کارگردانی  رضا باغبان  در بین نمایشهای بخش رقابتی پذیرفته شد.

نویسنده و کارگردان تئاتر ملایری  افزود: این نمایش طی مدت کوتاهی حدود ده روز تمرین و با توجه به شرایط کرونا تمرینات به سختی و با رعایت  پروتکلهای بهداشتی انجام شد که در این نمایش 7 نفر عوامل شامل،5 نفر بازیگر، یک نفر بخش نور و صدا و  کارگردان، حضور داشته که اگر شرایط کرونا نبود تعداد زیادتری از هنرمندان در این نمایش حضور داشتند.

باغبان با بیان اینکه خانم‌ها عاطفه جوکار، مهیا جباری، سپیده ولی زاده، مبینا خانی و مائده زلفی بازیگران این نمایش و مرجان سعدی نیز نور و صدا را در این نمایش بر عهده دارد تصریح کرد: این نمایش برای اولین بار است که اجرای آن برای جشنواره در 16 آذر ماه به عنوان اولین نمایش‌های اجرایی در جشنواره به روی صحنه رفت.

باغبان  افزود: این نمایش روایت  مادری است که با داشتن چهار فرزند دختر  برای پنجمین بار دوران بارداری را با رویای به دنیا آوردن فرزند پسر می‌گذراند  و در این دوران فرزندان دخترش را مجبور به روایت قصه های مردانه و بازی‌های پسرانه می‌کند و  دختران کینه برادر به دل می‌گیرند و.....

وی  که متولد شهریور ماه سال 1377 در شهرستان ملایر است گفت: از سال 86 و حدود 13 سال است که به صورت  جدی  وارد این حوزه هنری شده‌ام .

این کارگردان جوان ملایری با بیان اینکه در سال 88 با شرکت در دوره‌های آموزشی مدرک بازیگری  تئاتر را از آموزشگاه تئاتر معاصر تهران دریافت کرده افزود: در دوره مدت کار در این حوزه به عنوان بازیگر در نمایش‌های مختلف  با گروه هنری باران  کار کردم.

وی با بیان اینکه در طول 13 سال گذشته با فعالیت در این حوزه در جشنواره های   فجر، جشنواره های استانی، لاله های سرخ اندیمشک، تئاتر رضوی و.. حضور داشته است گفت: در سال 1395 اولین نمایش خود را به نویسندگی خودم کارگردانی کردم.

این هنرمندن حوزه تئاتر در ملایر  با بیان اینکه اولین نمایشی که به عنوان نویسنده و کارگردان آن بوده  با عنوان «یک عاشقانه آرام » سرگذشت یک فرد سرطانی بود افزود:  از سال 95 تا کنون هفت نمایش را نویسندگی و کارگردانی و سالهای گذشته نیز در جشنواره های استانی در این نمایش ها موفقیت های خوبی را کسب کرده ایم.

 

  وی با بیان اینکه در حال حاضر نیز در این حوزه گروهش نمایش‌ اش با عنوان گروه کافه تئاتر در حال فعالیت است  افزود:علاوه بر این نمایشهای مناسبتی نیز به مناسبت ایام فاطمیه با عنوان بانوی آب و آینه و نمایش کیست که مرا یاری کند  به مناسبت ایام محرم اجرا داشته ام.

 

برگزاری جشنواره کاری ارزشمند در ایام کرونا

باغبان با اشاره به اینکه کرونا تاثیر بسیار زیادی بر روی کار هنرمندان به ویژه رشته تئاتر داشته است گفت:  با این وجود برگزاری جشنواره تئاتر در فضای مجازی کاری بسیار ارزنده بود که باعث شد چراغ نمایش روشن بماند و انگیزه ای برای حضور و تشویق هنرمندان  شدتا در این شرایط دوباره به سمت هنر بروند.

وی با بیان اینکه هنرمندان نیاز به حمایت های ویژه دارند گفت: مسئولان باید هنر و هنرمند را بها بدهند  چرا که جایگاه هنر وابسته به فرهنگ هر ملتی است و باید به هنر و فرهنگ هنر بها داده شود.

 وی  با بیان اینکه در این ایام کرونا نباید از توجه به حوزه هنر غافل شد گفت: هنر جزو سبد فرهنگی خانواده و بهترین زبان برای انتقال فرهنگ و مفاهیم است.

 

 حفظ شان  و احترام هنرمندان انگیزه ای  برای تولید کارهای فاخر

وی با اشاره به اینکه حفظ شان و احترام هنرمندان می تواند باعث تشویق و ترغیب هنرمندان به تولید آثار فاخر و ارزشمند با کیفیت و محتوای خوب شود گفت: مسئولان باید جایگاه هنر و هنرمند را بشناسنتد و مایه دلگرمی هنرمندان شوند.

این کارگردان جوان ملایری  ضمن تقدیر از حمایتهای اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ملایر از هنرمندان حوزه تئاتر تصریح کرد: این اداره تا حد امکان با توجه به تنگناهای مالی که وجود دارد  امکانات لازم  را در اختیار ما قرار می دهد.

 وی با تاکید بر اینکه نهادها و دستگاه‌های فرهنگی و آموزشی از جمله آموزش و پرورش  وسایر نهادهای فرهنگی باید از حضور هنرمندان  بومی  در برنامه‌ها و مناسبت‌ها استفاده کنند گفت: در جلسات و برنامه های فرهنگی شهرستان نیز حضور اصحاب هنر و استفاده از ایده ها و نظریات هنرمندان برای پیشبرد برنامه های فرهنگی و هنری شهرستان می‌تواند موثر باشد.

وی با بیان اینکه زبان هنر بهترین زبان برای بیان معانی و انتقال فرهنگ است گفت: با همین زبان هنر می توان در فضای کرونا بسیاری از موارد را به مردم آموزش داد که حضور تعدادی از هنرمندن با توزیع ماسک در مناطق حاشیه شهر ملایر طی هفته های گذشته یکی از ابن برنامه ها بود که تاثیر بالایی را در رعایت موارد بهداشتی  به ویژه در بین کودکان و نوجوانان دارد.

وی با بیان اینکه برگزاری ابن برنامه ها ، اجرای  خیابانی و فضای باز نمایش در ایام کرونا با زبان هنر و.. تاثیر بسزایی راایجاد فضایی شاد برای مردم دارد بر حمایت مسئولان شهر از هنرمندان در این عرصه تاکید کرد.

وی با بیان اینکه  هنرمندان نیازمند حمایت بی دریغ مسئولان هستند تصریح کرد: بسیاری از هنرمندان به ویژه هنرمندان تئاتر این هنر را به عنوان شغل پذیرفته ند و در این زمینه فعالیت می کنند که امیدواریم بیش از گذشته دیده شوند.

 

پایان پیام/579

منبع: شبستان

کلیدواژه: شهرستان ملایر جشنواره تئاتر برنامه های فرهنگی برگزاری جشنواره جشنواره تئاتر فضای مجازی ایام کرونا جشنواره ها برنامه ها نمایش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۳۴۳۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تئاتر ۲ روز تعطیل می‌شود

آفتاب‌‌نیوز :

به نقل از روابط اداره کل هنر‌های نمایشی و بنا بر اعلام شورای نظارت و ارزشیابی، به دلیل همزمانی با شب شهادت امام جعفر صادق (ع)، همه نمایش‌های در حال اجرا (به جز نمایش‌های متناسب و مرتبط) بعد از اذان مغرب روز جمعه ۱۴ اردیبهشت تا پایان روز شنبه ۱۵ اردیبهشت‌ماه به صحنه نخواهند رفت.

مطابق این گزارش، ادامه اجرای نمایش‌ها از روز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت‌ماه از سر گرفته خواهد شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • ضرورت برگزاری جشنواره فیلم اقوام ایرانی با قدرت و کیفیت
  • اخبار جعلی از سر و کول هنرمندان بالا می‌رود
  • راهیابی تئاتر ۴۴۴ از مشهد به جشنواره تئاتر مساجد کشور
  • تئاتر ۲ روز تعطیل می‌شود
  • برگزاری چهل و دومین جشنواره فرهنگی - هنری «امید فردا» در همدان
  • تونس حوزه هنری را نماینده تئاتر ایران می‌داند/مفاهیم مشترک تئاتری
  • همکاری سازمان عقیدتی سیاسی ارتش و اداره کل هنرهای نمایشی برای تولید آثار نمایشی
  • اجرای آثار جشنواره تئاتر ایثار در شهر‌های استان گلستان
  • پرهام خاکزاد با «بیرون پشت در» به تئاترشهر می‌آید
  • «بیرون پشت در» را در تئاتر شهر ببینید!