Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-01@14:54:31 GMT

وظیفه درایو آسانسور چیست؟

تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۲۴۰۶۰۵

وظیفه درایو آسانسور چیست؟

به گزارش خبرنگار  نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  همه کسانی که سوار آسانسور شده‎اند، گاهی تکان هایی را در آسانسور حس کرده اند. این تکان ها، هم در زمان شروع حرکت و هم در زمان توقف حرکت رخ می دهند که گاه باعث برهم زدن تعادل افراد نیز می شود. دلیل این تکان ها، تغییر شتاب آسانسور یا دور گرفتن موتور آسانسور است و برای همین تغییر شتاب است که این تکان ها در ایتدای حرکت و در انتهای حرکت که موتور تغییر شتاب دارد،   بیشتر حس میشود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما سال هاست که با وجود درایو آسانسور در آسانسور های جدیدتر این مشکل حل شده است و حل کردن این مشکل، وظیفه درایو آسانسور است. تفاوت حرکت آرام و با کیفیت یک آسانسور، با حرکت سریع و با تکان های شدید در آسانسور را درایو آسانسور رقم میزند. البته که درایوهای مختلف هم کیفیت حرکت های مختلفی را فراهم میکنند ولی در کل کیفیت حرکت یک آسانسور با درایو، از یک آسانسور بدون درایو بسیار بیشتر است. عملکرد درایو آسانسور در کنترل سرعت آن

کارکرد درایو آسانسور به این صورت است که نخست برق شبکه را به ولتاژ دی سی تبدیل کرده و پس از آن اینورتر آسانسور ولتاژ دی سی را به ولتاژ AC با فرکانس و ولتاژ متفاوت تبدیل می‌کند؛ در واقع درایو نوعی ابزار است که باعث نرم حرکت کردن آسانسور می‌شود. در حقیقت درایو آسانسوری میتواند با تغییر فرکانس و ولتاژی که به موتور آسانسور می دهد، سرعت آن را کنترل کند. این شرایط در آسانسور، شامل حرکت آرام و توقف آرام، تنظیم سرعت در زمانی غیر از توقف و حرکت و همچنین تنظیم دقیق مکان ایستادن آسانسور است. تمام این اتفاقات در کسری از ثانیه رخ میدهد.

درایو آسانسور این وظیفه را دارد تا تا دور موتور را کنترل کند به همین خاطر به آن کنترل کننده دور موتور هم می‌گویند. درایو آسانسور می‌تواند دور موتور را صفر تا چندین برابر به صورت پیوسته تغییر دهد.  به بیان دیگر توان ورودی آن با ولتاژ ثابت از صفر به توان خروجی آن با ولتاژ متغییر، عوض می‌شود.

انواع تابلو فرمان آسانسور کدامند؟ تابلو 3VF یا VVVF

تابلو فرمان دو سرعته: این نوع از تابلو فرمان ها تنها در دو سرعت حرکت می کنند، دور تند و دور کند. این نوع از تابلو فرمان ها درایو ندارند و تنها طوری تنظیم شده اند که در زمان حرکت با دور تند حرکت میکنند و در زمان توقف با دور کند حرکت کرده و می ایستند. به دلیل استفاده تنها از 2 سرعت، این تغییر سرعت حس میشود و باعث همان تکان های گفته شده در بالا می شود.

تابلو  3VF یا VVVF 

تابلو فرمان های 3VF به دلیل استفاده از درایو، باعث می شوند که سرعت آسانسور به آرامی و متناسب با نیاز آسانسور تغییر کند و همین باعث می شود تا تغییر سرعت حس نشود و ما تکان هایی که در آسانسور با تابلو دو سرعته حس می کردیم را حس نکنیم. استفاده از موتور های گیرلس و در نتیجه استفاده از درایو موتور گیرلس روز به روز در دنیا در حال افزایش است و با اینکه در حال حاضر در ایران استقبال زیادی از این نوع موتور نمیشود، ولی به زودی این موج به ایران نیز می رسد.

خود درایوهای آسانسور 2 نوع هستند:
درایو مخصوص به موتور گیربکس دار: اکثر موتور های استفاده شده برای آسانسور، موتور های گیرلس هستند که البته نسبت به موتور های گیرلس از قدمت بیشتری هم برخوردارند. 
درایو مخصوص به موتور گیرلسموتور های گیرلس یا موتور های مغناطیس دائم، به دلیل گشتاور با تعداد قطب بالا و عدم نیاز به گیربکس، لقی کمتر و در نتیجه کیفیت حرکت بسیار بالاتری دارند.

مزیت های استفاده از درایو آسانسور

استفاده از درایو آسانسوری مزیت های زیادی دارد، در زیر به چند مزیت مهم استفاده از درایو اشاره می کنیم:

ضربه ها و تکان های شدید از آسانسور حذف شده که هم باعث آرامش مسافر در آسانسور می شود و هم اینکه باعث افزایش طول عمر قطعات می شود.

استفاده از درایو باعث میشود که ما نیاز به کنتاکتور های کوچکتری داشته باشیم و این نیز هم باعث بهینه کردن هزینه آسانسور می شود و هم کاهش صدای آسانسور.

با استفاده از درایو و تنظیم سرعت موتور و حرکت آسانسور با سرعت مورد بهینه، استهلاک قطعات آسانسور کم می شود.

استفاده از آسانسور با وجود دلایلی که ذکر شد، باعث می شود که هزینه های بسیاری کاهش یابد. در حقیقت با استفاده از درایو برای صرفه جویی انرژی، می توان هزینه صرف شده برای خریداری درایو را خیلی سریع بین ۶ تا ۲۴ ماه جبران کرد. طول عمر یک درایو بیش از ۱۰ سال است. لذا میزان صرفه جویی انرژی ناشی از نصب درایو حتما در طول زمان، هزینه خرید آن را جبران خواهد کرد.

درایو ها، باعث میشوند تا انرژی بسیاری ذخیره شود. میزان ذخیره انرژی ناشی از درایو های مورد استفاده در جهان به میزان ۵۰۰ تراوات در ساعت تخمین زده می شود.

شرکت های سازنده درایو

از آنجایی که درایو آسانسور یکی از مهمترین قطعات تابلو فرمان به حساب می آید، بنابراین همواره توجه بسیاری به کیفیت آن میشود. شرکت های زیادی چه در داخل ایران و چه در خارج از ایران در زمینه ساخت درایو آسانسور فعالیت میکنند. شرکت های خارجی و مطرحی مانند ای بی بی، زیمنس، یاسکاوا، جفران و بسیاری شرکت مطرح جهانی دیگر که در این حوزه مشغول به کارند و درایو های آن ها در داخل ایران هم قابل تهیه است. ولی به خاطر شرایط تحریم، قیمت های بسیار بالایی نیز دارند. در داخل ایران نیز درایو آسانسور ایرانی توسط چندین شرکت تولید می شود.

برای خرید درایو آسانسور شما میتوانید هم از طریق مراجعه به بازار قطعات آسانسور و هم تماس با نمایندگی ها فروش درایو های آسانسور و هم از طریق مراجعه به فروشگاه ها آنلاین تولید کننده های ایرانی درایو آسانسور اقدام کنید.

از مزیت های استفاده از درایو آسانسور ایرانی نسبت به درایوهای غیر ایرانی میتوان به گارانتی، خدمات پس از فروش مانند تعمیرات و راهنمایی نصب، و حتی توانایی شخصی سازی درایو متناسب با موتور و تابلو فرمان شما اشاره کرد. 

درایوهای آسانسوری، امروزه به یک الزام برای آسانسور ها تبدیل شده است. بسیاری از آسانسور های قدیمی و بدون درایو در سال های اخیر از چرخه خارج شده اند و با آسانسور های درایو دار، جا به جا شده اند. البته که میتوان همان آسانسور های قدیمی تر با تابلو فرمان دو سرعته را در صورت سالم بودن بقیه قطعات، با بستن درایو های مخصوص تبدیل آسانسور دو سرعته  به آسانسور های 3 سرعته تبدیل کرد، اما از آنجایی که وظیفه درایو آسانسور این کنترل سرعت و بهبود کیفیت حرکت است، بدون استفاده از درایو آسانسوری، نمیتوان به هیچ وجه یک کیفیت حرکت خوب و آرام را از آسانسور توقع داشت. 

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: قیمت آسانسور نبض بازار استفاده از درایو تابلو فرمان آسانسور ها کیفیت حرکت درایو ها دو سرعته تکان ها دو سرعت شده اند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۴۰۶۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ببینید | حرکت جالب سید حسن خمینی در یک دیدار دیپلماتیک

264 215

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901514

دیگر خبرها

  • این صدای موتور لذت دارد! (فیلم)
  • ببینید | حرکت جالب سید حسن خمینی در یک دیدار دیپلماتیک
  • پلیس به وظیفه قانونی خود عمل کرده است
  • رد رشوه از سوی مامور وظیفه شناس فراجا در ریگان
  • برای عمر طولانی‌تر از پله‌ها بروید
  • سریع‌ترین خودروهای رکوردشکن تاریخ، هواپیماهای بدون بال با سرعت 1000 کیلومتر (+عکس)
  • ساخت هر کیلومتر مربع آسفالت چقدر هزینه دارد؟
  • پلیس به وظیفه قانونی خود در ورزشگاه عمل کرد
  • مهارت آموزی کارکنان وظیفه در استان
  • «طرح نور» نیروی انتظامی مورد حمایت است