Web Analytics Made Easy - Statcounter

اگرچه ممکن است تخریب مسجد بابری یکی از تعیین کننده ترین لحظات در تاریخ هند معاصر باشد اما آنچه شاید کمتر به آن توجه می شود این است که تنها مسجد تخربب شده در هند مسجد بابری نیست و این اتفاق برای هزاران مسجد دیگر نیز افتاده است.

خبرگزاری شبستان، گروه جهان اسلام: اگرچه ممکن است تخریب مسجد بابری یکی از تعیین کننده ترین لحظات در تاریخ هند معاصر باشد  اما آنچه شاید کمتر به آن توجه می شود این است که تنها مسجد تخربب شده در هند مسجد بابری نیست و این اتفاق برای هزاران مسجد دیگر نیز افتاده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گزارش منتشر شده در « Outlook India» نشان می دهد که در ماه های پس از چندپارگی هند حدود 50 هزار مسجد در سراسر پنجاب فعلی ، هاریانا و هیماچال پرادش تخریب شده ، سوزانده شده یا به معابد یا حتی منازل مسکونی تبدیل شدند.

اگرچه ممکن است در دوره چندپارگی هند تخریب مساجد در سطح وسیعی مشاهده شده باشد ، اما مساجدی که در اینجا شرح داده می شوند تنها از برجسته ترین نمونه هایی هستند که در دوران پس از بابری تخریب شده اند.

 

مسجد « Aapo Aap» در منطقه «پاتیالا» در پنجاب هند

مانند مساجد بی شماری در سراسر پنجاب که همچنان به صورت غیرقانونی اشغال می شوند و به عنوان خانه مورد استفاده قرار می گیرند،مسجد 200 ساله       Aapo Aap  نیز تبدیل به خانه شد.

 

هیئت وقف پنجاب در سال 1968 پرونده ای را در دادگاه مدنی « Nabha» تشکیل داد و علیه اشغالگری غیرقانونی مسجد در ابتدا پیروز شد اما افرادی که این مسجد را به طور غیرقانونی اشغال کرده بودند سپس به حکم دادگاه اعتراض کردند و به این ترتیب سالها گذشت و هیئت پنجاب وقف نتوانست مسجد را تحت کنترل خود درآورد.

 

مسجد «جهارسا» در منطقه «گورگان» در «هاریانا»

از مسجدی که در دهکده جهارسا واقع شده است فقط یک دیوار جانبی باقیمانده است و ظاهراً آن نیز تنها به دلیل مجاورت با خانه همسایه باقی مانده است. ظاهراً این مسجد در سال 1999 تخریب شد اما مدت ها قبل از آنکه مسجد با خاک یکسان شود مورد استفاده مسلمانان منطقه بود.

 

 

مسجد «ملک آسین» واقع در «احمدآباد» در «گجرات»

شهر تاریخی احمدآباد که توسط احمد شاه تاسیس شد اولین شهر میراث جهانی هند است،اما در شورش های سال 2002  بخشی از میراث های مشهور آن تخریب شدند.

 

مسجد مالک آسین که در زمان سلطان محمود ساخته شده است، با دقت بسیار زیاد نظامی تخریب شد.. این تخریب شامل استفاده از جرثقیل و بولدوزر بود و ظاهراً طبق گزارش گاردین با حضور دو وزیر ایالتی انجام شد.

 

بر اساس گزارش اتحادیه مردمی حقوق بشر در مجموع 500 مسجد و امامزاده در دوران شورش های گجرات در این منطقه تخریب شدند.

 

 

مسجد «خواجه» در «ویجایوادا» واقع در «آندرا پرادش»

دو سال پیش ، مقامات یک شرکت برق مسجدی 400 ساله به نام مسجد خواجه را در روستای کندپاپالی نزدیک ویجایوادا تخریب کردند.

 

این مسجد ظاهرا برای ساخت مکانی برای کارمندان این شرکت تخریب شد.

 

مسجد «Ek Khana  » در حیدرآباد واقع در «تلانگانا»

حیدرآباد شهری پر از مساجد تاریخی در هند است که یکی از این مساجد به نام مسجد «Ek Khana  » که 200 سال عمر داشت در هفته اول ما می سال 2019 میلادی به عنوان بخشی از طرح تعریض جاده تخریب شد.

 

هیئت وقف ایالتی تلانگانا اعلام کرد که مسجد تخریب شده بخشی از مستغلات این هیئت بوده است اما بدون اجازه این مرکز تخریب شد.

 

وقتی دادگاه عالی هند حق مسلمانان این کشور برای بازسازی مسجد «بابری» را زیر پا گذاشت و به نفع هندوها برای ساخت معبد در زمین مورد مناقشه آنها با مسلمانان رای داد، پیش بینی می شد که راه برای هتک حرمت مساجد در این کشور هموارتر شود.

 

مسجد بابری که در قرن شانزدهم میلادی ساخته شده بود در سال 1992 به دست یک خرابکار هندو تخریب و بحث درباره این مسجد باعث مرگبارترین درگیری ها در هند شد  که در نهایت کشته شدن دو هزار نفر را که اکثر آنها مسلمان بودند، دراین کشور رقم زد.

 

پس از اعلام رای دادگاه عالی هند به نفع هندوها، بسیاری تلاش کردند تا بگویند که اتفاق خاصی علیه مسلمانان رخ نداده است و دادگاه هم با صدور رای دیگری مبنی بر واگذاری یک قطعه زمین به مسلمانان برای ساخت مسجد، درهای هر اعتراض را بست تا مسلمانان وادار به سکوت شوند.

 

اگرچه مناقشه های مربوط به مسجد بابری پس از تنش های بسیار در نهایت به خاموشی گرایید اما این مسئله کاملا واضح و مبرهن بود که سکوت مسلمانان در این زمینه نه تنها راه صلح آنها با هندوها را باز نخواهد کرد بلکه منجر به هموارتر شدن راه آنها برای هر گونه اقدامی علیه مساجد در این کشور خواهد شد.

پایان پیام/7

منبع: شبستان

کلیدواژه: مسجد بابری تخریب مساجد هند مسجد بابری تخریب شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۳۵۸۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اثر نمایشی «۴۴۴» از مشهد به جشنواره تئاتر مساجد کشور راه یافت

به گزارش قدس خراسان و به نقل از روابط عمومی حوزه هنری انقلاب اسلامی خراسان رضوی، تئاتر ۴۴۴ اثری از گروه تئاتر شهیدانه مشهد به عنوان گروه برگزیده تئاتر مساجد خراسان رضوی برای شرکت در جشنواره کشوری تئاتر مساجد انتخاب شد.

این جشنواره با حضور ۱۲ گروه نمایشی از سراسر کشور در روزهای ۱۸ تا ۲۱ مردادماه در شهر بافق استان یزد برگزار می‌شود که نمایش ۴۴۴ در این جشنواره حضور خواهد داشت.

گروه تئاتر شهیدانه، از جمله گروه‌های شرکت کننده در جشنواره تئاتر مساجد مشهد است که با نمایش ۴۴۴ و به نمایندگی از پایگاه مقاومت بسیج شهید گذری مسجد صاحب‌الزمان (عج) منطقه توس مشهد در این جشنواره حضور می‌یابد.

در خلاصه این اثر نمایشی آمده است: همیشه شور و هیجان جوانی و سر نترس نوجوانی می‌تواند جرقه شروع اتفاقات بزرگی باشد، همه چیز از یک روز معمولی در یک مدرسه معمولی آغاز شد ولی بعد ...

«آیدا سروش، اسما واخری، مهدیه اکرمی، ریحانه صفری، هستی حسن زاده، زهرا سالار، الهام کاظمی، یسنا واخری، زهرا و فاطمه حسینی طوسی» بازیگران این اثر نمایشی را تشکیل می دهند.

دیگر خبرها

  • اثر نمایشی «۴۴۴» از مشهد به جشنواره تئاتر مساجد کشور راه یافت
  • راه اندازی پایگاه هوشمند سرای بازی کودک در مساجد
  • تعامل بهزیستی با مساجد برای رفع مشکلات معلولان و زنان سرپرست خانوار
  • مسجد پایگاه دین وکانون تقویت اندیشه ناب فرهنگ اسلامی
  • روایت یک کارگردان از فیلمسازی در نوجوانی/ چیزی جز گوشی لازم نیست
  • تجربه زیستی از فضای کار اشتراکی مادران و کودکان در مساجد/ بستری برای رشد و تعالی خانواده
  • روایت یک کارگردان از فیلمسازی در نوجوانی/ هیچ چیز جز گوشی موبایل لازم نیست
  • نهضت بازگشت به مساجد، به عنوان مهمترین پایگاه رسیدگی به مشکلات مردم
  • ماجرایی تازه برای خریداران طلا/ مالیات جدید در راه است؟
  • وزارت ارشاد وظیفه نظارت و تسهیل گری را به عهده دارد نه تصدی گری