Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، حسن اقدسی‌نیا، مسئول تیم تحقیقاتی دانشگاه تبریز ضمن اعلام انجام تحقیقات گسترده در زمینه امکان استفاده از کک پیرولیزی بجای کک نفتی در صنایع فولاد اظهار داشت: بر اساس نتایج این مطالعات علاوه بر مشکل بازاریابی شرکت های پتروشیمی در زمینه فروش کک پیرولیزی میتوان مشکل شرکتهای ریخته گری را از نظر صرفه جوئی اقتصادی واردات کک نفتی و رفع اثر تحریم ها را حل نمود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دانشیار دانشکده مهندسی شیمی و نفت دانشگاه تبریز انجام مطالعات امکانسنجی بهینه سازی برخی از ضایعات صنایع پتروشیمی و تبدیل آنها به محصولات دارای ارزش افزوده بالا و استفاده در صنایع دیگر را از توانمندیهای مهم این محققین این دانشکده برشمرد و افزود: یکی از توانمندیهای تیم تحقیقاتی امکانسنجی است چنانچه بعنوان نمونه بدلیل رسالت علمی وعلاقمند بودن به کاربردی نمودن تحقیقات علمی پروژه امکانسنجی تبدیل کک پیرولیزی حاصل از تبدیل اتان به اتیلن و رسوب جامانده از آن در کوره های الفین به کک نفتی و یا تبدیل به کربن فعال یا جاذب های کربنی در قالب پروژه داخلی دانشگاه پیگیری کردیم.

مسئول تیم تحقیقاتی دانشگاه تبریز با اشاره به برخی از فعالیتهای علمی در زمینه امکان تبدیل کک پیرولیزی به مواد دارای کاربرد و ارزش افزوده افزود: در ادامه مطالعات امکان‌سنجی نزدیک به 10 مورد کاربرد استفاده از کک را شناسایی و با آنالیزهای مختلف ارزیابی کردیم تا مناسب‌ترین را برای انطباق با این کک انتخاب کنیم.

اقدسی‌نیا گفت: با توجه به مطالعاتی که ما دو سال قبل در زمینه  کک نفتی یا پترولیوم کک    (Petroleum Coke) داشتیم که در کشورمان این کک های نفتی با میزان مصرف بالا در صنایع ریخته گری و فولاد و چدن کاربرد دارد و بدلیل عدم تولید داخلی و واردات آن هزینه مالی زیادی بر شرکت‌ها تحمیل می‌کند و ما با تجمیع مطالعات قبلی و ابتکار توانستیم امکان جایگزینی کک پیرولیزی حاصل از صنایع الفین را بعنوان جایگزین کک نفتی را بررسی کردیم و طی مذاکره با شرکت‌های ریخته گری در تبریز، نمونه هایی ازکک پیرولیزی حاصل از صنایع الفین شرکت های پتروشیمی را بجای کک نفتی وارداتی استفاده نمودیم و در تست های مرتبط موفق شدیم نتایج بسیار مثبت و کاربردی بدست آوریم.

وی ادامه داد: بعنوان نمونه در شرکت ریخته گری تراکتور سازی ماهانه دویست تن کک نفتی وارداتی مصرف می شود که با توجه به تحریم ها و قیمت کلان با مشکلات عدیده روبرو است بعد از تست اولیه ابتکار ما اعلام نمودند می‌توان این کک را بعنوان کک درجه دوم جایگزین نمود. با استفاده از این ابتکار ما علاوه بر مشکل بازاریابی شرکت های پتروشیمی در زمینه فروش کک پیرولیزی میتوان مشکل شرکت‌های ریخته‌گری را از نظر صرفه‌جویی اقتصادی واردات کک نفتی و رفع اثر تحریم ها یاری نمود و ما آماده همکاری با صنایع و شرکت‌های صنعتی و پتروشیمی برای برقراری این مبادلات هستیم.

مسئول تیم تحقیقاتی دانشگاه تبریز ادامه داد: همچنین در حال انجام آزمایش در مقیاس های وسیع هستیم تا بتوانیم این کک را تبدیل به کربن فعال یا جاذب‌های کربنی که ارزش افزوده ای زیادی دارند نموده و ازش افزوده آنها را حداقل به سی برابر افزایش دهیم.

انتهای پیام/60001

منبع: فارس

کلیدواژه: کک تبریز دانشگاه تحریم ها دانشگاه تبریز تیم تحقیقاتی ریخته گری کک نفتی شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۳۶۰۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معرفی نفرات برتر مسابقات کشوری شطرنج در مراغه

درپایان مسابقات کشوری شطرنج مجتبی ترازوی عدل از ارومیه به مقام قهرمانی دست یافت و مهدی صمدی فر از بناب و سینا صائمی از تبریز دوم و سوم شدند.

این مسابقات با شرکت ۱۶۱ ورزشکار در ۱۰ دور و به روش سوئیسی برگزار شد.

ورزشکاران استان‌های تهران، گیلان، خراسان رضوی، اردبیل، آذربایجان شرقی و غربی در این رقابت‌ها شرکت داشتند.

در پایان رقابت‌ها به هشت نفر اول جوایزی اهدا شد.

رقابت‌های شطرنج نکوداشت روز مراغه به مدت یک روز در خانه شطرنج سهند برگزار شد.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان شرقی تبریز

دیگر خبرها

  • ضرورت احیای هنر نمدمالی در بام ایران برای تبدیل آن به کالای صادرات محور
  • آمادگی برق تبریز برای برگزاری مرحله دوم انتخابات
  • تعمیرات پلاژ بانوان و احداث پلاژ آقایان در جزیره خارگ اجرا می‌شود
  • انجام بیش از ۲۲ هزار بازدید از مجاری عرضه سوخت مایع و مصرف‌کنندگان عمده
  • انجام ۲۲ هزار بازدید از مجاری عرضه سوخت مایع
  • امکان صرف هزینه‌های مالیاتی اپراتورها به شرکت‌های دانش بنیان
  • امکان نظارت آنلاین معلمان بر صندوق ذخیره فرهنگیان فراهم شد
  • نخستین بار در صنایع پتروشیمی کشور صورت گرفت؛ تبدیل وضعیت کلیه نیروهای پیمانکار به قرارداد مستقیم با پتروشیمی امیرکبیر
  • معرفی نفرات برتر مسابقات کشوری شطرنج در مراغه
  • بیانیه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه اهواز در خصوص سرایت بنزین به آب‌های سطحی