Web Analytics Made Easy - Statcounter

آیت‌الله ری‌شهری گفت: نفس اماره‌ در وجود انسان ظاهرآرایی کرده و همچون منافقان چاپلوسی می‌کند وقتی انسان فریب خورد همچون دشمن بر انسان سوار می‌شود.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، آیت‌الله «محمدمحمدی ری‌شهری» امروز پیش از آغاز درس خارج فقه حوزه علمیه حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) که به صورت مجازی برای طلاب برگزار شد، گفت: نفس اماره‌ در وجود انسان ظاهرآرایی کرده و همچون منافقان چاپلوسی می‌کند وقتی انسان فریب خورد همچون دشمن بر انسان سوار می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: نفس انسان با خودخواهی و قلدری بر انسان زورگویی کرده و او را در کارهای زشت و هلاک کننده وارد می‌کند.

آیت‌الله ری‌شهری بیان کرد: در وجود انسان کشش درونی وجود دارد که او را به طور طبیعی به زشتی‌ها و بدی‌ها می‌کشاند و آنقدر جلو می‌آورد تا هلاک شود.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) ادامه داد: حتی شیطان هم برای فریب انسان از هوای نفس او استفاده می‌کند دنیا دوستی را برای او زینت می‌دهد و آرایش می‌کند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با استناد به آیاتی از قرآن کریم، ابراز کرد: روز قیامت وقتی جهنمی‌ها کنار شیطان قرار می‌گیرند او به خاطر گمراه کردن آنها سرزنش می‌کنند اما شیطان می‌گویند چرا مرا ملامت نکنید من تنها یک دعوت انجام دادم شما به وعده الهی توجه نکردید به دعوت من لبیک گفتید.

آیت‌الله ری‌شهری گفت: انسان فقط نفس اماره ندارد بلکه یک بعد آن نفس اماره و یک بعد آن نفس لوامه یا فطرت الهی است که به سوی عقلانیت کشش دارد.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) با بیان اینکه نفس لوامه بعد دیگری از وجود انسان است، ابراز کرد: ملائکه عقل محض هستند و نفس اماره ندارند؛ انسان نفس اماره بعد شهوانی و نفس لوامه بعد الهی هر دو ا با هم دارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر انسان طبق دستورات نفس لوامه کار کند از فرشته بالاتر می‌رود اما اگر طبق دستورات نفس اماره کار کند از حیوان هم کمتر می‌شود.

پایان پیام/487

منبع: شبستان

کلیدواژه: محاسبه نفس معرفت نفس مبارزه با هوای نفس تزکیه نفس وجود انسان نفس اماره نفس لوامه بر انسان آیت الله ری شهری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۳۹۱۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت قورمه سبزی نجومی شد

tags # غذای سنتی سایر اخبار اسرار تکامل آلت‌ جنسی؛ رابطه جنسی انسان‌های اولیه مثل گوریل‌ها بود؟ (تصاویر) «زو»؛ گاو عقیم و غول‌پیکری که توسط انسان‌ها به وجود آمد! اتفاق عجیب که همزمان با انقراض دایناسورها در زمین رخ داد! (تصاویر) کشف پرنده‌ عجیبی که سمت راست بدنش نر است و سمت چپش ماده!

دیگر خبرها

  • آن چه این نامردمان با جان انسان می کنند! | ببینید
  • ◄ کاربرد کلمات و عبارات حمل و نقلی در متون و اشعار فارسی
  • درمان گیاهی ریزش مو
  • ضبط مناظره دو نامزد حوزه انتخابیه پارس آباد، بیله سوار و اصلاندوز
  • آمادگی داریم برای رفع مشکلات اصفهان کنار مدیریت استان بایستیم
  • شکار سوژه‌های سرقت مقابل مدارس
  • قیمت قورمه سبزی نجومی شد
  • میمند همچون نگینی در فیروزآباد، فارس و در سطح کشور می‌درخشد
  • گره‌های چند دهه شهر یزد در شورای ششم باز شد
  • ظریف، همچون بند زدن برگ گل! | چینی‌بندزن! یه دل شکسته رو هم بند می‌زنی؟