Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-05@16:28:18 GMT

طارم؛ به رنگ محرومیت

تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۲۳۶۴۷۹

طارم؛ به رنگ محرومیت

ایسنا/قزوین وقتی از کنار آزادراه «قزوین-رشت» عبور می‌کنی تابلوی طارم خودنمایی می‌کند، چندکیلومتر آن‌طرف‌تر منطقه‌ای بکر اما محروم وجود دارد که مردمان آن سخت‌کوش و پرتلاش‌اند. وقتی که ما شب‌های سرد سال را در کنار بخاری سپری می‌کنیم کشاورزانی هستند که برای فروش محصول خود در کنار آزادراه در سرمای زیر صفر شب را به صبح می‌رسانند و در انتظار چاره‌اندیشی مسئولین هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بخش طارم سفلی یکی از بخش‌های شهرستان قزوین است که در شمال غربی استان واقع است و به‌دلیل موقعیت جغرافیایی نقطه‌ای کوهستانی و تقریباً صعب‌العبور است. این منطقه همواره با محرومیت روبه‌رو بوده و توجه چندانی از سوی مسئولین امر به این بخش نشده است و برخی ساکنان آن به دلیل نبود امکانات به شهر مهاجرت کرده‌اند.

کشاورزی و دامپروری عمده فعالیت مردمان این دیار است و محصول زیتون و انار برجسته‌ترین تولیدات کشاورزی این منطقه به شمار می‌رود که به‌دلیل عدم وجود بازار در منطقه این محصولات با قیمت خیلی پایین توسط دلالان خریداری شده و در بازارهای شهرهای شمالی به فروش می‌رسد.

اکنون جای خالی یک بازارچه در این منطقه حس می‌شود که با راه‌اندازی این بازارچه کشاورزان می‌توانند محصولات خود را با قیمت مناسب به مصرف‌کننده عرضه کنند.

مسئولین نسبت به اهالی طارم کم‌لطفی دارند

پریا چگینی از اهالی طارم به ایسنا می‌گوید: اگر بازارچه راه‌اندازی شود افراد بسیاری مشغول به کار خواهند شد، در حال حاضر کشاورزان محصول خود را با واسطه به فروش می‌رسانند که با راه‌اندازی این بازارچه مسلماً بدون واسطه محصول خود را عرضه خواهند کرد و قیمت‌ها نیز برای مصرف کننده به صرفه خواهد بود.

وی ادامه می‌دهد: اگر بازارچه به صورت غرفه‌ای باشد نهادهای مرتبط می‌توانند از محل غرفه‌ها اجاره نیز دریافت کنند اما مسئولین نسبت به اهالی طارم کم‌لطفی دارند. همه مسئولین وعده و وعید دادند و رفتند، نمایندگان پیشین مجلس شورای اسلامی، مدیرکل امور روستایی و استاندار نیز به طارم آمدند و وعده‌ها زیاد بوده است. خانم نجفی (مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری قزوین) چند سال است که قول راه‌اندازی بازارچه طارم را به ما داده ولی هنوز عملی نشده است.

این بانو اضافه می‌کند: ایجاد پردیس در هندی‌زمین و کَلَج به چه دردی می‌خورد، هیچ کدام در محور مواصلاتی اصلی نیستند که بخواهند آنجا غرفه برپا کنند، جز خود اهالی کلج کسی به این روستا نمی‌‍رود و اهالی طارم هم خودشان همه محصول زیتون را دارند و نیازی به خرید از کلج ندارند.

عرضه زیتون طارم به نام زیتون رودبار در بازار شهرهای شمالی

صابر کشاورز صفیئی یکی دیگر از اهالی طارم به ایسنا می‌گوید: زیتون، انار و سایر محصولات باغی طارم بازاری برای عرضه ندارند، مهم‌ترین محصول طارم زیتون است که به نام زیتون رودبار در منجیل و رودبار عرضه می‌شود به همین جهت ایده تشکیل بازارچه شکل گرفت و از طریق دفتر روستایی استانداری پیگیری شد.

وی ادامه می‌دهد: طرح بازارچه سال ۹۵ بود که به صورت جدی مطرح شد و آن زمان بخشدار منطقه پیگیر موضوع بود ولی تا به امروز به نتیجه قابل‌قبولی نرسیده است و از سوی شرکت بزرگراه‌ها که در حاشیه آزادراه «قزوین- رشت» اجازه ایجاد این بازارچه را ندادند هنوز متوقف مانده است.

کشاورز مطرح می‌کند: ایده‌ای هم که وجود دارد می‌گویند بهتر است بازارچه در قالب مجتمع خدمات رفاهی تأسیس شود و در کنار آن بازارچه محلی طارم هم ایجاد شود که آخرین اتفاق و تصمیمی که قرار بود گرفته شود این بود که چنین ایده‌ای شکل بگیرد.

وی با بیان اینکه مسئولین وعده و وعیدهای بسیاری دادند، تشریح می‌کند: وقتی که کشاورز بازار هدف نداشته باشد و آن بازار نزدیک باغش نباشد مصرف‌کننده مجبور است با چند واسطه محصول را بخرد، این باعث می‌شود مصرف‌کننده متضرر شود.

کشاورز اضافه می‌کند: کشاورزانی که محصول خود را فرآوری می‌کنند، اغلب مجبور به فروش محصول به واسطه می‌شوند که بیشترشان دلال هستند. کشاورزان مجبورند محصول را به‌صورت فله و با قیمت پایین‌تر عرضه کنند که با این روش دامنه سود کشاورز کاهش پیدا می‌کند.

وی تصریح می‌کند: اگر این بازار ایجاد شود موجب اشتغال‌زایی برای مردم منطقه خواهد شد و می‌تواند در افزایش جمعیت و ایجاد اشتغال پایدار و مهاجرت معکوس نقش خوبی را ایفا کند. در کنار آن کارگاه‌های بسته‌بندی و فرآوری ایجاد خواهد شد که تأثیرگذار است.

ایجاد بازارچه مساوی با رونق گردشگری

این طارمی با بیان اینکه این بازارچه گردشگری را به همراه خواهد داشت، خاطرنشان می‌کند:  با وجود بازارچه، مسافر برای بازدید از بخش ترغیب خواهد شد که این امر رونق بخش گردشگری را نیز به همراه خواهد داشت.

وی عنوان می‌کند: اگر به‌صورت پایدار و جدی‌تر به پیش‌نیازهای اشتغال توجه شود جوانان برای ماندن در روستا ترغیب خواهند شد الان در بخش کشاورزی وضعیت اشتغال بهتر شده است و به نوعی مهاجرت معکوس در منطقه شکل گرفته است اگر بازارچه تشکیل و اقدامات حمایتی انجام شود بازگشت معکوس و رشد اشتغال شدت خواهد گرفت و در نهایت به نفع منطقه خواهد بود.

کشاورز تشریح می‌کند: طارم نقاط کم ارتفاع مانند روستای کلج، سیاهپوش، حاشیه سفیدرود و حاشیه شاهرود دارد که در این مناطق زیتون و انار تولید می‌شود و علاوه بر آن هم نقاط مرتفع مانند سیردان، عمقین و چوقور دارد که محصولات سردرختی مانند گردو و سایر محصولات زراعی خوبی تولید می‌شود که در بحث گردشگری می‌‎تواند باعث جذب گردشگر شود. در طارم جای کار بسیار است این بخش ۱۷۰۰ کیلومتر مربع است و پتانسیل بالایی به ویژه در بخش اقتصادی دارد اگر نگاه ویژه و خاصی به این بخش شود در حوزه اشتغال‌زایی و مهاجرت معکوس شاهد اتفاقات خوبی خواهیم بود.

بنده بی‌اطلاعم!

علیرضا حسنی بخشدار طارم به ایسنا می‌گوید: سال‌های گذشته قبل از اینکه تصدی بخشداری طارم بر عهده من باشد پیگیری‌هایی از طریق دفتر امور روستایی انجام شده بود و بنده از آن اطلاعی ندارم.

وی با بیان اینکه در بخش طارم بازارچه مستقیم فروش محصولات وجود ندارد، عنوان می‌کند: اگر بازارچه راه‌اندازی شود کشاورزان می‎توانند محصولات خود را از طریق آن به فروش برسانند، البته تعداد غرفه‌های بازارچه و نوع تقسیم شدن آن مسئله است و نیاز به برگزاری جلسات و هماهنگی‌ها دارد و تا به امروز به این مرحله نرسیده است. ظاهراً سال‌های قبل پیگری‌هایی انجام شده و تا مراحلی نیز پیش رفتند ولی در این دو سال اخیر هیچ اتفاقی نیفتاده است.

بخشدار طارم سفلی اضافه می‌کند: البته دفتر امور روستایی پیگیری‌هایی را انجام داده ولی بنده بی‌اطلاع هستم و تا به امروز هم اتفاق خاصی هم نیفتاده است.

پیگیری‌ ایسنا در خصوص لزوم احداث این بازارچه از مسئولین امر ادامه دارد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی بازارچه محلی طارم مهاجرت معکوس روستاییان امور روستایی اگر بازارچه راه اندازی مصرف کننده اهالی طارم محصول خود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۳۶۴۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افتتاح بازارچه کسب و کار دانش آموزی در روستای قاسم‌آباد بجستان

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی بهمن شاهدوست مسئول نمایشگاه گفت: بازارچه کسب و کار دانش آموزی دبیرستان شوکت فدایی در محل کاروانسرای روستای قاسم آباد باحضور مسئولان شهرستان بجستان برگزارشد تا دانش آموزان باروش‌های جدید کسب و کار آشنا شوند.
وی افزود: این نمایشگاه شامل صنایع دستی، هنری، سوغات کویر و انواع دست پخت‌های خانگی و لبنیات محلی بویژه لبنیات شتر بود که استقبال مردم باعث دلگرمی دانش آموزان خطه کویر شد.
روستای قاسم آباد یکی از دورافتاده‌ترین روستا‌های بجستان است که همچون نگینی در دل کویر می‌درخشد و کاروانسرای تاریخی این روستا از جاذبه‌های گردشگری این روستا محسوب می‌شود.

دیگر خبرها

  • آشنایی با نامزدهای راه یافته به دور دوم انتخابات مجلس در زنجان و طارم
  • برپایی بازارچه کسب وکار به همت دانش‌آموزان بندرانزلی
  • واژگونی مزدا در قزوین یک‌کشته و یک‌مصدوم برجای گذاشت
  • تشکیل پرونده قضایی برای آتش سوزی بازارچه امامزاده ابراهیم شفت
  • یک کشته در سانحه رانندگی طارم سفلی 
  • پرونده قضایی برای حریق بازارچه امامزاده ابراهیم شفت گیلان
  • پرونده قضایی برای حریق بازارچه امامزاده ابراهیم شفت گیلان تشکیل شد
  • تشکیل پرونده قضایی برای حادثه آتش سوزی امامزاده ابراهیم شفت
  • افتتاح بازارچه کسب و کار دانش آموزی در روستای قاسم‌آباد بجستان
  • یک فوتی و یک مصدوم در واژگونی خودرو در طارم سفلی