Web Analytics Made Easy - Statcounter

اقتصادآنلاین - مهدی بیک؛ عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به روند بررسی سهم تهران در بودجه گفت: نمایندگان تهران در حال بررسی دقیق بودجه و رویکرد کلی این سند مالی نسبت به مسائل شهر تهران هستند. مجمع نمایندگان تهران عصر دیروز(یکشنبه) جلسه ای با محوریت سهم تهران در بودجه 1400 و مشکلات برگزار کرد تا راهکارهای لازم برای حل این مشکلات احصا شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این جلسات تا زمان نهایی شدن بودجه به صورت مستمر تداوم خواهد داشت.  اینکه علی رغم رشد 47درصدی بودجه 1400 شهر تهران افزایشی پیدا نکند، نشان میدهد که روند تخصیص های بودجه ای بر اساس واقعیت ها نبوده است.

شاکری در ادامه با اشاره مهمترین محورهای مورد نظر نمایندگان گفت:موضوعاتی چون عدم پرداخت بدهی های دولت به مترو، عدم حمایت از تامین واگن های مترو، فقدان سرمایه گذاری در حمل و نقل عمومی و...در راس پیگری های نمایندگان از بودجه 1400 قرار دارد. ضمن انکه، ارتقای سطح خدمات عمومی شهر، پروژه هایی که به مقوله عدالت اجتماعی، عدالت شهری و رفع تبعیض بین مناطق مختلف تهران توجه دارند نیز مورد توجه نمایندگان قرار  دارد. واقع آن است که یک شهر مطلوب باید مجموعه متنوعی از ویژگی ها و شاخص های اقتصادی، اجتماعی، تفریحی، فرهنگی و...را مورد توجه قرار دهد. بهبود فضای کسب و کار و ایجاد بستر لازم برای رشد معیشتی مردم، ضرورت دیگری است که در اسناد کلان اقتصادی باید به آنها توجه شود.

او در پاسخ به این پرسش که فکر می کنید، چرا دولت توجه لازم را به شهر تهران نداشته؟ افزود:به نظر می رسد شکافی بین دولت و مدیریت شهری تهران ایجاد شده که این شکاف باعث شده تا مردم در چاه ویل معضلات این شهر گرفتار شوند. این در حالی است که تصور می شد همسویی سیاسی و جناحی دولت با شورای شهر از مشکلات این شهر گره گشایی کند، اما واقعیت هایی که در مناسبات ارتباطی دولت و شورا مشاهده شد، این  فرضیه را از اساس باطل کرد. به نظرم جدا از جهت گیری های سیاسی، موضوعات باید از منظر قانونی و منافع شهر و شهروندان تحلیل و بررسی شود.

توسعه حمل و نقل تنها یک جابه جایی ساده نیست

نماینده مردم تهران در مجلس یادآور شد: چند موضوع محوری در شهر تهران وجود دارد که تا زمانی که این زیرساختهای ضروری توجه نشود، امر توسعه در این شهر اتفاق نخواهد افتاد. در وهله نسخت باید بدانیم، حمل و نقل زیربنای هر نوع توسعه است. هر پروژه ، ایده یا کسب و کاری که بخواهد برای رشد شهر تعریف شود، بدون زیر ساختهای حمل و نقل سرانجامی نخواهد داشت. پروژه های Transit  oriented development یا محوریت سیستم حمل و نقل عمومی   یک اصل پذیرفته شده در دنیای امروز است. مساله را نباید ساده فرض کرد و تصور کرد که موضوع یک جابه جایی ساده است، موضوع در واقع بهره مندی هر شهروندی از یک حمل نقل، پاک، گسترده، قابل دسترسی ایمن وسالم برای مردم است.

شاکری همچنین اظهار داشت: در کنار این موارد سایر موضوعاتی چون فرصت بهره مندی از یک زندگی شاداب، سلامت، پر جنب و جوش با یک اقتصاد شهری پر رونق در راس مطالباتی وجود دارد که مردم از تصمیم سازان دارند. مجلس تلاش می کند این فرصت را در تهران و البته سایر شهرهای کشور مبتنی بر یک الگوی توسعه پایدار ایجاد کند. در حالیکه متروی تهران ظرفیت جابه جایی بیش از 7.5میلیون مسافر را دارد، اما تنها بین 2 تا 2.5میلیون نفر از این ظرفیت استفاده می کنند. معنای ظرفیت مسکوت مانده 5میلیون نفری در حمل و نقل شهری آن است که یک شتاب دهنده قوی در معیشت، کسب و کار، اقتصاد شهری و... از دایره اثرگذاری خارج شده است.

عضو کمیسیون عمران مجلس همچنین گفت: همچنین مسئله پسماند شهری، سامانه های هشدار سیل و زلزله، مدیریت نوین بحران، ایجاد مراکز خدماتی مورد نیاز مردم مثل درمانگاه، پارک، ورزشگاه، آموزشگاه ها و...از جمله نیازهای دیگری است که باید هنگام تخصیص بودجه برای این شهر مورد توجه قرار بگیرد. امروز بازدیدی از شهرری داشتم، تاسف آور است که یک چنین تبعیض هایی میان مناطق شمالی و جنوبی شهر تهران وجود دارد. وقتی دولت نگاهی توسعه محور به تهران به عنوان پایتخت کشور ندارد، تکلیف سایر شهرها و کلانشهرهای کشور مثل اهواز و سایر شهرها نیز معلوم است.

شاکری در پایان افزود: در نهایت هم برنامه ریزی ها و سرمایه گذاری های لازم برای ایجاد شهر هوشمند تهران به عنوان نماد رشد و توسعه کشور باید در دستور کار قرار بگیرد. اگر در طی سالهای قبل برای این منظور برنامه ریزی می شد و سرمایه گذاری های لازم در این زمینه انجام میشد امروز مردم تهران می توانستند بخش قابل توجهی از نیازهای خود را با استفاده از سامانه های هوشمند شهری برنامه ریزی کنند.مجلس به دنبال ایجاد این روند توسعه ای در تهران است و تلاش خواهد کرد تا حد امکان، ظرفیت های بودجه را برای منظور به کار بگیرد.

پربیننده ترین تعیین تکلیف استخدام ۳۰۰هزار پرسنل شهرداری‌ها/ مدل جدید پرداخت حقوق و مزایا به کارکنان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها ناوگان تاکسیرانی و آژانس‌ها مشمول منع تردد نمی‌شوند تهران تعطیل نشد تعطیلی مراکز تعویض پلاک شهرهای قرمز به مدت دو هفته احتمال اجرای محدودیت منع تردد از ساعت۲۱ روز ۲۴آبان در تهران

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: مهدی بیک بودجه کسری بودجه اقبال شاکری قانون بودجه بودجه شهرداری بودجه بندی مهدی بیک بودجه شهرداری تهران کسری بودجه دولت بودجه 1400 سهام عدالت شهر تهران حمل و نقل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۳۶۹۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حداقل سهم مازندران در هیئت دولت، حضور یک وزیر کشاورزی یا ورزش از نخبگان این استان است

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از مازندران، روز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت‌۱۴۰۳، علی بابایی کارنامی، نماینده مردم شهرستان‌های ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی پس از خوش‌آمدگویی به مهمانان آئین تودیع و معارفه استاندار مازندران با اشاره به انتخاب یوسف نوری، استاندار مازندران، بدون مشورت‌های لازم با مجمع نمایندگان استان، افزود: جلساتی در حین و پس از انتصاب با استاندار مازندران از سوی مجمع نمایندگان استان، انجام شد و با شناختی که از ایشان و خدمات ارزنده‌ای که در دولت سیزدهم داشتند دغدغه‌های نمایندگان با ایشان مطرح شد.

وی تصریح کرد: طبیعتاً وظیفه مدیریت استان با دولت است و نظارت بر این روند بر عهده نمایندگان مردم است.

بابایی با تقدیر از زحمات و تلاش‌های فراوان استاندار سابق در مقابله با مشکلات به طریق برنامه‌های ریشه‌ای و استراتژیک افزود: موضوعاتی مانند پسماند زباله، اقتصاد دریاپایه، حفاظت از جنگل، مدیریت تنش آبی، رفع مشکلات کشاورزی، مرکبات، مسکن، کاربری زمین، ساخت و ساز غیرمجاز، بیکاری و غیره از اولویت‌های مهم استان است که امیدواریم با برنامه‌های استاندار مازندران، به انها رسیدگی شود و در ابتدا برنامه‌های ناتمام استاندار سابق به اتمام برسد.

وی با درخواست از وزیر کشور، گفت: مشکلات استان را به هیئت دولت برسانید چون استان مازندران به دلیل شرایط اقلیمی و جغرافیایی خود، میزبان ۲۰ میلیون جمعیت شناور است و این امر نیازمند اختصاص بودجه‌های ملی است.

وی خاطرنشان کرد: به دلیل شرایط ویژه استان، لازم است که استاندار مازندران دارای اختیارات تام باشد تا بتواند تأثیرگذار باشد و بتواند موضوعات فرا استانی را پیگیری و حل کند؛ اینگونه نمی‌شود که درآمد استانی باشد ولی ارائه خدمات، کشوری باشد.

وی با تاکید بر لزوم مدیریت تنش آبی موجود در استان، گفت: با وجود تلاش‌های فراوان استاندار سابق، همچنان کشاورزان مازندرانی مشکلاتی دارند، به عنوان مثال حداقل ۳ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان به دلیل تنش آبی به زیر کشت نرفت؛ حال آن‌که واردات بی‌رویه برنج هم به مشکلات آنان می‌افزاید.

بابایی ضمن اشاره‌ به تصویب منطقه آزاد مازندران، اضافه کرد: منطقه آزاد مازندران، تصویب شد اما نتیجه آن باید به سفره مردم بیاید و مردم، عایدی آن را حس کنند و لازم است که دولت در این زمینه کمک کند.

خبرنگار: مجتبی نجاتی

انتهای پیام/

کد خبر: 1228250 برچسب‌ها مجلس شورای اسلامی کشاورزی

دیگر خبرها

  • بازدید جمعی از نمایندگان تهران از اداره کل انتقال خون استان تهران
  • دولت و بذرپاش، نمایندگان مجلس را دور می‌زنند؟
  • اعتراض نمایندگان به وحیدی درباره تغییرات شهرستان ری
  • شورای اسلامی شهر و روستا مصداق مردم سالاری دینی است
  • حداقل سهم مازندران در هیئت دولت، حضور یک وزیر کشاورزی یا ورزش از نخبگان این استان است
  • افزایش ۳.۶ برابری سرانه بودجه شهرداری استان
  • رئیسی: بانک هایی که مقررات را رعایت نکنند منحل خواهند شد/مطلقا به فساد و مفسد رحم نمی‌کنیم/دستورات رئیسی برای رفع مشکلات درمانی، آموزشی و بافت فرسوده در جنوب غرب تهران
  • تصویب بودجه ۲۱ میلیارد تومانی برای شهرداری پیربازار
  • تشکیل یک استان جدید در کمیسیون سیاسی دولت تصویب شد
  • تصویب تشکیل استان تهرانِ شرقی در کمیسیون سیاسی دولت