Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان ها - در وضعیتی که معادن غیر فعال از مشکلات حل نشده می‌گویند، وزارت صمت به بخشنامه ابطال مجوز در صورت عدم فعالیت اکتفا کرده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردبیل، اخیرا وزارت صمت اولتیماتوم یک ماهه‌ای برای ابطال مجوز معادن غیرفعال داده است. این بخشنامه با هدف فعال‌سازی معادن راکد بوده و به دنبال این است که آن‌هایی که کار نمی‌کنند، معادن را منجمد نکرده و کننده‌های کار، پای کار باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما اهدافی که در این بخشنامه دیده شده آیا با ابطال مجوز افرادی که سال‌ها در معادن جان کنده‌اند و امروز از مشکلات متعدد می‌گویند، حاصل می‌شود؟.نکته قابل توجه آنکه مهر ماه امسال معاون امور معادن وزیر صمت اعلام کرد که غیرفعال شدن 30 درصد از معادن به دلیل مشکلات مالی است.

دیرینگی فعالیت معدنی در اردبیل با یک اقلیم کوهستانی و بعدها مطالعه پهنه‌های جدید موجب شد تا نام این استان در گروه استان‌های برخوردار از ظرفیت‌های معدنی گنجانده شود. با این وجود مروری بر وضعیت فعالیت‌های معدنی نشان می‌دهد، بخشنامه آقای وزیر و یا وعده‌های مسئولان در حکم برنامه ریزی جامع و اساسی نیست.

وابستگی معادن اردبیل به صنعت ساختمان

رئیس سازمان صمت استان اردبیل می گوید تاکنون 210 مجوز در استان اردبیل صادر شده است اما از این تعداد 118 مورد غیرفعال است.

رامین صادقی با تاکید به اینکه عمده مواد معدنی تولیدی استان شامل سنگهای تزئینی، مرمر، تراورتن، آهک، پوکه معدنی، عقیق، آهن و سیلیس است، تصریح کرد: ارزش ذخایر قطعی معدنی استان بالغ بر 538 میلیون تن است.

وی افزود: دلیل اصلی عدم فعالیت بخش عمده معادن این است که عمدتا مصالح ساختمانی هستند و در این فصل کاری فعالیت شان کاهش می‌یابد.

این اظهارات که گویای وابستگی فعالیت معادن استان به صنعت ساختمان است، سال‌ها است تکرار شده و تنها مواد معدنی که در لیست کالاهای صادراتی این استان گنجانده شده، مصالح ساختمانی است.

بخش عمده‌ای از این مواد بدون فراوری خاصی از استان خارج می‌شوند. نه معدن کاران و نه نهادهای برنامه ریز نیز در این وضعیت حاکم بر معادن استان تغییری ایجاد نکرده اند. بخشنامه وزیر برای تمامی معادن غیرفعال صادق است اما در عمل با رکود ساخت و ساز و شرایط به وجود آمده از بیماری کرونا به نظر می‌رسد، این بخشنامه بیشتر خودزنی معادن است.

معدن کاران با مشکلات تامین مالی مواجه‌اند

با شیوع بیماری کرونا، کاهش ساخت و سازها، کاهش مراودات تجاری و رکود بازار، گروه قابل توجهی از معدن کاران با مشکلات تامین مالی مواجه‌اند.

یکی از معدن کاران در این خصوص تصریح کرد: ما در تامین ماشین آلات و تامین هزینه‌ها با مشکل مواجه هستیم و با این شرایط بازار حتی برداشت به صرفه نیست.

وی که مشکلات مالی معادن را رو به افزایش می‌داند، در خصوص دریافت تسهیلات کرونایی گفت: هیچ تسهیلاتی برای ما تعریف نشده است. عملا کار بسیاری از معادن خوابیده و دولت می‌گوید اگر کار نمی‌کنید مجوزتان را باطل می‌کنیم.

از طرفی عدم کارشناسی در مطالعات معادن و سپس صدور مجوز موجب شده تا موضوع تقابل محیط زیست، منابع طبیعی و معدن کاران داستان همیشه تکراری در این استان باشد.

خلیلیان: دولت طرح توسعه کشاورزی و توسعه معادن و صنایع را عملاً تعطیل کرده استتشریح عملکرد 6 ماهه کمیسیون صنایع؛ از تدوین طرح عرضه خودرو در بورس تا اصلاح قانون معادننماینده مردم کاشان، آران و بیدگل: عدم تفویض اختیارات سد بزرگی در برابر پویایی حوزه معادن است

تا جایی که اخیرا مدیران ایمیدرو هم سنگ اندازی برای مطالعات را علت تاخیر در پهنه قزل اوزن اعلام کردند.
چند مدیر اتمام مطالعات یک معدن را وعده می‌دهند؟

اردبیل در حالی دست و پای خود را با معادن مصالح ساختمانی بسته است که ذخایر غنی از معادن فلزات و سنگ های گرانبها در این استان وجود دارد و با سرعت لاک پشتی مطالعات و اکتشاف اغلب آن ها با تاخیر و مشکل مواجه شده است.

مطابق اظهارات رئیس سازمان نظام‌مهندسی معدن استان اردبیل 4 پهنه معدنی در اردبیل مطالعه می‌شود که شامل دو پهنه در مشگین شهر، پهنه باغرو و پهنه قزل اوزن است.

فریبرز شجاع با بیان اینکه در این پهنه ها وجود فلزات گرانبها از جمله مس، مولیبدن و طلا به اثبات رسیده است، تصریح کرد: در پهنه‌های مختلف مطالعات آغاز شده و برخی به فاز اکتشاف نیز رسیده است.

با وجود اینکه مطابق اظهارات شجاع این اکتشاف تحول قابل توجهی در اشتغال و سودآفرینی بخش معدنی استان به دنبال خواهد داشت، اما سال‌ها است مطالعات تداوم دارد و دو استاندار و 14 نماینده بارها در خصوص تکمیل آن اظهار نظر کرده‌اند.

معدن کاران می‌گویند به جای فرصت یک ماهه باقی مانده از اولتیماتوم وزیر، بهتر است مشکلاتشان حل و فصل شود چرا که به مراتب بیش از دولت دلسوز سرمایه‌های خود هستند و اگر می‌توانستند فعالیت کنند، حداقل برای ممانعت از سوخت شدن سرمایه شان دست نمی‌کشیدند.

بیش از هزار نفر به اذعان مسئولان استان اردبیل، در معادن اردبیل مشغول به کار هستند. آیا بخشنامه ابطال نان و آبی برای خانواده این گروه خواهد شد؟ و آیا دولت خود دست به کار افزایش تعداد بیکاران شده است؟

گزارش از ونوس بهنود

انتهای پیام/136/ش

منبع: تسنیم

کلیدواژه: سیاسی سیاست ایران نظامی دفاعی امنیتی گزارش و تحلیل سیاسی مجلس و دولت امام و رهبری ورزشی فوتبال ایران فوتبال جهان والیبال بسکتبال هندبال کشتی و وزنه برداری ورزش های رزمی ورزش زنان ورزش جهان رشته های ورزشی بین الملل دیپلماسی ایران آسیای غربی افغانستان آمریکا اروپا آسیا اقیانوسیه پاکستان و هند ترکیه و اوراسیا آفریقا بیداری اسلامی اقتصادی اقتصاد ایران پول ارز بانک خودرو صنعت و تجارت نفت و انرژی فناوری اطلاعات اینترنت موبایل کار آفرینی و اشتغال راه و مسکن هواشناسی بازار سهام بورس کشاورزی اقتصاد جهان اجتماعی پزشکی رسانه طب سنتی خانواده و جوانان تهران فرهنگیان و مدارس پلیس حقوقی و قضایی علم و تکنولوژی محیط زیست سفر حوادث آسیب های اجتماعی فرهنگی ادبیات و نشر رادیو و تلویزیون دین قرآن و اندیشه سینما و تئاتر فرهنگ حماسه و مقاومت موسیقی و تجسمی استانها آذربایجان شرقی آذربایجان غربی اردبیل اصفهان البرز ایلام بوشهر استان تهران چهارمحال و بختیاری خراسان جنوبی خراسان رضوی خراسان شمالی خوزستان زنجان سمنان سیستان و بلوچستان فارس قزوین قم کاشان کردستان کرمان کرمانشاه کهگیلویه و بویراحمد گلستان گیلان لرس استان اردبیل معدن کاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۳۷۲۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محدوده شهری مرزن آباد اندک است/ شهر اکسیژه در محاصره معادن

به گزارش خبرنگار مهر، محمد ردایی عصر شنبه در گفت وگو با خبرنگاران میزان بودجه شهری را ۱۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: ۵۲ درصد بودجه عمرانی و مابقی جاری است.

وی با اظهار این که در سال جاری شش واحد مغاز ه برای تعریض خیابان مرکز شهر تملک می‌شود، افزود: همچنین بعد از سه دهه توانستیم کل خیابان‌های سطح شهر را آسفالت کنید.

وی از مرزن آباد به عنوان دروازه ورودی استان یاد کرد و معدن مرزن کوه را چالش اصلی در شهر ذکر کرد و گفت: مسؤولان برای آن که جلوی فعالیت کارخانه معدن را بگیرند، وعده داده اند زیرا این مکان برای فعالیت معدنکاری مناسب نیست.

ردایی با اظهار این که معدن از دوره سوم شورای شهر ثبت شده است و همکاران شوراهای قبلی جلوی فعالیت آن را گرفته بودند، گفت: متأسفانه مردم مرزن آباد مظلوم واقع شدند.

رئیس شورای شهر مرزن آباد با بیان این شهر به شهر اکسیژ معروف بود، گفت: به دلیل فعالیت‌های معدنکاری این شهر به شهر گرد وخاک تبدیل شده است.

وی شمار معادن فعال در حاشیه وحریم شهری را ۱۲ واحد ذکر کرد و گفت: هیچ عایدی از معدن به شهر نمی‌رسد.

ردایی به فعالیت ۱۰ باشگاه ورزشی در شهر مرزن آباد اشاره و اضافه کرد: به توجه به شمار بالای ورزشکاران، راه اندازی اداره ورزش مستقل در شهر و بخش مرزن آباد الزامی به نظر می‌رسد.

رئیس شورای شهر مرزن آباد پایین و اندک بودن محدوده شهری را از مشکلات شهر مرزن آباد بیان کرد و گفت: افزایش محدوده شهری الزامی بوده زیرا ۶۰ درصد محدوده شهری خارج از بافت است.

ردایی ترافیک را مهمترین معضل شهر مرزن آباد عنوان کرد وگفت: ترافیک سنگین سبب می‌شود تا بومی‌های منطقه در ایام پایان هفته و تعطیلات گرفتار شوند و برای خروج از شهر با مشکل روبرو شوند.

وی اعتبار موردنیاز برای تملک چهار واحد مغازه را ۵۰ میلیارد تومان اعلام کرد.

کد خبر 6090223

دیگر خبرها

  • ۱۰ معدن راکد استان اردبیل احیا می‌شود
  • ذوب آهن اصفهان در دوره جدید موفقیت های معدنی خوبی کسب کرد
  • ۵۳۰ میلیارد ریال از حقوق دولتی معادن استان اختصاص یافت
  • محدوده شهری مرزن آباد اندک است/ شهر اکسیژن در محاصره معادن
  • محدوده شهری مرزن آباد اندک است/ شهر اکسیژه در محاصره معادن
  • فعالیت ۹۱ معدن در استان البرز
  • ۲۸۹ محدوده معدنی استان آذربایجان غربی از طریق مزایده واگذار می‌شود
  • وزیر صمت: پایش همه کشور در بخش معدن تا پایان سال
  • واگذاری ۲۸۹ محدوده معدنی در آذربایجان غربی
  • «خضری» در یک قدمی فرآوری ۵ ماده معدنی/جهش اقتصادی در حوزه معدن