Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- با ادامه ترک فعل دولت در انجام تعهدات خود برای پرداخت مطالبات شهرداری تهران ، شاید ورد کمیسیون اصل 90 مجلس به موضوع ، ایستگاه پایانی این سریال خواهد بود .
به گزارش خبرگزاری آریا، مشکل بدهی های دولت به شهرداری و عدم پرداخت آن از سوی دولت در دولت های نهم و دهم و حالا یازدهم و دوازهم همچنان مساله مهم مدیریت شهری پایتخت است که به نظر نمی رسد دراین دولت به سرانجام برسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دولت تا پایان سال گذشته 7 هزار و 300 میلیارد تومان در بخش یارانه بلیت اتوبوس و مترو به شهرداری تهران بدهکار بود و حالا بیشتر نیز شده است .مبلغی که بسیاری از مشکلات حمل و نقل و ترافیک تهران را حل خواهد کرد .
هر ساله به تعداد خطوط اتوبوسرانی تهران افزوده می شود و راه‌اندازی مترو به نقطه عطفی در حوزه حمل و نقل عمومی تبدیل شد اما در حال حاضر خطوط 10 گانه اتوبوس‌های بی.آر.تی، خطوط متعدد اتوبوس‌‌هایی که در اختیار بخش خصوصی قرار دارد و هفت خط مترو، جوابگوی نیاز جمعیت 9 میلیونی پایتخت‌نشین‌ها و افرادی که به صورت روزانه از شهرها و شهرستان‌های اطراف مهمان این کلانشهر هستند، نیست.

نیاز به 200 هزار میلیارد تومان برای تکمیل خطوط ده‌گانه مترو و تجهیزات آن
مردادماه امسال بود که محمد علیخانی؛ رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران گفت:«برای تکمیل خطوط ده‌گانه مترو و تجهیزات آن حدود 200 هزار میلیارد تومان نیاز است» ، تا دو سال پیش یک واگن مترو 5 میلیارد قیمت داشت که امروز این رقم به حدود 20 میلیارد تومان رسیده است! در هر قطار هفت واگن وجود دارد که با درنظر گرفتن این رقم یک رام قطار 140 میلیارد تومان هزینه در بردارد. این درحالی است که متروی تهران به حدود 3 هزار واگن نیاز دارد و با درنظر گرفتن قیمت مذکور، حدود 100 هزار میلیارد تومان فقط برای تامین واگن ها نیاز داریم!
این رقم چند برابر بودجه سالانه شهرداری است و قطعاً شهرداری تهران و سایر کلانشهرها قادر به تأمین این هزینه ها نخواهند بود؛به همین دلیل است که قانونگذار تکالیف و وظایفی برای دولت در قبال حمل و نقل عمومی شهرها به ویژه تهران که به واسطه پایتخت بودن و بالا بودن جمعیت دارای وضعیت متفاوتی است، تعیین کرده است.
در بخش اتوبوسرانی هم نیازها فراوان است و اوضاع آشفته؛ از حدود 6 هزار دستگاه اتوبوس تهران، بالغ بر 70 درصد آنها فرسوده هستند و این در حالی است که تهران باید 9 هزار اتوبوس داشته باشد اما با وضعیت کمکهای ناچیز دولت، کلانشهر تهران مانده است و 4 هزار اتوبوس فرسوده و دست کم نیاز به 3 هزار اتوبوس جدید.


بدهی 900میلیاردتومانی دولت به شهرداری تهران در بخش جرائم رانندگی در دو سال اخیر
از طرفی طبق قانون باید 60درصد جرایم رانندگی در شهرها به شهرداری‌ها داده شود تا حمل‌ونقل و زیرساخت‌های ایمنی ترافیک شهری را توسعه دهند، اما در سال‌‌های 97 و 98 بدهی دولت به شهرداری تهران در این بخش به بیش از 902میلیارد تومان می‌رسد.
تیرماه امسال، مسعود رنجبریان مدیرکل برنامه‌ریزی و توسعه شهری معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در این خصوص از افزایش چشمگیر مطالبات شهرداری تهران از دولت در حوزه حمل و نقل و ترافیک پایتخت در سال ١٣٩٨ و لزوم چاره‌اندیشی و همکاری دولت در راستای وصول مطالبات مذکور به عنوان حقوق قانونی شهروندان تهرانی خبر داد .وی با اشاره به قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب سال ١٣٩٨ مجلس شورای اسلامی گفت: بر اساس ماده (23) قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، سهم شهرداری تهران از وجوه حاصل از جریمه‌های تخلفات رانندگی در داخل محدوده شهر تهران به میزان ٦� درصد تعیین شده است. مطابق گزارش‌هاى دریافتی از پلیس راهور ناجا در سال ١٣٩٨، جمعاً مبلغ ١.١٨٧ میلیارد تومان وصولی جرائم به خزانه کشور واریزشده  که با استناد به قانون مذکور، ٧١٢ میلیارد آن سهم شهر تهران است؛ این در حالی است که صرفاً ٣٥ میلیارد تومان تخصیص بابت این موضوع در سال ١٣٩٨ به شهرداری تهران اختصاص یافته است. مجموع جرائم وصولی در شهر تهران در سال 1397 نیز معادل ٤٣٢ میلیارد تومان بوده که بر این اساس سهم قانونی شهر تهران از جرائم وصولی مبلغ ٢٥٩  میلیارد تومان است؛ این در حالی است که تنها مبلغ ٣٤ میلیارد تومان از سوی دولت به شهرداری تهران تخصیص یافته و پرداخت شد.

نمی‌گوییم مردم 15 هزار تومان بدهند اما می‌توان 5 هزار تومان گرفت
اما  افزایش دوباره نرخ بلیت مترو و اتوبوس توسط شهرداری و شورای شهر تهران برای جبران ضررهایی که حمل و نقل عمومی در روزهای کرونایی متحمل شده، در دستور کار قرار گرفته اما معنی آن این است جبران این ضررها و بدهیهای دولت قرار است از جیب مردم باشد!
در حال حاضر متروی تهران به 1500 واگن نیاز دارد و 42 رام قطار نیز عمرشان به پایان رسیده است! از حدود 6 هزار دستگاه اتوبوس نیز، بالغ بر 70 درصد آنها فرسوده هستند و این در حالی است که تهران باید 9 هزار اتوبوس داشته باشد اما با وضعیت کمکهای ناچیز دولت، کلانشهر تهران مانده است و 4 هزار اتوبوس فرسوده و دست‌کم نیاز به 3 هزار اتوبوس جدید که به گفته مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی، ناوگان این بخش با احیای قطعات اتوبوس‌ها سر پا نگه داشته‌ شده است.
از طرفی سیدمناف هاشمی معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران اخیرا اعلام کرد : قیمت تمام شده بلیت مترو 15هزار تومان است که یا باید قیمت واقعی بلیت را از مردم بگیریم که دولت مخالف آن است یا باید جبران شود و در بودجه سنواتی دولت سهمی برای توسعه مترو در نظر گرفته شوداو گفته است : ما نمی‌گوییم مردم 15 هزار تومان بدهند اما می‌توان 5 هزار تومان از آنها گرفت.
معاون شهردار تهران با تاکید بر اینکه توسعه و نوسازی ناوگان عمومی پایتخت نیازمند منابع مالی است گفته که در حال حاضر 250 کیلومتر مترو داریم که باید به 500 کیلومتر برسد که با توجه به عدم حمایت دولت در تامین منابع و البته قیمت تمام شده مترو و اتوبوس که مردم باید پرداخت میکردند، این امر محقق نشده است.

باید واقعیت‌ها را به مردم گفت
از سوی دیگر محمود میرلوحی، عضو شورای شهر تهران در این خصوص گفته که به شهروندان حق می‌دهیم که در شرایط بحرانی کرونا درباره مطرح شدن افزایش نرخ بلیت مترو گلایه کنند ولی نمی‌توان واقعیت‌ها را نگفت. توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی و اداره آن نیاز به منابع مالی دارد که به دلیل  مسائل ارزی مشکلاتی در این زمینه به وجود آمده است. زمانی که شورای پنجم فعالیت خود را آغاز کرد تلاش کردیم ساختمان بهشت را به ساختمان شهرداری تبدیل کنیم و به جای فکر کردن به پاستور نیاز شهر تهران را تأمین کنیم که توسعه حمل و نقل عمومی نخستین نیازهای پایتخت محسوب می‌شود.
ما باید این پیام را به دولت، مجلس و افکار عمومی بدهیم که واقعیت قیمت تمام شده بلیت مترو 15 هزار تومان است سه سال پیش من نیز در مورد قیمت واقعی بلیت مترو و اتوبوس صحبت کردم آن موقع هم نقدهای فراوانی به من وارد شد ولی به هر حال باید یک قسمت از هزینه را شهروندان یک بخش را دولت از محل صرفه‌جویی سوخت و یک بخش را شهرداری تأمین کند که در حال حاضر این موضوع بر دوش شهرداری قرار گرفته است.

 "ترک فعل" دولت در پرداخت مطالبات شهرداری تهران
اما اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی که قبلا در مدیریت شهری تهران نیز بوده است ، درباره بدهی‌های میلیاردی دولت به شهرداری تهران در حوزه حمل‌ونقل عمومی گفته است که در مجمع نمایندگان تهران موضوع را مطرح و با مدیرعامل مترو گفت‌وگو کرده اند . او می گوید: انصافاً وضعیت حمل‌ونقل عمومی در تهران تأسف‌آور است؛ مترویی که می‌تواند 7.5 میلیون مسافر را به‌صورت روزانه جابه‌جا کند در حالت عادی 2.5 میلیون نفر را جابه‌جا می‌کند و تأمین واگن های مترو به یک آرزو تبدیل شده است. بر این باور بودیم که با روی کار آمدن شورای دوره پنجم شهر تهران، به‌دلیل همسویی با دولت این مشکل حل می‌شود و دولت که سالهاست کمکی در این حوزه نکرده است، می‌تواند به مدیریت شهری همسو با خودش کمک کند اما به‌نظر می‌رسد این افراد دچار تعارف و مسائل دیگر شده‌اند و بدهی دولت به شهرداری در خصوص حمل‌ونقل عمومی به‌ویژه در روزهای کرونایی همچنان لاینحل باقی مانده است.
وی با بیان اینکه بدهی دولت بابت مسئولیت‌های اجتماعی و ملی، جفا در حق مردم است که به‌این‌گونه به فراموشی سپرده شده است و پرداخت نمی‌شود، گفت: با مدیران و اعضای شورای شهر تهران چند جلسه مشترک داشتیم اما متأسفانه اتفاقی رخ نداده است و به‌نظر می‌رسد باید جدی‌تر به موضوع ورود کنیم.به‌نظر می‌رسید باید موضوع را به کمیسیون اصل 90 مجلس ارجاع دهیم تا "ترک فعل" و عدم انجام تعهدات دولت را پیگیری کند چراکه این موضوع بسیار مهم است؛ دو شرکت واگن‌سازی نیز در کشور وجود دارد که ظرفیتهای بالایی دارند اما از آنها استفاده نمی‌شود و به‌نظر می‌رسد دولت کوتاهی می‌کند.
وی با ابراز اینکه دولت در حوزه‌های متعدد به شهرداری تهران بدهی دارد اما بخشی از آن در حوزه حمل‌ونقل عمومی است، متذکر شد: شهرداری باید تعارف را کنار بگذارد و اگر اعضای شورای شهر واقعاً نماینده مردم هستند باید از حقوق مردم دفاع کنند.

به هر حال ادامه این روند به ضرر مردم است و با ادامه ترک فعل دولت در انجام تعهدات خود برای پرداخت مطالبات شهرداری تهران ، شاید ورد کمیسیون اصل 90 مجلس به موضوع ، ایستگاه پایانی این سریال خواهد بود .


منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: شهرداری تهران شورای شهر تهران دولت مطالبات شهرداری تهران دولت به شهرداری تهران حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران شورای شهر تهران حمل و نقل عمومی حمل ونقل عمومی میلیارد تومان کمیسیون اصل 90 حوزه حمل هزار اتوبوس حال حاضر هزار تومان بدهی دولت بلیت مترو سال ١٣٩٨ ترک فعل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۳۷۴۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جشن تکمیل خطوط هفت‌گانه مترو تا پایان سال جاری

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از جشن تکمیل خطوط هفت‌گانه مترو تا پایان سال جاری خبر داد. - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، محسن هرمزی؛ معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در جریان دویست و سی و یکمین جلسه شورای شهر تهران با اشاره به برنامه‌ریزی مدیریت شهری برای تکمیل خطوط هفت‌گانه اظهار کرد: ان‌شاءالله تا پایان سال جاری شاهد جشن تکمیل خطوط یک، دو، سه، چهار، پنج، شش و هفت خواهیم بود.

وی افزود: در سال گذشته نیز ایستگاه‌های جدیدی در خطوط شش و هفت افتتاح و بهره‌برداری رسید و امسال نیز ادامه خواهد داشت از جمله خطوطی که امسال به بهره‌برداری خواهد رسید ایستگاه هفده شهریور، میدان خراسان، سرباز و ... خواهد بود.

هرمزی به عملیات توسعه جنوبی در خط شش مترو اشاره کرد و گفت: این عملیاتی نیز به پایان رسیده و ان‌شاءالله به‌زودی دو ایستگاه در بخش جنوبی (حرم حضرت عبدالعظیم علیه‌السلام) به بهره‌برداری خواهد رسید.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران به پست برق خط مترو اشاره کرد و توضیح داد: این پست نیز امسال تکمیل و ان‌شاءالله در بخش غربی خط شش مترو ایستگاه آیت‌الله کاشانی به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی همچنین به ایستگاه ورزشگاه تختی اشاره کرد و گفت: این ایستگاه نیز امسال تکمیل و به بهره‌برداری‌ خواهد رسید.

هرمزی به احداث پایانه‌ها در شهر تهران اشاره کرد و افزود: ان‌شاءالله فاز یک پایانه آزادگان تکمیل و  عملیات اجرایی فاز دو اکباتان به پایان خواهد رسید و در ادامه نیز پایانه دولت‌آباد به ورزشگاه تختی تکمیل خواهد شد.

وی همچنین به افزایش تعداد ایستگاه‌های مترو در این دوره از مدیریت شهری اشاره کرد و گفت: در حال حاضر 159 ایستگاه با 310 کیلومتر خط مترو در شهر تهران داریم که بر اساس آمار کسب شده استفاده مسافران از شبکه مترو، بیشتر شده به طوریکه قبل از افتتاح ایستگاه‌ جدید به طور متوسط هر مسافر 9 کیلومتر از شبکه مترو استفاده می‌کرد که با تکمیل خطوط شش و هفت عملا به 16.5 کیلومتر افزایش پیدا خواهد کرد و میزان پایداری مسافران در شبکه مترو بیشتر شده است.

هرمزی ادامه داد: این موضوع به تکمیل خطوط شش و هفت بر می‌گردد و همچنین به بهره‌برداری از مترو پرند. ضمن اینکه برنامه جدیدی برای خطو هشت، نه ده و یازده پیش بینی شده است.

وی گفت: خط 10 مترو در سال گذشته عملیات حفاری آن انجام شد و موضوع در حال انجام است و ان‌شاءالله هشت ایستگاه در این خط دایر خواهد شد.

هرمزی تصریح کرد: خط 8 مترو نیز در پایان سال گذشته قرارداد آن به امضا رسید که بحث مالی آن به صورت ویژه پیگیری خواهد شد. همچنین خط 9 نیز هفته آینده عملیاتی خواهد شد.

همراهی دولت و شهرداری باعث شکستن قفل واردات واگن‌های مترو

وی به خط 11 مترو اشاره کرد و افزود: توافقات اولیه با پیمانکار انجام و به‌زودی عملیات آن آغاز خواهد شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ۴۶۰ روز به پایان مدیریت شهری ششم باقی مانده است
  • ورود اتوبوس‌های نو­ به ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت
  • مدیریت ششم تکمیل خط ۶ و ۷ است سال گذشته ایستگاه های مهمی در این دو خط راه اندازی شد
  • ون‌های تاکسی تهران در اختیار یک شرکت شهرداری/ قرارداد‌های اتوبوسرانی خارجی به کجا رسید؟ 
  • از آغاز عملیات احداث خط ۱۱ تا نوسازی ۱۴۵۷ تاکسی
  • جشن تکمیل خطوط یک تا هفت پایان سال برگزار می‌شود
  • جشن تکمیل خطوط هفت‌گانه مترو تا پایان سال جاری
  • کم‌کاری‌ شهرداری موجب خسارت ۲۰۰ میلیاردی در پروژه شهربازی شد
  • تکمیل ۳ پایانه مترو در اولویت سال ۱۴۰۳ | ۴ خط مترو تهران توسعه می یابد
  • پایان حفاری خطوط مترو مشهد تا پایان سال ۱۴۰۴