Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز دوشنبه روابط عمومی پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم، گروه فلسفه، اخلاق پزشکی و علوم زیستی فرهنگستان علوم پزشکی میزبان جلسه علمی مجازی با عنوان بررسی وضعیت پژوهش های اخلاق پزشکی بود.

در این وبینار که با همکاری شورای عالی اخلاق پزشکی، گروه آموزش پزشکی فرهنگستان، مرکز تحقیقات اخلاق و تاریخ پزشکی و پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، دکتر باقر لاریجانی اظهار داشت: مباحث اخلاق پزشکی به سبک امروزی، دانشی جوان در کشور ما است، اگرچه مسایل اخلاقی پیشینه ای طولانی در فرهنگ ما دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با توجه به ساختار حوزه سلامت، آموزش، پرورش، ارایه خدمات را از بحث های مطرح در حوزه اخلاق پزشکی دانست و گفت: تحقیقات متناسب با این بسترها صورت می گیرد و چالشهای جدید نوعی موضوع آفرینی در این بحث ها هستند.

رییس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه امروزه در حوزه اخلاق پزشکی متناسب با شرایط دنیا و کشور، تحقیقات در مورد ویروس کووید -۱۹ و چگونگی ارایه خدمات در این بیماران مطابق با موازین اخلاقی، همچنین بحث های مرتبط با توزیع واکسن در حال پیگیری است، تصریح کرد: کدهای مرتبط با کووید -۱۹ و مباحث مربوطه در شورای عالی اخلاق پزشکی کشور آماده تصویب و نهایی سازی می باشد.

استاد ممتاز دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به شباهت چالش های اخلاقی منطقه، افزود: تجربیات مرکز تحقیقات اخلاق و تاریخ پزشکی به عنوان مرکز همکار سازمان جهانی بهداشت، الگوی مناسبی برای کشورهای منطقه بوده و زمینه ساز افزایش همکاری های بین المللی و گسترش تحقیقات است.

در ادامه دکتر امیراحمد شجاعی عضو هیات علمی گروه اخلاق پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران در سخنانی با عنوان نقش نظری مجله ایرانی تاریخ و اخلاق پزشکی در پیشبرد اخلاق پزشکی در بیمارستان ها، گفت: یکی از رسالت های مجلات علمی پژوهشی، علاوه بر ترویج و گسترش دانش کمک به کاهش مشکلات و معضلات محیطی و پیرامونی در سطوح ملی و بومی است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: مجله ایرانی تاریخ و اخلاق پزشکی فرصتی فراهم آورده تا انتشار نتایج پژوهش ها در زمینه هایی همچون کدهای اخلاقی، حریم خصوص و رازداری، آموزش اخلاق پزشکی، حرفه مندی، تنش های اخلاقی، حقوق بیماران، تعهدات اخلاقی، ایمنی بیمار، ارتباط موثر با بیمار، کرامت انسانی و … بتواند به حل مشکلات بومی و پیشبرد مفهوم اخلاق پزشکی در محیط های بالینی کمک کند.

در ادامه این وبینار علمی، دکتر مهشاد نوروزی، محقق ارشد مرکز تحقیقات اخلاق و تاریخ پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز یافته های خود در رابطه با بررسی وضعیت پژوهش اخلاق پزشکی در ایران را در اختیار شرکت کنندگان قرار داد.

وی افزایش روند استفاده از روش‌های تجربی و پژوهش‌های کمی و کیفی در حوزه اخلاق پزشکی و تغییر اخلاق پزشکی از تحلیل فلسفی هنجاری به سمت افزایش درگیری روش‌های تجربی را در این زمینه قابل توجه خواند.

در بخش پایانی نیز دکتر امیرحسین مردانی پژوهشگر ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی نتایج مطالعه علم سنجی پژوهش های اخلاق زیست پزشکی ایران در پایگاه های استنادی را تبیین کرد.

وی با بیان اینکه پژوهش های اخلاق زیست پزشکی در ایران به موضوعات پژوهشی متنوعی می پردازند و جهت های پژوهشی مختلفی را نشان می دهند، گفت: نویسندگان ایرانی بر مفاهیم اخلاق در پژوهش، حقوق بیماران و پیوند اعضا تمرکز بیشتری داشته اند و اولویت های برتر پژوهش های زیست پزشکی ایران نشان داد در مقایسه با موضوعات نظری، پژوهشگران ایرانی غالباً بر موضوعات عملی و کاربردی تأکید بیشتری دارند.

برچسب‌ها محمدباقر لاریجانی ویروس کرونا محققان ایرانی فرهنگستان علوم پزشکی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: محمدباقر لاریجانی ویروس کرونا محققان ایرانی فرهنگستان علوم پزشکی محمدباقر لاریجانی ویروس کرونا محققان ایرانی فرهنگستان علوم پزشکی اخبار کنکور دانشگاه علوم پزشکی تهران پژوهش های اخلاق اخلاق پزشکی پژوهش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۳۶۱۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افتتاح و کلنگ‌زنی چند پروژه در دانشگاه یاسوج 

ایسنا/کهگیلویه و بویراحمد با حضور وزیر علوم و تحقیقات و فناوری در شهر یاسوج، امروز (شنبه ۸ اردیبهشت) چند پروژه زیرساختی حوزه دانشگاه یاسوج افتتاح و کلنگ‌زنی شد.

«محمدعلی زلفی گل»، وزیر علوم تحقیقات فناوری در مراسم افتتاح سردر دانشگاه یاسوج گفت: آموزش عالی توجه ویژه به علم و فناوری را در خود جای داده است. این مهم از برکات نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است.

وی با تقدیر از دست اندرکاران احداث سردر دانشگاه یاسوج اظهار کرد: امید است این سردر نمادی برای دانشگاه یاسوج بوده و همچون خورشیدی بدرخشد.

بهادر کرمی، رئیس دانشگاه یاسوج نیز در این مراسم گفت: دانشگاه یاسوج بدلیل مشکلات قبلی از بحث سردر غافل مانده بود و سعی کردیم در همین راستا محوطه سازی در شأن داشته باشیم. با ساخت این سردر ورودی دانشگاه از وضعیت مناسبی برخوردار شد.

وی با اشاره به اجرای چند پروژه عمرانی دیگر در دانشگاه افزود: با انجام محوطه سازی در کنار این سردر، بهره‌برداری از آن را شاهد بودیم.

به گزارش ایسنا، کرمی افتتاح سردر دانشگاه یاسوج، کلنگ زنی خوابگاه متاهلی و بازدید از چند پروژه را از برنامه‌های عمرانی این سفر عنوان کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • سرکوب دانشجویان ضد صهیونیستی برگ دیگری از دموکراسی دروغین آمریکا را رقم زد
  • انحطاط اخلاقی یا استثمار به بهانه تولید علم
  • پایگاه اتوبوس آمبولانس در بویراحمد کلنگ‌زنی شد
  • وزیر علوم: صندلی خالی زیادی در دانشگاه‌ها داریم
  • مکمل‌های پروبیوتیک شدت صرع را در کودکان کاهش می‌دهد
  • پیش‌نیازهای تحقق شعار سال در مناطق آزاد
  • افتتاح و کلنگ‌زنی چند پروژه در دانشگاه یاسوج 
  • افتتاح خوابگاه متأهلی برای ۱۲۰ دانشجوی علوم پزشکی تهران
  • تدوین برنامه های مطلوب وزارت علوم برای ماندن نخبگان در کشور
  • در جلسه رادان با اعضای جامعه مدرسین چه گذشت؟