Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها ـ با وخیم شدن وضعیت معیشتی و اقتصادی، بسیاری از جوانان زنجانی اقدام به دست فروشی کرده‌اند و نکته جالب موضوع اینجاست که دولت و دستگاه‌های مربوطه هیچ اقدامی در این راستا نکرده‌اند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زنجان، چند سالی است که بخاطر وضعیت اقتصادی کشور و روند افزایشی آمار بیکاری، بسیاری از جوانان و اقشار مختلف جامعه اقدام به دست‌فروشی در خیابان‌ها  و یا فروختن میوه در وانت‌بارها در نقاط مختلف شهر کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شاید در وهله نخست حضور این دست‌فروشان در سطح شهر اینطور به نظر برسد که این طیف، نما و سیما منظر شهری را دگرگون کرده‌اند ولی از سوی دیگر این قشر زحمتکش جامعه برای بقای خود و خانواده‌هایشان چاره‌ای جزء این کار ندارند. در چند سال اخیر چنان اوضاع اقتصادی و وضعیت معیشتی مردم دگرگون و بهم ریخته شد که آمار دست‌فروشان در سطح شهرها با رشد چند برابری مواجه شد و نکته جالب موضوع اینجاست که روند افزایشی دست‌فروشان فقط مختص برخی از نقاط کشور نیست و در تمام شهرها حتی تهران حضور دست‌فروشان به‌وفور دیده می‌شود.

همینطور گران شدن حامل‌های انرژی و افزایش چند برابری کرایه‌های واحدهای تجاری یکی از عوامل محرکی است که در این روزها بسیاری از مغازه‌داران را به این فکر انداخته است که مغازه‌های خود را تعطیل کنند و اجناس خود را از  طریق دست‌فروشی به فروش برسانند چرا که در این روزها و با وضعیت فعلی اقتصاد کشور دست‌فروشی بسیار با صرفه‌تر از مغازه‌داری است.

شاید تا 10 سال گذشته دست فروشی به شکل امروز معنایی نداشت و هر شخصی که تمایلی به این کار داشت می‌توانست با حضور در جمعه‌بازار اقدام به بساط دست‌فروشی کند ولی در این روزها در هر کوچه و یا خیابانی از شهر خصوصا نقاط پرتردد، علاوه بر اینکه بسیاری از دست‌فروشان بساط اجناسشان را در کنار خیابان‌ پهن کرده‌اند، برخی‌های دیگر نیز از طریق پارک وانت‌بارها در کنار خیابان‌ها اقدام به فروش اجناس خود می‌کنند و البته از سوی دیگر برای مردم هم حضور این دست‌فروشان مایه خیر و برکت شده چراکه اجناس خود را نسبت به مغازه‌داران ارزان‌تر تهیه می‌کنند.

بساط دست‌فروشان در زنجان هم همانند سایر شهرها تبدیل به یک معضل اجتماعی شده و مسئولان تاکنون نتوانسته‌اند این مشکل را حل کنند. شهرداری و اعضای شورای شهر زنجان در سال‌های گذشته بارها و بارها وعده سامان‌دهی وانت‌بارها و دست فروشان را داده‌اند ولی آنچیزی که مشهود است آن است هیچ اقدامی در این راستا انجام نگرفته است و شاید هم در خوشبینانه‌ترین حالت اقدامی صورت گرفته ولی به دلیل افزایش تعداد دست‌فروشان و وانت‌بارها مدیریت از توان شهرداری خارج شده است. البته نباید ناگفته بماند که کسانی که دست به دست‌فروشی کرده‌اند قطعا افراد محتاج و نیازمند درآمد هستند که گرما و سرما را به جان خود می‌خرند تا کسب روزی حلال کنند.

کسب درآمد یا کمک به اتصال زنجیره کرونا/ وضعیت دستفروشان سنندج بالاخره کی مشخص می‌شود؟+ تصاویرسایه سنگین کرونا بر روی کسب و کار دستفروشان/ سکوت شهرداری برای ساماندهی دستفروشان ‌

البته در این روزهای کرونایی هم با تعطیل شدن تمام مغازه‌ها و واحدهای تجاری به خاطر ترس از پلمپ شدن  و جریمه‌های آنچنانی، این دست فروشان هستند که بدون ترس از جریمه، آزادانه اقدام به دست فروشی کرده‌اند چرا که قانون خاصی برای مقابله با این دست فروشان وجود ندارد.

اما آنچیز که افسوس خوردنی است این است که چرا باید در سال‌های اخیر وضعیت معیشتی به سمتی پیش برود که بسیاری از اصناف و کاسبان به جای پیشرفت به فکر دست فروشی باشند و آمار دست فروشان در هر شهری روند افزایشی داشته باشد. حمایت دولت و سازمان‌های مربوطه از این کاسبان به کجا رفته و چرا هیچ اقدام حمایتی از این اقشار نمی‌شود؟

بیوک شامی ‌مدیر خدمات شهری شهرداری زنجان در گفت‌و گو با تسنیم، اظهار داشت: از طرف شهرداری طرحی به فرمانداری ارائه شده  که در این طرح خواستار آغاز فعالیت جمعه بازار با رعایت  تمام پروتکل‌های بهداشتی شده و اگر فرمانداری و ستاد مقابله با کرونا مجوز صادر کند به زودی جمعه بازار بازگشایی خواهد شد.

مدیر خدمات شهری شهرداری زنجان افزود: هرچند دستفروشان جسته و گریخته در سطح شهر پراکنده هستند ما نمی‌توانیم تک‌تک آنها را کنترل کنیم زیرا فشار اقتصادی روی مردم زیاد است و ما تمایلی به برخورد نداریم. قصد ما جمع آوری و تجمیع آنها در محل مشخص با رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی است.

وی تصریح کرد: در این سال‌ها تنها حمایتی که قرار است از این طیف شود این است که محلی را به تمام دست‌فروشان اختصاص دهیم تا آن‌ها در این محل بساط خود را پهن کنند و نظم شهری را بهم نزنند.

آنچیز که از صحبت‌های مسئولان پیداست و آنطور که شواهد نشان می‌دهد هنوز هیچ خبری از حمایت دولت و شهرداری از دست‌فروشان نیست و حتی دولت توانایی فراهم کردن یک مکان ساده برای حضور این دست‌فروشان در اکثر شهرها را ندارد و بنابراین نباید هیچ انتظاری از دولت تدبیر و امید در خصوص ساماندهی این شغل داشت.

انتهای پیام/ش

منبع: تسنیم

کلیدواژه: دست فروشان دست فروشان دست فروشی وانت بارها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۴۰۱۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اتفاق ناگوار در انتظار تماشاخانه قدیمی سنگلج/ مسئولان شهرداری کجا هستند؟

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، به تازگی بحث تخریب و گودبرداری ساختمان مجاور تماشاخانه سنگلج در خیابان بهشت تهران مطرح شده و اخبارش منتشر شده، اما به سرعت روند تخریب این ساختمان پی گرفته شده است.

گویا این ساختمان که برای شهرداری تهران است، قرار بوده در طرح گذشته به سنگلج بپیوندد، اما نه تنها این اتفاق نیافتاده بلکه الان تخریب شده و هر لحظه امکان دارد که برای بنای ثبت ملی سنگلج هم اتفاقات ناگواری در اثر این مجاورت بیافتد.

اتابک نادری هنرمند امروز در صفحه شخصی خود فیلمی بدین مضمون منتشر کرد که با همراهی مسئولان تماشاخانه، مرکز هنر‌های نمایشی و گروه مهندسین دفتر عمرانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر بام سنگلج حضور پیدا کرده و نسبت به روند تخریب و گودربرداری این ساختمان ابراز نگرانی کردند.

پریسا مقتدی رییس تماشاخانه سنگلج نیز چندی پیش درباره پیگیری‌هایش توضیح داد: طی روز‌های گذشته مجددا به آقای نادعلی رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر و مدیرکل هنر‌های نمایشی اطلاع دادیم. عکس و فیلم‌هایی را تهیه کردیم و طی نامه‌نگاری‌هایی که انجام داده‌ایم اعلام نگرانی کردیم که این تخریب دارد صورت می‌گیرد. در جریان هستم که مدیرکل محترم نیز مکاتباتی با وزیر داشته‌اند. با دفتر طرح‌های عمرانی وزارتخانه جناب آقای جان‌نثار و همکاران‌شان مهندس توکلیان، گفت‌وگو کردیم که دیدار حضوری از پروژه داشتند و با مهندسان آن پروژه نیز صحبت کردند. متاسفانه این طور به گوش ما رسید که ۲۰ متر هم می‌خواهند پایه‌ریزی کنند. هر چند مهندسان دفتر طرح و برنامه معتقد بودند که اگر دقت لازم در این تخریب و پی‌ریزی بشود مشکلی پیش نمی‌آید، اما آنها هم به سهم خودشان نگرانی‌هایی داشتند. به هر حال ۳۰ سال از ساخت آن ساختمان می‌گذرد و به نوعی این ۲ ساختمان در گذر زمان به هم تکیه داده‌اند.

کاظم نظری مدیرکل هنر‌های نمایشی نیز در اظهار نظر نسبت به این اتفاق گفت: : شهرداری تهران در اقدامی کاملا غیر قانونی و کاملا چراغ خاموش اقدام به تخریب ساختمان مجاور تماشاخانه سنگلج کرده است. بنای تماشاخانه سنگلج ثبت ملی است و این اقدام شهرداری تهران تخلف آشکار، خودسرانه و کاملا غیر قانونی است. مکاتبات لازم را با آقای دارابی قائم مقام وزیر میراث فرهنگی و گردشگری انجام داده‌ایم و منتظر پیگیری و پاسخ این وزارتخانه هستیم.

حالا باید منتظر ماند و پیگیری کرد تا ببینیم مسئولان شهرداری چه جواب و صحبتی در ارتباط با این اتفاق دارند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اتفاق ناگوار در انتظار تماشاخانه قدیمی سنگلج/ مسئولان شهرداری کجا هستند؟
  • ۸۵ درصد نمایندگان پست با گوشی هوشمند توزیع مرسوله می‌کنند
  • لزوم ساماندهی وانت‌های میوه فروشی در سنندج
  • تجمع دانشجویان زنجانی برگزار می شود
  • ۱۲۷۰ زائر زنجانی به حج تمتع اعزام می‌شوند
  • ۴۰ نفر از معلمان زنجانی با رهبر انقلاب دیدار می‌کنند
  • ببینید | تصاویری از ایجاد دریاچه‌ای از زباله در اطراف تهران؛ بی‌توجهی مسئولان به وعده‌ خود!
  • پاکبان پاک‌سرشتِ زنجانی
  • ‌ ۵ کیلومتر از آزادراه زنجان_ قزوین‌ آسفالت شد
  • ابراز خرسندی شهروندان آران و بیدگل از بهسازی معابر شهر + فیلم